[VOLG] De Pennydroom wordt werkelijkheid: welkom Nobli!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:13

Oh wat leuk! ik kan me jullie zo goed voorstellen, zo anders dan een paard om bij te rijden of te leasen. Alles kun je nu zelf bedenken en beslissen.
Mijn eerste paard staat ook nog op mijn netvlies gebrand toen ik haar in de stal zag staan.

Lekker je eigen plan trekken, hij is nog jong, je hebt alle tijd van de wereld en juist die eerste tijd is zo belangrijk om de basis van vertrouwen te leggen.

Ik volg al een poosje featherlighthorsemanship echt een aanrader, ze leidt jonge paarden fijn op en legt heel duidelijk uit wat ze doet en waarom. Misschien is dat ook wat voor jullie.

Ik heb nu ook een jonkie, een jaartje ouder dan die van jou, ik vind het een geweldig avontuur.
Heel veel geluk met je prachtige paard.
Laatst bijgewerkt door justkid op 15-11-20 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 21:14

Koekie73 schreef:
Gefeliciteerd!! Wat een ontzettend lief hoofd <3

Dankjewel!
Dat was ook waar wij voor vielen. <3

@justkid,
Thanks!
Ik zal het eens opzoeken.

DreamGuide

Re: De Pennydroom wordt werkelijkheid: welkom Nobli!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 02:14

Wat leuk! Gefeliciteerd en veel plezier met hem. :)

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 02:20

Gefeliciteerd en heel veel plezier samen!

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 06:43

Wat gaaf voor jullie, gefeliciteerd met je knappe paard!
Gek gevoel he, dat je zoektocht dan ineens voorbij is en hij echt bij je op stal staat :)
Ik ben ook voor een volgtopic! Is leuk hoor, al is het maar voor jezelf om af en toe terug te lezen en kijken :)

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 07:58

Prachtig paard met een gouden karakter en kleur!! Heel veel plezier met elkaar. Wat heeft hij het bij jullie getroffen.

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:39

Wat een onwijs leuk dier met een prachtig kleurtje! En ontzettend leuk dat je alles samen met je moeder kan doen. Heel veel geluk en plezier met hem

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 10:18

Dank jullie wel allemaal!! :j

@Klijntje, ja heel gek. Opeens je eigen paard ophalen.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:46

Gefeliciteerd, wat een mooie kleur ook zeg! Heel veel plezier samen <3

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:52

Gefeliciteerd! Nu is hij eindelijk bij jou :D
Veel plezier en geluk samen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 10:57

NikkiDeKerf schreef:
Gefeliciteerd, wat een mooie kleur ook zeg! Heel veel plezier samen <3

Dankjewel, ik vind hem ook echt geweldig qua kleur. In het ene licht is hij brons en in ander licht nog wel donkerder. :D

Domi_94 schreef:
Gefeliciteerd! Nu is hij eindelijk bij jou :D
Veel plezier en geluk samen.

Week wachten duurde me inderdaad te lang. :')
Dankjewel! :)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:21

Wat een leuk paard! <3
Gefeliciteerd.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:54

Ahh wat leuk! Een volbloed <3 ik wens je heel veel plezier met hem! Gouden paard!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 19:07

Dank jullie wel! <3

Ik heb er net even op gezeten voor het eerst sinds de verhuizing met zijn leenzadel. Wat een toppertje. :+:

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 19:21

Gefeliciteerd met je eerste eigen paard! En wat een onwijs lief koppie en wat een prachtige kleur!!! Heel veel geluk samen!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 21:05

pairadice schreef:
Gefeliciteerd met je eerste eigen paard! En wat een onwijs lief koppie en wat een prachtige kleur!!! Heel veel geluk samen!

Dankjewel! :D
Hij heeft een hele lieve uitstraling.. maar is ook mega lief!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:20

Na overleg met TS het topic een Volg-tag gegeven en verplaatst naar PP.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 20:48

RianneH schreef:
Na overleg met TS het topic een Volg-tag gegeven en verplaatst naar PP.

