Manegepony kopen om pensioen te geven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:16

brokjes schreef:
Afspraak voor vanavond is afgezegd, hij heeft al een plekje gevonden!

Super dat er al iemand anders zich gemeld heeft voor hem, hopelijk nog iemand die vroeger op hem gereden heeft en hem nu een goede oude dag gunt.

Jezelf "in de schulden steken" om een paard aan te schaffen (en onderhouden) om een oude dag te gunnen is nobel maar niet verstandig.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:17

Als je twijfelt een pony te kopen, dan raad ik het af. Zeker als je financieel niet zeker weet of je het kan betalen.

Anoniem

Re: Manegepony kopen om pensioen te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:28

Ik ben blij dat het is opgelost :)
Het was inderdaad moeilijk voor me geworden om alle kosten op te hoesten.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:55

Mijn dame was 28 toen ik haar van de manege kocht.Gezondheid was nog goed.Maar haar gebit was een drama en was dus een flinke kostenpost.Toen ze 33 was kreeg ze Cushing en de medicijnen waren heel duur.Naast de Cushing ging het heel goed tot het eind eigenlijk.Ze kreeg plotseling meer last van de Cushing en heb ik haar laten inslapen.Ze is 36 geworden.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:55

Nou geweldig toch!

Fijn dat het oudje een goed tehuis krijgt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:56

financieel kan je het ook zo gek maken als je wil natuurlijk. Ik heb hier ook 2 shets lopen als pensioenponies en als mijn rijpaard met pensioen moet blijft hij ook. Maar voor een oud paard/pony zijn dierenartskosten van >1000 voor mij niet meer realistisch en wordt er ingeslapen. Dan heeft dat die zolang het mogelijk was een goed en pijnvrij leven gehad met alle zorgen en moest niet afzien. Die kosten zijn natuurlijk wel te overzien.

Overigens, als ik bij ons op stal het lijstje maak, hebben de 3 +25 plussers de afgelopen 3 jaar een totale dierenartsrekening gehad van 120 euro buiten de standaard entingen etc. Wel wat meer hooi nodig, maar verder geen speciale behoeften.

Mijn rijpaard (grote D eigelijk) zat in diezelfde periode aan meer dan 600 euro.
De jongste van de hoop (nu 5 of 6 denk ik) gaat daar zelfs 3 dubbel over.

En 1 oudje (categorie 20-25 jaar) heeft wel speciale zorg nodig ivm versleten gebit en niet meer kunnen kauwen. Die zou eigelijk 150 euro pm extra kosten als je hem echt goed zou willen houden. Maar persoonlijk zou ik die eigelijk hebben ingeslapen vanaf het moment dat zowel gras als hooi niet meer lukt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:19

Allereerst wat nobel van je!
Ten tweede is dit een risico wat je neemt. Oudere paarden hoeven niet altijd veel meer extra te kosten. Er zijn ook zat jonge paarden die afgekeurd worden of heel veel extra kosten.
Zolang het paardje pijnvrij is zou ik het doen

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:26

De mijne is 26 en een half nu, en puur om die financiële sores zou ik niet snel opnieuw aan een paard beginnen.

Er komen steeds vaker kwaaltjes bij waar dan wat voor nodig is. Wat vaker de hoefsmid, of uiteindelijk zelfs permanent aangepast beslag.
Wat vaker koliek, kreupelheidjes, inwendige problemen. Een extra vitaminespuit, aangepast voer.
En dan een ziekte waar het paard met medicijnen nog prima een poos gelukkig kan zijn, zeg jaren. Maar dan wel medicijnen die je 200 euro gemiddeld per maand kosten.

Je wil het paard niet om financiële redenen laten gaan. Want met de goede medicijnen kan hij zich echt nog lekker paard voelen. Maar het gaat wel steeds meer drukken op je budget.
Als je dan de pech hebt dat je zelf financieel minder te besteden krijgt, wordt het nog lastiger.

Voor mij persoonlijk de reden om hier echt nooit meer voor te kiezen. Hoe stapelgek ik ook ben op mijn paard.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:43

Femke_Tweety schreef:
De mijne is 26 en een half nu, en puur om die financiële sores zou ik niet snel opnieuw aan een paard beginnen.

Er komen steeds vaker kwaaltjes bij waar dan wat voor nodig is. Wat vaker de hoefsmid, of uiteindelijk zelfs permanent aangepast beslag.
Wat vaker koliek, kreupelheidjes, inwendige problemen. Een extra vitaminespuit, aangepast voer.
En dan een ziekte waar het paard met medicijnen nog prima een poos gelukkig kan zijn, zeg jaren. Maar dan wel medicijnen die je 200 euro gemiddeld per maand kosten.

Je wil het paard niet om financiële redenen laten gaan. Want met de goede medicijnen kan hij zich echt nog lekker paard voelen. Maar het gaat wel steeds meer drukken op je budget.
Als je dan de pech hebt dat je zelf financieel minder te besteden krijgt, wordt het nog lastiger.

Voor mij persoonlijk de reden om hier echt nooit meer voor te kiezen. Hoe stapelgek ik ook ben op mijn paard.

Absoluut :j mijne moest ook al vrij snel op ijzers voor (+ €60 euro..), potje glucosamine, vaker naar de fysio, osteopaat, benen regelmatig op de foto.. reken maar uit

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 17:04

Inderdaad, mijn oudje was duurder dan mijn nu jongere paard. Natuurlijk heb je het er voor over.
Maar om er aan te beginnen terwijl je twijfelt aan je financiën, moet je gewoon niet willen. Er zijn vast nog meer lieve mensen met een ruimere portemonnee die de pony's graag een lief tehuis geven.