Summershow Emmercompascuum Speedevents

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 08:47

Ik snap dat dit TS flink tegenvalt, helemaal omdat ze de snelste was en ik geloof direct dat dit dier een flinke drive heeft om hard te gaan, dat zie je er bij de 'vol gas' foto ook wel aan af!

Maar ik snap de commentaren ook wel. Barreltraining is echt een vak apart, met paarden die geleerd wordt om (oa) zelfstandig te draaien en eigenlijk nauwelijks stuurwerk meer nodig hebben. Dan is je paard, na maanden en maanden daarop trainen, een barrel paard. In alle eerlijkheid zie ik dat in NL maar zelden. En heel eerlijk maakt dat dat ik NL ook maar zelden een speedevent zie waar ik blij van wordt.

In de tussentijd zou ik TS in elk geval aanraden om de neusriemen van het hoofdstel te halen (en dan natuurlijk bitriempje eraan). Geef het paard wel de eerlijke kans om aan de bitdruk te ontsnappen als jij (ongewild) te hard bent met je handen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: Summershow Emmercompascuum Speedevents

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 08:55

Tja ik snap ook wel de commentaren van andere bokkers. Je zit best hard in de mond van je paard en dat is geen fijn gezicht. Ik zie ook in je filmpje dat je paard af en toe een beetje de weg kwijt is/niet echt idee heeft wat je van je paard wil.

Ik denk dat je beter wat meer terug naar de basis moet gaan. Lekker parcoursje in stap en draf doen en vooral richten op de houding van je paard. Die is nu best wel vaak stijf wat ten koste gaat van jouw snelheid. Uit eindelijk word je door juiste houding daar sneller van. Tevens dat afremmen op het einde gaat je straks ook tijd kosten. Als jouw paard dadelijk door heeft dat die na de laatste barrel moet gaan stoppen gaat die dat straks voor jou bedenken. Beter kun je die helemaal naar het einde van de arena rijden en dan op een kleine circkel zetten met jouw zit ipv trekken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:44

corientjuhh schreef:
Ik snap het commentaar volledig, maar vind het ook jammer dat de foto's en filmpjes anders overkomen dan de bedoeling is
Ik ben vooral niet mn paard aan t pushen want ik voel dr zelf toch echt wel gaan
Zoals ik ook al vermeldde gaat het thuis beter. Er moet inderdaad meer geoefend worden
Maar dat is met de dressuur ook. Thuis beter dan op wedstrijd, maar om dan thuis te blijven
En daarnaast die foto waarop ik hang. Daar twijfelde ik ook al over. Maar als je er vanaf klapt met een kapotte enkel tot gevolg dan doe je toch misschien het remmen teveel. Dit was ook echt een moment opname
En waarom dit dan rijden als je ergens toch bang bent om te vallen. Alleen door het weer te gaan doen krijg je weer vertrouwen er in

Ten eerste; Met lesgeven wordt ook alles vanaf de grond bekeken en begeleid. Nu zien we foto's en daar zie je ook duidelijk dat het gewoon helemaal niet goed gaat. Dan kan je wel zeggen dat jij haar aanvoelt, maar dat is helaas niet zo.

Ten tweede; Je hangt en remt NIET. Naar achteren hangen is NOOIT remmen. En om op je zit terug te rijden, heb je in principe je enkels niet nodig. Dat gebeurt nu wel omdat je natuurlijk met beugels rijdt en snap ik. Maar iemand die je lesgeeft en zegt; ga naar achter hangen en rem je paard af, moet je de laan uitsturen.

Als laatst; Ja, je hebt wat meegemaakt en wil weer wat doen. Maar je hebt dan zat kansen om met de basis te beginnen. Zorg dat je les hebt, thuis vertrouwen opbouwt en start eerst een paar rustige onderdelen. Echt zat mogelijkheden om weer te beginnen, samen plezier te hebben en je paard heel te houden.

