Ben ik te lang voor mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cojin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 16:14

Horsy83 schreef:
Tip voor de volgende keer niet op bokt voor zo'n advies vragen. Beter iemand met kijk op jou situatie behoefte meenemen. Zoveel mensen zoveel meningen daar ben je echt niet mee geholpen.

20% van het gewicht met harnachement houden ze aan. Ik schat het paard 500-550 kilo bij deze hoogte. Als je het laag aanhoudt zit je nog steeds prima.

Ik neem iemand mee die een sportstal heeft. Hopelijk komt het goed zo

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:15

Ja, jij bent te lang voor dit paard. Zowel je benen als je bovenlijf. Voor een keer een ritje kan het wel maar niet voor een paar keer per week rijden.
Blijkbaar twijfel je zelf ook anders had je het niet hier gevraagd. ;)

Cojin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 16:16

Lindsey_99 schreef:
Ja, jij bent te lang voor dit paard. Zowel je benen als je bovenlijf. Voor een keer een ritje kan het wel maar niet voor een paar keer per week rijden.
Blijkbaar twijfel je zelf ook anders had je het niet hier gevraagd. ;)

Daarom, maar ik zit zelf nog niet zo lang in de paarden en de eigenaar heeft mij verteld dat het prima zat zo. Beetje dom van mij bij nader inzien.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:16

Heb je iemand mee gehad die dit vaker doet? En zo ja wat zegt die? Als ik zo kijk ligt het zadel ook niet optimaal en pas jij daar niet goed in. Een groter zadel wordt dan weer lastiger met de korte rug.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:17

Voor het mooi ben je te lang, of ze er last van krijgt durf ik niet te zeggen?

Maar met een aanbetaling en keuring in het vooruitzicht heb je haar al gekocht.

Dus bij deze, veel plezier met je paardje!

Cojin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 16:18

Caira schreef:
Heb je iemand mee gehad die dit vaker doet? En zo ja wat zegt die? Als ik zo kijk ligt het zadel ook niet optimaal en pas jij daar niet goed in. Een groter zadel wordt dan weer lastiger met de korte rug.

ja dit is een 16,5 inch zadel. We gaan uiteraard een groter zadel kopen als de koop doorgaat

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:19

Caira schreef:

Dit ja, als mensen zeggen: kan geen kwaad, uhm ja, alleen als je een passend zadel erbij kan vinden.
Zoals je nu zit TS geeft dt namelijk wél klachten bij het paard.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:20

Je bent voor het mooie idd een stuk te lang. Het lijkt ook geen breed paard. Dan zou het beeld al heel anders zijn geweest.
Te zwaar zul je niet zijn, maar voor het beeld doet je lengte imo wel afbreuk aan het plaatje.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 29-11-20 16:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Change3x

Re: Ben ik te lang voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:21

Ik vind je wel te groot.

Cojin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 16:22

siskeh schreef:
Caira schreef:

Dit ja, als mensen zeggen: kan geen kwaad, uhm ja, alleen als je een passend zadel erbij kan vinden.
Zoals je nu zit TS geeft dt namelijk wél klachten bij het paard.

Ze heeft nog een 17,5 inch zadel dat eventueel mee kan, maar als ik dat zo op haar rug leg zie ik wel dat hij erg ongelijk zit. Ik denk dan dat ik eerder dit passende 16,5 zadel voor mn zusje meeneem en dan voor mijzelf er een zadel bij laat maken bij de zadelmaker.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:25

Dit zadel past ook niet, dus niet meenemen. Het probleem is dat jij een 17,5 of zelfs 18 inch nodig hebt en ik ben bang dat dit paard niet voldoende lengte heeft in de rug om dat te kunnen doen.

xLianneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:25

Sorry, ik vind je ook te groot voor dit paardje

Cojin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 16:31

Caira schreef:
Dit zadel past ook niet, dus niet meenemen. Het probleem is dat jij een 17,5 of zelfs 18 inch nodig hebt en ik ben bang dat dit paard niet voldoende lengte heeft in de rug om dat te kunnen doen.

het past haar wel als ik het zo gezien heb. Natuurlijk heeft de zadelmaker hier het laatste oordeel over, maar mn zusje is echt een paar koppen kleiner, dus voor haar zou het wel moeten kunnen hoop ik.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:33

Cojin schreef:
Caira schreef:

het past haar wel als ik het zo gezien heb. Natuurlijk heeft de zadelmaker hier het laatste oordeel over, maar mn zusje is echt een paar koppen kleiner, dus voor haar zou het wel moeten kunnen hoop ik.

