Wie kiest er bewust voor om zijn paard niet in te rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Re: Wie kiest er bewust voor om zijn paard niet in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:18

Mijn pony is laat beleerd. Ik kocht hem hartstikke groen op de leeftijd van ruim 4. We zijn gestart met "beleren" toen hij 5 was maar liepen tegen moeilijkheden aan, waardoor hij uiteindelijk met 6 pas echt onder het zadel kwam. We hebben met hem heel rustig aan gedaan. Deels om hem mentaal alles goed te kunnen laten verwerken en begrijpen, deels omdat hij er eerder echt niet aan toe was, deels omdat het gewoon zo liep. En dan deels dat ik het rijden gewoonweg niet het belangrijkste vond. Ik heb een hoop verbazing om me heen gehoord. En nog steeds wel eens, als ik antwoord dat hij 9 is en mensen een vier of vijfjarige verwachten. Ach. :) Rijden is leuk, hij vindt het ook heel leuk, maar niet 7 dagen in de week. We vinden veel meer leuk. :D

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:23

Ik heb mijn vorige pony met 5 zadelmak gemaakt en door omstandigheden (geen juiste bak en medische problemen bij mij) pas op 8 jarige leeftijd doorgereden. Dit zou ik als ik weer een jong paard koop zo weer doen. Ze pakte het als 8 jarige heel snel op en daardoor geen gekke dingen gebeurt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:56

Babootje schreef:
felicity schreef:
Wie kiest er bewust voor om zijn of haar paard later of zelfs niet in te rijden?
En waarom heb je deze keuze gemaakt?

Sorry,je hebt gelijk,dit staat er inderdaad. Maar het is toch niets bijzonders om je paard eerst te laten uitgr oeien dus iets later in te rijden.Die dat niet doen zoals bij renpaarden (2 jaar) laten er ook alleen maar jockeys op rijden die ervoor moeten zorgen zeer licht in gewicht te blijven.En dat doet een normale ruiter niet.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:10

Mijn haflinger is 4, kent de eerste pasjes onder het zadel maar staat inmiddels al 5 maanden stil. Komt nog een jaar of 1.5 bij, aangezien ik hem eerst 'zachter' op de grond wil maken, hij rent te vaak bij spanning en neemt ermee hele hekken met zich mee. Terwijl er eigenlijk niks gebeurd, dus het is elkaar nog een beetje leren kennen waar zijn mentale grenzen zitten.
Daarnaast heb ik een leuke Andalusiër maar daar rijd ik zo zelden op, gister voor het eerst weer in 3 maanden gereden 15 minutjes. Beleef meer plezier aan grondwerk merk ik dan weer.
Maar ik ben jong, haflinger is jong, eerst nog heerlijk lessen, dingen meemaken en hem mentaal klaar stomen. Fysiek is hij het afgelopen jaar zo'n 4 cm gegroeit, dus daar kan het ook geen kwaad mee nog even te wachten. :j

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:31

Bij mij staat er nu dit, dus misschien aangepast
Citaat:

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:34

floorsil schreef:
Bij mij staat er nu dit, dus misschien aangepast
Citaat:

Dat is de titel, ze verbreedt het in de eerste zin van haar openingspost.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:42

Toen ik de openingspost las, dacht ik ook andere verhalen te lezen dan de eerste paar reacties eronder waarin het gaat over een 3,5-jarige die al een halfjaar zadelmak is en een 4-jarige die ingereden wordt. Dat lijkt me eigenlijk het normale stramien. :D Met later inrijden dacht ik ook meteen aan 10-jarigen die dan pas een zadel op krijgen ofzo. Maar iedereen leest het topic natuurlijk anders en dat is op zich ook wel heel verrijkend ergens. Dat op 4-jarige leeftijd aan het werk gaan al als laat gezien wordt.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:45

Wij hebben een arabische ruin van bijna 8 jaar oud. Is de afgelopen maanden ingereden.

Heeft niet echt iets met uitgroeien te maken gehad geloof ik. We zijn de 5e eigenaren al. Paard is met 4 jaar bij de fokker weg gegaan en sindsdien lukte het inrijden niet.