Yes dankjewel! :D

Een introductie lijkt me overbodig, aangezien de openingspost een intro an sich is.
Ik zal wel even vertellen hoe het afgelopen week is gegaan en ben benieuwd wie er willen volgen.

Zaterdag t/m maandag
De eerste dagen was hij al braaf (we kregen super veel complimentjes met hoe lief en braaf hij was, goed gevoel!!), maar natuurlijk nog veel bezig met wat er om zich heen gebeurde. Hij is jong en moet nog veel leren. Dit doet hij ondanks alle drukte op de manege heel goed. Hierom hebben we ook expres voor een groter pensionstal gekozen. Zo kan hij met álles kennis maken en is drukte geen probleem. :j
De eerste paar dagen hebben we hem vooral gepoetst en zijn we wat wezen stappen aan de hand. Lekker wennen. Ook aan de drukte in de avonden. Want dat is wel effe wennen. :P
Meneer is geen makkelijke snoepkont. Voer, hooi/kuil en gras vindt ‘ie heerlijk, maar zoete snoepjes, appels en bijvoorbeeld pepermunt moet hij écht niet. := Dus veel geprobeerd en de vitamine korrels van de Welkoop gebruiken we nu maar als beloning, want daar durft ‘ie zelfs af en toe om te bedelen. O:) Oh, en wortel!

Hier even een foto van hoe hij er de eerste dag bij stond:
Afbeelding
Hier mag natuurlijk vet en spier op! Dus daar zijn we gelijk mee aan de slag.

Dinsdag
Dag drie zadeltje opgelegd en even door de bak gestapt. Dit deed hij erg braaf na het afvloeien van spanning.
Het is mooi om te zien hoe slim Nobli is en hoe snel hij verandering toepast. Hij is helemaal niet schrikkerig of heet, maar durft wel naar dingen te kijken en denkt echt na. Hier en daar zoekt hij wat comfort op (kleeft bijvoorbeeld snel aan je als hij iets nieuws ziet), maar dat vloeit zo snel weer af.

Vanaf vrijdag is hij bijna dagelijks eventjes in de stapmolen geweest. Dit deed hij braaf. Als er wat omheen gebeurt is hij af en toe nog wat onrustig, maar wel heel braaf. We blijven er ook zeker nog bij voor nu. De molen ligt tegenover zijn stalletje, dus ik kan daar gewoon even opruimen en doen. Dat scheelt.

Zaterdag
Het rijden stelt natuurlijk niet zo veel voor, maar we (mams en ik) hebben er al enkele keren op gezeten en dat ging super. Gewoon de gangen en het stuur oefenen. :Y) Wat overigens een stuk beter gaat dan met proefrijden; hij is nu veel beter aan de hulpen.
We wisten niet hoe hij met andere paarden zou zijn in de bak. Hij is dan wel een ex-renpaard, maar dat zegt ons niet hoe hij op deze nieuwe situaties zou reageren. We zijn blij verrast met hoe hij het doet tussen andere paarden. De eerste keren er op kozen we wel expres voor een rustig tijdstip. Eerst zonder andere paarden, daarna halverwege een ritje een brave tinker er bij en zaterdag durfde hij ook poepiebraaf te lopen met zo’n zes paarden en verschillende mensen in de bak. Natuurlijk is hij in een bak met meer mensen en paarden wat sneller afgeleid en moet hij af en toe een beetje ontspannen, maar hij is hartstikke braaf. Naast andere paarden lopen is, zoals verwacht, geen probleem en uitstappen aan zij van een andere jonge Fries deed hij super braaf! :+:

