Wat als ze er niet meer is?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 11:42

De angst is het meest voor het lijden dat men vreest ;)
Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar geniet van het nu. De toekomst komt wanneer het komt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Wat als ze er niet meer is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:18

Ik moet zeggen dat ik er bij mijn 23-jarige ruin wel vrede mee had.
Hij had artrose en was gewoon op. Het was zijn tijd en ik zag het aankomen.
Er was natuurlijk wel verdriet maar ook opluchting en vrede dat hij niet hoefde te lijden.
Hij had een goed leven gehad!

Maar bij mijn 8jarige merrie lag dat anders. Zij is verongelukt en daar heb ik jaren last van gehad. Ik kon dan ook opeens in huilen uitbarsten. Dat is gewoon moeilijker te verwerken.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:21

Cayenne schreef:
Er was natuurlijk wel verdriet maar ook opluchting en vrede dat hij niet hoefde te lijden.

Maar bij mijn 8jarige merrie lag dat anders. Zij is verongelukt en daar heb ik jaren last van gehad. Ik kon dan ook opeens in huilen uitbarsten. Dat is gewoon moeilijker te verwerken.

Dat herken ik dan ook wel weer. Fan is nu dus 20 en als hij straks gaat, zal het een hard gelach zijn, maar gezien zijn leeftijd is het te verwachten.
Zijn moeder daarentegen was pas 10, dat vond ik toen een stuk moeilijker te verkroppen. Ook al had ik na van alles geprobeerd te hebben, geen keus.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:34

Ik denk er ook wel eens aan.

Ik zeg altijd als Mando iets overkomt, kan je mij opsluiten en dat weet ik gewoon.
Ik zou ook niet weten hoe ik daar overheen zou kunnen komen maar dat zien we dan wel weer.

Gelukkig leven we in het nu en kunnen we nog van onze paardjes genieten en dan doen we toch allemaal wel.

Als het zover is ... dan zien we wel weer dan hoop ik dat ik hele lieve mensen om me heen heb die me uit het zwarte gat trekken en me laten zien dat het zonnetje echt wel weer gaat schijnen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 18:14

Ik ga even "algemeen" reageren - jullie hebben allemaal mooie dingen gezegd, en als ik op iedereen afzonderlijk moet reageren zit ik hier morgenvroeg nog te typen :D

Eerst en vooral dit: ik geniet intens van elk moment dat ik met mijn paard heb. Ik loop niet nu al te huilen, maar ben me wel bewust van het "ooit is ze er niet meer-gevoel.." En soms grijpt dat gevoel me wel naar de keel. Maar ondertussen beschouw ik elke dag met mijn paard als een cadeautje, en geniet ik lekker van ons samenzijn :)

Ik hoop dat ze het dubbele van haar huidige leeftijd mag halen. Dat hopen we natuurlijk allemaal :D

Ik heb zelf ondertussen een aantal honden moeten afgeven, en moet ook wel toegeven dat dat qua gevoel ook wel kon schelen.
Onze stafford was net geen 15 jaar. Een heel mooie leeftijd, we waren er op voorbereid (tumoren), ze heeft een heel mooi leven gehad, en we hadden er vrede mee. Natuurlijk doet het nog steeds pijn, maar die vrede was er wel. We wilden haar waardig laten gaan, en dat is gelukt ook.
Daarentegen hebben we 2 rotties veel te vroeg moeten laten gaan - eentje op 2-jarige leeftijd, ze was vergiftigd op de hondenwei. De andere was 6 en had botkanker. Daar heb ik veel minder vrede mee, beide zijn te vroeg gegaan en dat zorgt voor een wrang gevoel.
Onze tibetaan is bijna 17 jaar nu, en gaat ook achteruit. Voorlopig wegen de goede dagen nog op tegen de slechte, maar we voelen wel dat we aan het uitbollen zijn, en dat de kans bestaat dat ze haar 17de verjaardag niet meer haalt. Door die hoge leeftijd hebben we daar vrede mee.

Een dier missen komt in golven, ondervind ik. Op sommige dagen verdrink je. Op andere dagen niet.
Gelukkig heb ik nog geen (voor mij) belangrijke mensen moeten afgeven.

Ik zeg nu wel dat ik nooit geen paard meer zal denken te willen, maar wie zal het zeggen? Dat zei ik destijds na mijn eerste paard ook, en toen kwam Daisy op mijn pad :) Echter had ik met mijn eerste paard niet echt een klik, en die heb ik met Daisy vanaf het eerste moment wél. En eerlijk, voor minder doe ik het dus niet meer - maar wie ben ik om te zeggen dat ik dat gevoel nooit meer zal ervaren? Enkel de tijd kan dat uitwijzen :) Ik denk oprecht dat Daisy mijn once in a lifetime is, maar wie weet wat de toekomst nog brengen zal :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 18:38

Ja maar je moet het wel'gezond' houden voor jezelf en je dier.