Afijn, uitgroeien heeft ie iig mooi kunnen doen zo :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:15

Ik heb een jonkie van nu 3,5. Ik vind paarden niet bedoelt om op te rijden dus wandel ik ermee.
Weet nog niet of hij ooit ingereden zou worden maar voor nu denk ik niet.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:28

Mijn paard is ingereden toen hij drie was, maar dat is toen hopeloos mislukt met fysieke en mentale trauma's als gevolg. Uiteindelijk is hij op zijn negende bij mij gekomen en toen heb ik het weer geprobeerd. Wederom mislukt. Weer een jaar later (inmiddels dus 10 jaar oud) heb ik het roer helemaal omgegooid en heb ik hem volledig R+ beleerd. Hier niet lang van kunnen genieten door een andere blessure :+

Op dit moment gaat het heel goed met hem (hij wordt dit jaar 12) en de grote vraag aan mijn kant is nu wat de meerwaarde is om hem te gaan berijden. Hij is semi-gezond en zou mij makkelijk op rustige ritjes moeten kunnen dragen, maar ik vraag mij oprecht af of ik dat op dit moment nog wil. Ik denk dat hij het ontzettend leuk zou vinden, maar dat vind hij ook van gewoon wandelen en andere dingen.

Of mijn volgende paard ooit beleerd zal worden weet ik eerlijk gezegd niet. Sowieso zou ik pas laat gaan beleren, maar wellicht dat ik dan helemaal besluit om mijn zadel aan de wilgen te hangen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:43

Ik zou niet bewust kiezen om een paard niet te beleren. 1, omdat ik rijden gewoon heel leuk vind en 2, heel eerlijk, omdat ik het geld dat pensionstalling hier kost, niet over heb voor een wandelpaard.

Zou ik paarden aan huis hebben, dan zou het weer anders zijn, dan zou ik juist heel bewust een niet-rijpaard willen als gezelschap.

Ben wel voorstander van rustig laten uitgroeien, en in de tussentijd wandelen, schriktraining ed zodat het paard niet volledig groen is als je er eenmaal op gaat.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:57

Ik heb mijn jonge paard gekocht als gezelschap voor mijn oude paard, met het idee dat ik dan gelijk een leuke opvolger had staan.
Maar inmiddels is hij bijna zes, en ben ik om gezondheidsredenen helemaal gestopt met rijden.
Dus zolang ik hem heb zal hij gras mogen maaien, ik geniet er van om ze samen in de wei te zien lopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:11

Gini schreef:
Toen ik de openingspost las, dacht ik ook andere verhalen te lezen dan de eerste paar reacties eronder waarin het gaat over een 3,5-jarige die al een halfjaar zadelmak is en een 4-jarige die ingereden wordt. Dat lijkt me eigenlijk het normale stramien. :D Met later inrijden dacht ik ook meteen aan 10-jarigen die dan pas een zadel op krijgen ofzo. Maar iedereen leest het topic natuurlijk anders en dat is op zich ook wel heel verrijkend ergens. Dat op 4-jarige leeftijd aan het werk gaan al als laat gezien wordt.

Mijn merrie is nu dus pas met 5 jaar aan het werk. Dat is toch redelijk laat.
Wel met 3 jaar zadelmak maar door omstandigheden (veulen) het inrijden verschoven naar 5.
Daarom kunnen we ook heel goed beoordelen hoe ze was met 3 en hoe we haar oppakten met 5.
De 'achterstand' die ze oplopen is echt niet groot.
Als we met allen het moment van zadelmak maken een jaar kunnen opschuiven is er denk ik al heel wat gewonnen. Maar de prijzen voor paarden zullen daarmee wel stijgen -denk ik- als de fokker ze een jaar langer moet laten lopen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:11

Ik... maar ik rij al jaren niet meer, dus ook de wel ingereden paarden worden niet gereden... maar er staat er hier 1 die is vanaf zijn geboorte kijk- knuffel- en fotomaak- paard :D

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:18

kimmie261 schreef:
Ik... maar ik rij al jaren niet meer, dus ook de wel ingereden paarden worden niet gereden... maar er staat er hier 1 die is vanaf zijn geboorte kijk- knuffel- en fotomaak- paard :D

En zo'n knappe ook :+:

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:47

Kanzi schreef:
Ik heb mijn jonge paard gekocht als gezelschap voor mijn oude paard, met het idee dat ik dan gelijk een leuke opvolger had staan.
Maar inmiddels is hij bijna zes, en ben ik om gezondheidsredenen helemaal gestopt met rijden.
Dus zolang ik hem heb zal hij gras mogen maaien, ik geniet er van om ze samen in de wei te zien lopen.

