Motivatie en manier van paard stallen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Motivatie en manier van paard stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:42

Moet zeggen dat ik het omgeving Utrecht makkelijker heb gevonden een geschikte stal te vinden dan destijds in het Noorden. Maar kan ook door de al gedane ervaring gekomen zijn natuurlijk.

Hoewel ikzelf altijd wat negatief dacht over stalhoppers heb ik uiteindelijk ook een aantal stallen gehopt. Wel altijd in het belang van het paard en vaak omdat gemaakte afspraken toch niet werden voldaan. Dat kwam ik eerder tegen op stallen die net begonnen waren of kleinschalig en de afspraken voor de winterperiode voor hen achteraf toch niet werkten (te weinig paddocks op tijd af en dus zeer korte paddocktijd bijvoorbeeld). Heb daar wel van geleerd en sta nu op een kleinschalige stal die toen net daar begonnen was :D Maar vooral geleerd beloftes en mensen beter in te schatten, dus ook wel stallen bezocht en uiteindelijk niet voor gekozen. Je mag dus best kritische vragen stellen bij bezoek, of in de eerste correspondentie.

Plaats ook eens een zoekertje hier op Bokt en op Marktplaats, er zijn vaak wel stallen die niet adverteren maar juist wel plek hebben voor iemand die er goed bij past. De meest prettige stallen ben ik op deze manier tegen gekomen.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:56

Ze zijn er echt, die stallen die je zoekt.

Volgende weet ik niet maar bv

Anton van der Gun reyerscop
Oostveen en stal rhijnzathe op de rijksstraatweg, weet niet of die nog in die hoedanigheid bestaan.
Edward van der Arend, reyerscop.
Pensionstal Brouwer (weet niet of ze nog mensen aannamen)
Ebskamp Haarzuilens, er zit ngo een nieuwere stal maar niet bekend mee. Misschien iemand hier.
In Woerden zitten een paar stallen met overdag iig dagdeel buitengang. Kom je meer richting Zegveld, zeg maar.
Iets verder in Driebruggen zit een stal Hey.. nog iets, mooie stallen, overdag buiten met slowfeeders.
Verder in Portengen zitten ook nog stallen, Van der Panne bijvoorbeeld. Met optie tot dagdeel buiten in de winter. Zomers mits weer toelaat, weidegang.
Noordhoeve in Noorden van Utrecht
Hilverzicht in Hilversum, Loosdrecht ook met Hit actief
In Oud Zuilen zit nog een stal, paarden paar uur buiten in de winter, even de naam kwijt.
Kijk ook eens in Groenekan die kant op, aantal stallen zijn al genoemd.
Richting De Bilt nog wat andere stallen en Soest.
In Baarn zitten ook nog wat fijne stallen, Stal Groeneveld, is wel 27/7 of deels buiten.

Al aan de diverse instructrices gevraagd en/of hoefsmid bijvoorbeeld?

Je kan beter je paard een paar keer moeten verhuizen zodat je slecht minimaal hoeft te compenseren in je harde eisen, dan dit verschil.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:00

Ir111 schreef:
Beautje67 schreef:
Ik denk dat ik de meeste stallen in omgeving Utrecht wel ken, maar tips voor kleinschalige stallen met veel buiten zijn altijd welkom!
Ik wil stalhoppen absoluut voorkomen, dus ik ga proberen er het beste van te maken en hou mn ogen goed open voor wat anders op de lange termijn.

Echt bij alle stallen die ik ken rond Utrecht staan de paarden langer buiten dan jij noemt... Het kan echt beter dan je nu hebt, ook in Utrecht! Nog op zoek naar een fijne instructrice? Yacinta Feringa en Yente Driessen geven les op lokatie, zijn fijne mensen.

