Eigen stal en zwangerschapsverlof?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Re: Eigen stal en zwangerschapsverlof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 20:21

Als je iemand vraagt voor langere tijd, zou ik dat wel goed regelen met oog op verzekering/risico.
Stel dat er wat gebeurt, wil je daar geen financiële nasleep van.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 20:22

Je kan het idd moeilijk zeggen, maar hier echt tot op het moment dat mijn weeen begonnnen(ze begonnen altijd licht bij mij), bv nog vlug een 15kg voer zak naar de stal gedragen om alles bij te vullen voor de 3 dagen zh die het altijd waren(België) en eens terug thuis na die 3 dagen ook gewoon terug hooi aangevoerd, en de normale klussen gedaan. Minder zware scheppen op een kruiwagen gooien enzo in het begin.

De gyn zei hier altijd dat, als je geen last hebt, je gewoon mag doen zoals anders, alleen geen extreme dingen.
Bv week na bevalling was man vaak al weg, als een 15kg 3-jarige grote zus valt, wil die ook gewoon opgenomen worden....

Maar het kan natuurlijk ook anders.

In belgie bestaat bedrijfshulp voor de landbouw. Die hebben ook flexibele mensen die landbouwbedrijven helpen bij bevalling, ziekte, operatie,.... en volgens mij valt pensionstal daar ook onder. In nl zou zoiets toch ook moeten bestaan lijkt me?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 20:32

Ik vind het sowieso wat 'smal' in je bedrijfsvoering dat je niemand hebt om op terug te vallen. Niet alleen nu met je zwangerschap, maar als je een dag niet kan, of als je je been breekt, of je kind straks ziek is, is het gewoon fijn om terug te kunnen vallen op iemand. Ik zou dus kijken of ik tot een oplossing kon komen voor wat langere termijn.

Het kan super fijn zijn om een (aantal) vaste, betrokken vrijwilligers te hebben. Een oproep op de plaatselijke Facebookpagina werkt vaak goed :)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 20:41

Denk dat je nu al een goed plan moet hebben als back-up alles kan volgens het boekje gaan en dat Je tot einde alles kan .
Maar als ik lees dat je nu al bij de bekkendysio loopt (of je hebt op andere manier contact ) dan is de kans natuurlijk dat je al vroeg weinig kan . Met bekkenproblemen mest je niet 13 stallen en 13 paarden binnen / buiten zetten .
Dit wordt ook als het goed gaat op einde zwaar.

Pensioenklanten zullen vast wel wat Bij willen springen. Maar die hebben waarschijnlijk ivm hun eigen leven /gezondheid voor vol pensioen gekozen . Als ze moeten bijspringen zullen ze wanneer het langer is ook minder willen betalen
En het moet maar geregeld kunnen worden .

Goed in ieder geval dat je er nu al serieus over nadenkt

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 20:57

ins_vanbree schreef:
6 weken is best lang, ik zat bij mijn eerste en 2e na 4 weken weer op het paard, mijn beste vriendin kampt nog steeds met bekkeninstabiliteit en de kleine is nu 8,5 maand :( iedereen heeft zijn eigen beloop... kan je partner ook niet meehelpen? en anders mss advertentie voor een scholier die er een jaartje tussenuit is? suc6 en een goede zwangerschap :) :)

Ik hoop van harte dat jij later geen last krijgt. want je kan echt opeens klachten krijgen met je 50ste omdat je te vroeg bent gaan paardrijden!

Ik heb het onder vonden om leuk door te zwemmen met een longonsteking heb nu astmatische problemen door dat ik een litteken op mijn longen heb zitten.. we zijn nu 15jaar verder.

ik zou opzoek gaan naar iemand die je kan helpen al is het een scholier

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 21:40

De reden waarom je 6 weken moet wachten is omdat je banden van je bekken week worden, uitrekken en verplaatsen door de zwangerschap. Na de zwangerschap werken deze hormonen nog een tijd door in je lijf. Alles moet weer terug naar zijn plek gaan en weer sterk worden. Ga je te vroeg fysiek te zwaar werk doen, kun je echt dingen kapot maken/ beschadigen in je lijf. En een verzakte baarmoeder en incontinentie is geen pretje. Tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen bij wie het niet gebeurt, maar dat weet je niet van jezelf van te voren, ik zou het het daarom niet op wagen. Daarnaast vind ik het af en toe op moeten tillen van een zwaar kind wel wat anders dan elke dag met zakken voer slepen, hooi en 13 stallen mesten. Pas goed op jezelf.