Barrel racen en pole bending wordt in Nederland amper gedaan en je hebt ook nauwelijks tot niet trainers die je daar bij kunnen begeleiden. Het is leuk om "erbij" te doen als je paard goed aan de hulpen staat. Maar het is geen racen en je paard hier en daar omtrekken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 14:04

Een paard dat niet kan remmen kan geen speedevents lopen. Met name bij de barrelrace gaat het namelijk juist om het remmen. Het is een soort run down, stop, en roll back zoals in de reining. Veel barrelpaarden draaien om de barrel op het commando 'whoa'. Kunnen stoppen is dus erg belangrijk.

Gaat het stoppen en de draaibeweging nog niet goed, dan kun je best deelnemen aan 'spelletjes', maar dan moet je de snelheid gewoon lager houden. Je doet tenslotte mee voor de lol. Het toevoegen van gas komt pas op het allerlaatst, net als in de reining.

Daarnaast denk ik dat er nog iets is dat mensen tegenstaat in de foto's en de filmpjes. Dat is dat deze foto's uitstralen dat de westernsport niet echt een serieuze sport is, maar meer een kwestie van: Trek een spijkerbroek en een houthakkersblouse aan, jaag je paard over z'n toeren, roep keihard Yeeehaw, en klaar ben je. Dat is nu juist het imago waar we als sport zo hard tegen strijden.
Had dit topic ergens op 'Lol met je knol' gestaan en had het 'Spelletjes op stal' geheten, dan was het wellicht al minder verkeerd gevallen. Maar het staat op WN, en heet ook nog Summershow. Dat klinkt toch behoorlijk serieus allemaal. Ik klikte er eerlijk gezegd op omdat ik een NQHA-evenement verwachtte. Dan vallen deze foto's nogal rauw op je dak.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:27

Moderatoropmerking:
Ik heb in overleg met de topicstarter dit topic verplaatst van WN-ITP naar RIJ-ITP. Dit ging inderdaad over een onderling evenement om mensen kennis te laten maken met onderdelen van de Westernsport. TS gaat met haar instructrice verder aan de gang om haar pony om te scholen van 'engels' naar 'western'.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 20:12

Ik las de commentaren en dacht nou dat moet wat zijn hoor. Maar ik vind het nou niet bijster schokkend. Ja tuurlijk, het mag wat netter maar dat is een beetje de stijl van deze takt van sport. En ik ben altijd best wel kritisch op iemand zn rijden, maar ik vind dit dus wel meevallen :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:22

Earth schreef:
Ik las de commentaren en dacht nou dat moet wat zijn hoor. Maar ik vind het nou niet bijster schokkend. Ja tuurlijk, het mag wat netter maar dat is een beetje de stijl van deze takt van sport. En ik ben altijd best wel kritisch op iemand zn rijden, maar ik vind dit dus wel meevallen :=

Dat klopt, want zo te zien zijn de foto's waarop de onvriendelijke rijstijl duidelijk was, er tussenuit gehaald.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:29

LindyH schreef:
Ik snap eigenlijk niet dat de organisatie het toestaat dat je een sperriempje gebruikt. Dat is bij westernwedstrijden normaal niet toegestaan. Het paard moet zijn mond altijd kunnen openen zodat je het kunt zien als iemand in de mond zit te rukken. Een sperriempje verdoezelt dat eigenlijk. Een hoge neusriem is bij de werkonderdelen wel toegestaan geloof ik, en wellicht bij barrelrace ook, maar een sperriempje nooit.
Als je bang bent het bit door de mond te trekken dan kun je een chin strap gebruiken, maar eigenlijk zou dat helemaal niet aan de orde moeten zijn.

Sorry, ik vind dit geen reclame voor het evenement.

Bij de snelheidsonderdelen is de keuze van t hoofdstel vrij. Je mag dus gewoon met een Engels hoofdstel starten, zelfs op officiële wedstrijden.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:34

Ik denk dat je je paard veel scherper op je neckreining moet hebben zodat je niet zo aan z'n mond hoeft te zitten. Eerst even goed technisch alles voor elkaar hebben voor je aan snelheid begint, neem er gewoon les in dat is nog leuk ook!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:37

Lol ten koste van je knol! Jammer, wat een gepluk, ze gaat ook meerdere keren zwaar in protest.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:40

Cayenne schreef:
Earth schreef:

Dat klopt, want zo te zien zijn de foto's waarop de onvriendelijke rijstijl duidelijk was, er tussenuit gehaald.

