Wat voor type paard kopen? wedstrijd/recreatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Wat voor type paard kopen? wedstrijd/recreatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:40

Ik heb 2 zulke paarden (kwpn en kwpnxnas) gehad die echt voor alles in waren en ook uitstekend konden bewegen, daarnaast nog een 3e KWPNer die ook voor veel geschikt was maar wel een eigenwijze kop erop had. Nu heb ik een Knab die ook alles leuk vind maar waarschijnlijk voor sport te pony-achtig is.
Verder heb ik eigenlijk met alle kwpners die ik gereden heb gewoon normaal door het nederlandse polderverkeer kunnen rijden. Ook degene die Subtop liepen.
Binnen de warmbloeden wereld zijn er echt gewoon zulke paarden, zeker ook bij de onder de Duitse warmbloeden.
Lekker op je gemakje gaan zoeken dan kom je vast je maatje wel tegen :)

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:43

Moet eerlijk zeggen dat ik echt mijn droompaard heb gevonden in mijn tuiger.

Natuurlijk staat het ras en type mij persoonlijk aan, maar ik heb haar zonder problemen in 4 jaar tijd naar het Z Dressuur gereden, daarnaast kan ze echt leuk springen en genieten we regelmatig van een oefencross.

Daarnaast wekelijks lekker op buitenrit, zowel in mijn eentje als met vrienden. Lekker boscrossen of een rustig stapritje.

Een echte alleskunner, en ze bestaan dus echt wel. (En heb er echt de hoofdprijs niet voor betaald :o )

Overigens, qua stalling wat je noemt, ik sta op een stal met alle luxe faciliteiten, maar ook bos en heide vlakbij om lekker buiten te rijden. Het kan dus echt wel gecombineerd worden.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:13

Zo kocht ik een 6 jarige gribaldi, was ooit B gestart en verder enkel dressuurmatig getraind en werd omschreven als "spooky".
Paard liep hier met 3 ruiters in het Z, liep oefencrossen, springlessen en buitenritten met een beginner. Is uiteindelijk als 12 jarige verkocht naar het buitenland aan een blinde para ruiter.

Wanneer je een jonge kant en klaar Z (of hoger) paard koopt die ook nog alle bijzaken als een sulletje doet, dan betaal je er flink voor. Kijk daarom goed naar het karakter en kijk wat je er zelf nog in kan "trainen".

Als je zelf tegen problemen aanloopt bij bijv. het verkeersmak maken van een paard kan je die ook altijd nog in "training" zetten bij bijv een Elise Buiten.
Het in training zetten hoeft natuurlijk niet enkel om ze dressuurmatig op te leiden maar kan ook om ze wat meer bomproof te maken.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:15

Het een hoeft het ander inderdaad niet uit te sluiten :) maar dat kost wel wat. Hetzij in investeren qua tijd om het paard verder te vormen naar wat je zoekt, hetzij om een paard te kopen dat al volledig voldoet aan je eisen. Of in sommige gevallen zelfs allebei een beetje.

Mag ik brutaal vragen in welke prijscategorie je wilt gaan zoeken? Want ik denk dat een beetje van beide toch wel redelijk haalbaar moet zijn voor een normaal budget.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 20:24

Idealiter rond de 5000, niet veel hoger. Wel afhankelijk van type paard en wat hij/zij al kan uiteraard.

Ik hou zelf veel van stralen waar ze vrijwel het hele jaar door buiten lopen, ook in de nacht, maar bv mijn vorige paard kon daar niet zo goed tegen, vond het ook niet leuk. In de zomer wel, in de winter niet. Dus misschien komt daar een beetje mijn beeld vandaan dat echt werstrijdgerichte paarden niet zo goed gedijen op het echte weideleven.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:27

Afbeelding

O ja, riddertje spelen ging ook prima met de gribaldi. Net zoals met de andere 2 kwpn'ers die we toen in eigendom hadden. :P
In galop op een quintaan (of hoe zo'n ding ook mag heten) afrijden, met zwaardje spelen, enz

Heel eerlijk voor 5.000 hoef je iig geen jonge gezonde kant en klaar kwpn'er te verwachten die aan al je wensen voldoet. :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:06

Er zijn ook tinkers die het koud hebben in de winter en omgekeerd arabieren die de gele winter zonder deken buiten kunnen staan. Helaas valt dat moeilijk te voorspellen. Ik heb een warmbloed gehad die echt niet in een box wilde, 1 die echt niet lang buiten wilde en 1 die alles best vond. Kan alle kanten op.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:12

Welke leeftijdscategorie zoek je?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:13

Sheran schreef:
Idealiter rond de 5000, niet veel hoger. Wel afhankelijk van type paard en wat hij/zij al kan uiteraard.

