Pony met gebruiksaanwijzing verkopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 14:12

bigone schreef:
Klopt , hier kan nog heel veel aan verbeterd worden. Maar snap dat Ts dr vele vragen stelt, wanneer je zelf niet veel ervaring met paarden met afwijkend gedrag hebt zie je al snel beren op de weg .

Klopt. Dit zijn onze eerste eigen pony’s. Ik heb nooit eerder een eigen paard gehad, laat staan aan huis. Jarenlange manege-ervaring en bijrijdervaring heb ik wel, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken.
Ik wil graag leren, anders krijg ik het niet in de vingers en ben nooit te beroerd om hulp in te roepen en dat doe ik dan ook. Hier en in real life. En ja, ik zie snel apen en beren, want ik ben als de dood dat ik dingen verkeerd doe.
Ik vind het dan ook jammer dat ik daar op afgerekend wordt door een forummer, nog eens een topic openen laat ik zo wel uit mijn hoofd.
Je moet toch ergens beginnen hè, niet iedereen heeft van jongs af aan de expertise in huis en niet iedereen die vindt dat ie de expertise heeft, heeft dat ook daadwerkelijk.

Bedankt voor de reacties, gelukkig lijkt zijn gebruiksaanwijzing dus minder erg dan ik dacht. En ik was heus niet van plan om zijn dingetjes te verzwijgen, ik vroeg me met name af hoe je zoiets omschrijft zonder afbreuk aan de pony te doen, maar wel duidelijk te maken dat ie ergens terecht moet komen waar ze er mee om kunnen gaan.

MairiMacBran

Re: Pony met gebruiksaanwijzing verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 14:20

Oh, en qua opvoeden, die voernijd op stal heb ik geen probleem mee. Als ik de stal in kom met voer stuur ik hem achteruit met stem en handgebaar en moet hij wachten tot ik het voer in zijn bak heb gedaan, daarna mag hij eten.
Maar hoe voed je op als hij uit zijn plaat gaat bij het zien van een naald of thermometer? Hij doet dit al sinds hij bij ons is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:22

Ts, je kunt daar wel het slachtoffer uithangen, maar jij bent toch echt degene die de beren op de weg ziet en in je vorige topic de verkopers van je nieuwe pony afschilderde als oplichters want de pony had een trailerlaad-gebrek (wat niet zo is, lees ik nu weer in dit topic). Nu heeft hij weer een stalgebrek. Wellicht zelf eens bekijken hoe jullie met de pony's omgaan, ipv anderen op een bepaalde manier afschilderen. Het zal ontbreken aan ervaring, lees ik terug in de berichten, en dat maakt dat je extra voorzichtig moet zijn met hoe je anderen neerzet. Eerst de fout bij jezelf zoeken....
En je pony verkopen, zoals jij ook graag geïnformeerd zou willen worden bij de aankoop. Dat lijkt me toch relatief simpel :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:31

Citaat:
Ik vind het dan ook jammer dat ik daar op afgerekend wordt door een forummer, nog eens een topic openen laat ik zo wel uit mijn hoofd

Ik zou me daar niet zoveel van aantrekken. Het zijn alleen maar letters op een scherm, en zomaar iemand die je niet kent. Je doet het prima, en niemand heeft alles in een keer geleerd.

ampi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:35

ik heb zo'n "handjevol pony" als gezelschapspony bij mijn paard. Hij is echt geen kinderpony om even op te hobbelen en zo werd hij ook niet te koop aangeboden. "geschikt voor ruitertje met ervaring" Verhaal erbij was eerlijk en ik en mijn paard hebben er een fijn vriendje aan ondanks dat inenten en wormenkuur geven op zn minst een uitdaging is! .Hij kan mee als handpony, we doen veel grondwerk en hij is gek op voetballen Dus tja, op ieder potje past een dekseltje maar wees eerlijk dat het om een pony gaat waar al wel rijervaring voor nodig is

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:39

__Toverbal schreef:
Ik denk oprecht wel dat zij dat doorhad _O-

Wat een vriendelijkheid al op de eerste pagina.

