Hoe erg balkt een ezel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:48

En ga je die pony's en ezels dan op hetzelfde stuk land houden?

isa06x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 21:49

Liezel1 schreef:

Ja maar wel een groter stuk land. En goede ontwormingsspuit tegen longworm. En natuurlijk een schuilstal want ezels hebben een dunnere vacht alleen een hok hebben ze al

Tieneke

Re: Hoe erg balkt een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:55

Ik heb twee ezels, ze zijn nu +-22 jaar.
Op een stille avond hoor je ze het dorp verderop nog balken.
Ze balken als ze mij zien, als er ergens een licht gaat branden, als de ene een tak heeft en de ander wilt die afpakken, zomaar...
Het balken is luid en soms zonder ophouden, wij hadden het geluk dat de ezels er waren voor de buren, dus de buren wisten waar ze aan begonnen, maar niemand klaagt.
Ezels zijn wel totaal anders in de omgang dan paarden, daar moet je wel rekening mee houden.
Ze kunnen ook heel erg oud worden, vaak ouder dan paarden.

Maar ik zou ze voor geen goud willen missen. Ze zijn superschattig en vinden zichzelf superstoer in hun grijs vachtje en met hun korte beentjes.

Maar het is gewoon geen lichtzinnige beslissing om te nemen.

Lisavos11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:09

Mijn ervaringen is, dat ze vooral balken als ze voer krijgen, of gevoerd willen worden! :+
Maar oh, wat zijn ze altijd zo leuk!!
Wij hadden dwergezels, echt geweldig!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:11

Hier staan wat ezels in de buurt en wij wonen op een berg en geluid draagt, maar ik vind het eigenlijk wel meevallen. Ik hoor de koeien in de vallei veel vaker en op vreemdere momenten.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:37

Koop maar een Shetlander :+
Ze maken lawaai voor 10. Zodra ik alleen al bij de kuil balen de kruiwagen pak beginnen ze al omdat ze graag hun hooi al willen.
Zodra ik maar 1 pas richting de voerkamer loop balken ze al. Zodra ze mijn auto horen, balken ze. Zodra ze het zat zijn buiten balken ze al.

Maar ze zijn wel rete lief, en echt met zn tweeen houden. Ze staan hier tussen 2 pony’s en met elkaar, maar ze stoeien hard, vooral de jonkie. De paarden zijn ze wel eens zat en dan word er even flink gedreigd en zoeken ze elkaar weer op. De oude ezel staat wel rustig met de pony’s te kroelen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:40

Wij waren een keer op vakantie en daar stond een ezel vlakbij het huisje.
Wij waren wel verbaasd hoeveel geluid die kon produceren. :D
Dus als je niet zo tegen harde geluiden kan is het geen aanrader. _O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:55

isa06x schreef:
Liezel1 schreef:

Ja maar wel een groter stuk land. En goede ontwormingsspuit tegen longworm. En natuurlijk een schuilstal want ezels hebben een dunnere vacht alleen een hok hebben ze al

Er zitten geen nieuwe ontwormingsmiddelen in de pijplijn, al zeker 15 jaar niet. Bij resistentie (en die is groeiende tegen veel soorten wormen) heb je dus vroeg of laat een groot probleem. Het zou dus niet mijn keuze zijn om paarden en ezels bij elkaar te houden of zonder andere begrazer er tussen op dezelfde weides te zetten (er van uit gaande dat dat genoeg is om van die longworm af te komen, vraag het bv eens hier na : https://wormbestrijding.nl/

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:02

Die beesten maken flink wat herrie
Mm vriendje woonde n tijdje tegenover n kinderboerderij en die beesten maken echt een rotgeluid, en dat gaat de hele dag door _O-
Zolang je m niet naast je huis stalt ben je denk k wel veilig

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:15

Ik hoor de ezels op de zorgboerderij waar mijn paard staat echt nooit balken.
Het zijn er een stuk of 7 en ze zullen ongetwijfeld balken als ze gevoerd worden, maar heb dat nog nooit gehoord en ben toch wel regelmatig op stal wanneer de zorg cliënten de dieren aan het voeren zijn.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:28

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:43

Hoe ezels balken?
Nou met hun bek :+

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:53

Ik ben blij dat je dit topic opent TS. Was er ook heel benieuwd naar.
Hoe schattig ik ze ook vind, hun gebalk vind ik verschrikkelijk net zoals hanengekraai bbbbrrr.
Terwijl ik naast een spoorweg heb gewoond en ook naast een kerk :o
Als je niet van zo een hartverscheurend help ik sterf gebalk wil wakker worden en toch je wei wilt vullen neem dan alpagas, die lopen met hun platvoeten ook de wei niet stuk. Tegen inbrekers zijn ganzen nog best efficient :D