Ik hou zelf veel van stralen waar ze vrijwel het hele jaar door buiten lopen, ook in de nacht, maar bv mijn vorige paard kon daar niet zo goed tegen, vond het ook niet leuk. In de zomer wel, in de winter niet. Dus misschien komt daar een beetje mijn beeld vandaan dat echt werstrijdgerichte paarden niet zo goed gedijen op het echte weideleven.

Zet dat alsjeblieft uit je hoofd, ook die paarden doen het ook goed in de weide. Ze zijn alleen soms niet anders gewend en 'verpest' door de mens.
Mijne stond eerst halverwege de dag klaar om naar binnen te gaan, inmiddels is hij gewend rond 8:30 naar buiten te gaan en rond 21:30 of later naar binnen te gaan in de winter en de zomer 24/7 buiten te staan.

Ik heb zelf een nuchter, braaf maar geen 'dood'paard met springbloed gekocht ( ook omdat ik meer in de eventing kant op wil ) en kreeg pas de opmerking van een dressuur instructie dat hij eigenlijk ook best goed als dressuurpaard door kon. Dus gooi je vooroordelen over boord en denk buiten de hokjes.

Wedstrijdpaarden zijn ook gewoon paard, en hebben wellicht misschien een extra dekentje nodig omdat ze vaak geschoren worden maar verder is er weinig anders kwa behandeling nodig in de basissport hoor.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 21:20

cobiie schreef:
[ [url=m/ovrFf0.jpg]Afbeelding[/url] ]

O ja, riddertje spelen ging ook prima met de gribaldi. Net zoals met de andere 2 kwpn'ers die we toen in eigendom hadden. :P
In galop op een quintaan (of hoe zo'n ding ook mag heten) afrijden, met zwaardje spelen, enz

Heel eerlijk voor 5.000 hoef je iig geen jonge gezonde kant en klaar kwpn'er te verwachten die aan al je wensen voldoet. :o

Toffe foto!

Nee hoef zeker geen kant en klaar paard. Liever niet zelfs. Voorkeur net zadelmak of juist iets ouder. Dat vind ik serieus niet echt een punt. En voor het ene type paard betaal je meer dan voor het andere.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:27

Recreatie of wedstrijdpaard zit in mijn ogen geen verschil in het paard zelf (als we even uitgaan van een warmbloed met wat aanleg) maar in de opvoeding/ruiter.

Wat je toch veel ziet is dat paarden die direct op jonge leeftijd worden geschaard onder het kopje 'wedstrijdpaard' een forse opleiding krijgen waardoor ze dressuurmatig misschien wat makkelijker na te rijden zijn waardoor je dus goed kan scoren op wedstrijd. Maar ze kunnen misschien niet zomaar mee de bossen in want zijn het niet gewend, kunnen niet buiten in een groep want zijn het niet gewend, hebben alleen gelopen in perfecte achterbergh bodem bakken dus verstappen zich te gemakkelijk... want zijn boomwortels niet gewend, staan hoog in het voer (want moeten presteren) dus als je ze een week stilzet ontploffen ze ect.

Oftwel, als je gewoon een warmbloed met wat aanleg kiest waarmee je een klik hebt maakt het geen donder uit of het een 'recreatiepaard' of een 'wedstrijdgericht' paard is. Het paard dat alleen recreatief gereden is heeft misschien iets meer handigheid van jou als dressuurruiter nodig om die punten tussen de hekjes te scoren terwijl het paard dat alleen als 'wedstrijdpaard' in de puurste vorm iets meer handigheid van jou als ruiter nodig heeft om braaf z'n rondje door het bos te leren lopen.
Ennnn dan zijn er wel degelijk paarden die in hun opleiding beide hebben meegekregen, en dus prima dag en nacht in een groep buiten staan, op zaterdag een Z2 proef lopen en op zondag mee de bossen in gaan.
Je kan het zelfs zo doen dat je in de winter een recreatiepaard hebt die lekker ongeschoren buiten staat, lager in het voer en zo nu en dan mee de bossen in gaat, en in de zomer een wedstrijdpaard, strak in de spieren, vol in het voer en lekker presteren. Kwestie van een beetje met een goed schema op en afbouwen en je kan zo switchen!

