Verzamelde galop ipv draf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 23:14

Ik ben geen beginner meer maar ook zeker geen gevorderde ruiter. Het is jammmer dat de meeste de nadruk leggen op mijn onkunde als ruiter en het falen van mijn instructrice.
Ik trek mezelf altijd eerst in twijfel en nooit het paard. Vandaar mijn vraag naar jullie in de hoop dat ik bruikbare tips kon krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die dit ervaart. Ook voor minder ervaren ruiters moet er toch een oplossing zijn om hiermee om te gaan?
Terug naar de basis is idd een vereiste maar meer basis dan van stap naar draf gaan, is er toch niet?

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 23:15

_lauraaa_ schreef:
Ik had deze week een nieuwe pony te rijden die bij het aandraven precies hetzelfde deed. Eigenaresse van stal wees mij er op dat het wellicht mogelijk kon zijn dat die zo fijn afgesteld was dat hij bij een minimale verplaatsing van het been in galop wilde springen. Uiteindelijk bewust bezig geweest met mijn beenhouding. Voor mijn gevoel moest ik mijn benen wat naar voren houden. Heel vreemd maar ineens draafde die super fijn aan zonder galop hupjes ertussen.

Oh dit lijkt me idd meer iets waar ik mee aan de slag kan!!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 23:18

Weinig teugeldruk, zwaar zitten en je been eraan houden is mij altijd geleerd. Vaak ga je te afwachtend zitten waardoor te lekker gaan remmen maar niet gaan draven. Je geeft in principe gewoon dezelfde hulp als van stap naar draf als je van galop naar draf wilt. En zeker niet in het gehups blijven maar naar voren, actieve overgangen willen maken. En gebruik je stem, vaak als je de rrr laat rollen van draf komen ze wel terug. Het is geen onwil of onkunde maar gewoon wat onbegrip en dat mag :D

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 23:53

Jester_ schreef:
Weinig teugeldruk, zwaar zitten en je been eraan houden is mij altijd geleerd. Vaak ga je te afwachtend zitten waardoor te lekker gaan remmen maar niet gaan draven. Je geeft in principe gewoon dezelfde hulp als van stap naar draf als je van galop naar draf wilt. En zeker niet in het gehups blijven maar naar voren, actieve overgangen willen maken. En gebruik je stem, vaak als je de rrr laat rollen van draf komen ze wel terug. Het is geen onwil of onkunde maar gewoon wat onbegrip en dat mag :D

Dankje daar heb ik zeker wat aan

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 00:54

Het spijt me,maar een paard dat niet zuiver loopt zou ik niet even flink mee doorgalopperen zodat het beter wordt. Het kan teugelkreupelheid zijn, maar lijkt me dat je het dan al eerder gemerkt zou hebben en dat zou jouw instructrice moeten kunnen herkennen. Ik zou als hij nog steeds niet zuiver is als je weer gaat rijden, eerst uitsluiten dat het niet iets medisch is. Laat een ervaren iemand hem anders even op het harde op de volte zetten, dat kan ook al informatie geven.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 07:20

Mousmous schreef:
Het spijt me,maar een paard dat niet zuiver loopt zou ik niet even flink mee doorgalopperen zodat het beter wordt. Het kan teugelkreupelheid zijn, maar lijkt me dat je het dan al eerder gemerkt zou hebben en dat zou jouw instructrice moeten kunnen herkennen. Ik zou als hij nog steeds niet zuiver is als je weer gaat rijden, eerst uitsluiten dat het niet iets medisch is. Laat een ervaren iemand hem anders even op het harde op de volte zetten, dat kan ook al informatie geven.

Dit, icm het gebroken griffelbeen zou ik echt eerst pijn uitsluiten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 07:55

Merylpluche schreef:
Ik ben geen beginner meer maar ook zeker geen gevorderde ruiter. Het is jammmer dat de meeste de nadruk leggen op mijn onkunde als ruiter en het falen van mijn instructrice.
Ik trek mezelf altijd eerst in twijfel en nooit het paard. Vandaar mijn vraag naar jullie in de hoop dat ik bruikbare tips kon krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die dit ervaart. Ook voor minder ervaren ruiters moet er toch een oplossing zijn om hiermee om te gaan?
Terug naar de basis is idd een vereiste maar meer basis dan van stap naar draf gaan, is er toch niet?