Ik was altijd bang voor de dood van mijn hond en eenmaal daar raakte ik volledig in paniek waardoor de hond ook mijn stress vlak voor zijn dood meegekregen heeft. Dat wil je niet.

Spijt heb ik er niet van maar zal nooit meer zo denken als dat ik deed.

Nee ik laat mijn dier vrij zodra de tijd er is, in rust en in liefde.

Nu ook laat ik mijn dieren veel meer vrij, zal nooit meer zo aan een dier gaan hangen. Ze hebben er niets aan en voelen dit ook 'verstikkende liefde' is niet gezond.

Na de dood van mijn hond heb ik er zeker nog 1,5 jaar verdriet van gehad. Schuldgevoel, vanalles. Nu dat weg is denk ik men.. Zonde gewoon!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 18:49

Elanor schreef:
Het hoort bij het leven, afscheid nemen. Tot het zover is, kun je met die schaduw in de verte alleen maar proberen te genieten van elke dag die je samen hebt. :) Ik bewaar gouden herinneringen aan mijn maatje, die 36 jaar heeft mogen worden. Ben heel verdrietig geweest toen ze net was overleden, maar ik kijk met genoegen terug en geniet nu van een bijrijdpaard. :)

Het is lastig dat er tegenwoordig weinig of minder ruimte is voor verdriet en rouw. Dit vind ik een ontroerend mooie lezing over omgaat met eigen en andermans verdriet, ik zou willen dat iedereen het zag, dus ik deel ‘m hier even:

[ Video ]

Ik ervaar het juist andersom..mensen lijken niet te kunnen accepteren dat de dood onderdeel is van het leven.
Neem ts: die lijdt nu al door iets wat gaat gebeuren en waar je door zorgen en verdriet niets aan kunt veranderen. :)

Het leven is een soort reis en daarin kun je nooit alles en iedereen behouden. Je kunt wel intens dankbaar zijn dat sommigen mensen en dieren op je pad gebracht worden en dat je wat voor anderen kunt betekenen en zij voor jouw.

Once in a lifetime is geen gegeven van het universum, dat leg je jezelf op. Dat kan iets moois betekenen: dit dier voelt als heel speciaal en je bent gelukkig. Maar je kunt er dus ook iets negatiefs van maken: 'er zal geen paard meer zijn zoals haar'.
Het is een beetje als in de liefde. Ze zeggen weleens dat je eerste echte liefde speciaal blijft (wat waar is als je het mij vraagt :j ) maar door daarin te blijven en bang te zijn voor verlies in de toekomst of juist alles te vergelijken met het verleden ontneem je jezelf kans op nieuwe liefde die misschien niet 100% hetzelfde is, maar wel net zo mooi en op de eigen manier bijzonder kan zijn.

Nee, je kunt helaas niet je dierbaren altijd om je heen houden, maar ontneem jezelf geen geluk door tegen iets te vechten waar je niet tegen kunt vechten.
Geniet liever van wat je hebt, want ook ik spreek helaas uit ervaring: morgen kan heel anders zijn!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 19:14

Cayenne schreef:

Ik heb dat ook gehad met mijn paard. Vorig jaar overleden op 28 jarige leeftijd.
Op die leeftijd weet je gewoon dat de dag dichterbij is dan wanneer ze 10 zijn. En gek genoeg leef je er ook een beetje naar toe. Tot de laatste dag is hij altijd gezond geweest en hij heeft zijn laatste half jaar op een hele mooie pensioenstal gestaan waar hij lichamelijk ook enorm opknapte in tegenstelling tot de stal ervoor.
Tuurlijk was er veel verdriet, soms nog steeds (zoals nu) en zijn er momenten dat ik hem echt mis. Maar we hebben nu eenmaal niet het eeuwige leven en hij heeft een hele mooie leeftijd bereikt waar ik als eigenaar trots op kan zijn.

Mijn andere paard is nu 22 en ik sta er al weer bijna net zo in. Als ie morgen gaat heeft ook hij een mooi leven gehad maar natuurijk hoop ik dat hij er nog een paar jaar zal zijn.

En inmiddels weet ik ook dat ik gewoon weer gek kan worden met een ander paard. Die andere hebben een plekje bij je dat men nooit kan afnemen.
Dus ik wil hierna heel graag weer een ander paard :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 19:50

Paarden zijn van glas, dat weten we allemaal. Ze worden niet allemaal 30.

Toch was het voor mij ook een beste klap, toen ik mijn fitte 24 jarige ineens moest laten inslapen na 6 ziektedagen, en de dag ervoor nog een dierenarts op de stoep die er wel vertrouwen in had.

