Social Media tegen de paardensport:ben jij nog open op Bokt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 07:57

Ja, ik plaats minder. Foto's bekijk ik wel een keer extra of er niet iets is waar over gezeurd in worden. Filmpjes deel ik eigenlijk niet meer, terwijl ik dat vroeger wel deed. Juist ook als het fout ging, want soms kwam er wel eens fijn advies of iemand die zag wat het probleem was. Bij foto's kwamen er op dingen commentaar die ik in het echt Of op filmpjes nooit gehoord had en als je dat aangaf kreeg je daar commentaar op dat het te zien was. Op filmpjes van wedstrijden kwam er commentaar dat de jurys het allemaal verkeerd zagen en dat dit, dit en dat echt fout was. Terwijl dat dingen waren waar ik juist van alle juryleden complimenten op kreeg. Er zijn altijd mensen die het slechte overal in zien en dat vind ik het vervelende, dat het openbaar is en iedereen ermee kan doen wat diegene wil.

Dat is idd geen onzekerheid, maar gewoon geen behoefte aan.

Ik vind het bij jou juist altijd onwijs boeiend om te lezen. Inderdaad dat leerzame en soms iets compleet anders als hoe ik het zou doen. Of denk dat ik het zou doen. Maar ik ben er niet mee bezig, dus kan er niks van zeggen en juist dan meekijken en kunnen sparren vond ik altijd onwijs leerzaam.

Ik deel op bokt minder, maar op social media ook minder. Ik vind de hele cancel cultuur een vreselijke ontwikkeling. Niemand is perfect, maar het fouten kijken en iemand pakken op alle kleine dingen op een manier dat diegene zich niet kan verdedigen. Ja er komen vreselijk dingen langs waar ik niet naar wil of kan kijken, maar ik vind de heksenjachten die plaats vinden af en toe ook verschrikkelijk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 08:24

MalaQ schreef:
Ik hou er wel rekening mee dat tegenwoordig online totaal niet meer anoniem is. Daarom deel ik weinig op bokt terwijl ik wel een fanatieke meelezer ben. En dat terwijl ik wel hou van een fijne discussie en ook echt wel een duidelijke mening heb (met respect naar andere meningen). Het interesseert me ook niet zozeer wat mensen van mijn mening vinden of dat ze het niet met me eens zijn, want dat mag! Maar het ontbreken van de mogelijkheid ervoor te kiezen iets niet meer online te laten staan geeft daarin de doorslag.

Mijn Facebook staat bijvoorbeeld ook op anoniem, maar daar heb ik de vrijheid om m'n eigen berichten te verwijderen, waardoor ik wel wat gemakkelijker dingen deel in bijvoorbeeld openbare groepen.

Ik doe het dus hetzelfde als KimD, ik deel alleen dingen die de hele weteld mag weten en die ik irl ook zou delen. Op die manier voel ik me prettig op bokt en lees ik graag hier rond :)

Overigens is dit geen aanval op het bokt beleid. Die is zoals het is en ik pas me daarop aan! (Voordat daar weer een discussie over begint die al vaker geweest is :) )

Oh voor mij is dit topic inderdaad ook geen topic tegen het boktbeleid hoor, heb hem daarom ook expres niet bij FZ gezet. Ik hoop ook( maar dat denk ik ook oprecht wel) dat wanneer je echt besproken zou worden in zo’n soort filmpje er met Bokt wel te overleggen is of bepaalde zaken verwijderd kunnen worden. Maarja, dan heb je eerst zelf al iets geplaatst waar mensen een filmpje van kunnen maken natuurlijk :D

Fortitude schreef:
Ja poeh daar noem je ook wel even een kanaal zeg. Raleighlink14 staat hierom bekend en is geliefd bij een bepaalde groep mensen.

Ik vind het goed dat ze sommige dingen laat zien met een eh... kritische noot zullen we het maar noemen. Maar ze gaat daar best erg ver in. Ik vind dit niet de maatstaf voor de gemiddelde vlogger.

Vind ik dat we allemaal eens kritisch naar onze omgang met paarden moeten kijken? Ja. Maar dat is een andere discussie. Misschien zijn dit soort kanalen nodig om mensen aan het denken te zetten.

