Stoppen met paardrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 13:17

Jeetje gezien het de manege houdster is die zo tegen je doet had ik mijn geld allang ergens anders naartoe gebracht.. er is een grens inderdaad..
Ik zou niet stoppen. Lekker doorzetten, paardrijden is en blijft moeilijk om het goed te doen, daarom is het altijd aan te raden om (op z'n tijd) les te nemen. In jouw geval wekelijks knolhobbelen op een manege die je goed laat voelen. En je daadwerkelijk iets leert ipv tegen je aan bleren waardoor je alleen maar onzekerder word. Niemand kan het goed doen als er onzekerheid mee speelt.
Niet iedereen past bij je, maar het is niet dat je daar onder contract staat, dus je kan gaan en staan waar je wilt.
Succes

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 13:20

Andersom.

Er wordt door de manegehoudster een hele rare denkfout gemaakt. Het is niet zo dat jij (nog) niet zo goed kunt rijden dat er daarom geen geschikte paarden voor jou zijn. Wat verwacht zij dan? Je hebt net weer 5 lessen gehad nadat je 7 jaar niet hebt gereden en je bekkenbodem is een beetje naar de vaantjes geweest door je zwangerschap. Al je spieren moeten weer wennen aan het paardrijden. Dat gaat niet van de ene op de andere dag.
Dat de manegehoudster geen didactische vaardigheden heeft, is jouw probleem niet. Maar zo ervaar je het nu wel. Geheel onterecht. Jij bent van goede wil en hebt een ander soort begeleiding nodig.

Die privéles klinkt als een goed plan. Jammer dat dat slecht is in te plannen. Nu ben ik nogal pragmatisch en ik lees in je tekst dat je zoon wel les heeft van die leuke instructrice. Kan je niet bij hem in de les als die gegeven wordt op een voor jou geschikt tijdstip? Who cares dan je dan met 10-jarige kinderen in de les zit (ik noem maar wat), voor een poosje is dat helemaal niet erg.

Naar een andere manege gaan is natuurlijk ook een prima oplossing.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 13:38

Twirrewyn schreef:
Misschien heeft iemand hier nog goede tips en adviezen voor mij.

Ik ben net weer begonnen met paardrijden na 7 jaar. Nu 5 lessen gehad op de manege. Ik ben weer begonnen omdat ik ook een eigen paard wil dus leek het mij wel verstandig om weer lessen te nemen.

Ik merk dat mijn balans nog ver te zoeken is in het zadel. Mijn bekken moeten weer wennen want mijn laatste zwangerschap had ik hele erge bekkeninstabiliteit (laatste 2 maanden van zwangerschap af en toe in rolstoel moeten zitten)
Dit is anderhalf jaar geleden.

Ik ben zelf best wel een onzekere soms angstige ruiter. Voordat ik stopte met paardrijden 7 jaar geleden paar keer raar ervan afgevallen, heiligbeen gebroken en spier in bovenbeen gescheurd. Dus daardoor best wel een angst gekregen.

Er is een netwerk 'ruitertraining flexchair', in principe zijn dit fysiotherapeuten (vaak ook met de voortgezette opleiding dierfysio). Ze kunnen je op de flexchair goed beoordelen: heb je nog oefeningen nodig ivm bekkeninstabiliteit? Ivm de gescheurde bovenbeenspier...? Zitten je beide SI gewrichten correct...?
Daarna is het oefenen op de flexchair. (Ik heb me krom gelachen tussendoor...) - er hoort een computer programma bij, "met een soort dartbord" en via het correct stilzitten en bewegen kun je dan achtjes gaan maken (waarbij de sensoren van de flexchair keurig al je scheefheden verklappen...).

En daarna een rustig doch duidelijk gesprek met deze bully. (Ze was niet aanwezig, maar jij deed het zogenaamd fout - mijn hoela!)

(Mijn dochter had van de zomer ook zo'n soort idioot: zij was op gegeven moment in roundpen 1 aan het experimenteren, terwijl man - van - instructeursechtpaar in roundpen 2 aan het longeren was.
Nadat ook zij op de genoemde flexchair was geweest vanwege een blessure - ging zij voelen wat er op een echt paard op de cirkel gebeurt als ze haar spieren zus of zo wel of niet aanspant.
De volgende dag krijgt ze les van deze meneer Bos, die haar onvriendelijk toevoegt 'dat ze niet kan rijden, "want hij had haar gisteren wel zien rondzwaaien op het paard"'
Tijdens een les grondwerk.
'Je moet als mens toch wel flink gefrustreerd zijn, als je dit soort strapatsen uithaalt' - ik heb als moeder zijnde aangeboden Erik Engerd persoonlijk de mantel uit te komen vegen; maar wegwezen is uiterst zinnig. )

En er zijn twee mooie boeken van van Sally Swift over centered riding.
Mevrouw Swift is iemand die via de omweg van een uiterst ingewikkeld lichaam wegen vond om in harmonie te kunnen rijden. Bij haar moest bij wijze van spreken het kleinste detail kloppen, anders kon haar lichaam het niet - met haar vergeleken zijn de meeste mensen boffers en kunnen over die dingen heen compenseren.
Bevat veel nuttige informatie en 'doorkijkjes'.

Mbt 'niet terugploffen bij het lichtrijden', nadat ik haar boeken had gelezen heb im altijd met verbazing naar begginnerslessen gekeken.
Eindeloos gezeur over 'op het goede been rijden', maar verder niks.
Sally Swift geeft uitgebreid informatie over het hoe en waarom van 'je laten opgooien', en ondertussen je voeten (de bal van de voet, in acupunctuur 'bubbling spring' geheten) onder je oren houden zonder te verkrampen.
(De lijn van het zwaartepunt: oren, schouder, harapunt in karate, heup, bal van de voet.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 20-11-20 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 13:40

Cabelona schreef:
Je kunt een paar dingen doen. In gesprek gaan met de manege houdster, gaan lessen bij de instructrice die je wel fijn vond of op zoek gaan naar een andere manege/adresje waar je les kunt krijgen.

Helemaal mee eens. Het is de bedoeling dat je plezier hebt, geen buikpijn van de stress.

zefiros

Re: Stoppen met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 13:48

Hey TS ik heb je een pb gedaan. Ik woon bij jou in de regio wellicht kan ik je verder helpen met het eea.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:30

Twirrewyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 20:17

Bedankt allemaal voor jullie adviezen! Het is mij wel duidelijk dat dit echt niet kan.
Ik krijg binnenkort hulp van zefiros en daar ben ik haar heel dankbaar voor om mij te helpen met mijn issues.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 20:40

Op welke manege rijd je nu?

cindyxlucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 20:40

Lekker een andere instructrice zoeken, stellig aangeven dat je het zo niet leuk vind. Succes!