Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Babootje schreef:felicity schreef:Wie kiest er bewust voor om zijn of haar paard later of zelfs niet in te rijden?
En waarom heb je deze keuze gemaakt?
Gini schreef:Toen ik de openingspost las, dacht ik ook andere verhalen te lezen dan de eerste paar reacties eronder waarin het gaat over een 3,5-jarige die al een halfjaar zadelmak is en een 4-jarige die ingereden wordt. Dat lijkt me eigenlijk het normale stramien.Met later inrijden dacht ik ook meteen aan 10-jarigen die dan pas een zadel op krijgen ofzo. Maar iedereen leest het topic natuurlijk anders en dat is op zich ook wel heel verrijkend ergens. Dat op 4-jarige leeftijd aan het werk gaan al als laat gezien wordt.
Kanzi schreef:Ik heb mijn jonge paard gekocht als gezelschap voor mijn oude paard, met het idee dat ik dan gelijk een leuke opvolger had staan.
Maar inmiddels is hij bijna zes, en ben ik om gezondheidsredenen helemaal gestopt met rijden.
Dus zolang ik hem heb zal hij gras mogen maaien, ik geniet er van om ze samen in de wei te zien lopen.
Babootje schreef:Gini schreef:Toen ik de openingspost las, dacht ik ook andere verhalen te lezen dan de eerste paar reacties eronder waarin het gaat over een 3,5-jarige die al een halfjaar zadelmak is en een 4-jarige die ingereden wordt. Dat lijkt me eigenlijk het normale stramien.Met later inrijden dacht ik ook meteen aan 10-jarigen die dan pas een zadel op krijgen ofzo. Maar iedereen leest het topic natuurlijk anders en dat is op zich ook wel heel verrijkend ergens. Dat op 4-jarige leeftijd aan het werk gaan al als laat gezien wordt.
Mijn merrie is nu dus pas met 5 jaar aan het werk. Dat is toch redelijk laat.
Wel met 3 jaar zadelmak maar door omstandigheden (veulen) het inrijden verschoven naar 5.
Daarom kunnen we ook heel goed beoordelen hoe ze was met 3 en hoe we haar oppakten met 5.
De 'achterstand' die ze oplopen is echt niet groot.
Als we met allen het moment van zadelmak maken een jaar kunnen opschuiven is er denk ik al heel wat gewonnen. Maar de prijzen voor paarden zullen daarmee wel stijgen -denk ik- als de fokker ze een jaar langer moet laten lopen.
Babootje schreef:Wij... Door omstandigheden moet ik er eerder bij zeggen. Toen we onze merrie met 3 jaar kochten was ze wel al zadelmak gemaakt, maar bleek ze super lomp met zichzelf. Daardoor steeds klein blessure leed. Nog een keer helemaal door de molen gehaald, inclusief een MEP test om te kijken of ze niet toch licht atactisch was old. Allemaal uitgesloten. Het was gewoon jeugdige lompigheid. Toen besloten om haar terug op de wei te zetten en een veulen met haar gefokt. Sinds oktober weer op stal en onder het zadel. En het heeft echt goed uitgepakt. Merrie is nu 5 meer uitgegroeid waardoor ze het werk toch sneller kan aanpakken dan onze 3 jarige ruin die we daarnaast ook onder het zadel hebben. "Vroeger" vond ik het echt geen probeem om een 3 jarige onder het zadel te hebben (werk aangepast aan de leeftijd natuurlijk) maar we merken nu echt het verschil in kracht en balans waardoor de merrie ook sneller progressie kan en mag maken. Ik zou dus inderdaad ook graag zien dat alle jongepaarden competities minimaal een jaartje opschuiven. Ben er nu wel van overtuigd dat dat veel beter is.
geerke schreef:Ik...heb nu al 5 jaar een d pony hengst.Hij is nu 8.
Is groen en blijft groen.
Verschillende redenen.De belangrijkste is dat ik eigenlijk vind dat je niet op een paard hoort te zitten.Ik rij dus ook niet meer.
En mijn gezondheid,heb fibromyalgie en artrose,het leukste wat ik vond van paarden is ze in te rijden.Dat moet je gewoon niet meer willen op je 56 ste