Ik kende haar dus niet, ( ik denk omdat ik een ouwe dibbes ben en niet in die wereld zit ofzo haha -O- ) ik had daarom best een soort cultuurschok. Zo van: Er zijn gewoon mensen die dit doen en daar dan ook nog eens zoveel likes mee halen en gewoon mega populair zijn. Niets mis met haar hoor, want zij springt gewoon in een gat zeg maar, en ik denk dat er naast haar misschien gewoon nog wel honderden andere mensen zijn die dit doen. Dus dit topic gaat in die zin niet over haar persoonlijk, maar meer over dat Social Media tegenwoordig dit doet.
@ Silly B: Ja, goed punt, nu werk ik een beetje mee aan haar views geven, maar aan de andere kant denk ik niet meer dat die paar 100 views hier nu haar zo’n boost geven. Ze is al inmens populair zie ik.

rien10 schreef:
Ik post bewust bijna nooit een foto op Bokt of filmpje op Bokt. Op Facebook steeds minder, en rij-filmpjes ook nooit. Ik heb helemaal geen zin in 3 pagina's commentaar over handhouding, de grootte van mijn dekje, het wel of niet aan hebben van peesbeschermers, om maar even wat te noemen.

Ik vind dat oprecht jammer, ik had het idee dat dit vroeger veel meer gebeurde, dat mensen gewoon foto’s en filmpjes durfden te plaatsen van ‘ lol met je knol’ ofzo? Ik weet niet, heb het idee dat er bijna alleen nog maar geplaatst word wat in het perfecte plaatje moet passen, terwijl als je lang genoeg meeloopt je weet dat dat nou niet echt reeel is. :j

@ Licor, heel erg herkenbaar, maar ik vergis mij er ook nog wel eens in.
Dan denk ik dat het wel Bokt-proof/internet proof is maar dan zie ik toch nog iets met andere ogen dan internet het ziet. Heb jij voor jezelf een soort ‘ lijstje’ met hoe je kijkt naar je eigen materiaal voordat je het op internet zet? Waar moeten je foto’s filmpjes dan aan voldoen?

Femke_Tweety schreef:
Citaat:
Maar omdat een deel van Bokt toevallig hun schijndode shetlander zelf beleerd hebben met Vanille snoepjes, lijkt het ook wel alsof men denkt dat alles altijd zo werkt :+ .

Oke, vanaf nu ben ik echt fan van jou :D

Ik ben wel voorzichtig met social media, maar dat ligt niet zozeer op het paardengebied.

Ik reageerde ooit -altijd binnen wat ik de fatsoensgrens vind overigens- mee in het tindertopic hier.

Dat kwam mij op een waarschuwing te staan.
Ik werk in het onderwijs, en dan mag dat dus niet.
Vond een aantal mensen.

Ik ben daar toen erg van geschrokken.
Ik vind oprecht nog altijd dat ik nergens over de schreef ging (en ik heb echt alles nagelezen) maar heb wel in overleg met een paar vriendelijke mods al die berichten laten verwijderen.
(Normaal mag dat niet op bokt, maar ik kreeg er dus serieus gedoe mee, en gelukkig wilden de mods meewerken)

Ooit ook al door collega's gewezen op het feit dat ik mijn hond uitliet toen ik ziek was.
Dat hadden ze gezien op Faecesbook.
Klopt, 40 graden koorts en fiks ingepakt, maar de hond moet toch echt plassen, en de sneeuw was zó mooi dat ik daar een filmpje van maakte.
Hijgend als een bronstig hert, hoorbaar zelfs op dat filmpje, maar dat deed er blijkbaar niet toe.

Ik vind dat erg naar, ik wil eigenlijk niet dat mijn persoonlijke leven zo bepaald wordt door werk of collega's.

Ik bleef echt in beide gevallen binnen het goed fatsoen, maar toch erop aangesproken worden.

Dus ik ben wel nog voorzichtiger geworden.

(En heb bv Faecesbook behoorlijk afgeschermd, en veel collega's er nog af gekikt ook)

Dus hoe anderen reageren bepaalt (helaas) wel deels wat ik wel en niet durf te delen.

Haha, dat van die Shetlander is echt maar gechargeerd hoor. Heel groot deel van de paarden die ik beleerd heb reageerden ook als een schijndode, omdat je het voortraject goed aanpakt. Maar juist diegene bij wie dat niet gebeurt zijn boeiend denk ik, of de paarden waarbij het perfecte plaatje niet klopt en iemand wel hard bezig is om dat te bereiken. Maar dat word amper meer geplaatst denk ik. Ik vind dat dus een ‘verarming’ van internet. Want dat vind ik juist leerzaam.

Ik schrik verder echt van jouw verhaal, niet oké dit echt. Prive blijft toch echt privé denk ik dan, ik vind dit echt naar om te lezen, dat dit zoveel voor jou veroorzaakt heeft -O-

Nagini schreef:
Citaat:
Maar omdat een deel van Bokt toevallig hun schijndode shetlander zelf beleerd hebben met Vanille snoepjes, lijkt het ook wel alsof men denkt dat alles altijd zo werkt :+ .