Dat had moderator Apple eventjes erbij moeten vermelden.
Of nog beter, ze niet moeten verwijderen.
Dat gebeurt toch juist nooit, topics verwijderen op verzoek? Of delen ervan, om consequent te blijven.

Anders krijg je dus deze onduidelijkheid. Topics lopen dan niet meer, info gaat verloren.

Ik heb de foto's wel gezien.
Daar, en uit het commentaar van de ts op het commentaar, ging weinig empathie voor het paard van uit.

Blijven oefenen, ts! En tot die tijd misschien even geen wedstrijden van dit soort meer.
Laatst bijgewerkt door Boras op 26-08-20 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:47

Ik heb de foto's gezien toen ze er nog stonden en ja, daar zaten er een paar bij waaruit bleek dat TS en haar paard nog niet zo lang bezig zijn met deze vorm van westernsport. Ik weet niet of de beginpost is gewijzigd (die heb ik niet opnieuw gelezen) maar uit wat er stond had ik begrepen dat TS met dit paard verder wil in de westernsport terwijl er tot nu vooral "engels" mee gereden werd en dat er les genomen gaat worden om paard en ruiter om te scholen. Deelname aan dit evenement was volgens mij vooral om eens te zien of het wat is en zo ja, waar nog aan gewerkt moet worden.

Waar nog aan gewerkt moet worden is helder: de basis. Er komt gewoon heel veel techniek kijken bij deze snelheidsonderdelen.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:49

Engels of western. Dit is geen rijden maar scheuren.. Ik snap dat je enthousiast bent TS, maar hoop dat je de kritiek toch hoort.

Ik zag je topic vanmiddag, met alle foto's. Helaas, want niet fijn om te zien. Doe wat je ermee wil, maar alleen hoezee willen horen en dus fotos wegdoen, daarmee hou je jezelf voor de gek.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:52

Apple schreef:
]Ik heb in overleg met de topicstarter dit topic verplaatst van WN-ITP naar RIJ-ITP. Dit ging inderdaad over een onderling evenement om mensen kennis te laten maken met onderdelen van de Westernsport. TS gaat met haar instructrice verder aan de gang om haar pony om te scholen van 'engels' naar 'western'.

Dit snap ik even niet. Er mogen geen profielen worden verwijderd worden “want dan kloppen de topics niet meer” maar nu worden er wel foto’s verwijderd en kloppen de berichten ook niet meer??

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:55

Maflinger_S schreef:
Ik heb de foto's gezien toen ze er nog stonden en ja, daar zaten er een paar bij waaruit bleek dat TS en haar paard nog niet zo lang bezig zijn met deze vorm van westernsport. Ik weet niet of de beginpost is gewijzigd (die heb ik niet opnieuw gelezen) maar uit wat er stond had ik begrepen dat TS met dit paard verder wil in de westernsport terwijl er tot nu vooral "engels" mee gereden werd en dat er les genomen gaat worden om paard en ruiter om te scholen. Deelname aan dit evenement was volgens mij vooral om eens te zien of het wat is en zo ja, waar nog aan gewerkt moet worden.

Waar nog aan gewerkt moet worden is helder: de basis. Er komt gewoon heel veel techniek kijken bij deze snelheidsonderdelen.

Ja, zo kan je alles wel goedpraten.

De rot foto's zijn er tussenuit inderdaad. Dus nu is de discussie uit zijn verband getrokken.

TS reageert met smoesjes en ziet dus zelf niet wat het probleem is. Ja, je kan beginnend zijn. Ja, je kan zelf iets mankeren, allemaal prima. Maar dan start je gewoon deze onderdelen niet als onervaren ruiter met een onervaren paard. Dat doe je gewoon niet. En je gaat al helemaal niet goedpraten waarom je zo naar achter hangt en je volle gewicht aan de teugels hangt en beweerd te remmen.......Met achterover hangen he?! Dan heb je nog niet zoveel geleerd en moet je dit gewoon niet doen, klaar.