Paar voorbeeldjes:

Full service:
't Hoeveke in Zeist, zomer 24/7, winter 6 a 7 uur weide, bij slecht weer paddock.
Griftenstein, zomer 24/7, winter overdag op paddock met ruwvoer
Stal Boshuis, ook zomer 24/7, winter paddocks

Langs de Groenekanseweg zit bv Bijleveld, doe het zelf, altijd overdag buiten, s nachts op stal (zomer en winter), daar zit ook ehm... ik kan niet op de naam komen, tussen t spoor en Beukenburgerlaan in. Verder zit er in Maartensdijk een plek waar ze jaarrond 24/7 buiten lopen (zonder rijbaan).

Goede tips!
Zeker ook wat instructie betreft :-)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:08

Ir111 schreef:
Nog op zoek naar een fijne instructrice? Yacinta Feringa en Yente Driessen geven les op lokatie, zijn fijne mensen.

Voor mn verdriet zou ik daar nog niet bij willen lessen.

Beautje67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 12:56

Bedankt voor de reacties tot zover! Er worden hele fijne tips gegeven. Helaas ben ik zelf beperkt qua afstand, ik heb geen auto... ik kom uit de stad en de opties die op fiets afstand zijn zoals Griftenstein en Noordhoeve heb ik helaas meerdere slechte referenties van waardoor ik dat niet aandurf.

Het idee van een zoekertje te plaatsen klinkt nog niet zo slecht, had ik nog niet aan gedacht!

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:30

Wellicht dat je dan kan denken aan de aanschaf van een scooter oid. Dan is je zoekgebied een stuk groter en zijn Zeist, Driebergen etc ook binnen je bereik.

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:38

Ik sta op een hele leuke stal in achtienhove/Maartensdijk. Paardrn staan overdag buiten. Snachts binnen onbeperkt hooi.
En er is nu een plekje vrij

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:44

Naar Maartensdijk/Hollandse Rading kan je het boemeltje (trein) naar Hilversum heen en weer nemen, fiets neerzetten, etc. *D

In Houten en omgeving zitten ook nog wel wat stallen, Bunnik. Wel aan te fietsen.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:42

Is IJsselstein te doen? Pensionstal Ponderosa is omgebouwd naar Paddock Paradise.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:43

Benzz schreef:
Ir111 schreef:
Nog op zoek naar een fijne instructrice? Yacinta Feringa en Yente Driessen geven les op lokatie, zijn fijne mensen.

Voor mn verdriet zou ik daar nog niet bij willen lessen.

Inhoudelijk?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:56

Ja reageer dan niet.....dit vraagt TS toch niet?

TS, ik zou het je hoefsmid vragen. Die komt overal in de omgeving en is een bron van informatie. Ook stallen die niet adverteren of op internet staan, weet je hoefsmid vaak wel te vinden.

Het woord luxe haak ik eigenlijk gelijk al af want dat is bedacht voor de eigenaar, niet voor het paard. Een paard geeft niet om luxe, die wil vreten en naar buiten. ..... Mijn paard staat al 12 jaar op een stal die eigenlijk nooit adverteert, in de polder zit en waar ik echt een belachelijk laag bedrag betaal. Zit voor jou in bekend gebied maar nu je in Utrecht zit, te ver weg. Want, polder dus ov is ook drama.

Maar goed, een paard heeft het er fantastisch. Iedereen zijn eigen stuk land inde zomer die van april tot nu duurt. Zelf beslissen binnen/buiten etc. Goed voer van eigen bodem, grote ruime stallen en een hoop mogelijk. Staat tegenover dat je wel wat moet doen. Meer een doe het zelf stal maar goed er wordt gevoerd en het binnen/buitenzetten doen we in toerbeurten. Prima verdeeld want met twee keer in de week een buitenzetdienst in de wintermaanden is dat goed te doen. De zomer is het ieder voor zich.

Ik zou echt even goed rondvragen. En voor wat betreft instructie, daar is zoveel mogelijk maar als je zo tevreden bent over je huidige zou ik kijken naar een oplossing zodat je die kunt houden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:34

Ik herken dit wel. Je probeert het op alle vlakken goed te doen en dat brengt zo enorm veel beperkingen en moeilijkheden met zich mee dat je daardoor het plezier in de paardensport verliest. Zeker als je veel leest op FB/bokt lijkt het wel dat niks goed genoeg is voordat je een keer 'paardvriendelijk' op je paard kan stappen en geen instructeur is goed genoeg en het liefst lessen we allemaal bij Mireille den Hoed of Rien vd Schaft.