Ik denk dat hier de schoen wringt helaas met internet.

Zodra mensen het niet eens zijn met jouw manier word je door alle kanten belaagd, ipv dat mensen zeggen ‘hey okay, niet mijn ding maar ik zie dat het werkt en diervriendelijk is’.
Of dat ze eerst eens wat opzoeken voordat ze een muil open trekken.

Ik zie het heel erg in de honden wereld en dan vooral de “positive only” kant vs de “balanced” kant die wel correcties of ecollars en dergelijke gebruikt of alternatieve hondensport doet.

Dus ja, ik kijk wel uit wat ik plaats en plaats bijv geen fotos meer van mijn hond die weightpull doet of als we ecollar training doen oid.
Moge het bokt of fb zijn.

Ook meng ik me niet meer in bepaalde discussies online omdat het idd doorgelinkt kaj worden naar je bedrijf (ik heb een honden training bedrijf) en hoef geen fanaten op mn pagina of slechte reviews van mensen die nooit klanten zijn geweest of mijn business content de wereld rond gaan. Nee dankje.

@Femke_Tweety ugh heftig! Onderwijs heeft idd ook een handje van alles vinden.
Ik heb een hele tijd een harde regel gehad dat ik geen enkele collega op fb wilde juist voor die onzin.

Goed voorbeeld dit, van iets anders dan paardensport. Wat ik daar dan jammer aan vind, is dat je juist leert van dingen die buiten het normale liggen. Dus heel erg zwart wit gezegd: De jongere generatie ziet dit niet meer omdat iedereen het niet meer plaatst op internet.

Die zien dus alleen nog maar filmpjes die passen binnen het ‘ normaal geaccepteerde gebied’. Betekend dat enerzijds dat over 30 jaar bepaalde methodes dan dus uitgestorven zijn en is dat misschien een goed ding? Dat kan ook he, misschien zie ik dingen te negatief?

Overigens heb ik juist heel veel gedeeld op Bokt juist om bekendheid te genereren voor wat ik op zakelijk gebied doe. Dus ik heb heel veel wel gehad aan hier open over zijn, maar dat is wel altijd spannend omdat je niet precies weet hoe het uitpakt. Echter vind ik het op Bokt nog zo dat je ergens over kan praten, iemand geeft aan hoe ze ergens over denken en dan kun je uitleggen wat je doet. Alhoewel ik ook dat lastig vind, want volgens de Boktnormen doe ik ook heel veel dingen niet goed. En toch deel ik dat dan, altijd met het idee van: wanneer komt de horde Blokkers die tegen paardensport zijn/pro een paard moet 24/7 buiten mij aanvallen. Ik weet niet waarom, maar meestal gebeurt dat bij mij niet. Terwijl ik gewoon weet dat er heel veel mensen het niet met mij eens zijn :') . Ik begon dus ook mijn bericht dat ik mij op Bokt best ‘veilig’ voel, maar Bokt is niet Social Media en niet de maatschappij.

En ik merk dat die verandering in de maatschappij dus wel iets doet met hoe ik kijk naar mijn eigen posts :) .

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:26

Wicky schreef:
Een mening is als een bips he? Iedereen heeft er een maar de meeste zijn niet boeiend.

*\o/* _/-\o_

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 08:28

MyWishMax schreef:
Ja, ik plaats minder. Foto's bekijk ik wel een keer extra of er niet iets is waar over gezeurd in worden. Filmpjes deel ik eigenlijk niet meer, terwijl ik dat vroeger wel deed. Juist ook als het fout ging, want soms kwam er wel eens fijn advies of iemand die zag wat het probleem was. Bij foto's kwamen er op dingen commentaar die ik in het echt Of op filmpjes nooit gehoord had en als je dat aangaf kreeg je daar commentaar op dat het te zien was. Op filmpjes van wedstrijden kwam er commentaar dat de jurys het allemaal verkeerd zagen en dat dit, dit en dat echt fout was. Terwijl dat dingen waren waar ik juist van alle juryleden complimenten op kreeg. Er zijn altijd mensen die het slechte overal in zien en dat vind ik het vervelende, dat het openbaar is en iedereen ermee kan doen wat diegene wil.

Dat is idd geen onzekerheid, maar gewoon geen behoefte aan.

