Prijs paard met gebrek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 14:04

Gini schreef:
Als er ooit nog een paard komt, is die zo gezond en gebrekvrij als een paard op moment van verkoop maar kan zijn. :D

Dit was overigens volgens verkoper ook zo, anders had ik het paard sowieso niet gekocht.
Overigens denken ze goed mee hoor, dus geen verwijt naar hun kant verder.

_Penotti

Re: Prijs paard met gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:27

Dus jij hebt een paard gekocht als zijnde gezond maar heeft 2 gebreken?
Nou dat vind ik niet mis als dat zo is.
Daar heb je dan ook niet bewust voor gekozen vooraf.

Ik denk dat de verkoper dan al blij moet zijn dat je het paard niet terug wilt brengen en mag er inderdaad wel een flink stuk van de prijs af. Maar hoeveel, de helft zeker wel denk ik.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:38

Bij een top sportpaard daalt de waarde (haast) niet bij diverse gebreken.

Bij een recreatiepaard daalt de waarde wel redelijk.

Dus er is geen vast percentage te zeggen hoeveel er van de prijs af zou moeten ivm een gebrek.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:04

Ik zou er zelf ook nooit eentje kopen.

Mijn huidge paard is IR/HB gevoelig en als ik merk wat voor stress dat zo regelmatig oplevert -O- En vooral omdat ik afhankelijk ben van pensionstallen.
Het 100x uitleggen van de aanoening en het 100X uitleggen dat hij bepaald voer niet mag (wat vervolgens wel gegeven word want met hun voer is niks mis en hij eet het graag)... -O-

Nee voor mij geen paard die al en 'gebrek' heeft. Zou ik alles in de achtertuin kunnen houden dan zou ik een luchtzuiger niet zo snel laten staan maar zou wel zeker wat afdingen van de prijs.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:14

Grappig, ik zou zo een goed paard met zomereczeem kopen als het verder aan alle eisen voldoet. Maar de prijs moet er wel naar zijn....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 16:15

Cowgirl schreef:
Ik zou er zelf ook nooit eentje kopen.

Mijn huidge paard is IR/HB gevoelig en als ik merk wat voor stress dat zo regelmatig oplevert -O- En vooral omdat ik afhankelijk ben van pensionstallen.
Het 100x uitleggen van de aanoening en het 100X uitleggen dat hij bepaald voer niet mag (wat vervolgens wel gegeven word want met hun voer is niks mis en hij eet het graag)... -O-

Nee voor mij geen paard die al en 'gebrek' heeft. Zou ik alles in de achtertuin kunnen houden dan zou ik een luchtzuiger niet zo snel laten staan maar zou wel zeker wat afdingen van de prijs.

Nou,ik vind gevoeligheid voor hoefbevangenheid veel en veel ernstiger dan luchtzuigen.Een luchtzuiger zou ik wel kopen als mijn stalling het zou accepteren. Die moeten bij ons in een buitenbox staan omdat anderen denken dat het zou overslaan op hun paarden die het zouden kunnen zien.Maar hoefbevangenheid is zo vreselijk dat ik een paard met een geschiedenis daarvan echt niet zou kopen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 16:28

Tjonge... Dat die achterhaalde angst nog bestaat. Een luchtzuiger afzonderen doet meer kwaad dan goed. :(

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 16:42

Niet kopen, zomer exceem kan op een andere locatie veel erger worden, en ik vind een paard met jeuk verschrikkelijk zielig.

Andere gebreken zoals luchtzuigen zou ik ook laten staan. Genoeg dieren te koop die het niet hebben, dan zou ik hoe leuk ik hem haar op dat moment ook vond toch laten staan.

Gebreken kunnen erger worden en dan zit je met een hoop kosten en verdriet van een paard dat iets heeft en die wellicht niet oud word.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 20:06

Bedankt voor jullie reacties!

Ik neem ze mee te overweging.
Paard blijkt ook nog een hevige bloedworm besmetting te hebben bleek vandaag uit mestonderzoek.

Sterrenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:47

opisop_shop schreef:
Gini schreef:
Als er ooit nog een paard komt, is die zo gezond en gebrekvrij als een paard op moment van verkoop maar kan zijn. :D

Dit was overigens volgens verkoper ook zo, anders had ik het paard sowieso niet gekocht.
Overigens denken ze goed mee hoor, dus geen verwijt naar hun kant verder.