Maar hoe zit je daarin? Positie van je benen, heupen, armen etc. Als je op mijn ruin met scheve heupen aandrijft heb je ook flinke kans dat hij het als galophulp ziet. Ook dat is basis, weliswaar verfijnd. Al weet ik dat dit soort subtiliteit snel afstompt bij een minder subtiele ruiter.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:06

Je instructrice zou je hier doorheen moeten kunnen begeleiden. Dus ja, ik vind dat zij faalt.
Zeker als ze je 3x per week begeleid. Anders is zij zonde geld.

Mijn eerste idee was gelijk aan Troi, zit je niet ongemerkt niet helemaal recht zodat je met je lichaam een galop hulp geeft?

Is hij vaker onregelmatig. Of was dit de eerste keer?
Voor veel paarden is galop makkelijker dan draf, dus als er lichamelijk iets niet lekker zit kan dat ook de reden zijn. Maar ook dat zou een instructrice moeten kunnen zien.
Laatst bijgewerkt door kamsel op 31-07-20 08:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:09

Merylpluche schreef:
shirleyp schreef:
M2 hoeft niet meteen te betekenen dat het paard goed opgeleid is helaas en dat de ruiter daardoor verkeerde hulpen geeft, dat vind ik een te overhaaste conclusie. Zeker omdat de hulp voor draf behoorlijk verschilt van de hulp voor galop (als het goed is). Even simpel: Draf = twee benen op dezelfde plek drijven, galop = buitenbeen achter de singel drijven. Over het algemeen zijn die knoppen wel duidelijk gemonteerd. Welke hulpen geef jij, ts?

Inderdaad, zo heb ik het ook al bedacht. Ik geef druk met beide benen zonder mijn benen naar achter te plaatsen. Voor galop, druk binnenbeen en buitenbeen achter de singel,dat zijn duidelijke hulpen waar hij ook vlot op reageert. Enkel bij draf is het dus een vraagteken..

Hij heeft al lang correct gelopen. Bij verkeerd aanspringen kom je niet in de m2
Hij veranderd van huis en binnen twee weken doet ie het wel. Je zult het echt eerder bij jezelf moeten zoeken, ben ik bang. Je hulpen zijn te grof en te duidelijk. Werk aan verfijning. Denk eens aan draf zonder de commando. En werk dat iets meer uit. Geen grove beenhulpen meer.
En als je met spoor rijdt; deze af doen.

Wat kan je overkomen als je eerst aan jezelf werkt? Dat je beter wordt?

Elisa2

Re: Verzamelde galop ipv draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:35

Wat doet hij aan de longe? als je hem longeert gewoon vrij zonder hulpmiddelen? draaft hij daar wel makkelijk aan?

Ik denk ook dat het miscommunicatie is, maar het niet rad lopen vind ik wel zorgelijk. Kan stijfheid zijn/ scheefheid etc. Maar dat is zonder een filmpje moeilijk te zeggen.

In ieder geval komt het vaker voor bij hoger opgeleide paarden en iik zou een stemhulp gaan gebruiken ter verduidelijking en inderdaad goed kijken of je recht zit en of je hem niet per ongeluk tegen houdt aan de voorkant. Dat hij snel minder wordt ligt aan je eigen rijden (no offence).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:43

Klinkt alsof je mogelijk teveel met je handen doet. Je teugels moeten ALTIJD voelen alsof je een babyvogeltje vasthoudt.
Teveel met de handen doen leidt tot taktfouten, teugelkreupelheid....
Kijk of je iemand kunt vinden die meer werkt zoals Karin Leibrandt, Mireille den Hoed of Rien van der Schaft....

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:45

Mijn paard deed precies dit toen zijn zadel te krap was geworden. Zadel breder gemaakt en hij draafde weer gewoon. Heb je het zadel bij het paard gekocht of een nieuwe aan laten meten?

