Wanneer knoop doorgehakt eigen paard kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smiley3

Re: Wanneer knoop doorgehakt eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 07:46

Bedankt voor alle reacties. Heb ze allemaal doorgelezen en het een en ander eruit gehaald en opgeschreven.

Bijrijdpaard heb ik gehad. Twee keer. Helaas zijn ze beide van de een op andere dag verhuisd. Ik heb daar niet zoveel vertrouwen meer in. Ben nog wel lid van de site waarin ze worden aangeboden, maar er is vrij weinig te vinden. Lastige is ook dat ik geen auto heb, dus een vrij kleine straal om in te zoeken. Ik wil namelijk niet lang fietsen. Met eigen paard kan je helemaal zelf bepalen waar je hem neerzet en met al die dingen rekening houden. Dat stukje vrijheid is wel wat ik heel erg mis.

Ik denk dat het erop neer komt dat ik gewoon nog eventjes iets meer geduld moet hebben en mijn tijd dan wel komt... maar de laatste loodjes wegen ook hier het zwaarst merk ik ;)

Iritepiet1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 22:37

Ik weet dat dit geen persoonlijke ervaring is oid, maar als ik jou was zou ik toch zeker wel het volgende overwegen: de huizenprijzen zijn ZO ontzettend hoog, de wachtlijsten voor sociale huurwoningen zijn ZO lang en je voldoet de komende paar jaar waarschijnlijk ook nog niet aan de criteria daarvoor; volgens mij is het als starter echt heel lastig om een huis te vinden deze dagen, en is de kans gewoon heel groot dat je de eerste paar jaar gewoonweg geen huis kan vinden.
Als je dan de eerste paar jaar toch geen huis kan vinden, kun je net zo goed gewoon een paard kopen toch? Anders moet je waarschijnlijk echt nog heel lang wachten. Je hebt het inkomen al, dus dat is geen probleem.
Alleen bij de volgende 2 scenario’s zou ik er nog even goed over nadenken: 1. je hebt echt héél hard een eigen huis nodig en kunt nergens anders terecht, 2. de huizenmarkt wordt door corona weer tot normale prijzen gedreven.

Ik zou dus wanneer je bent afgestudeerd nog eens goed naar de situatie kijken en niet voor 100% denken vanuit je verstand.
Maar als je al denkt dat je na je studie, wanneer je uitgaven het laagst ever zijn en wanneer je veel tijd hebt, geen paard kan betalen, zal het juiste moment voor jou misschien wel nooit komen, zoals hiervoor ook al is gezegd. Voor een eigen paard heb je toch altijd een beetje gekte nodig en moet je goed naar je hart luisteren, als je niet nog een paar decennia wil wachten :)

Als je mijn persoonlijke verhaal nog wil horen: Ik wil ook heel graag een eigen paard maar ik ga nu net aan twee fulltime studies beginnen, dus ik vrees dat het er voorlopig nog niet in zal zitten bij mij (hoewel ik echt een suuuperleuk perfect paardje heb gevonden op internet haha)... Jouw situatie klinkt voor mij dus als een bijna ideaal scenario voor het kopen van een paard, haha.
Anyway, veel succes met je keuze! Tzt kom je er vast wel uit!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 22:40

Ik leaste een paard en toen dat dier een blessure kreeg die niet meer weg zou gaan, maakte de eigenaresse een keuze die ik niet gemaakt zou hebben. Dat liep ook fout af. Dat was het moment dat ik er wel klaar mee was, ik had 10 jaar verschillende paarden geleast en wilde zoiets nooit meer meemaken. De vrijheid om zelf te beslissen wat er met je paard gebeurt als het iets krijgt, trok mij uiteindelijk over de streep.

Ik vind wel dat de kosten in jouw regio erg hoog zijn, in mijn regio liggen ze op een derde van wat jij noemt. In dat geval zou ik er echt ook nog even goed over nadenken.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 22:48

Ik verhuisde van Emmen naar Zaandam en kreeg de vraag of ik een jonge Tinker wou doorrijden. Toen ik haar zag, klein, dik, veel wit, niet mijn type. Maar toen ik met haar begon te werken, en we door heel veel problemen moesten zien samen te komen. Werd ik stapelverliefd op haar. Ze is sensibel, snel boos, en nog sneller over haar toeren. Wat betekende dat we het eerste halfjaar nog niet eens 1x normaal door de bak konden rijden zonder dat ze stress ervaarde, staakte, en ik met veel geduld haar hier doorheen moest leiden.

