Kun je op afspraak een paard later kopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 09:02

Verstandig, niks kopen waarvoor je het geld niet hebt liggen.
En ik begrijp uit je verhaal dat je het veulen nog helemaal niet in het echt gezien hebt, de vraag was überhaupt of je dan ook echt die klik en enthousiasme had die je vanaf beeld hebt. Dat kan echt heel erg tegenvallen heb ik ervaren. Dus laat gaan voor nu, inderdaad, er komt weer iets op je pad!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 09:43

In principe neem je de gok dat een paard/veulen een blessure kan krijgen sowieso als je het dier koopt. In dit geval zou je het paard kopen als je het geld had en dan heb je dat risico dus ook. In deze situatie is het paard al een soort van van jou/aan jou beloofd, alleen is ie nog niet helemaal betaald. Het risico op een blessure of ziekte blijft in principe hetzelfde, tenzij het paard daar niet goed gehouden wordt.
Als je nu een ander veulen koopt dat wel in je budget zit dan heb je precies datzelfde risico.
Als je het echt een heel leuk veulen vindt zou ik het dus wel doen. Paarden houden brengt altijd een risico met zich mee.
Als het nou echt een jaar duurt voordat je de rest van het geld bij elkaar hebt is het misschien niet heel handig maar 1 of 2 maanden ofzo zou ik wel willen overbruggen in deze situatie.

Sherivey

Re: Kun je op afspraak een paard later kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 09:55

Wat betreft op afspraak kopen, ligt een beetje aan de verkoper denk ik ook.

Toen ik naar mijn draver ging kijken, had ik direct een goed gevoel. De eigenaren ook. Alleen had ik mijn toenmalige paard nog enkele weken staan en dus geen box vrij.

Heb toen afgesproken dat ik Titane wilde kopen, maar of ie nog een paar weken daar kon blijven. Was geen probleem.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:12

Ik zou eerst maar eens gaan kijken of je het daadwerkelijk iets vindt eerlijk gezegd. Ook gezien de verkopers nu al zeggen dat ze een goed gevoel bij je hebben en in de prijs willen zakken eventueel vind ik zelf wat vreemd als je iemand niet eens ontmoet heb.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:14

Ik vind het heel verstandig van je dat je eerst gaat doorsparen voor wat je wil :)

Misschien is het wel verstandig om dan zelfs nog iets langer door te sparen voor de eerste periode dat je het paard hebt, voor onvoorziene kosten etc.

Goed gedaan :)

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:17

Blackberry28 schreef:
....Ook gezien de verkopers nu al zeggen dat ze een goed gevoel bij je hebben en in de prijs willen zakken eventueel vind ik zelf wat vreemd als je iemand niet eens ontmoet heb.

Ik snap wel dat je dat zegt. Maar bij mij ging het ook zo dat ze in het eerste telefonische gesprek meteen wilden zakken (het was wel in de crisis, 2012). Ze had dat goede gevoel en wilde liever aan een particulier verkopen dan aan een ruiter voor doorverkoop. Na de 3e keer kijken voor een scherpe prijs gekocht, veel minder dan hij waard was. Ik heb er een mega goed paard aan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:28

Daancha schreef:
Blackberry28 schreef:
....Ook gezien de verkopers nu al zeggen dat ze een goed gevoel bij je hebben en in de prijs willen zakken eventueel vind ik zelf wat vreemd als je iemand niet eens ontmoet heb.

Ik snap wel dat je dat zegt. Maar bij mij ging het ook zo dat ze in het eerste telefonische gesprek meteen wilden zakken (het was wel in de crisis, 2012). Ze had dat goede gevoel en wilde liever aan een particulier verkopen dan aan een ruiter voor doorverkoop. Na de 3e keer kijken voor een scherpe prijs gekocht, veel minder dan hij waard was. Ik heb er een mega goed paard aan.

E je hebt 'm cash afgerekend, neem ik aan?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:31

Maak in elk geval heeeeel goede afspraken over wie er verantwoordelijk is bij stront aan de knikker.
Wat als hij in de tussentijd koliek krijgt, een wond op loopt, kreupel wordt? Wie betaalt er wat en hoe bepaal je hoe ver je gaat? Of wat gebeurt er als hij schade toebrengt aan iemand anders of iemand anders zijn eigendom?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:40

Ts heeft er vanafgezien.Waarschijnlijk verstandig.Vooral ook omdat ze,naar ik begrijp,het veulen nog niet eens in het echt gezien heeft.Dan kun je voor een onbekend paard beter niet zo'n risico aangaan denk ik.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:45

Ikke, gewoon na de keuring meegenomen en meteen per bank het geld overgemaakt. Niet in termijnen ofzo nee. Maar niet met contant geld nee.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 21:33

Jasmijn159 schreef:
Maak in elk geval heeeeel goede afspraken over wie er verantwoordelijk is bij stront aan de knikker.
Wat als hij in de tussentijd koliek krijgt, een wond op loopt, kreupel wordt? Wie betaalt er wat en hoe bepaal je hoe ver je gaat? Of wat gebeurt er als hij schade toebrengt aan iemand anders of iemand anders zijn eigendom?

Waarom lees jij niet eerst voorgaande stukken. TS doet het niet.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:54

pillow schreef:
Jasmijn159 schreef:

Waarom lees jij niet eerst voorgaande stukken. TS doet het niet.

Jeetje excuses hoor, dat ik niet altijd pagina's aan posts door lees ;)

Mijn advies lijkt me ook nuttig voor mensen die in dezelfde situatie zitten als TS en via de zoekfunctie dit topic tegen komen..