Ik zou een stalhulp tijdelijk inhuren.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:19

Ik weet dat er boerinnen zijn die zich via de AB verzekert hebben en een lidmaatschap hebben. Je kunt dan met korting iemand in dienst nemen voor X uur.

Ik ben nu 37 weken zwanger van de 2de en het konijnenhok uitmesten begint mij nu écht moeite te kosten, het was al vervelend met 30 weken. Dan hebben we het dus over op de knieën zitten om het schoon te maken en weer op staan. Het doet gewoon zeer aan mijn buik. Laat staan 13 stallen.

Hier heb je een link over tillen tijdens je zwangerschap:
https://www.24baby.nl/zwanger/gezondhei ... ngerschap/

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:28

B1205 schreef:
Hoi lieve bokkers!

Ik heb sinds een jaartje mijn eigen pensionstalletje met 13 paarden aan huis. Ik doe nu alles alleen, wat me prima af gaat, ware het niet dat ik nu 3 maanden zwanger ben (enigszins ongepland maar wel welkom natuurlijk!). In de zomer is het aanzienlijk minder werk dan in de winter, omdat de meeste paarden buiten in de wei slapen. In de winter slapen ze op stal en lopen ze heel de dag in de paddock met een slowfeeder. Ik ben uitgerekend begin februari, midden in de winter en dus ook midden in het meeste werk.

Uiteraard is het wel een zeven dagen in de week baan, en een meerdere keren per dag baan, wat een vervanger zoeken wel lastig maakt. Zijn er bokkers met ervaring hier mee? Hoe hebben jullie dat gedaan?

Alle tips zijn welkom!

Groetjes uit Rockanje :)

Als je de inkomsten kan missen dan zou ik inderdaad minder stalgeld en doe het zelf stal. Eventueel een student vragen om de stallen te mesten tegen een tientje per uur :) dat men wel in de weekenden niet hoeft (of juist doordeweeks)

Wanneer onze staleigenaar op vakantie gaat (een week) dan voert een kennis van de staleigenaar (zodat het ritme niet veranderd) maar mesten en binnen en buiten zetten doen we dan zelf en daar heeft iedereen begrip voor.

Als het goed is, zorg je goed voor hun paarden. Je geeft je eigen vrije tijd op om zo goed mogelijk voor andermans paarden te zorgen en het iedereen naar de wens te maken. Dan heb je al snel de gun factor :)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:30

Ik kwam met 26 weken plat op bed te liggen, ben met week 34 bevallen middels een keizersnee, en hoewel ik echt stond te trappelen om weer te beginnen heb ik hierna echt nog 6 weken rust moeten houden, van mijn pensionklanten. Dezelfde pensionklanten hebben gedurende heel deze tijd de stal draaiende gehouden, samen met mijn vaste vrijwilligers (3 toendertijd). Het gaat hier om een stal met 40+ paarden. Dit werkt alleen als iedereen er ook echt achter staat, en je de boel los kunt laten. Ik had (en heb) een fantastische club op stal en hierdoor lukte het.
Het belangrijkste vond ik dat de paarden het eten kregen een verder liet ik het los en vertrouwde ik op de mens. Zelfs toen in deze periode een naburige stal sloot en er snel noodboxen klaargemaakt moesten worden, is alles goedgekomen. Ook mijn vriend heeft geholpen waar hij kon, dmv hooien in de avond en de bak bijhouden.