21 jaar samen, een enorme uitdaging toen ik met hem als 3 jarige begon, de laatste jaren zo enorm op elkaar ingespeeld. Ik had net de moed gevonden met hem trektochten te gaan rijden, was een weekend weg geweest, en de volgende 2 uitjes stonden al op de planning. Helaas verliep het anders...

Ik zal niet liegen: de eerste week was enorm heftig. Daarna werd ik gek van niet gewoon naar stal kunnen, paardengeluiden horen. Een vriendin nodigde me uit bij haar op stal, maar daar werd ik helemaal naar dat zij en haar zus wel nog steeds hun paarden hebben, nog steeds samen aan het werk konden. Kortom: ik kon niet thuis blijven, en ik kon niet bij hun op stal zijn. Binnen 2 weken heb ik een bijrijdpaard gezocht en gevonden, en de uurtjes met hem zijn mijn anker geweest voor 3 maanden. Daarna begon de pijn wel wat te zakken, had ik een nieuwe structuur. Tuurlijk kwam het nog wel boven, en nog steeds, maar ik kan wel stellen dat ik weer functioneer. Een half jaar na Ascot zijn dood ben ik gaan zoeken naar weer een eigen paard, heb nu een heel ander type, ander karakter op een andere stal staan. De spullen die passen gebruik ik graag voor haar. Vind het juist fijn dat het mee mag naar een volgend paard. Het is nu nog geen volle liefde, maar ik werk graag met haar, ze heeft iets waarom ik haar niet kon laten staan. En ik ga wel zien hoe het avontuur met haar verloopt. De lessen die ik met Ascot heb geleerd gaan mee naar Tara, en zij zal dus oook heel wat sneller op trektocht gaan.

Daisy gaat er een keer niet meer zijn. Hoe dan ook: dat is het leven. Als jij er zo mee bezig bent of je het wel tijdig opmerkt of het haar tijd is, verwacht ik dat jij de signalen prima zal kunnen lezen. Als je bang bent te ver te gaan in tijd rekken: denk nu eens alvast na over wat jij voor Daisy een paardwaardig leven vindt, en wanneer het mooi is geweest. Nu kan je er helder(der) over nadenken dan wanneer ze al volop in de problemen zit.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 19:55

De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.

Geniet gewoon van je paard, in het nu.
Tzt zal je de kracht wel vinden.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 20:14

In 2016 heb ik 2 dagen na haar 27ste verjaardag mijn maatje moeten laten inslapen.
Vanaf haar 3de is ze mijn leven geweest en toen ze 4 jaar was kochten mijn ouders haar. Een groot deel van mijn leven (14 jaar-38 jaar) is ze een onderdeel van mijn leven geweest.

Tot de laatste dag heb ik altijd wel in mijn hoofd gehad dat ze oud werd, dat de dag van afscheid langzaam dichterbij kroop, maar uiteindelijk was het als nog heel plots.
Binnen 24 uur was ik mijn paard kwijt, liep ze `s ochtends nog lekker in de wei van de zon te genieten, s avonds kon ze niet meer staan.. haar achterhand gaf het op. Dierenarts erbij, rond middernacht nog wat injecties erin en hopen op beter. Maar de volgende ochtend was het niet beter, helemaal niet. Dus moest ik dat vreselijke telefoontje plegen. Omdat de dierenarts nog bezig was elders heb ik ruim de tijd gehad om afscheid te nemen, en wat heb ik zitten janken met haar hoofd op mijn schoot.

Het gemis is nu 4 jaar later nog steeds, ik mis haar hinnik, haar gedram, haar spelen.
Maar ik kijk ook met een lach terug op alle gekke en onverantwoorde dingen die we samen hebben uit gespookt. Hoeveel fouten ik gemaakt heb en die je mij vergeven hebt, hoe je mijn rots in de branding was al die jaren. Van tiener tot volwassen, jij was er altijd... en dat is af en toe wel even slikken.

Nog steeds zijn er paarden in mijn leven, want mijn kudde was inmiddels uitgebreid met 2 ponies en een paard. Want ook ik ben niks zonder paarden, daarom ook een paardenhoofd tattoo op mijn borst, daar waar je hart zit.. want paarden horen bij mij.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:12

Poeh, dit komt binnen.

Vandaag is mijn paard jarig, mijn droom paard waar ik helaas al 8 jaar niet meer op kan rijden (medisch bij hem en bij mij).
Vandaag wordt hij 20, mijn Fries. Hij staat aan huis, dus zijn sterven zal zeer grote impact hebben.