Uiteindelijk kun je denk ik vooral heel veel winst behalen door dingen te optimaliseren, maar niet te streven naar perfectie. Wellicht kun je een fijne instructeur in de buurt vinden waarbij je misschien niet voor 100% eens bent met zijn/haar manier van lesgeven, maar wel voor 80%. Ik was het soms niet helemaal eens met wat mijn instructrice zei, maar dat 'negeerde' ik lekker en verder heb ik super veel van haar geleerd.

Daarnaast moeten zowel jij als je paard zich fijn voelen op stal. Ik heb ooit op een 'perfecte' stal gestaan, 24/7 buiten in een kleine groep, goed ruwvoer, veel toezicht, schoon etc. Maar de eigenaresse was een controlfreak waardoor ik heel gestresst werd en mijn paard en ik gingen botsen omdat ik daar altijd op m'n tenen liep en op m'n hoede was. Ik ben daar uiteindelijk halsoverkop weggegaan naar een plek die in mijn ogen niet ideaal was, maar ik was er best op m'n gemak en de eigenaresse dacht veel mee. Paard was er happy, ondanks dat hij 's nachts op stal stond en overdag maar 6u in de paddock kwam. Daar was ik toen niet blij mee en heb ik wat nieuws gezocht, maar achteraf gezien waren zowel mijn paard als ikzelf daar prima op ons plek. Het voldeed niet 100% aan het plaatje, maar we waren daar wel beide happy.

Dus ga op zoek naar 'goed genoeg' en niet naar 'perfect'. Dat haalt de druk van de ketel en brengt hopelijk het plezier weer terug. :)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:58

Is het geen optie een plek te huren en alles in eigen beheer te doen?
Het is wel veel werk maar dan belis je ook alles zelf. En als je fijne buren hebt zijn vakanties ed meteeen geregeld.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:58

1 keer is genoeg :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 16:01

Nelleke, wat jij nu opnoemt vind k het grijze gebied tussen het 1 uur per dag buiten en de 24/7 buiten.
En dat is vaak zo gek nog niet.
Dat 1 uur buiten vind ik echt niet meer kunnen tegenwoordig, 24/7 is ook niet voor elk paard geschikt.
En dan kom je al snel uit op in de nacht op stal.
6 uur paddock is misschien niet optimaal, maar als je daarnaast nog rijd kom je toch al weer een heel eind.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:46

Is ook zo hoor, en ik merk aan TS dat zij 1 uurtje ook niet voldoende vind dus ik heb er alle vertrouwen in dat dat uiteindelijk wel goed komt en ze op zoek gaat naar een plek waar dit wel beter op orde is. En goed ruwvoer, een veilige omheining en een goede bodem in je bak zijn ook een hoop waard. Dat 24/7 buiten is niet zaligmakend. Het totaalplaatje moet wel kloppen. Daar waar ik destijds stond was de rest gewoon in orde. Stond hij in de avond met uitmesten vaak ook nog even buiten en ging ik zelf natuurlijk ook nog rijden. Ideaal? Nee. Zat mijn paard daar goed in z'n vel? Ja! En ik ook! En die laatste 2 zijn toch waar het om gaat.

Maar doordat TS les heeft van een instructeur op 45 min rijden, terwijl er in de buurt vast ook instructeurs te vinden zijn, heb ik het gevoel dat TS de lat voor zichzelf heel hoog legt. Terwijl zij van een 'gewone' doorsnee instructeur vast ook nog heel veel kan leren.

Inmiddels heb ik de paarden aan huis dus mijn situatie toen is helemaal niet meer relevant voor nu maar ik herken gewoon erg wat TS zegt en het was fijn geweest als ik toentertijd dingen wat meer had kunnen loslaten en wat meer had genoten van toen mijn paard nog jong en fit was ipv me druk maken om of ik het allemaal wel goed deed.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:51

Hoe gaat het nu ts?