Het is maar net hoe je als ruiter bent.
Wat me wel een goede lijkt is om te kijken naar de stalling, kies iets met op zn minst een fijne bak die het hele jaar rond te gebruiken is, dan kan je als je wilt altijd wedstrijdgericht trainen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:29

Een Gelderse of Groninger? Ik ken ze die prima naar het Z sjouwen en ik t weekend braaf voor de wagen lopen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:32

Tip trouwens, ik zie dat je er geen problemen mee hebt om een onervaren paard te kiezen, hou de minder mooie advertenties in de gaten.
Jong paard met een prima dressuurafstamming en aanleg welke al wat longeerwerk heeft gedaan, netjes in zijn vacht zit zonder happen van weidegenootjes, netjes getoilleteerd is en met fancy foto's op internet staat kost zo een paar 1000 extra dan hetzelfde paard wat nog bij een boertje in de wei staat. Zeker als straks het buitenseizoen over is en er inneens een stallen tekort is kan je voor minder net zoveel krijgen. Je moet alleen een beetje goed door een dikke vacht en weinig spieren kunnen kijken :o :D.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:44

Ik denk dat je paarden iets te veel in hokjes aan het duwen bent nu :P

Als ik jou was zou ik gewoon wat paarden gaan proberen die binnen je prijsklasse vallen en je aanspreken, of ze nu meer wedstrijd- of recreatiepaard zijn. Zowel een goed doorgereden dressuurpaard kan lekker relaxed gaan wandelen, en een recreatiepaard kan je zeker ook tot het Z krijgen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:03

Ik kies voor een brave jonge kwpner. Geen idee of ze wat gaat kunnen maar kan rustig een oefenparcours, wedstrijd en Bosrit maken

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:13

Ik heb dan wel een pony en geen kwpn-er, maar mijn advies zou zijn, neem een jong paars, 2 jaar oid. In mijn mening is een paar zo mak als je hem zelf maakt. Toen hij 2 was ben ik er boswandelingen mee gaan maken, lange teugelen etc. Leren ze ook nog wat van en hij is nu met 1 hand te rijden buiten, super (verkeers)mak maar niet saai (wel lekker pit). Dressuur kunnen we ook goed mee, hij heeft welsh nwr hengsten als vader en opa. Denk dat dat te klein voor je is, maar ik vind wpbr's vaak wel echt heele fijne paarden/pony's. Maar nogmaals deels is een paard zo mak als je ze zelf maakt, dus een kwpn-er met dezelfde opvoeding zou denk ik hetzelfde zijn buiten en toch prestereni n de bak

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:16

Ik wilde ook allebei.
En daarom een Friese merrie gekocht, die voorheen M dressuur liep, maar ook een heleboel buitenritten ervaring heeft.

Goudeerlijk paard, maar geen dooie.
Fijn zacht mondje, fijn aan het been en lekker dapper.

Maar, heb nog een Friese merrie staan, die de wereld nogal eng vindt. Vraag me af of ze überhaupt ooit een bos of concoursterrein op gaat komen.

Een nuchter karakter is dus wel heel prettig! En ik zie mensen die met vrij eenvoudige dieren qua beweging echt wel leuke proeven rijden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:16

Volgens mij kun je met een recreatiepaard waar je echt een goede combinatie mee bent, hartstikke ver komen in de sport. Wellicht kun je eens een ander discipline uitproberen als je paard meer talent heeft voor wat anders.

Ga voor wat goed voelt en bij je buddget past.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:20

Tja wat is een wedstrijdpaard en wat een recreatiepaard...

Ik heb mijn lusitano als veulen gekocht, ik rijd er 2x in de week mee buiten, werk ermee aan de lange teugel en rijd er dressuur mee.
Ik rijd niet super veel wedstrijden en hij is niet echt getalenteerd maar we zijn nu toch Z1...
Dus die combi is prima mogelijk hoor!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:27

Voor wat jij wil moet je gewoon een quarter kopen en western gaan rijden, er gaat een wereld voor je open :D

Ik denk dat je zowel 'wedstrijdpaard" als "recreatiepaard" te kort doet. Ik denk dat je met een wedstrijdpaard prima buiten kunt rijden, zeker met wat lef en handigheid. Wat zou dat toch heerlijk zijn voor die paarden, lekker eens wat anders doen en lekker gassen op de ruiterpaden.
En een recreatiepaard goed houden daar heb je zeker ook dressuurskills voor nodig hoor.
Dus mijn tip;
Koop een quarter en school je om :+
En anders; kijk waar je hart ligt maar doe beide, leer je wedstrijdpaard buitenrijden of je recreatiepaard zijn lijf correct gebruiken dmv dressuur.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:28

Sheran schreef:
cobiie schreef:
[ [url=m/ovrFf0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Toffe foto!