Jarenlang als het niet zo goed met hem ging zei ik tegen hem dat hij nog moest vechten en niet mocht gaan. Hij moest me beloven minimaal 20 te worden.... Nu is hij 20 en het gaat redelijk met hem maar ik weet ook dat ieder jaar weer een hindernis op zich is en dat dat nemen van die hindernis voor hem en mij niet vanzelfsprekend is.
Al meerdere jaren bereid ik me voor zover kan enigszins voor op wat ooit komen gaat omdat ik hem wil laten gaan voordat leven lijden wordt. Je ontkomt er niet aan er toch sinds over na te denken.
Ik weet ook dat met zijn sterven mijn paarden houden stopt, dat is een beslissing genomen met mijn hoofd. Qua gezondheid moet ik niet meer aan een nieuw paard beginnen. Maar ik moet ook dieren om mee heen hebben, dat hoort bij mij en heb ik nodig. Dus ik ben er ook van overtuigd dat ik na zijn dood mijn weg wel weer zal vinden en dat stuk een andere invulling ga en kan geven.

Ik ben mijn paard dankbaar voor alles wat hij mij heeft gegeven, ik vind dadelijk afscheid nemen minder erg dan dat ik hem nooit gekend/gehad zou hebben. Mijn leven is zoveel mooier door hem, al die tijd dat ik hem heb gehad, alle tijd die ik hem nog heb een daarna door de herinneringen aan wat we samen hadden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:26

Mijn merrie Britta was 36 toen ze is ingeslapen.Maar dan zie je het wel aankomen natuurlijk op die leeftijd.Bij elke vakantie nam ik afscheid voor dat ik ging.Altijd spannend of de doodslaap dutjes in de wei nu dutjes waren of toch erger.S' morgens uit het raam kijken en paarden tellen.Zag ik er maar 1,dan in de pyjama naar buiten.Maar het was ook goed toen ik haar liet inslapen.Nu een jaar geleden en ik mis haar nog elke dag.Maar doordat mijn ruin Nap niet alleen kon staan was de volgende dag Iwan al bij ons.Heel snel,Britt was nog niet opgehaald.Maar ik denk dat een wei met 1 paard het gemis van Britt erger maakt.Nu weer 2 en ik had zelf ook gelijk een klik met Iwan.Hij had ook het zelfde karakter als Britt en zijn komst maakte het verlies toch minder.Een nieuw paard wil niet zeggen dat je dan het gevoel hebt dat je je oude paard bent vergeten.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:45

Hey wordt een beetje een self fulfilling prophecy. Ze noemt je paard je kind en maakt nu al drama in je hoofd voor iets wat nog niet eens in beeld is met een lap tekst waar je u tegen zegt. Kom een beetje tot de realiteit. Het leven komt zoals het komt. Je kunt dat aan en waar een deur sluit, gaat een raam open.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 22:31

Nabster schreef:
Hey wordt een beetje een self fulfilling prophecy. Ze noemt je paard je kind en maakt nu al drama in je hoofd voor iets wat nog niet eens in beeld is met een lap tekst waar je u tegen zegt. Kom een beetje tot de realiteit. Het leven komt zoals het komt. Je kunt dat aan en waar een deur sluit, gaat een raam open.

Ik en mijn partner kiezen heel bewust voor een kinderloos leven, vandaar dat het paardenbeest het kind geworden is :+ :D

Ik maak er nu idd al een drama van, omdat ik weet dat het dat ook zal zijn. Hoe kan het dat niet zijn? Ze is het beste wat ik ook heb gehad. Zonder daar zweverig over te willen doen oid - ze is écht het beste wat ik ooit heb gehad. Ze heeft me wijze levenslessen geleerd, ik ben een geduldiger en kalmer en béter mens door haar. Ze was, toen ik geen andere redenen had, de enige reden waarvoor ik uit mijn bed kwam en ging werken. De rode draad, het gouden randje. Waar ik ook doorheen moest, wie ik gaandeweg ook verloren ben - zij was er altijd, zonder oordelen.

Ik ben, dat lijkt me wel duidelijk, een emotioneel mens. Ik huil zelfs bij sommige reclamespots :+ Budweiser doet het er echt om hoor! Om nog maar te zwijgen over liedjes, films. Audities bij The Voice :+ Ik heb een overload aan empathie. Als ik liefheb, is dat intens, tot aan de maan en weer terug - en als ik gekwetst wordt, is dat een tijdje lang grenzeloos. Ik ben (voor zover ik weet :+ ) niet bipolair oid - ik ben gewoon een emotioneel mens.

Begrijp me niet verkeerd - ik ben geen hysterische puber. Ik roep of tier nooit, heb een engelengeduld, ik trek de haren niet uit mijn hoofd. Ik ben niet labiel. Maar als ik pijn heb, als ik tegen zo'n verlies aanloop, heb ik echt heel veel pijn. Daar tegenover staat het mooie gedeelte - ik ervaar de mooie dingen ook heel intens. En dat is goed. Maar er zijn 2 kanten, en ik kijk er tegenop om die 2de kant te moeten voelen. Natuurlijk kijk ik daar tegenop, wie zou dat niet doen?