Op ieder potje past een deksel.
Als je al eerder belazerd bent, besef je dan hoe vervelend dat was voor jezelf en doe dat een ander niet aan. Vaak als het paardenkenners zijn, zien hun zelf ook wel in hoe de pony is.
Misschien kan je op basis van lease verkopen? Dat ze de pony eerst een tijdje kunnen/mogen uitproberen. Zo kunnen er ook geen verborgen gebreken meer zijn lijkt me.

Bedoel je dit nu op het bericht van mij?
Of puur toeval dat het er zo staat?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:48

Ts, wanneer je de gevoeligheid voor iets scherps ( injectiespuit) wil verbeteren , neem een balpen of haaknaald , en dan wanneer je naast hem staat gewoon zachtjes een snel drukkertje op zijn hals geven daar waar injecties worden gegeven . Eerste keer maar 1 keer , geen of hele kleine reactie direct belonen . Zo zal je zien dat je na verloop van tijd de hoeveelheid prikjes kunt opvoeren . Nu zal hij de da kennen en meteen in de ankers gaan maar bij een nieuwe da kan het dan dik meevallen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:08

Ik zou de pony verkopen als een pony die meer geschikt is voor een ruiter met enige ervaring. De dingen die je beschrijft zijn echt niet zo shockerend.

Persoonlijk scroll ik altijd voorbij advertenties met lappen tekst, ik zou het dus kort mogelijk houden. In details treden kan ook wel als er potentiële kopers komen bezichtigen, en misschien is dat dan wel helemaal niet nodig als je een hele goede match hebt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:32

@ Penotti: ik kan me niet voorstellen dat dat op jou bedoeld is! Ik ken je van meerdere topics en je bent steeds uiterst respectvol.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 23:00

Ach ja, mijn pony is ook een eikel bij de dierenarts, en met voeren denkt ie het zijne ervan en gaat t niet snel genoeg. :+
Oplossing: als de dierenarts moet komen voor zijn gebit of hechten sederen we hem zelf vooraf met domosedan gel.
Dan als de dierenarts er is en hij komt erdoor, kunnen we hem makkelijker bijspuiten.
Dan is het een kwestie van tegen een muur zetten, touw door de tralies en hoofd tegen de tralies trekken, oog afdekken, spuit erin en klaar.
Maar ipv voor 700 kg verdoving voor 300 kilo pony, kon de tandarts dus vorige keer met enkel de domosedan gel voor 300 kilo heel rustig zijn gebit doen.
En hij is echt niet lief zonder sedatie.

Maar hij is echt bang, dus we vechten niet met hem maar doen het zo.
En hij wordt met de keer liever doordat we geen geweld hoeven te gebruiken.
De dierenarts is altijd heel tevreden en hij zegt ook deze pony’s moet je niet mee vechten.
Dat werkt gewoon niet, dit werkt perfect zo en hij is hartstikke braaf nu.
Doe hem met de tandarts inderdaad apart van de rest zodat hij niks vooraf meekrijgt en we alle tijd hebben, en prima zo.
De dierenarts vind hem erg leuk zelfs, maar we houden rekening met zijn angst voor de dierenarts.
Hij is ook al zijn hele leven moeilijk bij de dierenarts, ik ken zijn hele geschiedenis.

Mijn tip: vooraf pasta geven zelf en zorgen dat als de pony erdoor komt, zonder twijfel tegen de muur zetten voor verdoven.
Halstertouw door de tralies, hoofd vlot tegen het traliewerk trekken, oog afschermen, prik erin.
En dat met een rustige kordate dierenarts en een begeleider die zelf ook relaxed is.
Kun je dat zelf niet laat het een ander doen.
Dat is dan niet eens naar om te zien, want ze zijn al verdoofd en vechten minder terug.
Geen kans geven om adrenaline op te laten bouwen is de truc.

