Buffer voor je paard - hoeveel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Buffer voor je paard - hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:22

Nou ja tikt wel aan hoor soms
Mijn pony stond destijds op de kliniek en geloof totale kosten 2500-3000€ in 3 weken tijd dit was koliek en er was niet geopereerd
Hij was 24 toen ie 28 was nog weekje kliniek koliek maar ivm zijn eerder zeldzame koliek snel naar Utrecht gebracht 1800€ een week

Betalingsregeling was destijds wel mogelijk eerste koliek was 2004 maar in 2008 was stuk moeilijker
Nu had ik dag niet nodig maar deed wel pijn 3000€

Pony is vandaag precies 3 jaar overleden aan slokdarmverstopping met long ontsteking ik heb 10 dagen getobd incl inslapen en afvoeren weer 800-1000€
Als ernstig is gaat het snel

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:26

Ik heb 5000 euro staan hiervoor en mijn hoogste dierenartsrekening is 800 euro geweest de afgelopen 7 jaar. Daarnaast ook nog wel een 'gewone' spaarrekening dus zou die altijd nog kunnen plunderen, maar in principe wil ik niet echt veel hogere kosten maken.

Die 5000 euro had ik ook niet vanaf dag 1 hoor en heb ik in de loop van de tijd bij elkaar gespaard. Ik weet wel dat ik in nood altijd bij familie zou kunnen aankloppen en geld zou kunnen lenen. Dat laatste maakt natuurlijk wel verschil hoe 'groot' je potje moet zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:14

Ik denk dat je met €2000,- wel redelijk safe zit. Maar je ziet de voorbeelden hier, als het verkeerd wil kan het heel hard gaan met de kosten.

Zelf heb ik gewoon een goed gevulde spaarrekening dus hoef me financieel niet snel zorgen te maken. Toen ik dat nog niet zelf had, had ik wel die €2000,- en mijn ouders voor als de kosten hoger waren.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:59

Ik probeer 3000 tot 5000 euro apart te zetten. En dat heb ik geweten. In september vond ik mijn paard niet zo fijn lopen. Na 2 chiropraktische behandeling a 350 euro in totaal hielp dit niet, dus hoppa ritje kliniek. Ook kreeg hij last van zn ogen. Dit heeft mij best wel wat geld gekost. Ik was toch wel blij dat ik toch wel goed gespaard heb. Het scheelt een hoop stress als je de rekening gewoon kan betalen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 01:09

Ik heb hier 5000 euro altijd apart staan voor de paarden.

Mijn rijpony zou ik tot zijn 20ste (is nu 16) nog koliekoperaties laten doen indien nodig. Foto’s en revalidaties zowat idem. Scheelt er na zijn 20ste wat, dan gaat ie op pensioen op de wei en zien we wel.

Mijn shets doe ik alleen de kosten aan van een dierenarts aan huis. Geen lange revalidaties of operaties, zijn allebei oude beestjes die hier al 3 jaar op pensioen staan.

Gelukkig tot nu toe alleen relatief kleine kosten gehad, maar vrienden van mij zaten wel echt met plotselinge hoge (1000-2500 euro) bedragen bij wat pech.

Reken wel voldoende voor tuig. Wij wilden een goedkoop zadel, maar uiteindelijk bleek dat nieuwe leren het enige dat echt perfect paste, dusss kaching :+

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 01:22

ik heb mijn huidige pony dus wel verzekerd.. onze vorige pony hebben we 2.5 jaar gehad. eerste winter een hoefzweer die niet ontdekt werd en op foto werd aangezien als hoefbeenbreuk.. jaar erna een koliek met helaas fatale afloop na 2 dagen kliniek.. kosten een kleine 4500 euro in 2 jaar tijd... na 2 maanden een nieuwe pony gekocht.. na 5 dagen werd het dier ziek.. koorts snotneus..dood en doodziek, van alles getest, droes rhino etcetc.. kosten.. 1300 euro... hierna was ik het zat. ik heb in 2 maanden tijd bijna 6000 euro aan kosten gehad. En dan ook nog de kosten voor een nieuwe pony. Ik heb nu nog een potje van 2500 euro en die bewaar ik..het kan zo snel oplopen.. Ik hoop dat doordat ik hem nu in de verzekering heb gedaan nooit meer zulke hoge onkosten te krijgen... jammer van die maandelijkse kosten als hij nu nooit meer wat mankeert maar dit soort bedragen kan ik niet nog een keer ophoesten.. We waren nu aan het sparen voor een uitbouw aan huis. die moet maar een jaartje wachten

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 02:12

Wij hebben hier iets meer dan 2000 achter de hand. Moet zeggen dat wij wel de keuze hebben gemaakt om geen grote operaties te doen met een kleine overlevingskans.
We begonnen 2020 met 3500,- dus het kan best rap gaan. Mijn rijpaard moest flink naar de tandarts, nou 4jarige ook gelijk mee, dingen schieten er soms bij in bijv zadel of in mijn geval een goede kruiwagen. Wij gebruikte het potje ook voor andere dieren hier, dus toen ging t' wel een stukje sneller, :Y)
Mocht je wel voor operaties gaan kiezen zou ik rond de 4000 bijhouden.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 03:06

