[VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 09:37

Ik ga ook meevolgen. Ik vind dat je het nu al super aanpakt met heel veel gevoel naar je merrie toe, zo zouden meer mensen dat aan mogen pakken wat mij betreft :j

Over het rondrennen zou ik zelf eens experimenteren hoe je haar aandacht weer terug krijgt, ze moet gaan leren dat ze altijd van jou op aan kan en dat jij ontspanning met je mee brengt. Dit zou kunnen zijn door zelf te stoppen met meelopen en achteruit te lopen en haar naar je toe te vragen, even pauze te houden en dan met de gevonden rust opnieuw te beginnen. Dit kan ook zijn door haar van hand te laten veranderen en andere kleine opdrachten te geven, of kijken of ze zelf terug komt met haar aandacht en dat flink belonen.

Mijn voorkeur heeft de eerste optie, en dat kan best even duren voor ze daar goed op reageert. En het is natuurlijk ook even zoeken hoe zij prikkels verwerkt en hoe je haar het beste daarmee kan helpen.
En zoals Monique ook noemt gebruik ik ook graag mijn stem als hulp.

Zelf heb ik ook mijn eerste paardje zelf helemaal ingereden, en dat was oprecht het mooiste proces ooit <3
Hij was alleen echt het tegenovergestelde van jouw paard, hij is eerder flegmatisch en vertoont makkelijk dominant gedrag als hij het ergens niet mee eens is.

Misschien heb ik erover heen gelezen, maar heb je met haar ook al een bepaalde tijdsplanning in je hoofd zitten?
In ieder geval nog heel veel mooie jaren plezier met haar, ze is werkelijk prachtig <3

En @Monique, als meelezer vind ik jouw input juist mega interessant! Ik heb jouw hele traject met Callas ook gevolgd (en doe dat nog steeds met veel plezier ;) )

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:56

Heel interessant en leerzaam om te zien hoe je vanaf het begin met haar aan de slag gaat! Vind je rustige instelling heel erg fijn om te zien :j

Sinds 2 maanden ben ik eigenaresse van een lieve maar heel sensibele merrie. Ik ken haar nu 4 jaar en zij was mijn leadhorse op mijn werk, als trail horse. Dus veel ervaring (eigenlijk alleen dat) in buiten rijden, maar helemaal 0 ervaring in bakwerk en grondwerk. In grondwerk ben ik ook nog best wel groen, dus dat vind ik best lastig en herken het heel erg dat ik me soms een beetje 'lost' voel, niet zo goed weet waar te beginnen met haar etc. Hier is het lastig een fijne instructrice te vinden, want ik woon in the middle of nowhere, maar voor nu krijg ik tips vanuit m'n omgeving en soms ook van m'n oud instructrice in Nederland.

Ik ga je zeker volgen en je geeft me vast en zeker inspiratie, leuk! :)

Liiesjjj

Berichten: 1187
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 00:19

@Monique: juist fijn dat je zo uitgebreid reageert en meedenkt! Ik denk ook dat veel mensen hier iets aan kunnen hebben dus ik vind het prima als je blijft reageren.

Het maken van geluiden/fluiten/praten probeer ik zelf nu zo min mogelijk te doen. Omdat ik wil dat ze puur op mijn lichaamstaal reageert en ik daaruit kan opmaken wat ik daarin goed of fout doe. Ze is heel gevoelig op stem en omdat ik nu zo aan het zoeken ben naar de juiste positie e.d. gaat ze dadelijk de verkeerde dingen aan elkaar koppelen. Als ik dadelijk wat beter in ‘het spel’ zit wil ik het wel gaan combineren inderdaad.

Leuk dat je ook volgt Cera! Ik had vandaag weer een les en ik weet nu wat ik fout deed waardoor zij zich zo ging opfokken. Ik liep niet goed mee en stond teveel achter haar en dus in drijfmodus. Toen mijn trainer dit benoemde en ik dus meer naast haar ging staan ging het echt super goed. Ik kon haar zelfs met de grote van mijn stappen laten versnellen of vertragen. Ze lette zo goed op. Was helemaal trots!

De opdracht voor deze week is vloeiender meebewegen (richting de kont als ze de hoek in moet, naast haar op rechte stukken, vertragen in de hoeken). Hij gaf daarbij aan dat als ze dan goed oplet ik meer mag spelen met tempowisselingen, van hand veranderen e.d. Ook omdat ze anders snel verveeld raakt en dan let ze ook niet meer op.