Met bijkomend dat het paard ook een fikse wormen besmetting heeft en de gebreken die door de verkoper niet eerlijk verteld zijn bij verkoop vraag ik me af hoe goed de verkopende partij mee denken en kan je hun zeker deze dingen verwijten omdat ze hierin gewoon zelf in gebreken zijn gebleven.

Ik weet niet wat je verder met het paard wil het houden, terug naar de verkopende partij of elders in tegemoetkomingen?

Zelf persoonlijk zou een paard met gebreken niet kopen mede door het vele aanbod wat er op de markt is

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:21

Heb je dat paard nog maar zo kort dan? En niet laten keuren?
Een veearts ziet namelijk bij de keuring wel of het paard een eczemer is.

ZE is doorgaans progressief (wordt erger naarmate de jaren vorderen). Ik woon aan de kust en hier hebben paarden er meestal weinig last van, maar toch wil ik het niet want het beperkt gewoon de kans op een goede verkoop van het paard. Vooral als het een paard is die het van zn "behang" moet hebben, zoals een haflinger of Fries.
Luchtzuiger begin ik ook niet aan. Hoe goed ik het paard ook vind.

ZE en luchtzuigen zijn verkoopvernietigende gebreken, dus dat zegt wel iets over de waarde van een paard met die gebreken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:31

Babootje schreef:
Heb je dat paard nog maar zo kort dan? En niet laten keuren?
Een veearts ziet namelijk bij de keuring wel of het paard een eczemer is.

ZE is doorgaans progressief (wordt erger naarmate de jaren vorderen). Ik woon aan de kust en hier hebben paarden er meestal weinig last van, maar toch wil ik het niet want het beperkt gewoon de kans op een goede verkoop van het paard. Vooral als het een paard is die het van zn "behang" moet hebben, zoals een haflinger of Fries.
Luchtzuiger begin ik ook niet aan. Hoe goed ik het paard ook vind.

ZE en luchtzuigen zijn verkoopvernietigende gebreken, dus dat zegt wel iets over de waarde van een paard met die gebreken.

Ik wist niet dat ZE een koopvernietigend gebrek is? Ik dacht dat dat luchtzuigen,weven en steegsheid waren?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:43

ZE is een koopvernietigend gebrek als het van belang is voor het doel waarvoor je het paard hebt gekocht. Stel je hebt een goed sportpaard gekocht en het heeft ZE zal een rechter niet gauw oordelen dat dat koopvernietigend is als het niet van invloed is op zijn prestaties. Als het paard zon jeuk heeft dat het wel van invloed is op zijn prestaties dan weer wel.
Maar heb je een mooie Fries gekocht, en je gaat ermee naar keuringen dan is het wel belangrijk hoe het paard er uitziet en kun je niet aankomen met geen of een halve manenkam.
Het is dus bij ZE altijd wel van belang om in je koopcontract het gebruiksdoel te vermelden en dat het paard ZE vrij moet zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:53

Percentueel gezien? 100% Ik zou zo'n dier niet kopen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 12:02

Nee het paard is klinisch en röntgenologisch goedgekeurd. Hij is van op stal naar hele dag buiten gegaan. Dus dat hij daar niet of nauwelijks schuurde vind ik logisch. Dan komt het ook nu pas tot uiting.
Gezien karakter, uiterlijk en beweging houd ik het paard het liefste ondanks gebreken wel, maar dan moet er wel een goede tegemoetkoming in de kosten en waardedaling zijn.

Donderdag gekeurd, vrijdag gebracht.
Dinsdag is mijn DA geweest n.a.v mijn bevindingen en hij kon nu ook nog niks zeggen over al dan niet eczeem. Daarvoor heb ik hem te kort.
Het leek er wel op gezien zijn reacties op aanraking vd manen.
Maar manenkam is niet hard etc.
Ja of het moet al een zware eczemer zijn maar dan zou hij ook binnen geschuurd moeten hebben.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:05

Sommige gebreken zijn voor mij niet acceptabel, dus dat paard valt voor mij af, wat ze ook aan de prijs doen.
Onze fries is in de winter bij ons gekomen, mooie bos manen, volle staart, nee had geen zomereczeem, wij wonen op de Veluwe dus daar doe je een paard als die daar last van heeft echt geen plezier.
Helaas hij bleek dus wel zomereczeem te hebben, de eerste zomer dag en nacht ingepakt gestaan, gelukkig dit jaar een middeltje gevonden dat hij zonder deken kan en toch geen jeuk, heeft me tot nu toe 15.- gekost dit hele voorjaar-zomer. Fijner voor het paard en kost een stuk minder dan een deken die gesloopt werd. Nu heb ik dat paard al voor de slachtprijs gekocht omdat hij zwaar verwaarloosd was dus minder had niet meer gekund.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 12:18