Zondag
Gisteren hebben we Nobli aan de hand even mee naar buiten genomen. Het erf af en een fiets/wandelpad op. De heenweg was hij onwijs braaf. Sowieso blijft hij heel erg bij je. Dat heb ik liever dan dat hij weg wilt. Hij is erg sociaal daarin, dat merken we al direct aan hem. Nadeel hieraan is soms wel dat hij niet op zijn voetjes let en op je voet gaat staan. Dan is hij vooral bezig met de omgeving en gaat in de tussentijd tegen je aan lopen. Verder is hij super braaf aan de hand. Halthouden, achterwaarts, allemaal geen probleem. Nu alleen nog op mijn tenen letten. :+
Hoe dan ook.. terugweg zag hij wat waardoor hij wat spanning opbouwde en niet direct de rust vond om het af te vloeien. Beetje dribbelen, maar niet alsof hij zou ontploffen. Tegen het eind van de terugweg en met toenadering van het erf ontspande hij wel weer, dus dat konden we goed afsloten. Een loslopende hond liet vlak voor de oprit een ander paard schrikken die een bok gaf (ruiter en hond gelukkig oké), maar Nobli bleef er super braaf onder. :j

Maandag
Vandaag hebben we voor de eerste keer de longeersingel even omgelegd. Nobli moet nog onwijs wennen aan contact op de voorkant en het leek ons een goed idee om er met longeren op te focussen dat hij lekker ontspannen gaat lopen als er contact is met zijn mond.
Hij vond dit lastig, maar we sloten onwijs netjes af met een ontspannen drafje en een gecontroleerd galopje! _/-\o_
Besloten daarna om teugels aan het hoofdstel te doen en even zonder zadel in de bak uit te stappen ipv aan de longeerlijn. Hij kan zo lekker sjokken. Echt een blij ei onder het (zonder) zadel. <3 Hij ontspant heel makkelijk met rijden, dus dat voor het uitstappen wel even lekker!
En ik natuurlijk blij dat hij braaf is, ongeacht wat er op zijn rug zit. :))

Nog een foto van hoe hij er vandaag uit zag:
Afbeelding

En gisteren in het zonnetje:
Afbeelding

We zien al verandering en dit zal alles met ontspanning te maken hebben. Een glimworm is ‘ie al, maar we zien toch een verschil met de zaterdag dat we hem ophaalde!

Edit:
Nobli heeft enkele flinke japen. Er moet iets gebeurt zijn voor of tijdens transport. Aan zijn rechterkant heeft hij op beiden benen een snee (helende hoor), welke echt behoorlijk groot zijn. Wat er gebeurt is.. Jaap zal het weten. Hij heeft er geen last van, maar we smeren het dagelijks even in en zorgen er ook voor dat alle plekjes schoon en droog blijven. Zo ook linksachter bij zijn kogel een snee en hier en daar schrammetjes.
Ik zal even foto’s maken als ik er aan denk.

Sidenote: de smid komt deze week!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 22:17

Vandaag had Nobli even een gek kwartiertje en herinnerde hij ons even dat hij pas 3,5 is. :P Hij was aan het twijfelen of hij een toekomst in de springcarrière had, door als een idioot door de paddock te daveren meet aanstalten tot springen. :+ Hebben nog maar even gezellig gestapt, dan gedraagt hij zich tenminste wel normaal.

Nouja, heeft ‘ie zijn dagje vrij wel goed benut. Oh, en zijn ‘aah water :wow: dat vind ik eng!’ grappen was ‘ie hierdoor vergeten. Dus dat is een pluspunt? _O-

Nieuw leren halster gepast voor blackfoto’s binnenkort. Een bekende van me wilt eens langskomen, dus heb maar even een knap halstertje gehaald. Ben door zijn fratsen wel een foto vergeten te maken.

Korte update, maar de vorige was ook wel een bijbel op zichzelf..

Edit:

Wacht! Ho! Stop! :P
Heb nog even een klein stukje van Nobli en ik zonder zadel door de binnenbak. Heb het gisteren wel gezegd maar had het filmpje nog niet geplaatst!