Ik vind het bij jou juist altijd onwijs boeiend om te lezen. Inderdaad dat leerzame en soms iets compleet anders als hoe ik het zou doen. Of denk dat ik het zou doen. Maar ik ben er niet mee bezig, dus kan er niks van zeggen en juist dan meekijken en kunnen sparren vond ik altijd onwijs leerzaam.

Ik deel op bokt minder, maar op social media ook minder. Ik vind de hele cancel cultuur een vreselijke ontwikkeling. Niemand is perfect, maar het fouten kijken en iemand pakken op alle kleine dingen op een manier dat diegene zich niet kan verdedigen. Ja er komen vreselijk dingen langs waar ik niet naar wil of kan kijken, maar ik vind de heksenjachten die plaats vinden af en toe ook verschrikkelijk.

Waar bekijk jij dan een foto op?
Ik kijk bijvoorbeeld naar of de mond toevallig open staat. Zal wel aan mij liggen maar als ik een paard tijdens een half uur rijden op de foto zet gebeurt dat wel eens.
Zoiets plaats ik dus niet.
Waardoor het beeld wat nu aan het ontstaan is: Een paard heeft altijd zijn mond dicht.

Even zo zwart-wit gezegd, werken we dus allemaal mee aan een soort perfect plaatje zeg maar? Ben benieuwd waar jij naar kijkt voor je iets plaatst.

Verder heel erg eens met je post, het is echt een maatschappelijk ding....

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:34

Op facebook plaats ik prive foto's alleen onder vrienden.
Openbaar zie je alleen winacties of een hond die gezocht word dat ik heb gedeeld, zoiets.

Op bokt plaats ik ook geen prive/ rij foto's.
Niet omdat ik denk dat er fout advies op komt. Want die dat wel denken te geven moeten dat zelf maar weten. De tijd dat ik daar moeite mee heb ligt wel heel veel jaar achter me. En wie weet staat er wel een opmerking tussen die zinvol is en zou me meer waarde geven.
Maar je weet gewoon niet wie het buiten bokt nog allemaal meer ziet. En daar zit ik niet op te wachten.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:40

Ik plaats ook nooit rijfotos of filmpjes, omdat ik ze ook niet heb. Maar ik zit ook niet te wachten op het commentaar.
Ik heb wel een medisch topic geopend omdat ik er graag over wilde praten met mensen die snappen hoe heftig het is. In mijn omgeving dachten ze achja, beestje is ziek, beetje buikpijn lekker boeiend.
Op z'n best weten ze dat een eigen paard zo'n beetje mijn levensdroom is.
En als mensen dan in mijn topic ideeën posten kan ik daaraan denken, eventueel ook al wegstrepen omdat er ze al heb verworpen.. Het hielp iig om niet helemaal stuk te gaan gister

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:45

Maar dit is altijd al zo geweest hoor, ik postte nog foto’s in de jaren 2002-2005 en toen moest je ook al uitkijken met je plaatste want het moest wel Boktproof zijn. Het was nog niet zo erg dat het hier werd weggehaald voor Insta of YouTube, dat is waar. Maar je moet altijd uitkijken welke foto’s of filmpjes je online zet. En is dat dan geen realistische voorstelling van de waarheid? Nee, inderdaad niet. Maar dat is heel Instagram ook niet en heel veel YouTube filmpjes ook niet. Ik probeer mijn dochter nu ook te leren dat wat ze op Insta ziet, niet de echte wereld is. Alles lijkt daar mooi, perfect, slank, op fantastische plaatsen en dat kan je echt een naar gevoel geven als je je daar niet van bewust bent.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:46

Suzanne F. schreef:
Maar dit is altijd al zo geweest hoor, ik postte nog foto’s in de jaren 2002-2005 en toen moest je ook al uitkijken met je plaatste want het moest wel Boktproof zijn. Het was nog niet zo erg dat het hier werd weggehaald voor Insta of YouTube, dat is waar. Maar je moet altijd uitkijken welke foto’s of filmpjes je online zet. En is dat dan geen realistische voorstelling van de waarheid? Nee, inderdaad niet. Maar dat is heel Instagram ook niet en heel veel YouTube filmpjes ook niet. Ik probeer mijn dochter nu ook te leren dat wat ze op Insta ziet, niet de echte wereld is. Alles lijkt daar mooi, perfect, slank, op fantastische plaatsen en dat kan je echt een naar gevoel geven als je je daar niet van bewust bent.

Heel goed van je :j

op internet staat meestal alleen maar wat goed gaat, en dat is inderdaad niet het echte leven.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:52

Wat de pest is met die youtubers is hun gevolg. Zo'n youtuber deelt haar mening en dat kun je negeren maar die fans zijn aardig hardnekkig.

