spijt van verkoop paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 10:06

IsabelleN schreef:
Wat een vervelend gevoel he TS.... Je hebt het beste voor je paard besloten maar het voelt niet fijn. .

Ja, precies dat. Heel vervelend gevoel. Verstand en gevoel zitten mijlenver uit elkaar. Gek he eigenlijk dat je zoveel liefde voor een dier kunt voelen.

Daan13

Re: spijt van verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:21

Graasmasker is -naar mijn mening- een tijdelijke oplossing en zou zeker niet voor altijd gedaan moeten worden.

Paarden kunnen elkaar dan niet meer kriebelen in de nek of kont.

Komt het paard ver van je te staan ts?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:32

Ran schreef:
IsabelleN schreef:
Wat een vervelend gevoel he TS.... Je hebt het beste voor je paard besloten maar het voelt niet fijn. .

Ja, precies dat. Heel vervelend gevoel. Verstand en gevoel zitten mijlenver uit elkaar. Gek he eigenlijk dat je zoveel liefde voor een dier kunt voelen.

Sterkte TS. Het is niet makkelijk om afstand van een geliefd dier te doen, ook al is het beter :(:)
Als je verstand zegt dat het beter is zo en je spijt en twijfels puur op je eigen verdriet zijn gebaseerd dan zou ik bij je beslissing blijven en je er op focussen hoe je met je gemis om kan gaan. Misschien is er een bepaald aandenken wat je kan realiseren voor jezelf, een mooie foto af laten drukken bijvoorbeeld of wat haar afknippen en daar iets moois mee doen.
Ook zitten we hier natuurlijk op bokt dus ik kan me voorstellen dat er meer mensen hier hebben geworsteld met hun gevoelens over de verkoop van een paard. Misschien kun je in de zoekfunctie wat andere topics erover vinden, of er zelf een nieuw topic over openen. Praten met lotgenoten zal je misschien ook kunnen helpen met de verwerking. Succes met je beslissing :(:)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:46

Daan13 schreef:
Graasmasker is -naar mijn mening- een tijdelijke oplossing en zou zeker niet voor altijd gedaan moeten worden.

Ze kunnen prima kriebelen hoor :j
Overal zelfs. :j

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 10:50

Daan13 schreef:

Op 1.5 uur rijden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:59

Als jij je paard niet kan geven wat hij nodig heeft dan is verkopen zeker de beste en meest eerlijke optie; je maakt dan ook een hele moedige maar moeilijke keuze.
Hem houden terwijl je hem niet kan bieden wat hij nodig heeft puur omdat je hem niet kan missen is egoïstisch, maar ik snap zeker hoe verstand en gevoel elkaar in de weg kunnen zitten.
Maakt het natuurlijk niet makkelijker om te verkopen, je gaat je eenmaal hechten aan je maatje(s) :(:)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:11

Ik heb 3 paarden met een verschillende voerbehoefte, het is even puzzelen.... maar daar valt prima een mouw aan te passen.
Maar goed, daar moet je dus wel even mee aan de slag.

Ik zou mezelf die keuze geven:
OF ik haal hem terug en ga hem houden en het management aanpassen (en vooral beweging geven) zodat hij fit is.
OF ik laat hem gaan.

Weg = weg...... dat kan super goed gaan, maar ook vervelend aflopen. Dat risico is er altijd.

Overigens zijn oneindig veel paarden gevoelig voor IR, maar dat is dan met name een soort diabetes type 2 variant... ofwel: te rijke voeding en te weinig beweging.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:12

Bij twijfel niet doen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:14

Ik neem aan dat de nieuwe eigenaren wel weten dat hij insuline resistent is?

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 11:16

MelanieB schreef:
Als jij je paard niet kan geven wat hij nodig heeft dan is verkopen zeker de beste en meest eerlijke optie; je maakt dan ook een hele moedige maar moeilijke keuze.
Hem houden terwijl je hem niet kan bieden wat hij nodig heeft puur omdat je hem niet kan missen is egoïstisch, maar ik snap zeker hoe verstand en gevoel elkaar in de weg kunnen zitten.
Maakt het natuurlijk niet makkelijker om te verkopen, je gaat je eenmaal hechten aan je maatje(s) :(:)

Ik denk wel dat je gelijk hebt. Het blijft lastig afscheid nemen. We gaan in ieder geval vanmiddag even bij die mensen kijken.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 11:17

Babootje schreef:

Uiteraard.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:20

OleJon schreef:
Bij twijfel niet doen

Dat gaat lastig bij een mondelinge koopovereenkomst.