Qua tijdsplanning heb ik nog niet echt een idee. Ik ben van nature totaal geen planner en meer een ‘we zien wel hoe het loopt’ persoon. Ik wil me vooral niet vastbijten in een planning, puur omdat dat dat planning is en daarbij signalen van Mascha niet oppikken of over het hoofd zien. Het is allemaal een grote we zien wel. Wat ik vanaf volgende week wel op ga pakken zijn oefeningen op de spieropbouw te stimuleren. Dus mochten jullie goede oefeningen kennen dan hoor ik het graag.

Leuk dat je ook volgt Laughterline! Echt goede instructie vinden kan echt lastig zijn ja. Zelfs hier in Nederland waar je wildgroei hebt van instructeurs en op elke hoek wel iemand te vinden is. Maar dat zal in Zuid-Afrika wel heel anders zijn.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 08:43

Wat een leuk dier heb je ts!
Ik ga dit topic mee volgen, want ook hier een begin aan het leggen. Betreft hier een 7 jarige groene pony, weinig leiding gehad en uit onzekerheid kan die weleens gevaarlijk doen. Volgende week heb ik mijn eerste grondwerk les staan, want merk net als jij dat het echt zoeken is, waar ga ik staan, hoe reageer ik met mijn lichaamstaal verkeerd waardoor hij me niet begrijpt etc.
Leerzaam topic voor mij, dus ik volg!

Liiesjjj

Berichten: 1187
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 09:53

Leuk dat je volgt Saskia!

Klinkt als een leuk project. Wat zijn je plannen met hem?

Gister bedacht ik me ineens dat ik niet eens weet wat Mascha haar favoriete kroelplekje is. Dus van alles geprobeerd, maar nog geen voltreffer gevonden :+ vanavond nog maar een poging wagen.

Afbeelding

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 11:21

Fijn dat je les weer goed ging en dat je de oplossing hebt gevonden, soms kan dat zo simpel zijn :+

Klinkt als een hele fijne instructeur! Daar ga je vast ver mee komen, die basis is natuurlijk zo belangrijk

Monique1963

Berichten: 8783
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:19

Favoriete kroelplekje van mijn grote merrie is tussen haar navel en uier. Echt ze gaat zowat in coma en ik heb wel eens het idee dat ze omvalt zowat ;-)

Ik snap je insteek van je stem niet gebruiken. Ik heb ook een NH trainer gehad die niet met zijn paarden praatte omdat paarden zelf ook maar weinig vocaal zijn. Meer op hun lichaamstaal zijn. Ik heb echter altijd gel*ld tegen mijn dieren en dat leer ik mezelf niet af. Ik merk wel dat met mijn stem goed kan aangeven dat ze het goed gedaan heeft. Een soort extra op de rust die ik haar kan gunnen als beloning, door mijn lichaamstaal.

Wat je instructeur zegt over tempowisselingen en over jouw houding, lijkt me een goed werkend uitgangspunt. Ik hoop dat je ook een keertje mag filmen als hij er is?

En je instructeur geeft aan dat je meer tempowisselingen en van hand veranderen mag doen als zij goed oplet. Betekent dat, dat als ze níét oplet, jij haar dan al die tijd hetzelfde rondje laat draven of stappen? Is het niet de bedoeling van je instructeur dat je juist tempowisselingen en vhv moet doen om haar aandacht erbij te krijgen?

En ik leer ook weer veel van dit topic.

Liiesjjj

Berichten: 1187
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 20:36

Dat is nog een goede plek om te testen. Ik heb het nu nog allemaal op de bovenlijn gehouden. Ga zo nog even een kroelsessie doen, ben benieuwd.

O ik ben ook een grote prater hoor. Hele verhalen, over werk, vrienden, eten (ons favoriete onderwerp) en ga zo maar door. Als je de filmpjes in de openingspost bekijkt dan hoor je ook hoeveel onzin ik uitkraam :')

De echte commando’s (stap, draf, galop, kom maar e.d.) die doe ik puur op lichaamstaal. En als ze goed reageert dan beloon ik haar wel met stem. Niet overdreven, maar wel een goed zo meid of knap gedaan. En dan weer verder. Zodra de training voorbij is en we naast elkaar lopen vertel ik haar ook altijd dat ze goed haar best heeft gedaan en ik zo trots ben :Y)

Als ik zelf de hulpen onder de knie heb qua lichaamstaal dan ga ik ze vervolgens wel koppelen aan stemcommando’s. Ook handig voor het verdere beleerproces.