So_fia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 17:34

Prairy schreef:
Ik vind het heel verstandig van je dat je eerst gaat doorsparen voor wat je wil :)

Misschien is het wel verstandig om dan zelfs nog iets langer door te sparen voor de eerste periode dat je het paard hebt, voor onvoorziene kosten etc.

Goed gedaan :)

Dat is inderdaad een goed idee, ga ik zeker doen!

So_fia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 17:38

Het vreemde vind ik overigens wel dat ik nu twee keer beleefd heb afgewezen, de tweede keer hebben ze het erbij gelaten en nu krijg ik ineens nogmaals een bericht met de vraag dat de eigenaar vraagt wat ik ervoor over heb :?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:41

Schijnbaar is er plek te kort, zit de eigenaar zelf in de financiële problemen, is er geen ander leeftijdsgenootje etc... kan vanalles zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:47

So_fia schreef:
Het vreemde vind ik overigens wel dat ik nu twee keer beleefd heb afgewezen, de tweede keer hebben ze het erbij gelaten en nu krijg ik ineens nogmaals een bericht met de vraag dat de eigenaar vraagt wat ik ervoor over heb :?

Dat komt wel vaker voor.Als je nog geinteresseerd bent kun je toch gewoon bieden dan.Kennelijk is het hen niet gelukt om hem voor hun vraagprijs kwijt te raken en zijn daarom nu genegen om hem voor minder te verkopen.

So_fia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 17:51

anjali schreef:
So_fia schreef:

Dat komt wel vaker voor.Als je nog geinteresseerd bent kun je toch gewoon bieden dan.Kennelijk is het hen niet gelukt om hem voor hun vraagprijs kwijt te raken en zijn daarom nu genegen om hem voor minder te verkopen.

Oke! Echter weten zij mijn maximale budget al, daarom snap ik vanuit hen de vraag niet helemaal.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:57

Gewoon nogmaals je maximale budget opgeven dan.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:01

Dan willen ze er kennelijk graag vanaf. Er zou bij mij een alarmbelletje gaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:18

pillow schreef:

Dit lijkt me gewoon onderhandelen,zoals gebruikelijk in de paardenwereld.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:13

anjali schreef:
pillow schreef:

Dit lijkt me gewoon onderhandelen,zoals gebruikelijk in de paardenwereld.

TS heeft te kennen gegeven dat ze er van af ziet, dus de fase van onderhandelen is voorbij. Dan vind ik het raar dat ze toch weer contact zoeken. Proberen op haar gemoed te spelen of wat? Ik zou er niet blij van worden, als ik aan de verkoper heb gezegd dat ik het niet meer wil, toch weer benaderd wordt. Is zij de enige die belangstelling heeft? Waarom dan.

So_fia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 20:56

pillow schreef:
TS heeft te kennen gegeven dat ze er van af ziet, dus de fase van onderhandelen is voorbij. Dan vind ik het raar dat ze toch weer contact zoeken. Proberen op haar gemoed te spelen of wat? Ik zou er niet blij van worden, als ik aan de verkoper heb gezegd dat ik het niet meer wil, toch weer benaderd wordt. Is zij de enige die belangstelling heeft? Waarom dan.

Voor mijn gevoel is het ook wat vreemd dat er toch weer contact wordt gezocht. Ik weet verder niet of er al contact is met anderen maar ik vraag me erg af waarom er weer contact wordt gezocht, maar daar zal niemand antwoord op kunnen geven, alleen als ik het hen vraag.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 00:59

Nou ja, dan kun je 2 dingen doen.

1: je laat het gaan want je bent er al klaar mee
2: je vraagt waarom ze het nog een keer vragen en je zegt dat je nog eens naar je budget gekeken hebt en geeft ze een lager bod als je maximum. Op die manier houd je ruimte over voor je onvoorziene kosten. Als ze het paard echt kwijt willen dan zit jij in een betere onderhandelingspositie.

Maar laat je niet dwingen om iets te kopen en zorg dat je het paard laat keuren! Wie weet is er een andere reden dat ze er sneller vanaf willen die ze niet tegen jou vertellen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:57

So_fia schreef:
pillow schreef:

Voor mijn gevoel is het ook wat vreemd dat er toch weer contact wordt gezocht. Ik weet verder niet of er al contact is met anderen maar ik vraag me erg af waarom er weer contact wordt gezocht, maar daar zal niemand antwoord op kunnen geven, alleen als ik het hen vraag.

Ik vind het niet vreemd,want de reden dat jij ervan afzag was dat je hem te duur vond. Ze willen hem nu goedkoper maken, waardoor de mogelijkheid zou bestaan dat je hem dan wel wilt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:27

Prairy schreef:
Nou ja, dan kun je 2 dingen doen.

1: je laat het gaan want je bent er al klaar mee
2: je vraagt waarom ze het nog een keer vragen en je zegt dat je nog eens naar je budget gekeken hebt en geeft ze een lager bod als je maximum. Op die manier houd je ruimte over voor je onvoorziene kosten. Als ze het paard echt kwijt willen dan zit jij in een betere onderhandelingspositie.

Maar laat je niet dwingen om iets te kopen en zorg dat je het paard laat keuren! Wie weet is er een andere reden dat ze er sneller vanaf willen die ze niet tegen jou vertellen.

Dit.

En als je hem echt nog graag wilt is en maar 1 ding en dat is punt 2. Stoppen met speculeren en neem contact op met die mensen.

Er kunnen legio redenen zijn om het paard te verkopen.
En als je er nog zo gek van bent zou ik deze kans niet laten schieten.