En zorg dat je zo’n spuit domosedan hebt.
Ik heb er een liggen en stal weet dat als hij behandeld moet worden zoals hechten hij die spuit moet krijgen.
Maar de aanrijtijd van de dierenarts is dan toch wel lang genoeg.
Als we wel gaan knokken en de dierenarts is weg ligt het beest anders uren compleet in coma.
Dat is ook ronduit sneu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 23:36

moonfish13 schreef:
Ach ja, mijn pony is ook een eikel bij de dierenarts, en met voeren denkt ie het zijne ervan en gaat t niet snel genoeg. :+
Oplossing: als de dierenarts moet komen voor zijn gebit of hechten sederen we hem zelf vooraf met domosedan gel.
Dan als de dierenarts er is en hij komt erdoor, kunnen we hem makkelijker bijspuiten.
Dan is het een kwestie van tegen een muur zetten, touw door de tralies en hoofd tegen de tralies trekken, oog afdekken, spuit erin en klaar.
Maar ipv voor 700 kg verdoving voor 300 kilo pony, kon de tandarts dus vorige keer met enkel de domosedan gel voor 300 kilo heel rustig zijn gebit doen.

De dierenarts is altijd heel tevreden en hij zegt ook deze pony’s moet je niet mee vechten.
Doe hem met de tandarts inderdaad apart van de rest zodat hij niks vooraf meekrijgt en we alle tijd hebben, en prima zo.
De dierenarts vind hem erg leuk zelfs, maar we houden rekening met zijn angst voor de dierenarts.
Hij is ook al zijn hele leven moeilijk bij de dierenarts, ik ken zijn hele geschiedenis.

Mijn tip: vooraf pasta geven zelf en zorgen dat als de pony erdoor komt, zonder twijfel tegen de muur zetten voor verdoven.
Halstertouw door de tralies, hoofd vlot tegen het traliewerk trekken, oog afschermen, prik erin.
En dat met een rustige kordate dierenarts en een begeleider die zelf ook relaxed is.
Dat is dan niet eens naar om te zien, want ze zijn al verdoofd en vechten minder terug.

Ik heb er een liggen en stal weet dat als hij behandeld moet worden zoals hechten hij die spuit moet krijgen.
Als we wel gaan knokken en de dierenarts is weg ligt het beest anders uren compleet in coma.
Dat is ook ronduit sneu.

Maar dit is toch niet de vraag? De vraag is wat ze wel of niet moet melden bij verkopen? Als ik een paard zou kopen, zou ik graag horen dat jij vervelend/bang is bij de dierenarts of tandarts. Dat lijkt me waardevolle informatie.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 23:44

Joman schreef:
moonfish13 schreef:

Dat is ook ronduit sneu.

Maar dit is toch niet de vraag? De vraag is wat ze wel of niet moet melden bij verkopen? Als ik een paard zou kopen, zou ik graag horen dat jij vervelend/bang is bij de dierenarts of tandarts. Dat lijkt me waardevolle informatie.

Maar als iemand een klinische keuring wil en erbij wilt zijn dan zien ze ook wel hoe ie is.
Ik zou eerlijk zijn, scheelt hoop gedonder achteraf.
Denk zoals jij het omschrijft dat er best een goed baasje te vinden is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 00:03

Ik noem een oplossing voor haar probleem met de dierenarts.
Dit advies zou je mee kunnen geven aan de nieuwe eigenaar.
Ik kreeg mijn pony zonder te weten hoe moeilijk hij daarin was, ik had dit graag geweten.
Voor het beest ook veel fijner.
Mijn pony kan nooit meer weg maar als hij onverhoops ooit weg moét krijgt hij een briefje mee in zijn paspoort en een spuit domosedan gel hoor. :)
Wel zo fair naar hem toe.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 00:13

Is Domosedan van dat blauwe spul? Dat heeft de tandarts hem uiteindelijk gegeven toen prikken op geen enkele manier lukte. Daar ging ie idd goed van onder zeil, hij hoefde niet meer bijgespoten te worden.
Wel handig om dat op voorraad te hebben, is niet vrij verkrijgbaar neem ik aan. Ik ga er vanuit dat ik dat bij haar wel kan halen.
En ja, natuurlijk ga ik dat vermelden. Mijn initiële vraag was ook niet of en hoe ik dat moest verdoezelen, maar hoe ik het aan moet pakken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 00:19

MairiMacBran schreef:
Is Domosedan van dat blauwe spul? Dat heeft de tandarts hem uiteindelijk gegeven toen prikken op geen enkele manier lukte. Daar ging ie idd goed van onder zeil, hij hoefde niet meer bijgespoten te worden.
Wel handig om dat op voorraad te hebben, is niet vrij verkrijgbaar neem ik aan. Ik ga er vanuit dat ik dat bij haar wel kan halen.
En ja, natuurlijk ga ik dat vermelden. Mijn initiële vraag was ook niet of en hoe ik dat moest verdoezelen, maar hoe ik het aan moet pakken.