TS: ik snap heel goed dat het je verdriet doet. Ik denk, na het lezen van je berichten, dat je een goede keuze voor het paard hebt gemaakt. Dat is het belangrijkste!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:21

Ran schreef:
Babootje schreef:

Uiteraard.

Ik denk wanneer je nu een groot aantal paarden gaat testen, er best veel met verhoogde waarden uit de test komen. Een beetje een vals/ positief, want veel paarden zijn te vet en lopen te weinig.

Een paard goed krijgen met IR (mits het een jong en duidelijk te zwaar dier is) is geen raketwetenschap en goed haalbaar. Ik zou er iig geen paard om verkopen.

Een groot deel van de nederlanders (mensen) hebben ook geen fraaie bloedwaarden, 50% van de nederlanders is immers te zwaar.... ook daar: minder eten, meer bewegen.... eenvoudiger kun je het niet maken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:22

marleen_88 schreef:
OleJon schreef:
Bij twijfel niet doen

TS: ik snap heel goed dat het je verdriet doet. Ik denk, na het lezen van je berichten, dat je een goede keuze voor het paard hebt gemaakt. Dat is het belangrijkste!

Ik heb eigenlijk alleen gelezen dat ze spijt heeft? Verder inhoudelijk niet echt iets waaruit je zou kunnen concluderen dat dit het beste is om te doen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:35

Ts, dit lijkt mij een hele normale emotie die je nu hebt.

Je doet je paard niet weg omdat je m niet leuk meer vindt, maar omdat t beter zo is. Tuurlijk zul je m missen, maar hij gast daar ool vast een goed plekje krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:44

Je hebt in het belang van het paard gedacht. Dat siert je, je mag zeker verdrietig zijn maar ook trots dat je voor de gezondheid van het paard hebt gekozen :)

Ik zou wat leuke foto’s maken en het dan loslaten. Het zou altijd leuk zijn als je nog eens foto’s zou krijgen van de nieuwe eigenaar of zelfs langs mag komen, maar ik zou er niet vanuit gaan. Puur om teleurstelling te voorkomen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:44

Als je er zo verdrietig om bent zou ik hem gewoon zelf houden. De verkoop was toch ook nog niet rond. Hebben die mensen al aanbetaald? Ik zou ze gewoon hun geld teruggeven en gemaakte kosten,van keuring of benzine,vergoeden.Een paardenliefhebber snapt dit heus wel. Andersom komt ook voor hoor,dat mensen een paard bespreken om te kopen en dan ineens de koop afblazen.Zoiets kan en dan ga je een ander toch niet dwingen.Het is behalve iets zakelijks ook iets emotioneels bij paardenhandel.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:51

Ninx schreef:
marleen_88 schreef:

Ik heb eigenlijk alleen gelezen dat ze spijt heeft? Verder inhoudelijk niet echt iets waaruit je zou kunnen concluderen dat dit het beste is om te doen.

Ik begrijp uit de berichten dat TS niet kan schrappen in voerschema door de andere paarden. Dit suiker resistente paard krijgt dus teveel, dan is het mijn inziens goed dat TS een plek zoekt, die wel kan schrappen in suikers.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 12:02

marleen_88 schreef:
Ik begrijp uit de berichten dat TS niet kan schrappen in voerschema door de andere paarden. Dit suiker resistente paard krijgt dus teveel, dan is het mijn inziens goed dat TS een plek zoekt, die wel kan schrappen in suikers.

In het eerste bericht staat zoiets....

Maar eigenlijk is het eerder uitzondering dan regel dat je paarden in 1 groep kunt houden en allemaal hetzelfde voeren. Je hoopt vaak dat dat kan, maar ik zie het toch zelden.
Ik heb er maar 3, en daarvan staat 's nachts ook 1 met een draad ertussen omdat hij minder moet eten dan de andere 2. Ook op andere plekken zie ik paarden vaak op voedingsbehoefte ingedeeld, veelal 's nachts even apart. Ik weet eerlijk gezegd niet beter....