De eigenaar zag dat we een team werden. Chanel en ik horen hoe dan ook gewoon bij elkaar. Hierdoor kreeg ik het aanbod haar voor een zeer zacht prijsje over te kopen. Dit heb ik toen gedaan, en nooit spijt van gehad. Goed. Ik had een makkelijker paard kunnen nemen, waarmee ik ongestoord alleen naar buiten kan. Een paard dat NIET als 'gevaarlijk' bestempelt staat bij de dierenarts. Maar man man man... ik hou nu eenmaal van dat soort 'gestoorde' dieren. Kan mij zo vinden in hun karakter, snap ze volkomen en kan er gewoon lekker mee omgaan.

Dus ja, soms kom je een paard op het pad die in de eerste plaats 'jou type' niet is. Maar zodra je ze leert kennen, en ze zich open en bloot geven aan je. Heb je een klik... en dan 'moet'je wel. Dus voor mij.. het juiste paard kwam op mijn pad terecht, en we blijven samen tot de dood ons scheid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 22:54

mijn eerste eigen paard was mijn verzorgpaard.
die man wilde haar naar een handelaar doen.
het was zo’n apart paard met zo’n apart karakter.
ik dacht die komt echt gewoon nooit op een goede plaats, dus ik koop haar zelf wel.
dat gedaan, helaas na anderhalf jaar paard erg ziek geworden nog van alles geprobeerd maar dat hielp niks -O-

smiley3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 12:22

@Iritepiet1: Klopt wat je zegt en dat is ook wel de reden dat ik oa enorm twijfelde. Want wanneer is dan het "perfecte" moment? Is die er wel en moet ik daar dan inderdaad op wachten. Vandaar ook mijn vraag naar ervaringen.

Zie vaak voorbij komen dat mensen het paard al kende en toen zijn overgegaan op koop. Dat kan ik me dan ook heel goed voorstellen en ik denk dat ik dat ook zou doen, maar moet je er ook bewust naar opzoek gaan? Dát vind ik lastig. Ik weet nu namelijk niet hoe en of het in mijn situatie zou passen. En ik vind het lastig om dat uit te zoeken.

Zie ook vaker voorbij komen dat mijn regio duur zou zijn. Dat klopt. Ik woon midden in de (rand)stad. Stallen kosten veel geld hier en ik wordt denk ik ook niet gelukkig van een stal zonder voorzieningen en dat heeft ook een prijskaartje.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:01

Lastig, ik denk dat je het wel aanvoelt wanneer een paard kopen de juiste keuze is. Ik heb de keuze een aantal keren uitgesteld in verband met woonsituatie (geen eigen huis, vervolgens een bouwproject aan beginfase), inkomen (student, daarna drukke baan met 2u reistijd per dag) en relatie (het is uiteraard mijn eigen keuze, maar aangezien er veel tijd in gaat zitten vond ik het wel fijn als mijn vriend zich enigszins kon vinden in mijn keuze).
Ik heb toen een tijdje paarden bijgereden. Dat ging op zich prima, maar toen besliste de eigenaresse dat ze haar paard wou verkopen. Dit was in de winterperiode terwijl ze geen goede bak had oid. Ik heb toen aangeboden dat ik haar wel wou helpen met de verkoop (het was een superlief paard waar ik een goede klik mee had, maar niet perse een paard dat ik zelf zou kopen qua ras en leeftijd). Vervolgens heb ik haar een aantal maanden gestald op een pensionstal met binnenbak, regelmatig gereden, uiteraard goed verzorgd en uiteindelijk is dit paard op een super plekje terecht gekomen. Bijkomstig voordeel voor mij was dat ik heb kunnen ‘testen’ of een eigen paard beviel. Dat beviel me inderdaad zo goed dat ik toen zelf op zoek gegaan ben. Toen had ik inmiddels wel een rustigere baan, ons huis in de afrondende fase en dus genoeg tijd voor mijn paard, genoeg geld en stond mijn vriend ook achter de keuze.