Dat betekent niet dat ik niet geniet van mijn paard. Integendeel, doordat ik me bewust ben dat aan alles een einde zal komen, geniet ik eens zo hard! Maar dat betekent wel dat de klap, als het zo ver is, ook eens zo hard zal aankomen. Ik maak elke dag herinneringen, heb al zo veel mijlpalen behaald met haar. Elke dag is een geschenk.

En ja - er woont een schrijver in mij. Ik heb heel veel woorden nodig om mezelf uit te drukken - een verhaal vertellen over iets wat ik in de supermarkt heb meegemaakt duurt een half uur :+ Laat staan dat ik hier kom vertellen hoe ik me voel, dat wordt idd een hele lap tekst :+ Bij mijn paard echter vallen die woorden weg - ze verstaat me toch niet :+ Ze voelt me - nog zoiets wat ik van haar geleerd heb! Bij haar kom ik, komen mijn hoofd en mijn hart tot rust. Ik kan bij haar back to basics gaan - voeren, poetsen, poep scheppen. Heerlijk, om even die hersenen te kunnen uitschakelen :D

Ik ben bang, dat geef ik gerust toe, voor het moment dat de deur dicht gaat. Ik weet niet wat het raam me te bieden heeft - ik weet alleen dat zij er niet meer zal zijn dan, en dat vind ik vet eng. Want ik weet niet wie ik zonder haar, zonder paarden ben.

Ik moet maar weer een hond nemen dan, denk ik :+ Een boek schrijven. Heel hard huilen en zielige muziek draaien. Want zo ben ik :+ Ik zal het van me afschrijven, en ik zal compleet instorten.

Ik zal de stukjes "mij" wel oprapen hoor. Ik ga heus niet voor een trein springen. Maar ik huiver voor de enorme pijn die haar verlies zal meebrengen. Dan. Nu nog niet - nu geniet ik. Maar ik vraag me wel af wie ik straks, hopelijk heel veel later, zal zijn, als zij er niet meer is. Het zal incompleet aanvoelen. Ik zal niet weten wat ik met al die extra tijd aanmoet, en wat ik met mezelf aanmoet.

Je schrijft "kom tot de realiteit". Zij is mijn realiteit, zij bepaalt mijn dagen en dromen. Dat doet ze al 9 jaar - hoe kan ik haar verliezen niet vrezen? Het leven komt idd zoals het komt, daar heb je gelijk in - maar dat betekent niet dat ik niet bang ben voor die dag die ooit zal komen. Ik kijk er als een berg tegenop, ik moet rekening houden met het feit dat ze eender wanneer pijn kan krijgen en dat ik dan sterk moet zijn. Ik weet dat ik dat dan ook wel zal zijn, op dat moment - ik weet alleen niet wat er daarna komt. Ik dénk het te weten - maar de tijd zal het leren. De realiteit is dat ik niet weet hoe lang we nog hebben - een jaar? Tien jaar? Hoeveel het er ook zijn - ik geniet elke dag. En zo heel af en toe vrees ik het moment dat ik niet meer kan genieten van haar. De herinningen zullen er natuurlijk altijd zijn, die kan niemand ons afnemen. Ik wou alleen dat er een manier was dat zij me niet ontnomen kan worden, maar wie wilt dat nu niet :)

Ik ben elke dag dankbaar voor haar. Voor alles wat we gedaan hebben, voor alles wat ik van haar geleerd heb. Maar juist daarom zal het zo'n enorme pijn gaan doen :) De realiteit is dat ik haar ooit zal verliezen, en dat ik daarmee een stuk van mezelf zal verliezen. Het zal slijten, het zal draaglijk worden. Ik weet alleen nog niet hoe :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 22:37

Binck8 schreef:
Poeh, dit komt binnen.

Vandaag is mijn paard jarig, mijn droom paard waar ik helaas al 8 jaar niet meer op kan rijden (medisch bij hem en bij mij).
Vandaag wordt hij 20, mijn Fries. Hij staat aan huis, dus zijn sterven zal zeer grote impact hebben.

Jarenlang als het niet zo goed met hem ging zei ik tegen hem dat hij nog moest vechten en niet mocht gaan. Hij moest me beloven minimaal 20 te worden.... Nu is hij 20 en het gaat redelijk met hem maar ik weet ook dat ieder jaar weer een hindernis op zich is en dat dat nemen van die hindernis voor hem en mij niet vanzelfsprekend is.
Al meerdere jaren bereid ik me voor zover kan enigszins voor op wat ooit komen gaat omdat ik hem wil laten gaan voordat leven lijden wordt. Je ontkomt er niet aan er toch sinds over na te denken.
Ik weet ook dat met zijn sterven mijn paarden houden stopt, dat is een beslissing genomen met mijn hoofd. Qua gezondheid moet ik niet meer aan een nieuw paard beginnen. Maar ik moet ook dieren om mee heen hebben, dat hoort bij mij en heb ik nodig. Dus ik ben er ook van overtuigd dat ik na zijn dood mijn weg wel weer zal vinden en dat stuk een andere invulling ga en kan geven.