Daarom vind ik het zo kort door de bocht te roepen dat dit beter is voor het paard. Een paard verhuist immers toch ook niet graag.
En op voeding letten en extra beweging geven moet de nieuwe eigenaar toch wel willen doen. TS is erg gehecht aan het paard, dan is wat extra moeite vaak geen probleem.
Iemand die een paard aanschaft kan grootse plannen hebben, maar in de praktijk kan het tegenvallen.

M.a.w.: bezint eer ge begint..... ik zou toch eerst kijken wat ik zelf kan doen. Als je tenminste zo gehecht bent aan het paard zoals duidelijk wordt uit dit topic.

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 12:18

Ninx schreef:
marleen_88 schreef:

In het eerste bericht staat zoiets....

Maar eigenlijk is het eerder uitzondering dan regel dat je paarden in 1 groep kunt houden en allemaal hetzelfde voeren. Je hoopt vaak dat dat kan, maar ik zie het toch zelden.
Ik heb er maar 3, en daarvan staat 's nachts ook 1 met een draad ertussen omdat hij minder moet eten dan de andere 2. Ook op andere plekken zie ik paarden vaak op voedingsbehoefte ingedeeld, veelal 's nachts even apart. Ik weet eerlijk gezegd niet beter....

Daarom vind ik het zo kort door de bocht te roepen dat dit beter is voor het paard. Een paard verhuist immers toch ook niet graag.
En op voeding letten en extra beweging geven moet de nieuwe eigenaar toch wel willen doen. TS is erg gehecht aan het paard, dan is wat extra moeite vaak geen probleem.
Iemand die een paard aanschaft kan grootse plannen hebben, maar in de praktijk kan het tegenvallen.

M.a.w.: bezint eer ge begint..... ik zou toch eerst kijken wat ik zelf kan doen. Als je tenminste zo gehecht bent aan het paard zoals duidelijk wordt uit dit topic.

Hier ben ik het mee eens. Je weet tenslotte nooit waar je je paard aan verkoopt en hoe serieus de genoemde plannen uiteindelijk zullen zijn. Wie weet wordt het paard wel snel weer doorverkocht, garantie dat het “beter” is bij een andere eigenaar heb je niet.

Ik zou eens contact opnemen met de kopende partij en zien wat de mogelijkheden zijn.

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 12:45

Ik ben het hier met bovenstaande eens.
Wie zegt dat het beter is voor het paard. Voor je het weet zit zo’n paard in de handel en weet je uiteindelijk niet hoe het eindigt.
Ik zou er ook nog een keer goed over nadenken.
Een koper ziet ook wel eens af van de koop. Jammer dan, maar zo iemand ga je toch ook niet dwingen om het paard wel te nemen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 12:57

Ik zou hem ook gewoon zelf houden en de problemen ter plekke proberen op te lossen.

freedomshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 12:57

Ik heb geen verstand van de gezondheid, wel ervaring met een pony verkopen.

Nu bijna een jaar geleden heb ik mijn shetlander verkocht, ik had een prima band en hield veel van haar.
Ik heb meermaals heel erg hard gehuild, een enkele keer ook spijt.
Maar zij heeft het nu "beter", ze staat op een plek waar ze echt past en thuishoort.
Dus ik zou alles eens op papier zetten, want je wilt het beste voor het paard maar moet natuurlijk ook aan jezelf denken.(en daarin evenwicht vinden)

heel veel succes met de keuze

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 18:31

Bedankt voor alle adviezen. Vanmiddag ben ik bij die mensen wezen kijken en dat zag er allemaal goed uit. Die mensen kijken er ook enorm naar uit dat hij komt en hij zal daar voor hem geschikter gehouden kunnen worden. Dus ik heb toch besloten het door te laten gaan.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 18:36

Niece schreef:
Je hebt in het belang van het paard gedacht. Dat siert je, je mag zeker verdrietig zijn maar ook trots dat je voor de gezondheid van het paard hebt gekozen :)

Ik zou wat leuke foto’s maken en het dan loslaten. Het zou altijd leuk zijn als je nog eens foto’s zou krijgen van de nieuwe eigenaar of zelfs langs mag komen, maar ik zou er niet vanuit gaan. Puur om teleurstelling te voorkomen.

Dank je wel. Ja, ik mag gewoon nog eens langskomen en we hebben wat goede afspraken gemaakt dat hij niet zomaar weer wordt doorverkocht e.d.