Ik heb mijn paard verzekerd (eerst uitgebreid, maar sinds vorig jaar (omdat hij 20 werd), beperkt.
Ik vind deze beperkte vorm eigenlijk ook wel fijn. Mijn premie is stukken lager, maar koliek en andere spoedindicaties (zoals de allergisch reactie die hij had van de zomer) wordt wel vergoed.
Verder daarnaast een spaarpotje van 1000 euro en moet eerlijk zeggen, dat ik dat nooit uit heb hoeven geven in de bijna 21 jaar dat ik hem heb. Hoogste rekening was 850 euro, maar gelukkig ook nog nooit koliek gehad (wel allerlei andere blessures en aandoeningen ;) )

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 07:35

Ik heb geen spaarpotje. Ik hou maandelijks wat over en ik kan de dierenarts altijd in termijnen betalen

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 08:54

Ik lees regelmatig over verzekeren, welke verzekering hebben jullie (maatschappij)? Via een Google-sessie kom ik uit bij een paar, waarvan ik de websites niet altijd even betrouwbaar vind overkomen. Een vergelijkingssite a la Independer is er niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:15

Ik zit nu in de luxe positie dat ik een flink potje heb staan. Dit potje is voor alle onvoorziene omstandigheden. (dus paarden, hond, huis.. ). Mijn huidige potje is +10.000 euro. Maar zoals ik al zei: dat is een luxe positie IMO.

Ik heb ook jaren gehad dat ik door omstandigheden blij was als ik 100 euro opzij had staan. En natuurlijk koos paardlief uitgerekend die periode om vriendjes te maken met de dierenarts. Toen we op drie weken tijd aan ruim 800 euro zaten vroeg de DA zelf of ik in delen wilde betalen. :)

Dus een potje is prachtig en geeft veel rust als je het hebt. Maar je komt een periode zonder potje heus ook wel door. Zij het met wat meer stress als het mis gaat maar voor alles is een oplossing zei mijn vader altijd vroeger. :) Heb in de tijd dat ik geen potje had, geen zorgen moeten laten die ik anders wel gedaan had. :)

Als je echt moet beginnen met operaties en revalideren, dan zit je snel aan de 10 a 15.000 euro en serieus, wie heeft dat nu werkelijk opzij staan alleen voor zijn of haar paard? Dat is een kleine auto. Ik ken eigenlijk geen enkele kliniek die geen betalingsregeling geeft indien nodig.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:26

Ik heb geld staan voor mijn paard maar dat is minder dan 5.000 en is bijv ook voor mijn katten.

Ik denk ook niet dat ik een risico volle koliekoperatie zou uit laten voeren om eerlijk te zijn. Dat ligt echt aan de situatie en kansen.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:26

Goed dat je hier over nadenken van te voren. Verzekeren heb ik zelf niet gedaan. Na een stage bij iemand die toen der tijd als tussenpersoon voor paardenverzekeringen werkte, met mezelf afgesproken zelf een berdrag opzij te zetten. Te veel casussen gezien waarbij niet werd uitgekeerd / het heel moeizaam ging.

Ik heb een potje van 3500 euro gespaard voordat ik mijn paard kocht en daar ben ik mezelf erg dankbaar voor van 1.5 jaar na aankoop kreeg mijn paard een slag in de darm en heeft ze een paar dagen op de kliniek gestaan in Gent. Gelukkig is het niet tot een operatie gekomen. Alles bij elkaar heeft dat circa 1000 euro gekost. Maar het idee dat ik me geen zorgen hoefde te maken over de kosten toen ik haar weg moest brengen gaf zoveel rust.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:32

Het is natuurlijk ook hoever je wilt gaan. Ik heb altijd geweten dat ik geen echte koliek operatie ga uitvoeren, want dan zou ik mijn paard laten inslapen. Zo ook met andere zware operaties.
Toen ik het geld niet had voor onvoorziene uitgaves had ik een verzekering voor paar honderd euro per jaar. Op advies van de verzekering ben ik daar na paar jaar mee gestopt, want ik had én het geld en mijn paard had nooit iets.
Maar zo kan het dus lopen, het laatste half jaar van het leven met paarden heb ik 800 euro onkosten gehad van ingrijpen op zondag inclusief euthanasie, toen 3000 euro nieuw jong paard gekocht via vriendin (mazzeltje) en na een half jaar kreeg dat paard een heuse gaskoliek en de dierenarts die erg laat was (5 uur laten wachten) heeft heel erg veel moeten doen, inclusief koliek operatie om te proberen het gas eruit te krijgen en dag later in laten slapen en dat was wederom 1000 euro. Dus in een jaar tijd, gingen we van nul dierenarts kosten buiten inentingen en zo om 23 jaar lang naar 2000 euro .

