Over het rondrennen zou ik zelf eens experimenteren hoe je haar aandacht weer terug krijgt, ze moet gaan leren dat ze altijd van jou op aan kan en dat jij ontspanning met je mee brengt. Dit zou kunnen zijn door zelf te stoppen met meelopen en achteruit te lopen en haar naar je toe te vragen, even pauze te houden en dan met de gevonden rust opnieuw te beginnen. Dit kan ook zijn door haar van hand te laten veranderen en andere kleine opdrachten te geven, of kijken of ze zelf terug komt met haar aandacht en dat flink belonen.
Mijn voorkeur heeft de eerste optie, en dat kan best even duren voor ze daar goed op reageert. En het is natuurlijk ook even zoeken hoe zij prikkels verwerkt en hoe je haar het beste daarmee kan helpen.
En zoals Monique ook noemt gebruik ik ook graag mijn stem als hulp.
Zelf heb ik ook mijn eerste paardje zelf helemaal ingereden, en dat was oprecht het mooiste proces ooit

Hij was alleen echt het tegenovergestelde van jouw paard, hij is eerder flegmatisch en vertoont makkelijk dominant gedrag als hij het ergens niet mee eens is.
Misschien heb ik erover heen gelezen, maar heb je met haar ook al een bepaalde tijdsplanning in je hoofd zitten?
In ieder geval nog heel veel mooie jaren plezier met haar, ze is werkelijk prachtig

En @Monique, als meelezer vind ik jouw input juist mega interessant! Ik heb jouw hele traject met Callas ook gevolgd (en doe dat nog steeds met veel plezier