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:46

Ik heb de rest niet gelezen maar..
Ik was al 2 jaar aan het werk na mijn studie waarbij ik uit een relatie gestapt was, nieuwe werkplek, vast contract gekregen .. zat op mijn plek etc.
Alles wat ik deed, was voor het plaatje voor anderen. Zo mooi mogelijk huis, nooit meer echt zonder make-up naar buiten, regelmatig nieuwe kleren etc
Tot ik dat een beetje zat werd en begon te denken.. wat zou MIJ gelukkig maken? Ik had niemand om rekening mee te houden, het enige 'nadeel' was dat ik thuis woonde (gekke markt tegenwoordig)
Het eerste wat in me opsprong was een paard. Best gek want de laatste 3/4 jaar had ik voornamelijk recreatief af en toe voor een uur een paard gehuurd om lekker door de bossen heen te gaan..
Na een poosje nadenken, met familie en vrienden erover gehad. Het maakte me eigenlijk niet meer uit wat een ander erover dacht ik wou echt graag een paard :+ ik had namelijk nooit gedacht dat ik genoeg zou verdienen om een paard te kunnen onderhouden en het zit niet in de familie dus moet het toch echt zelf doen
Ik werk 32 uur, toen ik hem kocht woonde ik nog thuis, maar ik had wel een vaste baan waarbij ik mijn paard en een huis wel zou kunnen betalen. Toen rond gaan kijken en was ik niet meer te stoppen. Momenteel ruim een jaar in mijn bezig en ondanks wat tegenslagen geen seconde spijt van gehad..

Alleen zou ik zelf geen 500/600 euro per maand over hebben voor stalling, wow.. :wow:

Chibi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:11

Een paard kost zeker veel geld. Ik heb ermee gewacht tot ik was afgestudeerd en zelf voldoende inkomen had. Maar de maandelijkse kosten van een paard zijn nou eenmaal hoog. 600pm aan stalling is niet wat ik hier betaal. Maar met speciaal beslag, vaccinaties, ontwormen, tandarts, af en toe osteopaat/fysio, dierenarts bij een ongelukje oid en zadelmaker e.d. kom ik gemiddeld al snel op een maandbedrag >400,- Daarmee moet je soms wel een beetje geluk hebben, sommige paarden hoeven alleen bekapt te worden en gaan niet regelmatig gekke capriolen in de wei uithalen, waardoor ze weer wonden en blessures oplopen

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:02

Ik betaal 600,- voor 2 paarden per maand :wow:
(Sta dan wel op een “doe het zelf stal”, waar ze wel 24/7 hooi krijgen, elke dag gemest worden en elke dag buiten komen.

Roos_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:02

Ik heb mijn eerste paard 4 maanden geleden gekocht. Ik woon nog thuis, in de randstad en studeer ook. Ik heb het geluk dat ik van mezelf al nooit echt veel geld uitgaf, ik was namelijk altijd al aan het sparen voor 'iets'. Dus ik had wel een aardige buffer opgebouwd, een vangnet voor de onverwachtse dingen. Toen kwam mijn vader met het lieve aanbod dat hij de stalling wel wilde betalen als ik in 1 keer mn propedeuse zou halen. Nou dat geeft in ieder geval wel motivatie :D . Dus zo gezegd, zo gedaan en nu staat mijn knappe pony in de wei. Ik vind het vooral heel belangrijk dat mijn paard op volpension staat, zodat ik bij drukkere periodes hem zonder zorgen een dagje alleen kan laten.
Ik weet niet precies in welke regio je zoekt, maar hier in de randstad betaalt mijn vader 300 euro per maand voor volpension. Mijn paard staat 24/7 lekker buiten in de kudde, en we hebben verder wel alle faciliteiten die een mens zou wensen :j . Het kan dus wel voor redelijk normale prijzen!

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:44

Officieel die 600,- van mijn bericht
Is stalling: 435,- pm voor 2 paarden
Dan wel zelf mesten, hooi geven.
Brokken zelf kopen, worden wel gegeven.
Paarden worden binnen en buiten gezet daar.

Dan rekening ik 150,- extra aan onvoorziene kosten pm.
En natuurlijk een buffer mocht er eentje ziek worden.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:55

Citaat:
Want wanneer is dan het "perfecte" moment? Is die er wel en moet ik daar dan inderdaad op wachten.

Lastig te beantwoorden. Ik heb mijn paard zomaar opeens per ongeluk gekocht, en goddank... als ik op het perfecte moment zou wachten, zou ik waarschijnlijk dood zijn voor dat paard er kwam. Aan de andere kant ben ik 43, met huurhuis en vast werk.