Ik ben mijn paard dankbaar voor alles wat hij mij heeft gegeven, ik vind dadelijk afscheid nemen minder erg dan dat ik hem nooit gekend/gehad zou hebben. Mijn leven is zoveel mooier door hem, al die tijd dat ik hem heb gehad, alle tijd die ik hem nog heb een daarna door de herinneringen aan wat we samen hadden.

Een waarheid als een koe, dat heb je mooi gezegd!
Maar dat neemt niet weg dat ik er als een berg tegenop zie :+

Bedankt allemaal, voor jullie woorden en verhalen. Blijkbaar kan het, verder leven na een verlies. Ik heb zelf ook al dieren verloren, maar nog nooit een paard. Nog nooit een soulmate.
Onze honden waren stuk voor stuk geweldig - maar die waren van mijn ouders :+ Natuurlijk had ik daar ook een band mee, maar ik woon al meer dan 10 jaar niet meer "thuis" dus zag hen niet elke dag, in tegenstelling tot mijn paard.
De band met een hond is prachtig - maar de band die ik met mijn paard heb, gaat veel dieper. Daardoor lijkt het verlies me ook zwaarder te zijn.
Met de honden ging ik wandelen, daar stoeide en knuffelde ik mee. Met mijn paard dans ik, zweef en vlieg ik. Ik heb 500kg onder controle op mijn pinken, kan voor/naast haar staan en haar met een handbeweging of stemcommando iets vragen - en ze doet het nog ook! Ik leef veel intenser met haar samen dan ik met mijn ouders hun honden heb gedaan, en dat voel ik in onze band.

Maar: het kan dus. Ik moet dan alleen uitvogelen hoe :+

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 23:00

Maar als je merrie er niet meer is dan kan je met een ander paard ook weer een band opbouwen.Je kan dat paard dezelfde liefde en kansen geven zoals nu bij je merrie.Natuurlijk zal het anders zijn.Geen paard is hetzelfde.Maar ik weet zeker dat er ergens een paard zal zijn dat weer je soulmate gaat worden.En dat paard dezelfde liefde kan geven.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 06:41

Britta31 schreef:
Maar als je merrie er niet meer is dan kan je met een ander paard ook weer een band opbouwen.Je kan dat paard dezelfde liefde en kansen geven zoals nu bij je merrie.Natuurlijk zal het anders zijn.Geen paard is hetzelfde.Maar ik weet zeker dat er ergens een paard zal zijn dat weer je soulmate gaat worden.En dat paard dezelfde liefde kan geven.

Als die klik er is, kan dat zeker!
Ik had het laatst met mijn beste vriendin over onze manier van paarden houden. Zij zei eerlijk dat ze het nooit op mijn manier zou kunnen - elke dag zelf moeten voeren, wei en stal uitmesten, ... Zij staat volpension op een luxestal met een duur springpaard, ik sta halfpension op een heel nette "boerenstal" met een lieve grasmaaier :D
Dat bedoel ik in de OP ook met opofferingen - elke dag opnieuw sta ik daar, ook toen ik in december mijn auto verkocht en elke dag door weer en wind 10km met de fiets naar haar ging, ook als vriendinnen wat leuks gaan doen, enzoverder. En ik kan niet eens rijden, maar dat vind ik helemaal niet erg. Ik geniet meer van haar gezelschap dan van rijden. Je maakt opofferingen, en gezien onze band maak ik die graag - maar voor minder zou ik dat niet nog eens kunnen :D

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 06:52

LWDaisy schreef:
Nabster schreef:

Ik en mijn partner kiezen heel bewust voor een kinderloos leven, vandaar dat het paardenbeest het kind geworden is :+ :D

Ik maak er nu idd al een drama van, omdat ik weet dat het dat ook zal zijn. Hoe kan het dat niet zijn? Ze is het beste wat ik ook heb gehad. Zonder daar zweverig over te willen doen oid - ze is écht het beste wat ik ooit heb gehad. Ze heeft me wijze levenslessen geleerd, ik ben een geduldiger en kalmer en béter mens door haar. Ze was, toen ik geen andere redenen had, de enige reden waarvoor ik uit mijn bed kwam en ging werken. De rode draad, het gouden randje. Waar ik ook doorheen moest, wie ik gaandeweg ook verloren ben - zij was er altijd, zonder oordelen.