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 08:46

Ik heb zijn zadel overgenomen dat op maat werd gemaakt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:57

Laat het eens nakijken. Je wilt niet weten hoeveel paarden er rondlopen met slecht passende zadels

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:03

Ninx schreef:
Klinkt alsof je mogelijk teveel met je handen doet. Je teugels moeten ALTIJD voelen alsof je een babyvogeltje vasthoudt.
Teveel met de handen doen leidt tot taktfouten, teugelkreupelheid....
Kijk of je iemand kunt vinden die meer werkt zoals Karin Leibrandt, Mireille den Hoed of Rien van der Schaft....

Dat babyvogeltje weer :') Dat is het streven inderdaad, jouw ‘altijd’ gaat in de praktijk helaas niet op. Ik heb mijn paard zelf opgeleid met het babyvogeltje in mijn hoofd, maar helaas is hij bij mij meer dan eens platgedrukt :') Soms moet je hand nou eenmaal even een ophouding maken om weer op babyvogeltje-niveau te kunnen komen. In het springparcours er de cross zijn bij mij bijzonder veel babyvogels gesneuveld overigens :7 Terwijl dat echt geen onbeheersbare trek-m-aan-de-kopritten zijn hoor.

En de namen die je noemt zijn handig ingesprongen op het sentiment en hebben dit commercieel goed aangevoeld. Daarmee zeg ik overigens niet dat ze slecht werk leveren, integendeel. Maar er zijn meer, paardvriendelijke wegen die leiden naar Rome. Blijf kritisch en kies je eigen pad.

Succes, ts!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:13

De vraag over het gebroken griffelbeentje blijft helaas onbeantwoord hoe lang geleden is dat gebroken geweest? En is dat genezen zonder artrose ?

Heb je een filmpje van het rijden? Met beeld kunnen we je misschien makkelijker helpen en trainings tips geven!

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 09:19

dresjoepie schreef:
De vraag over het gebroken griffelbeentje blijft helaas onbeantwoord hoe lang geleden is dat gebroken geweest? En is dat genezen zonder artrose ?

Heb je een filmpje van het rijden? Met beeld kunnen we je misschien makkelijker helpen en trainings tips geven!

Op de foto was duidelijk te zien dat het al langer geleden was. Het was ook op een plaats waar hij er geen last van heeft. Er was aan de buitenkant ook geen verdikking te zien, hij was er ook niet gevoelig aan. Dit is uitgebreid onderzocht geweest bij de klinische en röntgenologische keuring (en neen er was geen artrose)s. Hij liep zonder ijzers zuiver op het harde bij de keuring. De DA had me wel aangeraden om ijzers te laten zetten omdat hij op de zool loopt en gevoelig was. Dit is ondertussen dan ook gebeurd.

We gaan het allemaal stap voor stap aanpakken. Het hele geheel is veel complexer dan enkel zeggen dat ik te grove hulpen geef en teveel met mijn teugels doe (hoe je dat ook kan zien op basis van de uitleg die ik geef). Aan de longe loopt hij prima en zuiver.
Maar met een ruiter op de rug is het natuurlijk altijd anders. Mijn instructrice gaat er nog een keertje op rijden. Doet hij het wel bij haar, dan is er een fysiek probleem, het lijkt ook steeds of hij ergens pijn heeft. Dan laten we osteopaat en/of DA komen om het na te kijken. Doet hij het niet bij haar, moeten we grondiger gaan werken aan mijn beenligging en hulpen.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:23

Mijn paard durfde dit ook doen, puur om de draf te ontwijken. Als ze een makkelijke galop hebben, is dat voor hun gewoon vaak een makkelijke oplossing. Bij de vorige eigenaar zal dit misschien niet gelukt zijn, of alweer af geleerd, maar nu heeft hij waarschijnlijk door dat het nu wel lukt!

Ik heb met mijn paard paar dingen geprobeerd, vooruit zetten en door laten galopperen, dan terug naar draf nemen. Opzich werkt dit, maar dan krijgt hij wel zijn zin. Wat wij nu doen is gewoon negeren, zitten, terug naar draf en dan gelijk door draven. Als hij terug aan springt gewoon negeren negeren negeren. Niet straffen maar gewoon terug naar draf en doorlopen. Moet zeggen mijn paard doet het nu bijna niet meer.. In het begin sprong hij altijd links aan, dus dan hebben we hem ook wel iets naar buiten gesteld om draf aan te rijden. Maar aangezien jouwe ook contra aanspringt, zou ik hem gewoon recht houden en negeren, terugnemen en doorrijden.