Het vervelende is dat deze organisatie iets opzet en zij worden aangekeken dat dit gebeurde.

En ja, ook de western wordt in de onwetende wereld nog vaak over 1 kam geschoren en kunnen mensen zeggen; zie je wel. Waar dit absoluut nooit de bedoeling is en deze onderdelen niet eens serieus beofend en getraind worden in Nederland.

Als TS het wil leren is dat prima. Zoek een echt goede trainer en ga aan de slag. Laat daarna het resultaat zien. Of niet, net wat iemand wil. Maar je gaat altijd eerst trainen en dan op wedstrijd. Het is geen spelletje........

Als je dit 3x zo doet opent TS een nieuw topic; paard staat met blessure.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:59

Eerlijk gezegd denk ik dat als je een zadel zou hebben waar jij zelf goed op past, dat je goed/normaal kunt zitten en dan pas kunt gaan werken aan je rijtechniek. Zo kun je toch niet comfortabel zitten? Laat staan dat je iets op zit kunt doen.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:09

Ik heb de foto s ook gezien. Ik vond geen charmante foto s. In deze tijden laten we op facebook en bokt toch alleen die 1 op de 1000 foto zien waarop het paard wel goed liep, je vetbobbels net niet te zien waren en het liefst het licht via een eenhoorn precies goed viel.

Want NIEMAND van voorgenoemden heeft ooit getrokken. Iedereen is super met zijn paard, niemand trekt als hij/zij er bijna afvalt, het paard er vandoorgaat opzij springt enz. niemand, het is bewonderingswaardig.
Zet een beroemde naam bij getrek "en hij/zij weet echt wel hoe het hoort" maar toon je pure echte niet sexy ik en "hel en verdoemenis".

TS. Ik ben blij voor met een beetje werkelijkheid. Nee, dit is niet wat we graag zien, ja neem les en wordt beter. Maar eindelijk eindelijk iemand die iets echts post!!!

Hel en verdoemenis naar alle maneges waar ook wel eens een wedstrijdje zonder rem wordt verreden!!

Hel en verdoemenis naar de endurance waarvan ik iedere massa start mensen nog veel langer dan dit zag trekken omdat hun paard zo veel zin heeft dat die zich stukloopt in het eerste rondje als je niet remt...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:17

Gaat het verder wel goed met je?

Ik maak me oprecht een beetje zorgen nu.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 23:06

Cayenne schreef:
Earth schreef:

Ahhh ok, want op de filmpjes kon ik het ook niet zo goed zien. Ik dacht al wat hebben jullie dan gezien.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 01:34

weslyjune schreef:
Ik heb de foto s ook gezien. Ik vond geen charmante foto s. In deze tijden laten we op facebook en bokt toch alleen die 1 op de 1000 foto zien waarop het paard wel goed liep, je vetbobbels net niet te zien waren en het liefst het licht via een eenhoorn precies goed viel.

Want NIEMAND van voorgenoemden heeft ooit getrokken. Iedereen is super met zijn paard, niemand trekt als hij/zij er bijna afvalt, het paard er vandoorgaat opzij springt enz. niemand, het is bewonderingswaardig.
Zet een beroemde naam bij getrek "en hij/zij weet echt wel hoe het hoort" maar toon je pure echte niet sexy ik en "hel en verdoemenis".

TS. Ik ben blij voor met een beetje werkelijkheid. Nee, dit is niet wat we graag zien, ja neem les en wordt beter. Maar eindelijk eindelijk iemand die iets echts post!!!

Hel en verdoemenis naar alle maneges waar ook wel eens een wedstrijdje zonder rem wordt verreden!!

Hel en verdoemenis naar de endurance waarvan ik iedere massa start mensen nog veel langer dan dit zag trekken omdat hun paard zo veel zin heeft dat die zich stukloopt in het eerste rondje als je niet remt...

Wow..........

