20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 10:29

safina schreef:
MightyMike schreef:
D-pony's zijn erg prijzig, geliefde categorie en zelfs de oudjes verkopen prima, mits nog prima gezond op het moment. Beetje afhankelijk van karakter en wat ze gedaan hebben in de sport, zijn ze nog geld waard. Of je het er nog voor over hebt, is een tweede natuurlijk, maar 1000 euro wat hierboven genoemd wordt, is dan toch laag. Tja, wat wel, tussen de 1500 en 3000, er vanuit gaande dat hij dus nu niet meer op niveau in de sport loopt. Wat een gek er nog voor geeft, bij jou is het emotie, wellicht zit dat er aan de kant van verkoopster ook bij en gunt ze hem jou. Ik zou zeker de leeftijd aanhalen bij de onderhandelingen. Succes!

Dit dus. Als het een ontzettend brave kinderpony is willen ze op hogere leeftijd nog wel eens wat meer opbrengen. Want daar is altijd vraag naar.

Nee, het is niet de doorsnee kinderpony. Is een pony die serieus moet werken en bij kinderen te rillerig is. Draaft ook voor het gemiddelde kind te groot. Speelt ook mee in de reden dat de eigenaresse hem verkoopt, wil haar bedrijf laten groeien en hij past niet in dit plaatje.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:33

safina schreef:
MightyMike schreef:
D-pony's zijn erg prijzig, geliefde categorie en zelfs de oudjes verkopen prima, mits nog prima gezond op het moment. Beetje afhankelijk van karakter en wat ze gedaan hebben in de sport, zijn ze nog geld waard. Of je het er nog voor over hebt, is een tweede natuurlijk, maar 1000 euro wat hierboven genoemd wordt, is dan toch laag. Tja, wat wel, tussen de 1500 en 3000, er vanuit gaande dat hij dus nu niet meer op niveau in de sport loopt. Wat een gek er nog voor geeft, bij jou is het emotie, wellicht zit dat er aan de kant van verkoopster ook bij en gunt ze hem jou. Ik zou zeker de leeftijd aanhalen bij de onderhandelingen. Succes!

Dit dus. Als het een ontzettend brave kinderpony is willen ze op hogere leeftijd nog wel eens wat meer opbrengen. Want daar is altijd vraag naar.

Klopt, maar dat is deze niet.

Vind het wel knap dat mensen zo kunnen bepalen dat er een mooi papier bij zit. Ik zie niks over de moeder vermeld, misschien bestaat de moederlijn wel uit louter kromme ezels. Iedereen kan dekgeld aftikken, wil niet zeggen dat je een mooie pony met mooi papier gefokt hebt. Hij heeft de zogenaamde goede afstamming in ieder geval ook niet waargemaakt dus waarde heeft het sowieso niet.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:34

1000 euro incl zijn tuig en evt dekens is echt ruim voldoende.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:37

Met alle spullen erbij 1000 en voor de pony zelf zou ik zeggen 500.Hij is 20 en gaat ook gewoon niet lang meer mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:38

siepenteun schreef:
Nee, het is niet de doorsnee kinderpony. Is een pony die serieus moet werken en bij kinderen te rillerig is. Draaft ook voor het gemiddelde kind te groot. Speelt ook mee in de reden dat de eigenaresse hem verkoopt, wil haar bedrijf laten groeien en hij past niet in dit plaatje.

Dat kan dan aanmerkelijk schelen in de prijs. Want een vaardige ruiter wil verder en gaat geen pony van 20 kopen die al jaren niet meer in de sport loopt.

Papier: je kunt er niet mee fokken en op papier kan je niet rijden. Dus dat zegt niks.
Als het een mooie pony is met goede bewegingen (omdat hij goed gefokt is) zegt dat wel wat.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:52

3000 euro is inderdaad wel veel voor een wat oudere pony, en M1 geclasseerd is niet heel bijzonder, meerdere malen Z gelopen zegt al wat meer.

Maar ik zie dat de paarden en pony's met name in deze Corona tijd bizar duur zijn geworden!

Zag pas een pony op MP of Facebook staan van 12 jaar, zou bomproof zijn en 1.26!! Ze vroegen 4950 voor de pony :x , het is natuurlijk maar net wat de gek er voor geeft.

Afgelopen februari heb ik een tinkerruin , van toe 11 jaar, gekocht voor 2700. Diertje is werkelijk zo bomproof (hoewel ik hier niet echt in geloof :+ ) als een pony zijn kan!
Hij gaat ook zeker niet weg, nog niet voor 10.000 (hoewel O:) hahaha) .

Maar waar het ook om gaat, hoeveel is de pony jouw waard? Emotionele waarde dus, ook belangrijk!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:59

tita schreef:
996981 jammer dat je belerig moet doen....azijn....