Ik ben, dat lijkt me wel duidelijk, een emotioneel mens. Ik huil zelfs bij sommige reclamespots :+ Budweiser doet het er echt om hoor! Om nog maar te zwijgen over liedjes, films. Audities bij The Voice :+ Ik heb een overload aan empathie. Als ik liefheb, is dat intens, tot aan de maan en weer terug - en als ik gekwetst wordt, is dat een tijdje lang grenzeloos. Ik ben (voor zover ik weet :+ ) niet bipolair oid - ik ben gewoon een emotioneel mens.

Begrijp me niet verkeerd - ik ben geen hysterische puber. Ik roep of tier nooit, heb een engelengeduld, ik trek de haren niet uit mijn hoofd. Ik ben niet labiel. Maar als ik pijn heb, als ik tegen zo'n verlies aanloop, heb ik echt heel veel pijn. Daar tegenover staat het mooie gedeelte - ik ervaar de mooie dingen ook heel intens. En dat is goed. Maar er zijn 2 kanten, en ik kijk er tegenop om die 2de kant te moeten voelen. Natuurlijk kijk ik daar tegenop, wie zou dat niet doen?

Dat betekent niet dat ik niet geniet van mijn paard. Integendeel, doordat ik me bewust ben dat aan alles een einde zal komen, geniet ik eens zo hard! Maar dat betekent wel dat de klap, als het zo ver is, ook eens zo hard zal aankomen. Ik maak elke dag herinneringen, heb al zo veel mijlpalen behaald met haar. Elke dag is een geschenk.

En ja - er woont een schrijver in mij. Ik heb heel veel woorden nodig om mezelf uit te drukken - een verhaal vertellen over iets wat ik in de supermarkt heb meegemaakt duurt een half uur :+ Laat staan dat ik hier kom vertellen hoe ik me voel, dat wordt idd een hele lap tekst :+ Bij mijn paard echter vallen die woorden weg - ze verstaat me toch niet :+ Ze voelt me - nog zoiets wat ik van haar geleerd heb! Bij haar kom ik, komen mijn hoofd en mijn hart tot rust. Ik kan bij haar back to basics gaan - voeren, poetsen, poep scheppen. Heerlijk, om even die hersenen te kunnen uitschakelen :D

Ik ben bang, dat geef ik gerust toe, voor het moment dat de deur dicht gaat. Ik weet niet wat het raam me te bieden heeft - ik weet alleen dat zij er niet meer zal zijn dan, en dat vind ik vet eng. Want ik weet niet wie ik zonder haar, zonder paarden ben.

Ik moet maar weer een hond nemen dan, denk ik :+ Een boek schrijven. Heel hard huilen en zielige muziek draaien. Want zo ben ik :+ Ik zal het van me afschrijven, en ik zal compleet instorten.

Ik zal de stukjes "mij" wel oprapen hoor. Ik ga heus niet voor een trein springen. Maar ik huiver voor de enorme pijn die haar verlies zal meebrengen. Dan. Nu nog niet - nu geniet ik. Maar ik vraag me wel af wie ik straks, hopelijk heel veel later, zal zijn, als zij er niet meer is. Het zal incompleet aanvoelen. Ik zal niet weten wat ik met al die extra tijd aanmoet, en wat ik met mezelf aanmoet.

Je schrijft "kom tot de realiteit". Zij is mijn realiteit, zij bepaalt mijn dagen en dromen. Dat doet ze al 9 jaar - hoe kan ik haar verliezen niet vrezen? Het leven komt idd zoals het komt, daar heb je gelijk in - maar dat betekent niet dat ik niet bang ben voor die dag die ooit zal komen. Ik kijk er als een berg tegenop, ik moet rekening houden met het feit dat ze eender wanneer pijn kan krijgen en dat ik dan sterk moet zijn. Ik weet dat ik dat dan ook wel zal zijn, op dat moment - ik weet alleen niet wat er daarna komt. Ik dénk het te weten - maar de tijd zal het leren. De realiteit is dat ik niet weet hoe lang we nog hebben - een jaar? Tien jaar? Hoeveel het er ook zijn - ik geniet elke dag. En zo heel af en toe vrees ik het moment dat ik niet meer kan genieten van haar. De herinningen zullen er natuurlijk altijd zijn, die kan niemand ons afnemen. Ik wou alleen dat er een manier was dat zij me niet ontnomen kan worden, maar wie wilt dat nu niet :)

Ik ben elke dag dankbaar voor haar. Voor alles wat we gedaan hebben, voor alles wat ik van haar geleerd heb. Maar juist daarom zal het zo'n enorme pijn gaan doen :) De realiteit is dat ik haar ooit zal verliezen, en dat ik daarmee een stuk van mezelf zal verliezen. Het zal slijten, het zal draaglijk worden. Ik weet alleen nog niet hoe :)

Eerlijk? Dit klinkt mij psychisch niet helemaal gezond in de oren..ik zou bijna zeggen: 'doe eens gewoon normaal.'