Is toch laatst een bokker geweest die iets zei over een vloggende bokker. Die griet maakt direct een filmpje waarin ze huilt om wat er op bokt over haar gezegd is en bam! Een hele kudde dertienjarige meisjes wordt woest en beginnen op yt een afzeikcampagne.

Maar ik plaats al heel lang geen paardgerelateerde dingen meer. Ik denk niet dat iemand er op zit te wachten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:56

Ik heb gewoon geen zin in de eeuwige discussie met de BoomloosbitloosijzerloosdekenlLoos24/7buitenslowfeederbotpolitie.
Op Facebook Plaats ik zelden of nooit een foto-van mijzelf of gezinsleden. Wel
Van mijn hondje op t strand. Een mooie zonsondergang of zo. Ik kijk dus eerst hoe neutraal een foto is.

@ruitje. Ff naar dat filmpje uit jouw OP gekeken (eventjes, lang houd ik dat niet vol). Tja. De ene internet geile leeghoofd maakt de andere zwart. Als als ze dat bij elkaar doen, hoeven wij dat niet meer te doen, toch?
Tandjes, de bagger die er op internet gesmeten wordt: niet normaals zeg. Kaliber schoolplein van de basisschool

(Ff stukje aan deze post toegevoegd).
Laatst bijgewerkt door rien10 op 29-08-20 09:02, in het totaal 2 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:01

rien10 schreef:
Ik heb gewoon geen zin in de eeuwige discussie met de BoomloosbitloosijzerloosdekenlLoos24/7buitenslowfeederbotpolitie.
Op Facebook Plaats ik zelden of nooit een foto-van mijzelf of gezinsleden. Wel
Van mijn hondje op t strand. Een mooie zonsondergang of zo. Ik kijk dus eerst hoe neutraal een foto is.

Dat interesseert me dan weer niet, denk dat ik betere foto's weet te plaatsen dan merendeel van die ruiters.

Ik bedacht me net dat ik wel eens wat op besloten paarden pagina's heb gedeeld.
Na een maand of zo verwijder ik dat wel weer. Hoeft van mij niet altijd te blijven staan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:17

ruitje schreef:
Waar bekijk jij dan een foto op?
Ik kijk bijvoorbeeld naar of de mond toevallig open staat. Zal wel aan mij liggen maar als ik een paard tijdens een half uur rijden op de foto zet gebeurt dat wel eens.
Zoiets plaats ik dus niet.
Waardoor het beeld wat nu aan het ontstaan is: Een paard heeft altijd zijn mond dicht.

Even zo zwart-wit gezegd, werken we dus allemaal mee aan een soort perfect plaatje zeg maar? Ben benieuwd waar jij naar kijkt voor je iets plaatst.

Verder heel erg eens met je post, het is echt een maatschappelijk ding....

Ik ben bang dat ik echt een hele lange lijst heb en ik ben van mezelf al enorm kritisch en perfectionistisch. Een foto vind ik zelf al snel fout vanwege 1 klein ding, maar waar ik vroeger nog wel eens juist zo'n foto plaatste, omdat het paard daar wel iets heel fijns deed of juist laten zien wat er mis gaat doe ik dat nu niet meer.

Maar dat lijstje. Zoals jij al benoemt, die mond. Terwijl dat eigenlijk heel krom is, ik heb een hele losse neusriem en op stukken dat paard iets moet doen wat zijn lastig vindt kan zij erg gaan kauwen. Ook aan de losse teugel, maar dan heeft ze op een foto dus wel haar mond open en eigenlijk vind ik dat heel prettig, dat ze dat kan doen. Het is vooral het oordeel dat daar aan hangt. Natuurlijk is het niet goed/perfect, maar wel realistisch ook al werk je eraan dat het niet meer gebeurt.
Verder qua lijst, mijn houding en die van het paard. In een half uur rijden heb ik ook wel eens teveel contact op beide teugels, of juist op 1, komt paard wel eens omhoog of juist te diep of is er net een foto dat ik een prik geef om reactie te krijgen. Ik heb geen half uur lang mijn spoor erin, maar ook geen half uur altijd netjes mijn been lang op de juiste plek en altijd genoeg reactie op alleen kuit. Paard heeft een heerlijke aanleuning, maar loopt geen half uur netjes in 1 houding natuurlijk. De aanleuning is iets waar ik altijd complimenten over krijg in het echt, van instructeurs en juryleden, maar op foto's juist commentaar. Net als impuls op filmpjes, dan krijg ik te horen dat ik te hard/gehaast ga, maar op protocollen altijd hele goede cijfers en complimenten over impuls en activiteit. Ik rijd bijvoorbeeld ook met sporen en zweep, wat tegenwoordig ook al een soort not done lijkt. Dat deed ik ook op wedstrijden toen we nog in de B zaten en daar komt dan commentaar op. Het heeft een reden dat ik het allemaal gebruik en die heeft niks met het paard te maken, maar alles met mij.