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 00:17

Bij mijn ouders hebben we momenteel 4 ezels lopen.
Ze balken eigenlijk alleen als ze denken dat ze eten krijgen.. Dus als ze iemand op het erf zien lopen. :+
Maar ik vind het eigenlijk nog wel meevallen, moet ook zeggen dat de herrie per ezel verschilt wij hebben er een paar tussen lopen die meer als schorre zeehonden klinken :Y)

Maar als het echt stil van wind is en rustig is kan je ze inderdaad van een behoorlijke afstand horen, verder op in het dorp lopen nog een paar ezels en ook die kunnen wij zo nu en dan horen.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 00:19

Er staan een stel ezels naast mijn huis. Ik hoor er hooguit een paar keer per dag eentje balken. Valt reuze mee!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 00:22

De buren op mijn werk hebben een ezel staan.
Die balkt smorgens in alle vroegte, soms om een uur of vijf al, de eerste keer dat ie die hoorde balken dacht ik wie wordt daar in hemelsnaam verkracht %)
>;) Dus zat ik rechtop in mijn slaapdienstbed, inmiddels ben ik er aan gewend, alleen aan die tijd niet -O-

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:51

In de woestijn kan een ezel een andere horen op bijna 100km afstand dus dat zegt wel wat. :=

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:05

betadine schreef:
Hoe schattig ik ze ook vind, hun gebalk vind ik verschrikkelijk net zoals hanengekraai bbbbrrr.
Als je niet van zo een hartverscheurend help ik sterf gebalk wil wakker worden en toch je wei wilt vullen neem dan alpagas, die lopen met hun platvoeten ook de wei niet stuk. Tegen inbrekers zijn ganzen nog best efficient :D

Ik denk dat ganzen nog lawaaieriger kunnen zijn!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:08

isa06x schreef:
Liezel1 schreef:

Ezels komen uit hete droge gebieden. Hun vacht is dan ook niet waterdicht.Je kunt ze dan ook niet,zoals paarden,in de regen laten staan.

isa06x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 16:09

Liezel1 schreef:

Ja maar wel een groter stuk land. En goede ontwormingsspuit tegen longworm. En natuurlijk een schuilstal want ezels hebben een dunnere vacht alleen een hok hebben ze al[/quote]
Ezels komen uit hete droge gebieden. Hun vacht is dan ook niet waterdicht.Je kunt ze dan ook niet,zoals paarden,in de regen laten staan.[/quote] weet ik

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:13

Hier staan er 2 in de straat en hoor ze eigenlijk nooit. Nou woon ik wel aan een gigantisch drukke doorgaande weg, dus ik denk dat het geluid daarvan wel overstemt. Soms als ik langsloop gaan ze wel eens balken. Maar ik heb ze ooit wat wortels gegeven, dus die denken nog steeds dat ze eten krijgen dan :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:25

Tijdens een buitenrit zat ik ooit op een pony die erg bang werd van het plotselinge gebalk van een ezel in een wei waar we langs kwamen.ik kon hem er bijna niet langs krijgen.Toch kunnen paarden en ezels wel aan elkaar wennen ,ze planten zich toch ook samen voort.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:52

anjali schreef:
betadine schreef:

Ik denk dat ganzen nog lawaaieriger kunnen zijn!

Ja klopt. Een achterbuur had er tamelijk veel. Ik hoorde ze zelden en 's nachts sliepen ze.
Hun geluid stoort mij ook minder. Ik denk dat het echt persoonlijk is welke geluiden je kunt hebben en welke niet. Van hanengekraai bvb krijg ik slechte herinneringen. En ezels nog nooit bij in de buurt gewoond, zou kunnen dat ik daar ook wel aan wen, maar het klinkt zo luid en zo zielig. Ik zou er geen huis voor laten staan, dat niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:10

anjali schreef:
Tijdens een buitenrit zat ik ooit op een pony die erg bang werd van het plotselinge gebalk van een ezel in een wei waar we langs kwamen.ik kon hem er bijna niet langs krijgen.Toch kunnen paarden en ezels wel aan elkaar wennen ,ze planten zich toch ook samen voort.

Die van mij ziet ezels als buitenaardse paard etende monsters. :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:35

Cowgirl schreef:
anjali schreef:

Die van mij ziet ezels als buitenaardse paard etende monsters. :D

mijn paard ook, tot ik een ezel kocht en hem erbij zette, in no time waren ze partners in crime :')