Aan de ander kant als ik mijn 4 jarige dochter er mee kan laten freubelen...ie ie wel weer dubbel zijn geld waard

Simpele kinderponies keibraaf kosten op MP gewoon 3000-5000€ amper geklasseerd en dan nog mini ook

De onderhoud is geen reden voor gratis pony en dat is haar woord tegen die van de eigenaar.
Enten is ook niet verplicht.

Je neemt zelf nog al een stellige mening aan dat je veel onzin leest. Dan vindt je het misschien fijn om te weten dat wat je zelf zegt ook niet klopt.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:01

996981 schreef:
tita schreef:
996981 jammer dat je belerig moet doen....azijn....

Aan de ander kant als ik mijn 4 jarige dochter er mee kan laten freubelen...ie ie wel weer dubbel zijn geld waard

Simpele kinderponies keibraaf kosten op MP gewoon 3000-5000€ amper geklasseerd en dan nog mini ook

De onderhoud is geen reden voor gratis pony en dat is haar woord tegen die van de eigenaar.
Enten is ook niet verplicht.

Je neemt zelf nog al een stellige mening aan dat je veel onzin leest. Dan vindt je het misschien fijn om te weten dat wat je zelf zegt ook niet klopt.

Kom kom dames, ff ontopic blijven

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:03

Ik heb €1750 betaald voor een 16-jarig manegepaard inclusief nieuw wintec zadel. Dier was qua gezondheid vergelijkbaar. Ik zou dat bedrag voorstellen :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:11

Een paard is waard wat de gek ervoor geeft.Vraag eens aan die mensen wat ze ervoor willen hebben. Momenteel zijn paarden heel duur,je schrikt van de prijzen die ze durven vragen.Je bent van plan om eerst klinisch te laten keuren,dan weet je meer. Alhoewel,je zegt er al tweeenhalf jaar op te rijden,dan weet jij toch beter dan wie ook wat het diertje nog kan?Ik heb 3 jaar geleden 1250 euro betaald voor mijn toen 21-jarige.Zonder keuring want het gaat mij niet om het rijden maar om een lief karakter.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:15

Ik betaalde 10jaar terug 1000€ voor een 19 jarige fjordenmerrie. En voor geen 10.000 is ze te koop. Ik word iedere dag blij als ik haar zie. Ook al kunnen we nu niet meer rijden (ze is 29 en draait weg als je met zadel aan komt), aan de hand wandelen en gewoon tutten is ook fijn!

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:20

€3000 is echt veel teveel. Dat geld kun je beter in de verzorging steken na aankoop of in een jongere gezondere pony.

Meer dan €850 excl. zou ik er niet voor geven. Pony is duidelijk oud aan het worden. Incl spullen als zadel en een paar dekens, er vanuit gaand dat deze nog goed passen en goed bruikbaar zijn zou ik €1100 geven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:21

Ruin, 20 jaar...
Ik zou er geen piek voor geven.
Die eigenaresse moet blij zijn dat het dier al 2,5 jaar liefdevol verzorgd word door een ander. Ze zou hem moeten schenken als ze er zo graag van af wil

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:38

Ik zou geen bod doen maar vragen wat ze ervoor willen hebben.
Over het algemeen werkt paarden verkopen op die manier: verkoper noemt een vraagprijs, daar kan koper eventueel over onderhandelen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:42

Ik denk maar dat is mijn menig....
Waarom wilt ze er nu plots vanaf, heeft ze geld nodig of is er iets aan de hand?.

Ik zou kijken naar jou toekomst plannen ... wat is jouw doel kan hij dat bereiken, en kan hij dat over pakweg 5 jaar nog. En hoe sta jij er dan financieel voor?

Want je gaf aan dat hij snel ouder word in een paar maanden is dat lichamelijk, uiterlijk of beiden?
Hij is al 20 jaar dus best op leeftijd met 5 jaar is hij oud en pensioen waardig en kun je hem dat bieden?
want een ouder paard is duur en word onbruikbaar wat ga je met hem doen dan?
ben je nog in de groei en hoe zit je met je gewicht?

En wat waren die andere plannen van haar ouders daar hij dus gestald is, gaan ze verhuizen en dus het erf verkopen?

Eerlijk ik zou er €850,- voor geven en eerst laten keuren dan zit je al aan 1000 euro de max voor Hem!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:43

Het lijkt me niet meer dan vanzelfsprekend dat je voor dat budget het dier zou moeten kunnen kopen :j

Als hij jou dat waard is, dan is elke euro die ze er minder voor vragen, mooi meegenomen toch :)

Zij een vertrouwde koper, jij een pony die je al goed kent....voor jou is het ook gewoon fijn dat je het dier kan kopen, toch? Dan hoef je imo ook niet voor een paar euro je poot stijf te houden.

Een pony van 20 kan normaal gesproken nog heus wel een aantal jaren prima mee als je hem in beweging houdt en het dier in principe goed in elkaar zit / goed gezond is. Bij een jong dier moet je ook maar afwachten wat je koopt...