Zijn uitgangspunt is: als Mascha niet oplet / het niet goed doet, dan doe jij iets verkeerd. Nu zei hij ook dat daar natuurlijk weer nuances in zitten en dat het ook aan het type paard ligt. Zodra ik duidelijk ben en de juiste positie inneem doet zij wat ik van haar verwacht. Ze is van nature werkwillig en oplettend, alleen moet ik dus leren hoe het allemaal werkt.

Net zoals gister, dan sta ik dus teveel in drijfmodus waardoor zij gaat rennen. Waardoor ik daar weer op reageer door stil te gaan staan in de bak, waardoor zij dus ook weer stil gaat staan. Vervolgens geef ik een veel te grote hulp waardoor ze er weer vandoor schiet. En zo is het cirkeltje rond. Als ik vanuit deze positie grotere dingen ga vragen zoals tempowisselingen en van hand veranderen los ik het probleem niet op. Want het probleem is dat mijn acties voor een averechts effect zorgen.

Nu had ze gister ook echt wel een paar momenten dat ze gewoon uitprobeerde hoe ver ze kon gaan en dat is ook helemaal prima. En ik denk dat dat de nuances zijn. Dus dan is het de kunst om te gaan herkennen of het paard grenzen opzoekt of dat het een reactie is op een actie.

En over het filmen: ik de volgende keer even de camera in een hoek zetten. Ik vergeet het altijd.
Laatst bijgewerkt door Liiesjjj op 10-11-20 20:40, in het totaal 3 keer bewerkt

Liiesjjj

Berichten: 1187
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 20:36

Jeetje, mijn updates zijn wel echt hele boekwerken hè.. haha! :Y)

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 20:38

Niet erg hoor!! Ik vind het juist leuk om te lezen. Wij hebben net een 3,5 jarige gekocht die nog helemaal opgeleid moet worden... dus lees graag mee. O:)

Liiesjjj

Berichten: 1187
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 20:42

Jaa ik zag je update net voorbij komen in het opzoek naar een paard topic. Super leuk zeg! Wat zijn jouw plannen met hem?

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 20:49

Ehh.. voor nu basis opleiden. :+
Vooral mentaal maar natuurlijk ook de basis ohz. Hij is ingereden als racepaard, dus de knopjes die er nu op zitten, zijn natuurlijk voor ons niet van toepassing. We willen hem ook aan de longé kennis laten maken aan gelijke druk op de teugels. Zag al interessante dingen hier op Bokt maar ook op IG voorbij komen over het omscholen van jonge paarden.

Weet natuurlijk nog niet helemaal wat hij wel of niet al kan en begrijpt. Hij staat hier ook nog niet. Maar ik ga het iig niet zonder begeleiding doen. :=

We gaan eerst een zadel regelen. Daarmee aan de slag. Ook een hoofdstel met een goed bit (hij heeft nu een kneveltrens maar die is hem niet aangepast oid). En dan wil ik vooral met grondwerk zelf aan de slag gaan.

Monique1963

Berichten: 8783
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 21:05

Klinkt goed Lisa zoals je het gaat aanpakken. En prachtig hè hoe dieren op je lichaam reageren. Hoezo spiegelen ;-)

Kleine raad, probeer, (ik heb het er nog steeds niet uit, afleren is veel moeilijker dan aanleren) probeer dus niet 'Goed zo!' te gebruiken. Mijn merrie vindt dat megaverwarrend, want het klinkt toch als 'ho'? En dan is het mijn schuld en domme fout natuurlijk. Ik probeer alleen nog maar 'braaaaf' te zeggen. En als ik toch automatisch 'goed zo' begin te zeggen probeer ik de 'Zo' nog snel in te slikken.

Liiesjjj

Berichten: 1187
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 23:08

Leuk Always. Ben benieuwd. Omscholen moet weer iets heel anders zijn dan beleren. Wanneer komt hij naar jullie?

Bedankt Monique! En zo had ik het nog nooit gekeken. Lijkt inderdaad super veel op elkaar. Vanaf nu is ze dus gewoon heel braaf en doet ze het super knap :Y)

Wat voeren jullie je jonge paarden? Ik geef haar nu naast hooi, pavo vital (mineralenbrok) en voor de lekker om de dag een beetje pavo slobbermash. Het is nog minimaal, maar ze staat nog niet echt in training. Alleen wat lichte arbeid 3 x 15 min per week. Op deze samenstelling doet ze het goed, maar als ik haar dadelijk wat intensiever ga trainen moet er wellicht iets bij?