Dat slaat werkelijk echt nergens op.

Ten eerste had de TS een blessure en daardoor een tijd niet gereden. Dat kan, dan ga je weer rustig beginnen.......

Ze plaatst MEERDERE trek foto's. Oke, kan gebeuren als je onervaren bent en een keer voor de lol ergens meedoet.

Daar wordt ze op aangesproken en dan komt ze zelf met 100 smoesjes. Zij zegt dat ze zo moet trekken omdat haar paard zo enthousiast is. Zij zegt dat ze haar paard daar niet mee in de weg zit. Zij zegt dat ze hangt om te remmen. Zij zegt dat ze nog onervaren zijn en ze net weer zijn begonnen na die blessure ..........enz.
Dan krijg je dus een discussie, want dat zijn hele slechte argumenten.

Ja, het is super dat deze organisatie zulke dingen organiseert. Maar door dit soort foto's te plaatsen, wordt dat compleet neergehaald.
Daarbij zijn er mensen die al wat jaren western rijden en voorheen al veel last hebben gehad van alle vooroordelen. Mensen die de sport serieus nemen, zelfs als ze voor de lol starten en daarvoor opkomen.

En mensen die het opnemen voor paarden, aangezien ze dat niet zelf kunnen. Maar hey; laten we vooral niks meer zeggen. Trek je paard lekker in 2en, schop hem half dood, hang er van alles in en aan, whatever..........Maar niemand zal wat zeggen, want het is "maar" een paard toch?

Van deze wedstrijd zijn ook zeker betere foto's te plaatsen van mensen die niet zomaar wat starten en hun paard zo in de weg zitten. Ook niet voor de lol.

TS had kunnen zeggen op alle kritiek; Ja, ik ben nog onervaren en had het niet door dat ik zo hing en zo hard trok. Daar moet ik hard aan gaan werken en ik zoek nog een goede trainer daarvoor. Maar nee..........
En dan vraag je een mod om het topic te verplaatsen en de slechte foto's te verwijderen zodat het allemaal wel mee lijkt te vallen en de kritiek onzin is.

En ja, mensen mogen leren. Mensen moeten leren. Daar kom je niet onderuit..........Maar als je net een tijd niks gedaan hebt en deze tak van sport niet kent, begin je niet hiermee. Ook op deze wedstrijd waren andere onderdelen die beter passen bij weer eens voor de eerste keer meedoen voor de lol.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 08:55

corientjuhh schreef:
Omdat dit wel echt onze onderdelen zijn en ik mn paard er een plezier mee doe
Hoe harder hoe leuker
En moet zeggen dat het thuis ook beter gaat dan op wedstrijd

Weer zo een die met zn paard kan praten.
Toch interessant dat sommige mensen kunnen vertellen wat hun paard leuk vindt, heeft je paard jou dat verteld? :')

Lijkt me nl totaal niet fijn in je mond getrokken te worden.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:05

_Mir schreef:
corientjuhh schreef:
Omdat dit wel echt onze onderdelen zijn en ik mn paard er een plezier mee doe
Hoe harder hoe leuker
En moet zeggen dat het thuis ook beter gaat dan op wedstrijd

Weer zo een die met zn paard kan praten.
Toch interessant dat sommige mensen kunnen vertellen wat hun paard leuk vindt, heeft je paard jou dat verteld? :')

Lijkt me nl totaal niet fijn in je mond getrokken te worden.

Je doet je paard er een plezier mee ? Kijk even naar de weggehaalde foto’s, dan zie je een blik van een paard dat aan druk probeert te ontsnappen. Eerst meer balans samen, en meer in harmonie kunnen remmen, echt dat is belangrijk juist voor het welzijn van je paard !

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:14

Jammer dat ineens opening posts aangepast worden

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:34

oei, bij het zien van de filmpjes moest ik ff slikken

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 13:51

Zijn de weg gehaalde foto's nog ergens te zien of echt weg?

Ps. buiten dit om.. waarom ga je niet over op formaat paard.
Vind je eigenlijk wel te groot/zwaar voor deze pony.