Goed geschoold paard leasen. Waarom twijfel ik?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:03

Gewoon doen!
Buiten alles wat al gezegd is: je kan er beter aan beginnen en eventueel stoppen als het je toch niet bevalt dan het gelijk afketsen en daar achteraf spijt van krijgen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:03

Het probleem met die jonge talentvolle meiden is waarschijnlijk dat die denken "dat Z-paard wel ff te rijden". En daarmee in hun enthousiasme even vergeten hoe het ook al weer zat met grenzen aan hun kunnen en aan het paard zijn/haar kunnen. De eigenaresse heeft waarschijnlijk heel goed ingeschat dat jij weet waar die grenzen liggen en dat de kans dat haar paard daardoor heel blijft een stuk groter is.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:04

Ik zeg doen! Zo'n kans krijg je misschien niet direct weer en je zult er onwijs veel van leren. Ze vraagt je niet voor niks, dus ze ziet zeker potentie! Leuk joh, echt doen hoor :D

WowAmigo

Re: Goed geschoold paard leasen. Waarom twijfel ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:13

Als ik een Z2 paard had zou ik eerder kiezen voor iemand die netjes de basis beheerst en waarvan ik weet dat er geen rare dingen uitgehaald worden met mijn paard dan voor iemand die het onderste uit de kan zal willen halen. Dus dat is misschien de overweging die zij ook gemaakt heeft?

Kan me voorstellen dat ze liever heeft dat haar paard netjes en rustig correct in beweging gehouden wordt, die oefeningen zitten er toch wel in en kan ze later zelf weer oppakken. Als jij goede begeleiding hebt kan je die natuurlijk ook meenemen, maar daar zal ze dan vertrouwen in hebben!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:23

Ik geloof dat iedereen vrij eensgezind is in dit topic, ook ik zeg: doen!
Eigenaresse vraagt je niet voor niets en het is een mooie kans om veel te leren.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 17:27

Heel fijn om te horen. Zo had ik het nog niet bekeken.
Ik vroeg me meer en meer af waarom ze zo’n ‘ouwe taart’ (met knipoog) vraagt voor zo’n getalenteerd paard.

Flash111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:28

Wanneer iemand je vraagt om haar paard te rijden dan heeft die persoon vetrouwen in uw rijden en de manier waarmee je met paarden omgaat. Twijfeld daar niet aan. De eigenaresse wil waarschijnlijk dat haar paard in beweging en in de hand blijft zonder dat ermee geknoeid wordt. Juist een minder ervaren ruiter zal van het paard weinig vragen terwijl het gevaar bestaat dat een ruiter van een meer gevorderd niveau met het paard zal willen "werken". En dat is voor zulks een doorgereden paard waarschijnlijk juist niet de bedoeling. Dat je niet meer tot de "jonge meiden" behoort spreekt hier ook in je voordeel denk ik. U voelt U vereerd dat je de kans wordt geboden en zal daarnaar handelen terwijl juist de door U genoemde "talentvolle meiden" van het ervaren paard misbruik zouden maken om hun kunnen te bewijzen.
Onder regelmatige begeleiding van een goede instructice kun je weinig fout doen en ga je ongetwijfeld veel leren. Doen dus.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:30

Nou, juist omdat die ouwe taart ;) gewoon lekker gaat rijden, en niet perse de Z oefeningen wil proberen omdat dat paard het al kan, en daardoor juist vanalles gaat forceren.

Als je ook nog eens in de week les krijgt, dan zeg ik helemaal DOEN! Kun je de andere keer proberen of je het geleerde in de praktijk kunt brengen, en lukt dat niet, dan kun je dat mooi weer bespreken de week erna. Of je gaat lekker met dochter op haar pony naar buiten :)

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:35

Ik zou het zeker doen als ik jou was!
Ik heb deze situatie ook gehad en ik kom misschien nog net een B proefje door maar dat is het wel. De eigenaresse van dat paard wilde juist graag iemand die lekker met hem de basis reed en geen hoge oefeningen met hem ging proberen, zodat zij dat zelf allemaal kon trainen.

Ik heb toen ook gelest met dat paard en het is echt heel leerzaam, dus gewoon lekker doen hoor :D Toch juist leuk en een compliment dat je ervoor gevraagd bent. Veel plezier!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:41

Rex_Rolfo schreef:
Annet73 schreef:
heeft de eigenaresse van een van de paarden gevraagd

DOEN

Als ze er geen vertrouwen in had zou ze iemand anders gevraagd hebben, zo te lezen keuze genoeg. Van een Z2 paard kun je heel veel leren. Pak die kans, zorg voor goede begeleiding en gáán. Eennuh, een Z2 paard kan de galopwissels springen. En die zijn gááf :D :D

Hier gaan m'n nekharen dus van overeind staan. Wissels moet je ook als ruiter leren springen en die kan je dus wel degelijk verpesten als het paard er nog niet bevestigd genoeg in is. Maar goed, dit gaat over TS en die geeft me juist de indruk dat ze lekker wil rijden en wil bijleren en niet maar even alle truukjes wil testen.