Succes!! Komt vast goed.

Edit: zie net je bericht hierboven. Hij is gewoon gekeurd, dat komt wel goed hoor. Als mijne een beetje hectisch loopt durft hij ook teugel kreupel worden, dan laat ik het hem zelf uitzoeken. Been eraan en vanvoor ruimte tot hij het terug op een juiste manier oppakt. En dan is dat ‘kreupele’ ook gewoon weg. Ik heb ook wel in het begin een osteo enz erbij gehad, kan nooit kwaad! Maar ik denk dat je vooral gewoon lekker moet blijven proberen en doen. Zolang jij gewoon rustig rijd, ga je hem echt niet kapot maken door te kijken wat werkt.

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 09:30

k_m schreef:
Mijn paard durfde dit ook doen, puur om de draf te ontwijken. Als ze een makkelijke galop hebben, is dat voor hun gewoon vaak een makkelijke oplossing. Bij de vorige eigenaar zal dit misschien niet gelukt zijn, of alweer af geleerd, maar nu heeft hij waarschijnlijk door dat het nu wel lukt!

Ik heb met mijn paard paar dingen geprobeerd, vooruit zetten en door laten galopperen, dan terug naar draf nemen. Opzich werkt dit, maar dan krijgt hij wel zijn zin. Wat wij nu doen is gewoon negeren, zitten, terug naar draf en dan gelijk door draven. Als hij terug aan springt gewoon negeren negeren negeren. Niet straffen maar gewoon terug naar draf en doorlopen. Moet zeggen mijn paard doet het nu bijna niet meer.. In het begin sprong hij altijd links aan, dus dan hebben we hem ook wel iets naar buiten gesteld om draf aan te rijden. Maar aangezien jouwe ook contra aanspringt, zou ik hem gewoon recht houden en negeren, terugnemen en doorrijden.

Succes!! Komt vast goed.

klinkt idd ook meer zoals het bij hem is. Hij heeft een ZALIGE galop, springt ook vlot aan. Daarom dat we voorlopig ook nog geen oefeningen stap galop doen om dat dit net iets te gemakkelijk gaat voor hem. Wanneer hij in verzamelde galop aanspringt, neem ik hem terug tot stap en geef dan terug hulpen om te draven. Soms durft hij dan ook wel eens tijdens het draven naar verzamelde galop te gaan maar dan krijg ik hem wel vrij snel terug naar draf. Van zodra de eerste 'horde' genomen is, doe ik overgangen stap draf en dat doet hij dan probleemloos. Ik rij niet met sporen en gebruik ook nooit mijn zweep wanneer hij dit doet, ben geduldig maar kordaat.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:35

Nogmaals, voel je niet aangevallen. Het hoort erbij en is echt niet erg of iets om je voor te schamen. Het overkomt de beste en ws heeft hij ontdekt dat je niet precies weet hoe en wat en denkt ie ah zo is oook wel makkelijk :+ komt vanzelf goed!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:35

Ik zou het echt gewoon negeren, zeker omdat hij daarna wel doet wat je vraagt. Misschien is tempo wisselingen rijden in draf wel goed voor jullie. Net die grens richting galop gaan opzoeken, maar hem bewust op de grens houden. Aanspringen = terug naar draf. Pas galopperen als jij echt de hulp heeft.