Is het makkelijk? Nee, want ik vond het echt wel moeilijk om het los te laten, maar ik had geen keus. De keren dat ik stiekem naar stal ging om even mijn bed uit te kunnen belandde ik de volgende dag in het ziekenhuis. Dan leer je het wel af.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:36

Naast het fysieke om rekening mee te houden, is het ook gewoon ontzettend fijn om een poos niks te móeten aan het einde van je zwangerschap en met een babietje! Je terugtrekken in een holletje en genieten. Een kraamtijd duurt niet een week, maar eigenlijk 40 dagen!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:39

Ik heb overigens geen gebruik gemaakt van de uitkering, ik heb er een baan naast en daarvan kreeg ik al een uitkering, ik had het niet nodig en mijn hoofd stond wel bij iets anders dan dat nog moeten aanvragen. Maar als je officieel staat ingeschreven is het wel een fijne bijkomstigheid.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 23:00

Gefeliciteerd TS!

Is het wellicht een idee om rond te kijken of er in de buurt jonge meiden/jongens zijn die een tussenjaar hebben of een BBL student paardenhouderij die een leuke werkplek zoekt maar niet gelijk fulltime. Wellicht kan je dan een soort rooster opstellen als je 2 van die mensen hebt. Dat 1 bijvoorbeeld de ochtendshift op zich neemt. En de ander de middag. Eventueel om de week ruilen. Want ik begrijp dat je nu er nu mee zit dat er tussen de werkzaamheden soms wat uren vrij zijn. En dat je dit eventueel doet met hulp van pensioenklanten en vriend/man. En eventueel kijken of je sommige werkzaamheden wat kan clusteren.
Of als je eventueel een plek hebt om iemand aan te nemen die in kan wonen. Die kan dan in de uren die tussendoor minder druk zijn zijn/haar eigen ding doen. Of een student eventueel schoolwerk.

Een stagiaire klinkt leuk. Maar als jij net bevallen bent dan kan het maar zo zijn dat die stagiaire zo 1 of meerdere weken er (grotendeels) alleen voor staat. En dat kan ook niet echt omdat een stagiaire echt wel begeleiding nodig heeft.

Daarnaast weet je nooit hoe je zwangerschap en herstel daarna gaat. Ik zou wel tijdig op zoek naar hulp. En ook als je je goed voelt ze al mee te laten draaien en shifts alleen laat doen. Niet dat als je straks spontaan moet bevallen of plots bedrust moet nemen dat niemand goed ingewerkt is. En je je daar ook nog zorgen over moet maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:51

Elin_ schreef:
B1205 schreef:
Hoi lieve bokkers!

Ik heb sinds een jaartje mijn eigen pensionstalletje met 13 paarden aan huis. Ik doe nu alles alleen, wat me prima af gaat, ware het niet dat ik nu 3 maanden zwanger ben (enigszins ongepland maar wel welkom natuurlijk!). In de zomer is het aanzienlijk minder werk dan in de winter, omdat de meeste paarden buiten in de wei slapen. In de winter slapen ze op stal en lopen ze heel de dag in de paddock met een slowfeeder. Ik ben uitgerekend begin februari, midden in de winter en dus ook midden in het meeste werk.

Uiteraard is het wel een zeven dagen in de week baan, en een meerdere keren per dag baan, wat een vervanger zoeken wel lastig maakt. Zijn er bokkers met ervaring hier mee? Hoe hebben jullie dat gedaan?

Alle tips zijn welkom!

Groetjes uit Rockanje :)

Als je de inkomsten kan missen dan zou ik inderdaad minder stalgeld en doe het zelf stal. Eventueel een student vragen om de stallen te mesten tegen een tientje per uur :) dat men wel in de weekenden niet hoeft (of juist doordeweeks)

Wanneer onze staleigenaar op vakantie gaat (een week) dan voert een kennis van de staleigenaar (zodat het ritme niet veranderd) maar mesten en binnen en buiten zetten doen we dan zelf en daar heeft iedereen begrip voor.

Als het goed is, zorg je goed voor hun paarden. Je geeft je eigen vrije tijd op om zo goed mogelijk voor andermans paarden te zorgen en het iedereen naar de wens te maken. Dan heb je al snel de gun factor :)

Eens.
Er zijn in die omgeving genoeg doe het zelf stallen en als het maar tijdelijk is heeft iedereen daar begrip voor denk ik.