Ik werk inderdaad mee aan de perfecte plaatje. Zit ik netjes, laat het paard geen dingen zien die je niet 'wilt', geef ik niet net een hele zichtbare hulp? Ook de timing van de foto in de gang kan enorm verschil maken tussen een duikboot lijken of nog wel een normaal paard. Enzovoorts... Onrealistisch bijna. Maar ik heb wel foto's in mijn huis hangen of staan die ik niet op internet zou plaatsen vanwege 1 van die dingen en het oordeel wat er dan op kan komen, maar waar ik wel heel blij mee ben.
Oh en ik heb een hele tijd gehad dat ik mijn hoofd rechtop had (want je mag niet naar beneden kijken), maar met mijn ogen wel naar beneden keek. Daardoor leek het alsof ik mijn ogen dicht had. Mijn houding was dus niet anders, maar toch reacties dat je niet naar beneden mag kijken :') Daar let ik dus ook op.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:20

Ik vind de verschillen op Bokt erg groot. Het topic over jouw eigen stal @ruitje, vind ik leuk om te volgen en iedereen blijft daar fatsoenlijk.
Maar er zijn ook veel topics met extreme reacties en soms lijkt het toeval hoe een topic zich ontwikkelt. Eén of 2 heftige reacties zijn soms genoeg om iemand of iets tot op de grond toe af te branden. Het woord 'moraalridders' valt steeds vaker en dat is ook wat ik zie. Zeker als het gaat om foto's ...

Om 'naming en shaming' te voorkomen is het handig om overal anoniem je ding te doen. Maar het zet ook de deur open naar extreme uitlatingen en harde uitspraken - omdat toch niemand weet wie je bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:23

MarcoBorsato schreef:
Wat de pest is met die youtubers is hun gevolg. Zo'n youtuber deelt haar mening en dat kun je negeren maar die fans zijn aardig hardnekkig.

Is toch laatst een bokker geweest die iets zei over een vloggende bokker. Die griet maakt direct een filmpje waarin ze huilt om wat er op bokt over haar gezegd is en bam! Een hele kudde dertienjarige meisjes wordt woest en beginnen op yt een afzeikcampagne.

Maar ik plaats al heel lang geen paardgerelateerde dingen meer. Ik denk niet dat iemand er op zit te wachten.

Ik denk dat ik weet wie je bedoelt. Het was ook niet erg netjes van degene die haar op Bokt bespraken. Daar mag opzich best een consequentie aanzitten. In real life zouden deze mensen dat waarschijnlijk niet in haar gezicht hebben gezegd. Op internet is het makkelijker en redelijk anoniem. Ik vind het wel goed dat daar verandering in komt want je kunt niet zomaar alles zeggen.

Boompje1985

Re: Social Media tegen de paardensport:ben jij nog open op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:46

Ik ben nuchter genoeg om het bruikbare commentaar er uit te filteren. Mocht ik weer in het zadel gaan zou ik geen moeite hebben met filmpjes delen over mijn vooruitgang en over mijn minderen dingen of problemen. Ik laat graag zien dat perfectie niet bestaat en we ook maar gewoon mensen zijn. En als mensen een andere mening hebben is dat ook prima die ruimte moet ook zijn vind ik.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:50

Op bokt ben ik niet zo bang om foto's te plaatsen.
Op socialmedia is een andere verhaal.
Ik hem mijn facebook dan ook afgeschermd en is alleen zichtbaar voor vrienden.