Dat is dat blauwe spul ja, op recept is het.
En het mooie is dat dat wat ze injecteren ook domosedan is, dus als ze bijspuiten spuiten ze hetzelfde middel bij dus dat is top.
Ik vraag direct weer een nieuwe voor een volgende keer als de dierenarts is geweest.
Ik ken meer mensen die met hun paard giga aan de knok gaan, en dan denk ik echt waarom?
Die gel werkt prima, en je kunt het zelf geven.
Denk er wel om dat domosedan onder de tong moet en dodelijk is voor mensen.
Handschoenen raden ze ook wel aan maar mijn pony is gewoon heel braaf met geven.
En ik heb werkelijk nog nooit iemand het met handschoenen zien toedienen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 08:05

Lukasje schreef:
@ Penotti: ik kan me niet voorstellen dat dat op jou bedoeld is! Ik ken je van meerdere topics en je bent steeds uiterst respectvol.

Dit vind ik heel lief van je dat je dit zegt :j :*

Ik weet namelijk dat ik dingen soms niet handig uitdruk en zeker op bepaalde punten wel een recht door zee mening heb. Maar inderdaad nooit de intentie te kwetsen.
Daarom ook mijn vraag erover, want dan zou ik het anders kunnen formuleren :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 08:47

Citaat:
Denk er wel om dat domosedan onder de tong moet en dodelijk is voor mensen.
Handschoenen raden ze ook wel aan maar mijn pony is gewoon heel braaf met geven.
En ik heb werkelijk nog nooit iemand het met handschoenen zien toedienen

Heb je hier ook onderbouwde info bij.
Bijsluiter of wat dan ook waar dit in staat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 08:59

MairiMacBran schreef:
bigone schreef:
Klopt , hier kan nog heel veel aan verbeterd worden. Maar snap dat Ts dr vele vragen stelt, wanneer je zelf niet veel ervaring met paarden met afwijkend gedrag hebt zie je al snel beren op de weg .

Klopt. Dit zijn onze eerste eigen pony’s. Ik heb nooit eerder een eigen paard gehad, laat staan aan huis. Jarenlange manege-ervaring en bijrijdervaring heb ik wel, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken.
Ik wil graag leren, anders krijg ik het niet in de vingers en ben nooit te beroerd om hulp in te roepen en dat doe ik dan ook. Hier en in real life. En ja, ik zie snel apen en beren, want ik ben als de dood dat ik dingen verkeerd doe.
Ik vind het dan ook jammer dat ik daar op afgerekend wordt door een forummer, nog eens een topic openen laat ik zo wel uit mijn hoofd.
Je moet toch ergens beginnen hè, niet iedereen heeft van jongs af aan de expertise in huis en niet iedereen die vindt dat ie de expertise heeft, heeft dat ook daadwerkelijk.

Bedankt voor de reacties, gelukkig lijkt zijn gebruiksaanwijzing dus minder erg dan ik dacht. En ik was heus niet van plan om zijn dingetjes te verzwijgen, ik vroeg me met name af hoe je zoiets omschrijft zonder afbreuk aan de pony te doen, maar wel duidelijk te maken dat ie ergens terecht moet komen waar ze er mee om kunnen gaan.

Het siert je dat je eerlijk wilt zijn. :)

Ik vind de gebruiksaanwijzing ook wel meevallen, zou het omschrijven als tov andere pony's kan het een dominante pony zijn. Ohz braaf maar heeft een ervaren ruitertje nodig. Kan soms wat moeilijker zijn bij de DA/ tandarts.