Kijk als je allerlei wilde toekomstplannen hebt dan is het fijn als een dier nog kan groeien.
Maar vind je dit gewoon een fijn dier om mee rond te hobbelen dan is het toch helemaal prima? Leuk dat je de kans krijgt om hem te kopen +:)+

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:50

Ik kan niet zo goed snappen dat ze hem jou niet schenkt, je verzorgd hem inmiddels 2.5 jaar, het ponytje is 20... maargoed, ik zou rond de 1000,- een goed bedrag vinden. Alle medische kosten erna komen ook op jou nek. Kan natuurlijk nog tien jaar duren, maar met zo'n oudje toch meer kans.
Ik vind dat ze blij zou moeten zijn dat iemand die ze kent, en de pony kent, hem over wilt nemen.
In ieder geval, leuk dat je hem over kan kopen. :)

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:51

Bloemetje75 schreef:
Ik betaalde 10jaar terug 1000€ voor een 19 jarige fjordenmerrie. En voor geen 10.000 is ze te koop. Ik word iedere dag blij als ik haar zie. Ook al kunnen we nu niet meer rijden (ze is 29 en draait weg als je met zadel aan komt), aan de hand wandelen en gewoon tutten is ook fijn!

Echt absurd veel geld. 10 jaar terug kocht je daar een jonge, beleerde fjord voor. Gingen er genoeg voor nog minder van de hand.

Prima dat jij het er voor betaald hebt, maar is verder niet echt relevant.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:53

Bloemetje75 schreef:

Precies Bloemetje. Sommige dieren hebben zo'n grote emotionele waarde dat die niet eens in geld is uit te drukken.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:55

LiselotZorro schreef:
Ik zou het redelijk vinden als ze hem gratis aan je mee geven. Of max 500 inclusief alle spullen.

Ik zit niet meer in de paarden, maar ik had inderdaad ook niets tot 500 euro in mijn hoofd.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:59

Goh wat een lage prijzen worden hier voorgesteld. Ik denk als je echt 1000 euro biedt dat hij dan aan je neus voorbij gaat. Natuurlijk is hij niet veel meer waard maar er wordt nu wel wat meer betaald. Ik zou het risico niet nemen. Ik zou overigens haar wel vragen om met een voorstel te komen. Misschien zit zij wel lager dan jij denkt.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:05

Pff ik schrik van de bedragen die voorgesteld worden voor een 20 jarige pony ruin.. Ik zou als eigenaar dan liever de pony aan mijn verzorger schenken, ik weet dan dat hij goed terecht kom. Je verzorgd de ruin al 2,5 jaar dat doe je naar behoren neem ik aan anders zou ze je hem nu niet aanbieden, dat zou voor mij belangrijker zijn dan het geld.
Ik zou er in ieder geval niet zoveel geld voor betalen, ik heb 3 jaar geleden een paard gekocht (fok/ recreatie merrie) van 20 jaar uit predicaatrijke stam voor € 350,00..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:12

Gezien de veranderingen die jij ziet in deze pony over de laatste paar maanden, zou het mij niet verbazen als er grote(re) DA rekeningen aan zitten te komen door ouderdomskwaaltje, etc., kan best (ook een) reden verkoop zijn. Ergens tussen 0 en 500 is dan zat, wil ze er echt meer voor en denk je daar over, laat dan keuren en overleg naar aanleiding van de uitslag van die keuring. Maar het zou mij niet verbazen als eigenaar dat al lang weet. Bedrijf opstarten kost geld, pony staat in de weg en de verzorger wil er wel (flink) voor betalen. Wees dus voorzichtig, wat je uitgeeft aan de aankoop kan je niet in het welzijn van de pony steken en die is wel belangrijker.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:15

anjali schreef:
Bloemetje75 schreef:

Precies Bloemetje. Sommige dieren hebben zo'n grote emotionele waarde dat die niet eens in geld is uit te drukken.

En die emoties worden door verkopers vaak graag benut om die emotionele waarde juist in veel te veel geld uit te drukken....

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:18

Dier is 20....zn resultaten uit het verleden zijn leuk, maar totaal niet meer relevant nu...zeker niet met je opmerking dat jij vindt dat die de laatste maanden een stuk ouder is geworden. Voor mij een teken dat de pony nu toch echt last van zn leeftijd begint te krijgen ( ouderdomskwalen die waarschijnlijk je een abbo bij de da gaat opleveren). Dat oude niveau gaat hij echt niet meer halen.
Zou eigenlijk ook niet eerlijk zijn tegenover het dier om dat nog van hem te gaan verlangen.

Z'n papier is ook totaal niet relevant, want hij is een ruin.

Ik zou de eigenaresse een richtprijs laten noemen ipv zelf te bieden, aangezien je duidelijk veel te hoog zit met je eigen richtbedrag; 3000 euro voor deze pony is belachelijk veel geld.

Gezien hij toch nu duidelijk achteruit gaat, is een symbolisch bedrag van rond de 500 tot 550 euro een hele nette prijs voor dit dier.