Ik zou zeker deze kans aangrijpen! Ze zal je niet voor niets vragen en een paard verpesten als je les hebt en de eigenaresse zelf ook nog rijdt is echt klein.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:47

Ik sluit me aan: DOEN!

wat wowamigo zegt is ook hetgeen wat ik denk. Er zijn mensen die denken dat ze heel goed kunnen rijden en dat paard wel even zullen verbeteren. Dat wil ze denk ik niet.

Ze wil dat het paard in conditie blijft en iet verprutst wordt en iemand die ze kan vertrouwen. Die doet wat ze zegt en het paard niet in de steek laat. Die lekker kan rijden en het paard wat liefde geeft.

Als ik het zo lees kun jij daar prima aan voldoen. En inderdaad, het paard hoeft niet beter te worden. De eigenaresse wil na haar zwangerschap gewoon weer opstappen en verder kunnen trainen. Als hij op conditie is, heeft zij hem vast na 2 maand weer op het niveau wat ze had.

Succes!!!

19wendy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:00

Volgens mij is iedereen het erover eens dat je het moet doen!

Ik ben een jaar geleden ons paard gaan leasen, samen met mijn dochter.
Ik beginner, zij net van de manege af.
Een paard wat ook echt veel meer kan dan wij, maar weet je hoeveel je hiervan leert! Ik krijg nu dingen voor elkaar, waar ik eerst t bestaan niet eens van wist.
Het geeft je ook echt veel zelfvertrouwen.
En jaloers is er altijd wel iemand op je, dat moet je lekker naast je neerleggen

Dus grijp de kans aan, ga lekker die lessen nemen en kijk waar t schip strand.
Blijkt het uiteindelijk toch niet bij je te passen, dan heb je t toch maar mooi gedaan en w.s veel geleerd.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:08

Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt en dacht toen dat ze de verkeerde belde :+ maar ik kan het je dus aanbevelen! Als het klikt met paard en eigenaar is het een superleuke kans! Altijd doen. Ik werd toen gevraagd omdat ik een zacht hand heb en bekend sta als een goede verzorger in de zin van goed voor het paard, eerlijk over wat er gebeurt en betrouwbaar. Dat is minstens zo belangrijk, het rijden is maar een onderdeel. Je leert er veel van en het is gewoon ook gaaf om een goed getraind paar donder je te hebben! Beetje het gevoel alsof je in een porsche rijdt zeg maar <3 succes!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:12

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:13

Grijp je kans. Als de eigenaresse jouw heeft gevraagd is dat een teken dat ze potentieel ziet in jouw manier van rijden die compatibel is met wat zij wil/veŕwacht.

Er zijn B-ruiters met een betere basis dan sommige L of M ruiters. Als je een goede basis hebt en een paard waarvan de basis ook goed aangeleerd is, dan komen de oefeningen met goede begeleiding veel sneller dan je denkt.

Er zijn Z- wefstrijdruiters die ik nooit op mijn paard zou willen en ruiters die waarschijnlijk nog nooit een B-proef gereden hebben, maar wel heel netjes paarden van nul opleiden tot en met de PSG oefeningen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:32

De eigenaresse zal wel een goede reden hebben waarom ze aan jou vraagt om het paard te leasen. Als ik iemand met mijn paard laat rijden oid, dan maakt het mij ook niet zo heel veel uit in welke klasse deze rijdt op wedstrijden oid, maar wel hoe hij of zij omgaat met paarden.
De constructie van eerst opbouwen en kijken of er een klik enz is, lijkt me erg fijn.
Ik zou in jouw plaats aan de eigenaar laten weten dat je minder ervaring hebt dan zij, maar wel graag wil bijleren en het een heel leuke kans vindt. En verder zou ik ervan genieten en kijken wat je kan bijleren, want leerzaam zal het hoe dan ook zijn. Als je het paard graag wil leasen, zou ik zeggen: gewoon doen!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:47

Ik sluit mij ook aan bij bovenstaande reacties: gewoon doen!

Ze vraagt jou niet voor niks. Dus zij heeft wel vertrouwen in jou. Zeker als het proefrijden etc goed gaat.

En je kunt niet zomaar een paard verpesten. Zeker niet als je goede begeleiding krijgt. Dus als de instructeur haar keuze is of ze is het er mee eens komt dat vast goed.