Nee hoef zeker geen kant en klaar paard. Liever niet zelfs. Voorkeur net zadelmak of juist iets ouder. Dat vind ik serieus niet echt een punt. En voor het ene type paard betaal je meer dan voor het andere.

Ik zou dan eerder voor een ouder paard gaan dan voor een jonkie...bij een net zadelmak dier kun je niet altijd goed inschatten of het geschikt is voor jouw doelen. Ze worden niet allemaal bomproof buiten in combi met fijn dressuurmatig werk....Op mijn stal trouwens zat paarden die het hartstikke goed doen in de sport maar ook lekker relaxt op buitenrit gaan. Scheelt ook dat wij vlak aan het bos staan, dus een bosritje pakken veel dressuurruiters hier regelmatig mee. Misschien is het ook een idee om nog een tijdje door te sparen om je budget te verruimen, ik denk dat je anders toch concessies moet doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:33

Als je ervaren bent kun je vrij goed inschatten of een paard van nature voor elke rozebottel een ommekeer maakt of juist op verkenning gaat. Als je dat zelf moeilijk vind kun je altijd een jonge paarden ruiter vragen om advies. Met een paar trucjes kun je dat eigenlijk vrij goed beoordelen vind ik.
Uiteraard moet je ook bij de dappere types nog steeds veel werk verzetten en ook daadwerkelijk veel exposie bieden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 23:36

Ja dat denk ik ook inderdaad. 2 jaar vind ik wel erg jong overigens :)

Ik zal wel even een beetje gaan rondkijken binnen mijn budget te zijner tijd. Ik hoef niet te sparen voor meer, want ik zou wel iets duurder kunnen, maar voor 5000 moet ik een paard kunnen vinden dat bij me past. Genoeg paarden gereden die rond die prijs of minder in de verkoop zijn gegaan en die ik heel erg leuk vond :)

Ik hou van PRE's, dat vooral, maar ook van Friezen (ander type, dat wel). Maar gaat om individuele paarden uiteraard, ik hoef ook niet per se een ras of goede afstamming. Intelligent en sensibel vind ik fijn :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 01:07

Het had mijn topic kunnen zijn ik zoek ook zoiets maar dan geen Fries of pre achtig dus ik lees lekker mee

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 06:39

Ibbel schreef:
Mwah, ik rijd en reed veel kilometers hier in het bos om te trainen voor endurance, de dressuurruiters die zich aan een ritje wagen zijn op 1 hand te tellen. Áls ik ze al tegenkom dan is het óf met de slof erom geknupt, of ze zitten bovenin een boom bij iedere tegenligger of inhaler (want ja, als je endurance traint, rijd je tempo, dus je haalt nogal eens wat in), en ze hebben allemaal de teugels flink op spanning (plus sporen er aan, dat ook nog eens). En ja, ze zijn best wel herkenbaar :))

Ik zie wel nogal eens springruiters een rondje rijden wat er dan wel veel meer ontspannen uitziet.

Dus ik snap het dilemma van TS best wel, de meeste wedstrijdpaarden zijn niet echt lekker buiten te rijden. Of het aan de ruiter of aan het paard ligt laat ik in het midden, maar ik zie een hoop hysterie langskomen meestal.

Ik durf wel te stellen dat het meestal aan de ruiter ligt :D

Het is maar net hoe je de training en opvoeding doet. In de mensport lopen allerlei soorten paarden voor de koets. Van KWPN dressuurpaarden, tuigpaarden, Friezen, Haflingers tot Arabieren en volbloeden. Kwestie van trainen en veel buiten rijden en km's maken.
Menpaarden worden heel veelzijdig getraind.

Als je een zogenaamd dressuurpaard elke dag in een binnenbak tussen vier betonnen muren traint en hij nooit iets meemaakt, is het niet vreemd dat hij een keertje naar het bos als heel spannend ervaart.

Dressuur is sowieso de basis voor ieder paard. Maar juist de combinatie van dressuur en buiten en longe en springen houdt de paarden gezond en fit.

Ts succes met je zoektocht. Een gezond paard vinden is al lastig genoeg.