Vorig jaar werd ik op slag verliefd op een jaarling. Maar ik wilde nog jaren sparen en wilde eigenlijk een beleerde merrie (wel hetzelfde ras). Een half jaar lang probeerde ik hem uit mijn hoofd te zetten. Een krappe maand geleden belde de fokster me dat ze hem ging verkopen, wegens te veel paarden. Of ik hem wilde. Ik heb in vijf minuten beslist dat ik dat wilde. Toen kocht ik dus een niet-beleerde tweejarige hengst (nu ruin).

Heb ik de nodige kennis in huis? Is het financieel gezien slim? Daar ben ik niet zo zeker van. Hij staat nog steeds op zijn geboorteplek, goede plek en betaalbaar. Mijn bijrijdpaard staat er ook. Stalhoudster heeft een schat aan kennis en paardenliefde. En ik ben een rijker mens, want ik heb het mooiste, liefste paard ter wereld.

Het is een steile leercurve, maar ik vraag volop advies aan de paardenmensen die ik vertrouw, lees me in en leer, leer, leer. Hij is het allemaal dubbel en dwars waard.

smiley3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 08:17

Bedankt weer voor alle reacties. Vind het erg leuk en interessant om te lezen :)

Ik zie dat ik verwarring heb gebracht over het bedrag van 500/600 euro. Ik bedoelde niet dat dat alleen stallingsgeld was. Dat bedrag is wat ik inschat in totaal per maand kwijt te zijn aan een paard in deze regio. Voor 300 a 400 euro heb ik wel een oke stalling.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:57

Mijn ouders zeiden altijd dat ik nooit een eigen paard zou krijgen. Op zeker moment zijn ze onverwachts, toen ik er niet achter vroeg, om gegaan. Ik moest wel een deel zelf betalen van mijn zakgeld. Mijn eerste paard was geen succes en de eerste stalling waar hij stond nog veel minder. Eerst paard verhuisd naar een andere stalling, maar gedragsmatig was het paard niet de juiste match, met als gevolg dat hij verkocht werd. Na een tijdje mocht ik weer op zoek gaan en heb ik een pony gekregen. Dat is nu een kleine 14 jaar geleden. Inmiddels is hij verhuisd naar een andere stalling en ben ikzelf ook aan het werk. Het kost mij ook behoorlijk wat geld, maar ik ben wel nog altijd blij met hem.
Persoonlijk weet ik niet of als hij komt te overlijden nog een nieuw paard koop. Dit heeft met verschillende factoren te maken, eentje daarvan is dat ik hem naar mijn gevoel niet de zorg kan bieden die ik zou willen en ik wel in mijn maag zit met de verzorging die hij nu krijgt.

Ik denk dat je je vooral de vraag moet stellen: wat wil ik eraan uitgeven? Hoeveel tijd wil ik eraan besteden? Welke verzorging wil ik voor mijn paard? Wat kan een paard mij bieden? En wat kan ik een paard bieden?

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:15

Ik zelf in jou situatie met de kennis die ik nu heb, zou even wachten tot je je eigen plekje hebt.
Ik zelf loop er nu tegenaan dat ik alles van mijn paard zelf betaal en ook kan betalen, maar ik moet nu wel extra gaan werken of een beter betaalde baan zoeken na mijn studie, wil ik op mezelf kunnen wonen. Daar baal ik toch wel flink van. Ook beperkt het paard mij behoorlijk in de plek waar ik wil wonen. Ik wil het paard niet verhuizen van de huidige stal en zal dus ook daar wat in de buurt moeten vinden.

Uiteraard weet ik niet wat jij verdiend hoor. Dus het is ook wel lastig te zeggen en misschien weet je al precies waar je wil gaan wonen.

smiley3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 09:56

Dat vind ik ook lastig. Ik verdien echt bij lange na niet slecht (boven modaal). Veel mensen verdienen minder dan ik, maar hebben wel een paard en huis. Het zou dus moeten kunnen in principe. Maar, wordt ik daar gelukkig van. Ik denk het niet, ik hou er ook van om volgens een bepaalde standaard te leven. Dat wil ik eigenlijk niet opgeven. Dus wat eerder al werd gezegd, is dat het voor mij handig is om toch eerst een huis te vinden en dan het geld opzij te leggen en kijken hoe ik dat vind.