En idd misschien kiest ze juist bewust wel voor een wat ‘ouder’ persoon. Een persoon zoals ik het lees die zichzelf niet als aanstormend grand prix ruiter ziet. Maar iemand die gewoon fijn wil genieten en zorgt dat de basis in orde is/blijft. Voor haar wellicht alleen maar prettiger dan een jonge griet die opeens denkt van b-niveau naar z2 door te kunnen stromen nu ze een paard onder haar kont heeft die het kan. En die zo te snel gaat of juist het paard gaat verpesten. Jij staat er volgens mij veel realistischer in en wil vooral lekker en goed rijden en niet per definitie in sneltreinvaart alle klasses doorlopen. En wellicht denkt ze doordat dat jij wat ouder bent dat je meer verantwoordelijkheid neemt. Dus niet een jong meisje die toch een paar keer afzegt omdat het niet uit komt, hoofdpijn heeft, geen zin of liever uit gaat etc. Ik weet niet of je normaal zelf altijd met je dochter meekomt. Maar dat ze misschien denkt dat kan ze mooi combineren en zij moet toch komen. En kan ze zelf ook rijden.

Ik zeg dus gewoon doen. En het is geen schande hoor als je aangeeft bij haar en de instructeur dat je je vereerd voelt maar het ook een beetje spannend bent omdat je ‘maar een b ruiter’ bent en bang bent om het paard te verpesten. Zij kunnen je vast gerustellen en het zelfvertrouwen geven dat dat niet het geval is

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:50

Nu, op zich kunnen we TS wel een steuntje in de rug bieden zonder de andere personen meteen weg te zetten als jonge grieten die dat paard wel even over zijn kunnen zullen duwen en vast en zeker wel het paard zullen verpesten.
Help TS door haar een compliment te geven, niet door anderen neer te halen. :)

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:53

Vraag gewoon al jouw twijfels (als waarom geen jonge talentvolle meid, etc) aan die eigenaresse. Waarschijnlijk geeft ze antwoorden die hier ook al zijn genoemd (betrouwbaar, wil leren/wat van iemand aannemen en iemand die ze met haar paard vertrouwd), maar dan is dat maar een keer goed uitgesproken. Jouw twijfel en haar keuze voor jou.
En dan doen!

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:55

Mijn dochter kreeg zoiets ook op haar pad. De grand prix trainer trainde 4 paarden en brak haar enkel op een paard van een ander.

Mijn dochter liep stage op een bedrijf waar deze trainer haar zag rijden.
2 dagen later kreeg ze bootcamp op haar 4 toppaarden. 5 weken lang 5 x PW heeft met deze trainer een boost gehad waardoor ze nu inmiddels zelf veel succesvoller is. Wat heeft ze veel geleerd!

Ze trainen nog steeds samen.

Ik liep naast mijn schoenen van trots, maar toen ik vroeg waarom ze mijn dochter had gevraagd zij ze:

Het is beter iets aan te leren dan iets af te leren. Ze zal doen wat ik zeg en dat zal een ander op dit niveau zomaar niet doen.
En natuurlijk zegt het iets over jou... Je bent duidelijk een betrouwbaar persoon die afspraken nakomt. Pakken die kans!

En pfoeh het is best moeilijk om een paard met zoveel knopjes te rijden. :-).

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 22:34

Fijn om te lezen. Dat neemt absoluut wat van mijn onzekerheid weg.
Heb haar zojuist gesproken op stal. Heb er zelfs even op gezeten. Paard liep wel wat onzeker bij mij moet ik zeggen. Waarschijnlijk door onbalans of dat hij erg moest wennen. Was wel heel ontspannen verder. Het is voor hem ook allemaal nieuw.
Volgende week woensdag krijg ik privéles. Gaan we rustig aan beginnen. Voorlopig zal het vooral wennen aan elkaar zijn. Tot die tijd zal ik af en toe wat gaan wandelen, beetje poetsen etc. Kunnen we alvast aan onze band werken. Want ik hoop echt dat die komt. Hopelijk gaat ‘ie mij net zo leuk vinden als ik hem.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 01:07

Annet73 schreef:
Fijn om te lezen. Dat neemt absoluut wat van mijn onzekerheid weg.
Heb haar zojuist gesproken op stal. Heb er zelfs even op gezeten. Paard liep wel wat onzeker bij mij moet ik zeggen. Waarschijnlijk door onbalans of dat hij erg moest wennen. Was wel heel ontspannen verder. Het is voor hem ook allemaal nieuw.
Volgende week woensdag krijg ik privéles. Gaan we rustig aan beginnen. Voorlopig zal het vooral wennen aan elkaar zijn. Tot die tijd zal ik af en toe wat gaan wandelen, beetje poetsen etc. Kunnen we alvast aan onze band werken. Want ik hoop echt dat die komt. Hopelijk gaat ‘ie mij net zo leuk vinden als ik hem.

+:)+
Veel succes !