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 23:22

Nouja, hij is zadelmak maar dat is het. In een zeker zin dus wel beleren, want hij snapt nog niets van de normale hulpen. Doet wel zijn best. Tis niet dat ik nu een rondje kan rijden op de ‘andere manier’.
Ergens van de week of dit weekend.

Edit:
Ik wil nature’s best bijvoeren met eventueel spier supplement. Maar dat weet ik natuurlijk nog niet. :')

Liiesjjj

Berichten: 1187
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 08:39

Spannend hoor! Super leuk. Ben benieuwd hoe het bij jou gaat. En lastig hé dat voeren. Ik zit er ook mee te klooien. Maar de basis in in ieder geval goed ruwvoer!

En dat brengt me ook naar het volgende punt, Mascha en ik gaan verhuizen. Binnen twee maanden dus al... ze gaat niet goed op het ruwvoer wat aangeboden wordt. En daarbij krijgt ze er ook niet voldoende van. Ik zie haar met de paar dagen achteruit gaan. Ze valt steeds meer in, slechte ontlasting, doffe vacht en ik vind haar minder vrolijk. Eigen hooi inkopen mag niet, dus ben ik op zoek gegaan naar een nieuw plekje. Gelukkig heel snel iets gevonden. Volgende week vrijdag gaan we verhuizen *\o/*

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 08:42

Oh wat fijn dat je zo snel iets gevonden hebt. Spannend ook wel weer!

Ik voer nu alleen ruwvoer, en een handje brokken ivm dat de rest ook krijgt. Mijn plannen met paard zijn om hopelijk uiteindelijk, ooit bosritten te kunnen maken. Maar eerst maar eens zekerder worden van elkaar, daar begint het mee en hebben we zeker nog veel te winnen.

Monique1963

Berichten: 8783
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 08:53

Wat heftig dat je verhuizen moet, Lisa. Balen. Hoop dat het haar goed doet in ieder geval.

Liiesjjj

Berichten: 1187
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 10:22

Ja ik baal er ook goed van. Ze was net wat meer gesetteld. Maar ja, gezondheid gaat voor en van wat ik gezien heb krijgt ze het op haar nieuwe stal heel goed. Vroeg in de ochtend gaan ze in koppels naar buiten en savonds laat pas naar binnen. Ik had liever gezien dat ze in een kudde naar buiten zou gaan, maar je kunt niet alles perfect hebben. Ze komt samen te staan met een sociale vijf jarige Friese merrie. Goed kwaliteit hooi, onverpakt, uit Frankrijk en ze krijgen het onbeperkt gevoerd. De paarden stonden er heel relaxt en tevreden bij. Dus ik heb er wel vertrouwen in.

@Saskia: goed dat je het rustig aan doet met hem. Hele stap ook voor zo'n paardje, nieuwe mensen en nieuwe omgeving. Ben heel benieuwd hoe je eerste grondwerkles met hem gaat zijn.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:23

Klinkt als een fijne nieuwe stal!
Verhuizen is nooit leuk, maar vaak brengt het ook weer hele mooie nieuwe dingen.

Monique1963

Berichten: 8783
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:08

aha hooi uit Frankrijk, mijn paardjes vinden dat ook heel lekker ;-)

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:49

Leuk om je updates te lezen!

Liiesjjj schreef:
Wat voeren jullie je jonge paarden? Ik geef haar nu naast hooi, pavo vital (mineralenbrok) en voor de lekker om de dag een beetje pavo slobbermash. Het is nog minimaal, maar ze staat nog niet echt in training. Alleen wat lichte arbeid 3 x 15 min per week. Op deze samenstelling doet ze het goed, maar als ik haar dadelijk wat intensiever ga trainen moet er wellicht iets bij?

Ik voer hetzelfde als wat ik aan volwassen paarden voer, alleen zijn de hoeveelheden anders. Op dit moment is hij fiks in de groei en hij gebruikt ook energie voor verharen [naja, dat is zo goed als gedaan geloof ik] en warmhouden [staat zonder deken], dus krijgt hij aardig wat voer.