Al is dat laatste maar de vraag of je dat moet vermelden, de meeste paarden zijn niet dol op dierenartsen of tandartsen. De een doet wat lastiger dan de ander, no big deal.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 09:00

En of ze een DA of tandarts spannend vinden ligt ook nog erg vaak aan de persoon.
Ik had een paard die de tandarts erg spannend vond, later had ik een ander en vond hij het de helft minder spannend. Die man had zoveel rust over zich.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 09:05

Ja en sommige paarden zijn/ blijven nu eenmaal wat lastiger, geven zich iets minder makkelijk over. Daar is allemaal wel mee om te gaan. Ik ken trouwens ook geen paard zonder gebruiksaanwijzing, ze hebben allemaal wel wat. Bij de ene is de lijst wat langer dan bij de ander. ;-)

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 09:45

_Penotti schreef:
Dit vind ik heel lief van je dat je dit zegt :j :*

Ik weet namelijk dat ik dingen soms niet handig uitdruk en zeker op bepaalde punten wel een recht door zee mening heb. Maar inderdaad nooit de intentie te kwetsen.
Daarom ook mijn vraag erover, want dan zou ik het anders kunnen formuleren :)

Dat was volgens mij niet voor jou bedoeld hoor. Ik heb er maar één gezien die onaardig reageerde en dat was jij niet.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 09:52

Fijn om te weten, want dat zou zeker niet de bedoeling zijn geweest.
Dan was op elk potje past een dekseltje een toevallige herhaling :)

Maar ontopic, ik denk dat er ook voor jou pony een goed plekje te vinden is.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 09:59

Joman schreef:
Ts, je kunt daar wel het slachtoffer uithangen, maar jij bent toch echt degene die de beren op de weg ziet en in je vorige topic de verkopers van je nieuwe pony afschilderde als oplichters want de pony had een trailerlaad-gebrek (wat niet zo is, lees ik nu weer in dit topic). Nu heeft hij weer een stalgebrek. Wellicht zelf eens bekijken hoe jullie met de pony's omgaan, ipv anderen op een bepaalde manier afschilderen. Het zal ontbreken aan ervaring, lees ik terug in de berichten, en dat maakt dat je extra voorzichtig moet zijn met hoe je anderen neerzet. Eerst de fout bij jezelf zoeken....
En je pony verkopen, zoals jij ook graag geïnformeerd zou willen worden bij de aankoop. Dat lijkt me toch relatief simpel :)

Ben je niet erg drammerig ? Heeft TS je iets misdaan? Verder verloopt het topic best relaxt, je valt op door je persoonlijke en negatieve benadering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:21

CharleyT schreef:
Joman schreef:

Ben je niet erg drammerig ? Heeft TS je iets misdaan? Verder verloopt het topic best relaxt, je valt op door je persoonlijke en negatieve benadering.

Hahaha jij brengt iedere keer weer een lach op m’n gezicht. Wat sneu dat jij in ieder topic jezelf komt melden met als enige opmerkingen commentaar op mijn manier van reageren. Druk op je foei-knop. Dat heb ik je al vaker gezegd. Of reageer nu eens ergens echt inhoudelijk.
Het topic met titel ‘aanstootgevend’ is jou echt op het lijf geschreven met je achtervolgingswaanzin.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 10:24

[quote="Elisa2"
Het siert je dat je eerlijk wilt zijn. :)

Ik vind de gebruiksaanwijzing ook wel meevallen, zou het omschrijven als tov andere pony's kan het een dominante pony zijn. Ohz braaf maar heeft een ervaren ruitertje nodig. Kan soms wat moeilijker zijn bij de DA/ tandarts.

Al is dat laatste maar de vraag of je dat moet vermelden, de meeste paarden zijn niet dol op dierenartsen of tandartsen. De een doet wat lastiger dan de ander, no big deal.[/quote]

Het lijkt me logisch dat ik eerlijk wil zijn, daar is iedereen bij gebaat. Onze nieuwe pony blijkt lucht te zuigen en toen we dat meldden aan de verkopers kregen we nul op rekest. Ik wil achteraf geen boze mensen of dat er ongelukken gebeuren omdat ik zaken verzwegen heb.
Hij is trouwens wel weer ontzettend braaf bij dierenarts en tandarts en het shetje helemaal. Ik ken verder ook geen paarden die zo tekeer gaan bij de dierenarts dus ik was in de veronderstelling dat dit iets heel extreems was. De dierenarts/tandarts vond hem ook vrij extreem. Niet onbehandelbaar, maar wel een volhardend type en voortaan voor behandeling maar direct dormosedan.