Zo kocht ik dus een Lusitano voor mijn Lusitano! Alleen de reacties van andere mensen is het al waard. :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:49

Babootje schreef:
Gini schreef:

Mijn merrie is nu dus pas met 5 jaar aan het werk. Dat is toch redelijk laat.
Wel met 3 jaar zadelmak maar door omstandigheden (veulen) het inrijden verschoven naar 5.
Daarom kunnen we ook heel goed beoordelen hoe ze was met 3 en hoe we haar oppakten met 5.
De 'achterstand' die ze oplopen is echt niet groot.
Als we met allen het moment van zadelmak maken een jaar kunnen opschuiven is er denk ik al heel wat gewonnen. Maar de prijzen voor paarden zullen daarmee wel stijgen -denk ik- als de fokker ze een jaar langer moet laten lopen.

"Vroeger"waren Ijslanders in elk geval 2000 gulden duurder dan een gewone pony omdat ze 2 jaar langer moesten opgroeien voor ze gereden konden worden.Pas met 5 en "gewone"met 3 jaar.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:52

Zelf heb ik nu ruim 10 jaar mijn haf. Ik heb geen idee wanneer ze beleerd is. ze was 12 toen we haar over namen. Als ik al rijd is dit buiten onder het zadel of voor de kar denk aan zoon 5 x per maand in de zomer. In de winter rijden we niet.

Wat betreft beleren dan wel belasten . Ik vind dat je een jonge pony niet te veeloet belasten bekend maken met een zadel vind ik op een leeftijd van 4 wel kunnen. Denk aann2 x per week 15 min)(Afhangkelijk per paard) ben wel voorstander om voor die tijd wel met ze bezig te zijn. Denk aan schrik training of wandelen

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:29

Babootje schreef:
Wij... Door omstandigheden moet ik er eerder bij zeggen. Toen we onze merrie met 3 jaar kochten was ze wel al zadelmak gemaakt, maar bleek ze super lomp met zichzelf. Daardoor steeds klein blessure leed. Nog een keer helemaal door de molen gehaald, inclusief een MEP test om te kijken of ze niet toch licht atactisch was old. Allemaal uitgesloten. Het was gewoon jeugdige lompigheid. Toen besloten om haar terug op de wei te zetten en een veulen met haar gefokt. Sinds oktober weer op stal en onder het zadel. En het heeft echt goed uitgepakt. Merrie is nu 5 meer uitgegroeid waardoor ze het werk toch sneller kan aanpakken dan onze 3 jarige ruin die we daarnaast ook onder het zadel hebben. "Vroeger" vond ik het echt geen probeem om een 3 jarige onder het zadel te hebben (werk aangepast aan de leeftijd natuurlijk) maar we merken nu echt het verschil in kracht en balans waardoor de merrie ook sneller progressie kan en mag maken. Ik zou dus inderdaad ook graag zien dat alle jongepaarden competities minimaal een jaartje opschuiven. Ben er nu wel van overtuigd dat dat veel beter is.

Mooi gezegd en ik ben volledig tot dezelfde conclusie gekomen. Daarnaast heb ik gemerkt dat werk aan de hand een ontzettend goede voorbereiding is voor het berijden.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:33

geerke schreef:
Ik...heb nu al 5 jaar een d pony hengst.Hij is nu 8.
Is groen en blijft groen.
Verschillende redenen.De belangrijkste is dat ik eigenlijk vind dat je niet op een paard hoort te zitten.Ik rij dus ook niet meer.
En mijn gezondheid,heb fibromyalgie en artrose,het leukste wat ik vond van paarden is ze in te rijden.Dat moet je gewoon niet meer willen op je 56 ste :7

Hier ook zoiets, behalve de fibro en de artrose. In mijn geval zijn het te veel kilo's voor op een paardenrug.
En een paard is niet om op te zitten, dat doe je ook niet met een hond, kat, koe, goudvis. :-D
En niemand kan tippen aan mijn oudste paardje, inmiddels niet meer onder ons. Dat lezen en schrijven wat wij met elkaar konden dat kon ik maar met 1 hebben, hoeveel ik ook van mijn nu nog enige 13 jarige hou.
En ja, zij bleef idd ook als opvolger voor de oudste en de middelste.