Dit is zo super gedramatiseerd over iets dat nog helemaal niet in zicht is dat ik hoop dat het je schrijversgeest is die het allemaal een beetje overdrijft, want helemaal goed klinkt dit niet.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 07:13

Je hebt "er kapot van zijn" (wat logisch en begrijpelijk is) en "er echt kapot van zijn". Ik denk dat het gezond is om je binding met het leven (structuur, doelen, verbondenheid) op meer fronten te ontwikkelen dan alleen bij een paard.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 07:27

Sunnda schreef:
Eerlijk? Dit klinkt mij psychisch niet helemaal gezond in de oren..ik zou bijna zeggen: 'doe eens gewoon normaal.'

Dit is zo super gedramatiseerd over iets dat nog helemaal niet in zicht is dat ik hoop dat het je schrijversgeest is die het allemaal een beetje overdrijft, want helemaal goed klinkt dit niet.

Ja hoor :D
Ik spreek met heel heel woorden, maar ben niet labiel of hysterisch oid :) Integendeel, ik ben altijd vrij kalm, en kan de keren dat ik écht pijn had op 1 hand tellen. En dan loop ik ook niet de haren uit mijn hoofd te trekken oid hoor :) Op zo'n moment klap ik zelfs eerder even dicht, huil ik uit, verwerk ik in mezelf. Op papier gebruik ik veel woorden, ik krijg het niet korter uitgelegd :+ Het komt vast stormachtig en dramatisch over, maar in real life ben ik helemaal geen dramaqueen :)

Ik gooi met zoveel woorden, omdat ik het niet korter kan uitleggen. Ik schrijf al meer dan 20 jaar, lees 65 boeken per jaar. Ik hou van woorden, en gebruik ze in overvloed. Maar in real life zal ik zelden crashen, flippen, over de rooie gaan. Zie je, nu doe ik het weer :+ :D

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 07:30

Nabster schreef:

Dit was ook mijn eerste reactie inderdaad. Je weet nooit hoe de omstandigheden zullen zijn, dus het heeft ook geen zin om je daar nu al druk om maakt.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 07:31

VogeltjeM schreef:
Je hebt "er kapot van zijn" (wat logisch en begrijpelijk is) en "er echt kapot van zijn". Ik denk dat het gezond is om je binding met het leven (structuur, doelen, verbondenheid) op meer fronten te ontwikkelen dan alleen bij een paard.

Oh maar ik doe ook wel andere dingen hoor - relatie, familie, vrienden, uit eten, filmpje gaan kijken, gaan zwemmen, ... Ik lees veel, maak eens een puzzel, werk graag in onze tuin, kook graag, ik struin boekenmarkten af, ...
Maar die omgang met paarden, die kennis die ik daar rond heb opgebouwd - dat doe ik al 20 jaar, en daar ben ik goed in. Dat heeft me gevormd, het heeft de persoon gemaakt die ik vandaag ben. En ik vraag me gewoon af wat daarmee gebeurt mocht zij er niet meer zijn :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 08:57

Wat ik al zei.Na een lange tijd of misschien wel kort komt er weer een paard op je pad waar je weer of bijna weer een band mee zal hebben.Het zal een tijd duren natuurlijk,je moet naar elkaar toe groeien maar dat komt goed.Zoals ik al zei over toen mijn merrie stierf.Ik was erg aan haar gehecht en Iwan kwam de volgende dag al door onze ruin.En met Iwan had ik toch gelijk die klik.Terwijl Iwan niet eens van mij was.Hij stond hier in "pension".Natuurlijk heb ik ook een band met onze ruin.Maar hij is altijd een beetje afstandelijk geweest naar mij toe.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 09:04

Citaat:

Dit had ik ook kunnen schrijven.
En ondanks dat ik elke dag van hem genoot was ik hier ook zo bang voor.
Hij stond aan huis, dat kon toch niet zonder hem?
En toch is het niet gebeurt dat verschrikkelijke verdriet waar ik niet overheen zou komen.
Dat had ik ook nooit verwacht.
Maar het was ook goed zo. Omdat hij ouder was ben je er ook wel een soort van op voorbereid, zeker omdat je er mee bezig bent.

Ik denk wel dat het heel anders is als je een jong paard plotseling verliest.
Dan krijg je gedachtes als waarom en het is niet eerlijk.
Maar bij een ouder paard is het wat er bij komt kijken en dat gaf mij echt ook rust en vrede omdat het mooi was gegaan.
Achteraf denk ik dat ik vooral bang was dat zijn inslapen rot zou gaan en de ellende die je daarvan wel eens hoort.
Maar hier is alles zo mooi verlopen.