Nu maak je me wel nieuwsgierig naar het middel, wat heb je gebruikt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:47

Ik zou een goed paard niet laten staan op gebreken, alleen weven liever niet. HB vind ik ook erger dan een luchtzuiger. Ik heb jaren een luchtzuiger gehad, en ja dat was wel meer een zorgenkindje. Maar ken er ook genoeg waarbij het nauwelijks een probleem is.

Ex werkgever van me (handelaar) zei altijd dat paarden met stalgebreken de meest intelligente paarden waren en die kocht ie voor z'n dochter..

Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt, ZE kan heel naar zijn maar ook prima onder controle te houden.

Mijn ervaring is wel dat deze gebreken meestal zorgen voor een prijsdaling.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:06

Als je een goede locatie hebt, zonder al te veel muggen, met voldoende wind (aan zee of een anderen winderige locatie) dan zou ik ZE nog wel aandurven. Geen gras help vaak ook al heel veel. Weven kan nooit weer overgaan maar een jong paard wat al weeft kan nog opknappen met behandeling, 247 buiten, en sociaal contact.
Bloedworm is behandelbaar.
Afhankelijk van de prijs, wat het paard kan, en wat je zelf voor kennis en mogelijkheiden hebt om het management zo optimaal mogelijk te doen (pensionstallen met enkele goede uitgezonderd, zijn meestal niet mogelijk op dat gebied) zou ik het met een goede klik wel aandurven als het dier verder gezond is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 13:20

Ik weet zeker dat ik dit paard kan bieden wat hij nodig heeft. Heb genoeg ervaring en hij staat op een prima plek met voldoende mogelijkheden. Mijn andere paard met ZE deed het hier prima en onze pony met ZE staat ook prima

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:49

Stalondeugden kets ik niets op af.
Lichamelijk hangt er vanaf wat er scheelt.
HB gehad en dus risico is no go.
ZE begin ik ook nooit meer aan, daardoor heb ik er ooit eentje verkocht en ik woon in een te verkeerd gebied daarvoor.
Mijn huidige paard was spotgoedkoop.
Ze was verwaarloosd en na onderhoud mist ze een hoop kiezen en krijgt ze wat tientallen euro's in de maand extra aan voer
Daarop laat ik een paard niet staan, evt licht artrose ook niet.
Dat is voor mij gewoon te doen.
Mocht het paard later problemen krijgen als hb ofzo is dat gewoon pech en zou ik ze niet daarom wegdoen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 15:11

opisop_shop schreef:

H.H. Spray, elke avond even 1x sprayen over de manenkam en bij de staartinzet en hij heeft het hele seizoen tot nu toe geen 1x geschuurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 15:27

Ik zou het paard niet kopen, maar aangezien je deze al hebt zou ik de vorige eigenaar vragen om compensatie en hun een voorstel laten doen.
Zo heb ik dit ook gedaan met mijn paard met een verborgen gebrek, de vorige eigenaar wilde 1000 euro betalen of het paard terug nemen en de volledige koopsom terug betalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 15:59

meggiemeg schreef:
opisop_shop schreef:

H.H. Spray, elke avond even 1x sprayen over de manenkam en bij de staartinzet en hij heeft het hele seizoen tot nu toe geen 1x geschuurd.

Vorig jaar geprobeerd en bij de mijne werkt het niet.
Het vervelende was dat mijn andere paard een flinke oogontsteking en plekken in de mond erdoor had opgelopen omdat ze elkaar groomen.

Moet ook zeggen dat dit jaar de ZE een stuk minder is (ook later begonnen qua klachten) dan de afgelopen jaren dat is ook de ervaring van mensen die ik ken met ZE-ers.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 16:01

Zonnebloem92 schreef:
Ik zou het paard niet kopen, maar aangezien je deze al hebt zou ik de vorige eigenaar vragen om compensatie en hun een voorstel laten doen.
Zo heb ik dit ook gedaan met mijn paard met een verborgen gebrek, de vorige eigenaar wilde 1000 euro betalen of het paard terug nemen en de volledige koopsom terug betalen.

Maar of dat reëel is hangt ook van de aankoopprijs af natuurlijk en hoeveel gebreken