Sheran schreef:Idealiter rond de 5000, niet veel hoger. Wel afhankelijk van type paard en wat hij/zij al kan uiteraard.
Ik hou zelf veel van stralen waar ze vrijwel het hele jaar door buiten lopen, ook in de nacht, maar bv mijn vorige paard kon daar niet zo goed tegen, vond het ook niet leuk. In de zomer wel, in de winter niet. Dus misschien komt daar een beetje mijn beeld vandaan dat echt werstrijdgerichte paarden niet zo goed gedijen op het echte weideleven.
Zet dat alsjeblieft uit je hoofd, ook die paarden doen het ook goed in de weide. Ze zijn alleen soms niet anders gewend en 'verpest' door de mens.
Mijne stond eerst halverwege de dag klaar om naar binnen te gaan, inmiddels is hij gewend rond 8:30 naar buiten te gaan en rond 21:30 of later naar binnen te gaan in de winter en de zomer 24/7 buiten te staan.
Ik heb zelf een nuchter, braaf maar geen 'dood'paard met springbloed gekocht ( ook omdat ik meer in de eventing kant op wil ) en kreeg pas de opmerking van een dressuur instructie dat hij eigenlijk ook best goed als dressuurpaard door kon. Dus gooi je vooroordelen over boord en denk buiten de hokjes.
Wedstrijdpaarden zijn ook gewoon paard, en hebben wellicht misschien een extra dekentje nodig omdat ze vaak geschoren worden maar verder is er weinig anders kwa behandeling nodig in de basissport hoor.