Ruwvoer:
- Goede kwaliteit voordroog
- Lucerne [een fikse hand 3x daags dat tegelijk met krachtvoer gegeven wordt, krijgt soms 's avonds wat extra]
- Bietenpulp met tarwezemelen

Krachtvoer:
- Subli Ponybrok [momenteel een volle schep/dag, verdeeld over 3x]
- Subli Zonder [muesli, halve schep door de pulp]

Supplementen:
- MSM voor gewrichten
- Magnesium voor spieren
- Gemalen/gebroken lijnzaad voor vacht
- Pavo Summerfit

Hij krijgt dus echt best veel voer. M.n. krachtvoer vind ik veel, ik heb nog nooit eerder een volle schep brok gevoerd aan een paard, en qua ras verwachtte ik dat hij erg sober was [toen ik hem net had dacht ik dat hij wel genoeg zou hebben aan de Summerfit koek, de pulp en een hand lucerne 3x daags :') ]. Maar krijgt hij minder, dan valt hij echt in. Ik check dagelijks voor vetophopingen en ik bekap zelf de voeten dus kan ik de witte lijn goed in de gaten houden, maar blijkbaar heeft hij het nodig... Hij schiet ook wel echt de lucht in moet ik zeggen.

TL;DR, ik voer op het oog :+

Liiesjjj

Berichten: 1187
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 11:24

Toyota haygo :))

Afbeelding

Afbeelding

Gister de nieuwe staleigenaresse gebeld of ze het oké vond als ik wat hooi ophaal zodat ik Massie hier alvast aan kan laten wennen. Vond ze helemaal geen probleem, dus vanmorgen om 8u stonden we al samen hooi in mijn autootje te laden. Ik ga over 5 jaar nog hooi vinden denk ik... mijn auto ziet er uit nu. Maar boeiend, alles door Massie :')

Liiesjjj

Berichten: 1187
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 11:25

Fillis schreef:
Leuk om je updates te lezen!

Liiesjjj schreef:
Wat voeren jullie je jonge paarden? Ik geef haar nu naast hooi, pavo vital (mineralenbrok) en voor de lekker om de dag een beetje pavo slobbermash. Het is nog minimaal, maar ze staat nog niet echt in training. Alleen wat lichte arbeid 3 x 15 min per week. Op deze samenstelling doet ze het goed, maar als ik haar dadelijk wat intensiever ga trainen moet er wellicht iets bij?

Ik voer hetzelfde als wat ik aan volwassen paarden voer, alleen zijn de hoeveelheden anders. Op dit moment is hij fiks in de groei en hij gebruikt ook energie voor verharen [naja, dat is zo goed als gedaan geloof ik] en warmhouden [staat zonder deken], dus krijgt hij aardig wat voer.

Ruwvoer:
- Goede kwaliteit voordroog
- Lucerne [een fikse hand 3x daags dat tegelijk met krachtvoer gegeven wordt, krijgt soms 's avonds wat extra]
- Bietenpulp met tarwezemelen

Krachtvoer:
- Subli Ponybrok [momenteel een volle schep/dag, verdeeld over 3x]
- Subli Zonder [muesli, halve schep door de pulp]

Supplementen:
- MSM voor gewrichten
- Magnesium voor spieren
- Gemalen/gebroken lijnzaad voor vacht
- Pavo Summerfit

Hij krijgt dus echt best veel voer. M.n. krachtvoer vind ik veel, ik heb nog nooit eerder een volle schep brok gevoerd aan een paard, en qua ras verwachtte ik dat hij erg sober was [toen ik hem net had dacht ik dat hij wel genoeg zou hebben aan de Summerfit koek, de pulp en een hand lucerne 3x daags :') ]. Maar krijgt hij minder, dan valt hij echt in. Ik check dagelijks voor vetophopingen en ik bekap zelf de voeten dus kan ik de witte lijn goed in de gaten houden, maar blijkbaar heeft hij het nodig... Hij schiet ook wel echt de lucht in moet ik zeggen.

TL;DR, ik voer op het oog :+


Sow, dat is inderdaad een heel dieet! Maar als hij het er goed op doet, prima toch. Ik ga even de dingen die jij nu geeft opzoeken en kijken of dat ook wat voor ons kan zijn.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 13:13

Liiesjjj schreef:
Toyota haygo :))

[ [url=m/HJYoAo.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/B33Icq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gister de nieuwe staleigenaresse gebeld of ze het oké vond als ik wat hooi ophaal zodat ik Massie hier alvast aan kan laten wennen. Vond ze helemaal geen probleem, dus vanmorgen om 8u stonden we al samen hooi in mijn autootje te laden. Ik ga over 5 jaar nog hooi vinden denk ik... mijn auto ziet er uit nu. Maar boeiend, alles door Massie :')


_O- _O- love it! oooh wat moet je auto er uit hebben gezien toen je het hooi er uit haalde haha!