Of het je zusje past weet ik niet, maar het ligt niet lekker op het paard, en daar heb ik het over.

Cojin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 16:47

Cojin schreef:
Caira schreef:

Of het je zusje past weet ik niet, maar het ligt niet lekker op het paard, en daar heb ik het over.[/quote]

Oh oke, waar zie je dit aan?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:53

Ik vind je ook wel te groot :=

Mijn merrie is ook 1m55 en ik ben er 1m67, dit is toch al een heel ander zicht.

Afbeelding

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:54

Ik vind je ook echt te groot. Als er echt zoveel animo voor het dier was dat je moet aanbetalen snap ik de verkoper niet. Lijkt me eerder dat de verkoper het dier niet verkocht krijgt. Goed laten keuren!!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:55

Ik vind je ook echt te lang maar de koop is al gesloten lees ik. Goede zadelmaker zoeken, een goed passend zadel is zeer belangrijk voor het behoud van je paard zijn rug. Zeker als je zelf ook net pas weer begint.

Uiteraard zegt een verkoper dat t past, die wil toch verkopen lijkt mij.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:03

Ik heb zelf een 17.5 inch op mijn PRE van 160. Dit past op hem, maar een 18 inch hoef ik niet te proberen en heb ik zelf gelukkig ook niet nodig. Maar het lijkt alsof je hele lange benen hebt, waardoor je toch naar een 18 inch zou kunnen gaan.

Dit paardje lijkt ook geen lange rug te hebben. Het kan dus een heuse uitdaging worden om er een passend zadel voor te vinden want je benen zijn erg lang!

Ik weeg hetzelfde als jou, en ik vind mezelf nu aan de zware kant voor mijn paard. Dus we zijn bezig met afvallen. 20% vind ik zelf aan de hoge kant, alles daar onder in minder belasting.

Kortom, ik zou het niet doen.

Je beugels moeten zeker 15cm langer zijn. Je steekt dan onder je paard uit. Hoever je dan uit steekt is lastig te zeggen omdat je ook een andere houding krijgt. Als jij dus niet meer makkelijk je been aan kan leggen, lijkt dit mij onder geen beding fijn rijden.

Mocht de koop door gaan, zorg voor een zadelmaker die naar jullie als combinatie kijkt. Niet alleen jij moet goed zitten, maar je paard mag ook geen ongemakken aan het zadel ondervinden.

Ga opzoek naar een houding en zit instructrice alvorens je meer op wilt gaan pakken (klassieke dressuur, centered riding etc). Jouw eigen balans kan alles maken of breken.

Edit, op elke koop heb je toch 14 dagen bedenk tijd? Volgens mij mag je gewoon je bod intrekken en moet zij jouw aanbetaling terugvorderen.
Anders zou je het nog kunnen gooien op dwaling, ze heeft jou verkeerd geïnformeerd. Met de juiste informatie had je dit paard niet gekocht. 90% in dit topic vind je te lang, je kan dan toch wel uit gaan van foutieve informatie lijkt mij.

Cojin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 17:17

KellyR schreef:
Ik heb zelf een 17.5 inch op mijn PRE van 160. Dit past op hem, maar een 18 inch hoef ik niet te proberen en heb ik zelf gelukkig ook niet nodig. Maar het lijkt alsof je hele lange benen hebt, waardoor je toch naar een 18 inch zou kunnen gaan.

Dit paardje lijkt ook geen lange rug te hebben. Het kan dus een heuse uitdaging worden om er een passend zadel voor te vinden want je benen zijn erg lang!

Ik weeg hetzelfde als jou, en ik vind mezelf nu aan de zware kant voor mijn paard. Dus we zijn bezig met afvallen. 20% vind ik zelf aan de hoge kant, alles daar onder in minder belasting.

Kortom, ik zou het niet doen.

Je beugels moeten zeker 15cm langer zijn. Je steekt dan onder je paard uit. Hoever je dan uit steekt is lastig te zeggen omdat je ook een andere houding krijgt. Als jij dus niet meer makkelijk je been aan kan leggen, lijkt dit mij onder geen beding fijn rijden.

Mocht de koop door gaan, zorg voor een zadelmaker die naar jullie als combinatie kijkt. Niet alleen jij moet goed zitten, maar je paard mag ook geen ongemakken aan het zadel ondervinden.