(Besloot voor het uittrekken van mijn jas even naar mams te stappen, voordat ‘ie wel van het gedoe op zijn rug schrok want dat zag ik vorige week bij een ander jong paard gebeuren. :') :Y) En nee; deed ‘ie niet. Hij is hartstikke makkelijk. Maar dan weten we dat ook weer. )

Sintara

Re: [VOLG] De Pennydroom wordt werkelijkheid: welkom Nobli!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 23:31

Ohh hij is zo leuk <3 uit je omschrijving lijkt hij in veel dingen echt op die van mij, zullen wel raseigenschappen zijn. Die van mij heeft alleen onder het zadel of aan de longe permanent zo'n enorme concentratie blik, die heeft jouw gup (nog) niet :P
Ik vind hem er trouwens niet slecht uitzien hoor! Bij een Engels volbloed ga je altijd op bepaalde momenten ribben kunnen zien vanwege hun bouw. Tenzij ze veel en veel te dik zijn

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 23:50

Hij zag er op dag één ook heel anders uit en ik denk dat dit zeker met stress te maken heeft. :j Je ziet hem toch wel opbloeien. Die spierbelijning valt nu ook wat meer in het lichaam. Lichaam tot rust denk ik?

Gisteren aan de longé was 'ie wel heel geconcentreerd aan het kijken. Bovenlijn ontspanning en die achterkant erbij is wel lastig hoor. O:)
En dan daarna weer overal naar kijken met de oren naar voren!

Hij heeft echt zo'n guppen blik. Nieuwsgierig aagje is het. <3

Edit: Ben nu wel heel benieuwd naar die van jou! O:)

Pepperrr

Re: [VOLG] De Pennydroom wordt werkelijkheid: welkom Nobli!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 08:23

Ohhh Chantal wat is ie leuk <3 ik ben jullie meteen gaan volgen op insta! En hier volg ik natuurlijk ook gezellig mee.
Wat een geweldig paard! :D

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 10:38

Pepperrr schreef:
Ohhh Chantal wat is ie leuk <3 ik ben jullie meteen gaan volgen op insta! En hier volg ik natuurlijk ook gezellig mee.
Wat een geweldig paard! :D

Dankjewel!! :D
Ik zag het, heb een verzoek terug ingediend! :j

Gezellig dat je mee leest. <3

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 22:41

Wat hebben we toch een braaf gupje <3 :+:

Vandaag heeft mijn moeder hem 20 minuutjes opgepakt ohz en hij zakte zelf al direct. Dat hadden we echt niet verwacht. Bij het aandraven zocht hij de hand op en liep hij heel netjes. Direct het eerste rondje B-)
Stelt natuurlijk nog niet zoveel voor en druk in de mond vindt hij echt nog vreemd. Maar hij denkt zo goed mee, doet zo zijn best! <3 *\o/*
Misschien dat ik het de volgende keer op de foto krijg, want nu heb ik alweer een mini filmpje (volg ons op IG als je die niet wilt missen!!). := Dat vind ik niet zo handig en fijn om telkens te delen.

Omdat hij zo goed meewerkte hebben we hem ook niet te lang doorgetraind en is mijn zusje er op gestapt. Mijn zusje is in 2015 hard gevallen en heeft hierbij haar pols gebroken. Sindsdien heeft ze niet meer gereden. Nu wilde ze het toch proberen en Nobli was (natuurlijk) mega braaf en mijn zusje heeft het super stoer gedaan. <3
Ze hebben lekker rondjes gestapt en mijn zusje heeft wat oude oefeningen gedaan die ze toen der tijd wel had geleerd (halthouden en figuren bijv).

Deze middag direct even naar de EJ gereden en nieuwe rijspullen voor haar gehaald. Ze gaat er af en toe ook eens op en wie weet waar dir schip strandt! =:)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 20:01

We hebben een passend BR dekje voor de BR peesbeschermers dus die moet ik wel even showen! :D
Hij tikt zichzelf hier en daar aan en is nog echt een slungel, dus vandaar de bescherming.

Afbeelding

Mijn moeder is niet zo heel hamdig met de camera, maar iets is beter dan niets (bedankt mam) :P

Edit: hij is mentaal en fysiek echt een beetje tot rust aan het komen. Merken we aan alles, heel fijn.