Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_lauraaa_ schreef:Ik had deze week een nieuwe pony te rijden die bij het aandraven precies hetzelfde deed. Eigenaresse van stal wees mij er op dat het wellicht mogelijk kon zijn dat die zo fijn afgesteld was dat hij bij een minimale verplaatsing van het been in galop wilde springen. Uiteindelijk bewust bezig geweest met mijn beenhouding. Voor mijn gevoel moest ik mijn benen wat naar voren houden. Heel vreemd maar ineens draafde die super fijn aan zonder galop hupjes ertussen.
Jester_ schreef:Weinig teugeldruk, zwaar zitten en je been eraan houden is mij altijd geleerd. Vaak ga je te afwachtend zitten waardoor te lekker gaan remmen maar niet gaan draven. Je geeft in principe gewoon dezelfde hulp als van stap naar draf als je van galop naar draf wilt. En zeker niet in het gehups blijven maar naar voren, actieve overgangen willen maken. En gebruik je stem, vaak als je de rrr laat rollen van draf komen ze wel terug. Het is geen onwil of onkunde maar gewoon wat onbegrip en dat mag
Mousmous schreef:Het spijt me,maar een paard dat niet zuiver loopt zou ik niet even flink mee doorgalopperen zodat het beter wordt. Het kan teugelkreupelheid zijn, maar lijkt me dat je het dan al eerder gemerkt zou hebben en dat zou jouw instructrice moeten kunnen herkennen. Ik zou als hij nog steeds niet zuiver is als je weer gaat rijden, eerst uitsluiten dat het niet iets medisch is. Laat een ervaren iemand hem anders even op het harde op de volte zetten, dat kan ook al informatie geven.
Merylpluche schreef:Ik ben geen beginner meer maar ook zeker geen gevorderde ruiter. Het is jammmer dat de meeste de nadruk leggen op mijn onkunde als ruiter en het falen van mijn instructrice.
Ik trek mezelf altijd eerst in twijfel en nooit het paard. Vandaar mijn vraag naar jullie in de hoop dat ik bruikbare tips kon krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die dit ervaart. Ook voor minder ervaren ruiters moet er toch een oplossing zijn om hiermee om te gaan?
Terug naar de basis is idd een vereiste maar meer basis dan van stap naar draf gaan, is er toch niet?
Merylpluche schreef:shirleyp schreef:M2 hoeft niet meteen te betekenen dat het paard goed opgeleid is helaas en dat de ruiter daardoor verkeerde hulpen geeft, dat vind ik een te overhaaste conclusie. Zeker omdat de hulp voor draf behoorlijk verschilt van de hulp voor galop (als het goed is). Even simpel: Draf = twee benen op dezelfde plek drijven, galop = buitenbeen achter de singel drijven. Over het algemeen zijn die knoppen wel duidelijk gemonteerd. Welke hulpen geef jij, ts?
Inderdaad, zo heb ik het ook al bedacht. Ik geef druk met beide benen zonder mijn benen naar achter te plaatsen. Voor galop, druk binnenbeen en buitenbeen achter de singel,dat zijn duidelijke hulpen waar hij ook vlot op reageert. Enkel bij draf is het dus een vraagteken..
Ninx schreef:Klinkt alsof je mogelijk teveel met je handen doet. Je teugels moeten ALTIJD voelen alsof je een babyvogeltje vasthoudt.
Teveel met de handen doen leidt tot taktfouten, teugelkreupelheid....
Kijk of je iemand kunt vinden die meer werkt zoals Karin Leibrandt, Mireille den Hoed of Rien van der Schaft....
dresjoepie schreef:De vraag over het gebroken griffelbeentje blijft helaas onbeantwoord hoe lang geleden is dat gebroken geweest? En is dat genezen zonder artrose ?
Heb je een filmpje van het rijden? Met beeld kunnen we je misschien makkelijker helpen en trainings tips geven!
k_m schreef:Mijn paard durfde dit ook doen, puur om de draf te ontwijken. Als ze een makkelijke galop hebben, is dat voor hun gewoon vaak een makkelijke oplossing. Bij de vorige eigenaar zal dit misschien niet gelukt zijn, of alweer af geleerd, maar nu heeft hij waarschijnlijk door dat het nu wel lukt!
Ik heb met mijn paard paar dingen geprobeerd, vooruit zetten en door laten galopperen, dan terug naar draf nemen. Opzich werkt dit, maar dan krijgt hij wel zijn zin. Wat wij nu doen is gewoon negeren, zitten, terug naar draf en dan gelijk door draven. Als hij terug aan springt gewoon negeren negeren negeren. Niet straffen maar gewoon terug naar draf en doorlopen. Moet zeggen mijn paard doet het nu bijna niet meer.. In het begin sprong hij altijd links aan, dus dan hebben we hem ook wel iets naar buiten gesteld om draf aan te rijden. Maar aangezien jouwe ook contra aanspringt, zou ik hem gewoon recht houden en negeren, terugnemen en doorrijden.
Succes!! Komt vast goed.
Jester_ schreef:Nogmaals, voel je niet aangevallen. Het hoort erbij en is echt niet erg of iets om je voor te schamen. Het overkomt de beste en ws heeft hij ontdekt dat je niet precies weet hoe en wat en denkt ie ah zo is oook wel makkelijkkomt vanzelf goed!
pol013 schreef:Hoewel ik erg vóór losgalopperen ben. En ik graag meer galoppeer dan draaf. Vind ik dat er wel degelijk een waarde zit in 2 rondjes draven voor je begin te galopperen. Juist omdat dit de gang is dat je het beste kunt zien of er iets mis is met je paard.
Dat jouw paard dus kreupel loopt in het begin zou ik wel degelijk serieus nemen.
Krijgt je paard genoeg vrije beweging? Is training en rust in balans? Werk je hem voldoende los voor je verder gaat rijden (eventueel aan de hand of aan de longe)
Het kan ook zomaar aan dit soort zaken liggen dat hij zich er gemakkelijk vanaf maakt. En dan zit je oplossing in een heel andere hoek dan je hulpen geven.