Ga opzoek naar een houding en zit instructrice alvorens je meer op wilt gaan pakken (klassieke dressuur, centered riding etc). Jouw eigen balans kan alles maken of breken.

Edit, op elke koop heb je toch 14 dagen bedenk tijd? Volgens mij mag je gewoon je bod intrekken en moet zij jouw aanbetaling terugvorderen.
Anders zou je het nog kunnen gooien op dwaling, ze heeft jou verkeerd geïnformeerd. Met de juiste informatie had je dit paard niet gekocht. 90% in dit topic vind je te lang, je kan dan toch wel uit gaan van foutieve informatie lijkt mij.

Ik ben er bang voor dat de verkoper er niet zo over denkt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:18

Is het een groot bedrag dat je hebt aanbetaald? Als het klein is zou ik mijn verlies nemen denk ik.
Of misschien is de koper wel zo schappelijk dat hij de aanbetaling terug geeft.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:19

Ik hoop ook dat je onder de koop uit kan komen, want ik vind dit geen lekkere combi. (Bijvoorbeeld als er op de keuring een klein dingetje naar voren komt, niet gelijk afgeschreven, maar wel verhoogd risico. Dan kan je zeggen dat je het risico te groot vindt)

Ten eerste moet je een passend zadel vinden. Ik ben 1.82 en spreek dus uit ervaring als ik zeg dat dat op die kleine paardjes zo ongeveer onmogelijk is. Ze zijn vaak te lang en daarbij zal het voor jou heel erg zoeken zijn naar een zadel dat genoeg steun geeft onder je knie. Met zo'n klein paard, moet je vaak wel je knie afsteken om met je onderbeen aansluiting te vinden. Daar wordt je zit absoluut niet beter van.
Ook is corrigeren als hij een keer niet zo lekker aan je been staat, vrij lastig. Je kuit is namelijk het enige dat aansluiting heeft en een grote, corrigerende hulp is geven is dan toch best lastig.
Tot slot vind ik het altijd ook naar als ik per ongeluk met mijn voet her voorbeen raak, en ja, dat is me meerdere keren gebeurd, ook op paarden van over de 1.60.

Ik zou dus echt op zoek gaan naar een maatje groter

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:23

Je bent nu 18, je zusje is waarschijnlijk een paar jaar jonger. De lengte van jullie beiden zal op zich niet veel meer worden. Ja het ziet minder mooi uit, maar die lengte is overkomelijk, zeker als je er geen topprestaties van gaat vragen.

Echter, gebruikelijk voor dames is niet het langer worden na het 18e jaar, maar het breder worden. Hoe ziet je moeder er uit? Is zij maatje Sidonia of meer een gezellige tante Berta. Is het iets er tussenin tot dat laatste dan zou ik je echt willen adviseren om op zoek te gaan naar een ander paard.
Laatst bijgewerkt door Taucha op 29-11-20 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:26

Je bent echt te lang. Dit zadel ligt sowieso al niet goed op dit paard, maar jij gaat een 18 inch zadel nodig zijn vermoed ik en dat gaat denk ik niet passen. Ik ben 2 centimeter kleiner en ik ben ook echt een 18 inch nodig om mijn been kwijt te kunnen.

Naast dat zul je zelf erg goed in balans moeten zitten wil je de rug van dit paard niet pijnlijk belasten en haar in onbalans brengen. Als je op de juiste (beugel)lengte zit kun je niet meer correct om je paard heen zitten en komen je voeten waarschijnlijk tegen haar voorbenen aan.

Ik zou verder kijken en op zoek gaan naar een dier wat minimaal 10 cm groter is en breder gebouwd. Ook met oog op de toekomst, als jij iets breder wordt (wat vrij gebruikelijk is voor vrouwen) wil je echt een groter dier dan dit.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:28

Als de DA het paard goedkeurt en jij wilt toch van de koop afzien, dan ben je de aanbetaling kwijt. Dat is nu juist de bedoeling van de aanbetaling.
Zeker als er veel animo is voor het paard is het juist gebruikelijk dat een aanbetaling wordt gevraagd. De verkoper kan tenslotte het paard nu niet aanbieden aan anderen.

In jouw geval zou het dus gunstig zijn als het paard niet door de keuring komt. Dan moet de verkoper je aanbetaling terug geven. Tenzij je natuurlijk toch ermee verder wilt.