1x keer een reactie geplaatst onder een nieuwsbericht wat over een voedselbank voor dieren ging.
Toen ik zei dat als ik geen geld meer had om mijn dieren te bekostigen en ze dan een betere huis/leven gunde werd ik me toch afgekraakt.
Ik was geen dier waard omdat je je 'kind' niet zomaar weg doet als het even tegen zit. Nee ik was een heel slecht baasje dat ik zo dacht en hield niet van mijn dieren. Er zaten er zelfs een paar tussen die dat even duidelijk moesten maken via PB 8)7

En net wat brokjes zegt. Op socialmedia durft iedereen van alles te zeggen. Want je bent toch redelijk anoniem, niemand die je wat kan maken.
Dus ja ik kijk tegenwoordig wel uit wat ik op socialmedia zet. Foto's of alleen een bericht. Tegenwoordig is niets meer veilig.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:58

brokjes schreef:
MarcoBorsato schreef:

Ik denk dat ik weet wie je bedoelt. Het was ook niet erg netjes van degene die haar op Bokt bespraken. Daar mag opzich best een consequentie aanzitten. In real life zouden deze mensen dat waarschijnlijk niet in haar gezicht hebben gezegd. Op internet is het makkelijker en redelijk anoniem. Ik vind het wel goed dat daar verandering in komt want je kunt niet zomaar alles zeggen.

Laten we niet de hele casus hier bespreken. Gelukkig mag je je op bokt uitspreken over mensen en kanalen die je niet leuk vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 10:02

@MB, hele casus bespreken valt wel mee. En dat is juist het punt, het mag, maar moet dat eigenlijk zomaar kunnen? Ik vind van niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 10:07

Ik vind van wel. Zeker zonder dat zo'n muts haar kudde volgers erop af stuurt.

Overigens trekt deze discussie het topiconderwerp nu kapot dus let's agree to disagree.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 10:15

Ik vind die hele internet en ook Bokt cultuur ook vreselijk, en ook vooral vreselijk kinderachtig. De laatste keer dat ik een filmpje deelde op Bokt werd ik ook zo ongeveer uitgemaakt voor dierenmishandelaar terwijl ik echt wel weet wat ik doe. (en vele vorige werkgevers in de paarden met mij)

Ik erger me aan sociaal media zaken als D&R waarbij foto's en informatie totaal uit hun verband gerukt worden om alles zo negatief mogelijk neer te zetten. Waarbij ze niet schuwen om leugens te vertellen en zo onwetende mensen negatief te beinvloeden.

Dit soort youtube filmpje in de OP heb ik nog nooit gezien, te oud voor zulk soort domme oppervlakkigheid denk ik. Maar ik vind het geen goede ontwikkeling. Zeker als zo'n blaag dat net komt kijken alles wel even weet te vertellen.. en vooral beroemd wil worden in al haar nepheid over de rug van anderen. Kotsmisselijk, ga zelf ergens goed in worden en doe levenservaring op denk ik dan op een integere manier. En kom met inhoudelijke kennis.

Oke zo even genoeg gespuwt, ik houd er ook rekening mee wat ik wel en niet deel hier om inderdaad.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:15

Ik vind het een moeilijk onderwerp.
Ik ben namelijk wel zo'n muts die vind dat er wat meer gekeken mag worden naar dierwelzijn en methodes die misschien niet meer in deze tijd passen. En dat een deel van de maatschappelijke kritiek op een grond van waarheid is berust.
Ik ben daarin geen grote pro of anti voor bepaalde bewegingen en vind ook niet dat er 1 manier is die het beste is voor alle paarden.

Het moeilijke van het internet is dat het via het internet eigenlijk bijna onmogelijk is om iemand te overtuigen een andere mening te krijgen en daarom loopt het vaak hoog op.
Ik vind de intentie van filmpjes zoals in de op nog niet verkeerd, de uitwerking wel. Wat mij betreft zou je het op de methode moeten spelen en niet op de man. Dus onherkenbaar, maar van mij mag best toegelicht worden dat sommige methodes worden gebruikt die echt niet meer kunnen. Denk training met stroomschokken, metale neusriem met pinnen, etcetera. En dan graag met neutraal taalgebruik en vooral uitleggen wat dit voor een effect heeft op een dier.
Helaas levert goede, doordachte info een stuk minder clicks op dan het razen en ruziën dat zo populair is.

Over mezelf, ik ben sowieso niet zo heel erg handig in het vergaren van beeldmateriaal van trainingen. Mijn focus wil ik dan volledig bij mijn paard hebben en mensen meeslepen die dan een hele raportage moeten maken is ook niet zo mijn ding.
Van wat ik heb selecteer ik een beetje als volgt: ik post geen dingen waar ik zelf om zou fronsen als ik het zonder context bij een ander zou zien. Dat zijn dan vaak dingen waar ik binnen de context waarin het wordt uitgevoerd wordt wel achter sta, maar dat hoeft niet op het internet. Klinkt heel heftig :+ maar dat valt reuze mee, ik hoef dat alleen niet te delen.