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:56

Een specifiek potje voor iets heb ik niet, ik heb gewoon een goede spaarrekening voor onverwachte zaken.
Of je genoeg hebt weet je toch niet. Mijn paard heeft mij in de afgelopen 11 jaar nog geen €800 aan onverwachte kosten opgeleverd, maar wie weer heeft ie vanavond wat waarmee we naar de kliniek moeten..

Scheelt ook dat ik weet dat ik op familie terug kan vallen :)

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:57

Ik heb een buffer van 5000,- voor twee paarden.
Afgelopen zomer heeft een van de twee een parasitaire infectie gehad waarbij we een stuk of 8 dierenartsbezoeken hadden, een hoop medicatie en daarna supplementen en extra voer voor de revalidatie. Dat heeft me in een maand zo’n 1500,- gekost. En dan stond hij niet eens op de kliniek...

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:09

Het kan hard gaan en ik heb altijd gezegd geen hoge da kosten, zoals operaties. Maar een kreupelheidsonderzoek liep bij ons ook al uit op 1250 euro voor een peesblessure. Dat was wel incl behandeling, maar excl controles. En dan hoop ik maar dat ze van het voorjaar hersteld is, anders komen er nog vervolgonderzoek aan.. dus 2000 is zo op.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 22:13

Fijn al deze antwoorden en inzichten! Interessant ook om te lezen wat dan de gemiddelde uitgaven zijn geweest aan DA kosten. Dat geeft een goed beeld.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:22

Mijn pony heeft het afgelopen jaar veel gekost, na 10 jaar alleen de vaste kosten had ik dit jaar en foto's van de rug en een hoefbevangen pony, 1500 euro lichter aan de dierenarts en nog extra voor het speciale hooi.

Nu heb ik de luxe dat ik elke maand makkelijk 350 euro spaar dus is dit met een half jaar weer aangevuld. En de buffer was gelukkig niet leeg.

Zo'n 2000 euro apart als je niet maandelijks flink kan sparen is verstandig.

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:46

Interessant! Hier ook 5.000 euro voor 2 paarden, tot voor kort waren dit er 3 en het bedrag was gelijk. Hoogste rekening zo’n 2500 euro voor een griffelbeen-breuk operatie inclusief alle onderzoeken en verblijf op de kliniek. Dit potje is wel opgehoogd in de loop der jaren en met de komst van meer paarden.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 00:25

Marigo schreef:
Ik lees regelmatig over verzekeren, welke verzekering hebben jullie (maatschappij)? Via een Google-sessie kom ik uit bij een paar, waarvan ik de websites niet altijd even betrouwbaar vind overkomen. Een vergelijkingssite a la Independer is er niet.

Ik zit bij de EFO

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:08

Nou een buffer is wel fijn hoor.. 8 dagen kliniek koliek (geen operatie) 1950 euro ;) dan is het wel fijn dat je dat zo kan betalen.. dus een leuke spaarpot is wel aan te raden, want het kan maar zo gebeuren.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:13

Veraaaaah schreef:
Ik heb ook een potje tussen de €1000-€2000. Op bokt ga je veel antwoorden van >€5000 krijgen maar dit is echt niet altijd nodig.

Mijn pony met koliek heeft voor 3 dagen kliniek €850 gekost. Maar misschien heb je geluk en hoeft er nooit een DA bij te komen. Kan ook zijn dat je pech hebt en binnen een jaar al €2000 kwijt bent.

Mijn paard met koliek en operatie kostte op de kliniek al €6.000,- Daarnaast ben ik nog een paar duizend Euro kwijt geweest aan overige dierenarts kosten, echo's, extra voer. Denk dat het totaalplaatje wel op circa €9.000 zit. :o

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:18

Mijn potje is mijn spaarrekening. Ergens vind ik het onnodig om een potje van bv. 2000 euro te hebben als ik weet dat ik vandaag de dag die koliekoperatie van 6000 toch wel zou betalen. Dat potje betekent dan eigenlijk niet echt iets, meer symbolisch.
Een potje lijkt me enkel nuttig als dat potje voor jou ook echt de grens is. Bij een wat ouder paard met al wat mankementen die een blessure krijgt waarbij je dan zegt: "ik heb 3000 euro in mijn potje, dat wil ik nog spenderen, maar ik ga niet heel mijn spaarrekening plunderen". Bijvoorbeeld.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:26

Toen ik mijn paard kocht had ik niet zo n grote buffer, ik was toen ook nog jong.
Wel elke maand een bedrag opzij gezet voor de dierenarts en inmiddels heb ik een buffer van 3000 euro en ben ik gestopt met aanvullen. Mede omdat ik voor andere dingen aan het sparen ben.

Als er echt iets aan de hand is kan ik altijd nog geld uit andere spaarpotjes trekken of evt geld van mijn ouders lenen.
Als ik mijn ouders niet achter de hand had gehad had ik toen nog geen paard kunnen kopen.