Je hebt hem nog maar net, en bent er duidelijk bewust mee bezig! Komt echt wel goed volgens mij. :)

Wat jester zegt, hij heeft gewoon zo iets van ooooh dit kan ik dus ook doen! Rij je er vanzelf wel uit als je echt consequent bent. :)

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 09:43

Jester_ schreef:
Nogmaals, voel je niet aangevallen. Het hoort erbij en is echt niet erg of iets om je voor te schamen. Het overkomt de beste en ws heeft hij ontdekt dat je niet precies weet hoe en wat en denkt ie ah zo is oook wel makkelijk :+ komt vanzelf goed!

precies, en dat bedoel ik met testen :-). Het is een echte lieverd maar best wel stoer als je hem vertrouwen geeft (dat had de vorige eigenares meegegeven). Misschien moet ik dit eerder als een compliment zien dan :-). Hij is over het algemeen heel voorzichtig met de ruiter, hij verruimt zijn passen pas als hij voelt dat je er ontspannen opzit. Zowel mijn dochter van 12 als de dochter van 11 van de vorige eigenares konden met hem probleemloos stappen en draven.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:49

Hoewel ik erg vóór losgalopperen ben. En ik graag meer galoppeer dan draaf. Vind ik dat er wel degelijk een waarde zit in 2 rondjes draven voor je begin te galopperen. Juist omdat dit de gang is dat je het beste kunt zien of er iets mis is met je paard.
Dat jouw paard dus kreupel loopt in het begin zou ik wel degelijk serieus nemen.

Krijgt je paard genoeg vrije beweging? Is training en rust in balans? Werk je hem voldoende los voor je verder gaat rijden (eventueel aan de hand of aan de longe)
Het kan ook zomaar aan dit soort zaken liggen dat hij zich er gemakkelijk vanaf maakt. En dan zit je oplossing in een heel andere hoek dan je hulpen geven.

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 09:54

pol013 schreef:
Hoewel ik erg vóór losgalopperen ben. En ik graag meer galoppeer dan draaf. Vind ik dat er wel degelijk een waarde zit in 2 rondjes draven voor je begin te galopperen. Juist omdat dit de gang is dat je het beste kunt zien of er iets mis is met je paard.
Dat jouw paard dus kreupel loopt in het begin zou ik wel degelijk serieus nemen.

Krijgt je paard genoeg vrije beweging? Is training en rust in balans? Werk je hem voldoende los voor je verder gaat rijden (eventueel aan de hand of aan de longe)
Het kan ook zomaar aan dit soort zaken liggen dat hij zich er gemakkelijk vanaf maakt. En dan zit je oplossing in een heel andere hoek dan je hulpen geven.

Heb je helemaal gelijk in. Het niet zuiver draven deed hij alleen gisteren, terwijl het verzameld aangaloperen iets is van de laatste 2 weken. De trainingen worden gestructureerd opgebouwd. We geven hem de tijd om los te komen. Hij werkt 6x per week (5x rijden en 1x longe), op woensdag heeft hij een rustdag.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 10:02

Jammer dat je je zo aangevallen lijkt te voelen, dat is niet nodig want zijn allemaal ooit ergens begonnen en ook allemaal geen Olympische amazones. Ik ben het wel eens met een deel van mijn voorgangers in het vermoeden dat dit bij jou ligt. En dat is niet erg! Toen ik lang geleden voor het eerst op een goed opgeleid paard (lichte tour) stapte kon ik niet eens een rechte lijn rijden :+ paard begreep mij voor geen meter. Paardrijden is nog niet zo makkelijk!

Ook de opmerking over je instructrice begrijp ik wel. Als je met drie keer in de week instructie de opmerking krijgt dat zij niet weet hoe ze dit op moet lossen, dat vind ik wel kwalijk. Dit is geen monsterlijk groot probleem, als zij nu al niet meer weet wat ze moet doen om dit te verhelpen dan vraag ik mij wel echt af hoe dat moet als je wel tegen iets lastigers aanloopt.

Overigens les ik zelf graag bij meerdere mensen. Wel mensen die een beetje in hetzelfde straatje vallen qua methode, maar toch. Ze zien allemaal net wat anders. Misschien zou dat je nog kunnen helpen?

Tips geven zonder het gezien te hebben vind ik lastig, gevoelsmatig zou ik er nu niet teveel druk op leggen en lekker met je stem ondersteunen in de overgang. Ik denk dat jullie vooral nog aan elkaar moeten wennen en weet je, niet alles hoef in één keer perfect! :)

Betreffende de kreupelheid: goed dat je dat wel serieus neemt. Persoonlijk rij ik niet door op een onzuiver paard, maar ik heb het niet gezien dus ik ga daar geen conclusies over trekken :)