Ik denk niet dat de kritiek mijn grootste punt is waarom ik niet heel veel post. Mijn grootste punt is dat ik de tijd en motivatie mis om structureel en heldere posts te maken, en alleen af en toe oeh en ah plaatjes vind ik niet zo boeiend. Ik zou best willen delen hoe en waarom ik doe wat ik doe, maar in de tijd dat dat me zou kosten zou ik ook een ander paard kunnen trainen en dat vind ik gewoon leuker :D .

Maar misschien heb ik ook makkelijker praten, ondanks dat ik geen vanillesnoepjes voer denk ik dat ik wel in die categorie zou worden ingedeeld door sommigen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:21

wat nu een beetje in de paardenwereld gebeurt, is al jaren gaande in de veehouderij sector. En dan aangevoerd door professionele anti veehouderij clubs als Wakker Dier, Dier&Recht, Eyes on animals en andere schreeuwlelijkerds. Dus het zal nog erger worden. Social media is het perfecte platform, je kunt schrijven wat je wilt, het onderwerp van de tekst kan zich niet verdedigen/nuanceren/uitleggen, de aanhang weet het zogenaamd allemaal beter en in 1 seconde heeft het verhaal zich verspreid als een olievlek. Ik zit op FB in een aantal agrarische groepen en de meesten kijken heel erg uit met wat voor foto's ze plaatsen (als ze dat al doen). Ik let zelf ook heel erg op wat voor foto's ik plaats, zelfs voor ons als veredelde hobbyisten met een kleine kudde vleeskoeien+kalveren is het uitkijken geblazen. Mijn FB heb ik goed afgeschermd maar foto's kunnen natuurlijk alsnog bij de verkeerde types terechtkomen.

gichke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:45

Goh... ik heb een aantal jaren geleden wel regelmatig gekeken naar die raleigh (of hoe heet ze juist...) in sommige gevallen heeft ze echt een punt, in andere punten komt ze alleen maar over als een betweter in mijn ogen ( alles wat ik doe is perfect en alle andere doen alles fout).

Ik zou me dus echt niet te veel aantrekken van kanalen zoals die van haar.

Ik vind het juist super interessant om het verschil tussen de verschillende takken van de ruitersport te zien. Ik volg ook jockey op tiktok die regelmatig filmpjes post van haar training. Is het altijd even leuk om te zien? Zeker niet, maar dat heb je ook met paarden... soms moet je hen op hun plek zetten. Overlaatst heb ik mijn jaarling ook even op haar plaats gezet omdat ze me bijna overhoop liep met terug te gaan naar de wei. Het enigste wat ik gedaan heb is haar de volledige weg achterwaarts laten gaan, maar ik kan je zeggen dat sommige mensen dit al mishandeling zouden vinden "want het is nog maar een kleuter". Akkoord maar ook een kleuter moet manieren leren en als zij zich wil haasten dan maak ik dit gewoon moeilijker, op den duur legt ze de link dat gewoon rustig naast mij lopen vele gemakkelijker is.

Ik zou dus gewoon zo open mogelijk blijven posten :j

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 10:01

ruitje schreef:
Wicky schreef:
Een mening is als een bips he? Iedereen heeft er een maar de meeste zijn niet boeiend.

Door deze reactie en de eerste krijg ik het idee dat mensen denken dat ik ' onzeker ' ben, of zit met wat mensen vinden van hoe ik werk.

Ik denk daar over na, maar dat is het denk ik niet?

Het is meer, dat je op een Youtube kanaal( of Facebookpagina, want daar ben ik dus al eens op gedeeld door een Bokker) beland zonder dat je daarbij kan vertellen waarom je doet wat je doet.

Ik werk als docent op een vmbo vol meningen. Ik weet wat ik de wereld in zend (alles, dus ook digitaal), dat dat naar me terug kan komen. Maar ik sta achter wat ik vind en doe, dus dat draag ik uit. Ongeacht wat een ander daarvan vind.

Onbekend maakt onbemind. Meer openheid en inzicht in wat er gebeurd binnen de drafsport is misschien een fijn tegengeluid. En daar ben je toch al mee bezig?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:02

Jammer Ruitje, dat je je hierdoor laat tegenhouden het beleerproces van een draver te laten zien.
Filmpjes zoals je linkt zou ik normaal gesproken nooit tegenkomen en ik klik deze ook zeker niet aan.
Maar ik zou het erg interessant vinden het beleerproces te kunnen volgen.
Op Bokt is het altijd al zo geweest dat er veel commentaar kan komen, mede van ‘penny’s’. Dat is soms wel jammer maar houdt het forum ook levend.
Keep up the good work hoor en succes met beleren!