Hoefsmid slaat paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 07:52

Idd, moeilijk te zeggen en ook in de gevallen waarbij het gaat om een verhaal slechte opvoeding, verdedigen de eigenaren het paard, want nooit hun schuld.

Dat ze uren stil staat bij het poetsen staat toch totaal los van de hoefsmid. Dit doet ze niet uren, op 3 benen staan en iemand die kapot, snijdt en raspt aan de voet. Dat zou ze meer moeten doen.

Dus neem een voet tussen je benen als aan smid en ga bv met een hamertje licht op de voet tikken, wiebel die over en weer,....(en niet voor 10 sec, maar voor 5 minuten).

Zo leden je concreet de smid.

Hoefjes uitkrabben is ook niet hetzelfde, die voet moet dan gewoon omhoog, zit niet tussen benen(dus wat verder van hun lijf).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:06

Allereerst: mijn advies zou juist zijn: ga eens weg als de smid er is. Ik ken meerdere paarden die juist braver zijn zonder eigenaar in de buurt :D

Als jij vind dat je paard nee mag zeggen, dan is het niet eerlijk voor het dier als dat tijdens de smid( of elke andere situatie waar iets moet) ineens niet meer mag.

Dat is onduidelijk voor je paard. En ook niet fair voor de behandelaren van je paard.

Als je dit consequent zou volgen moet je tegen je smid zeggen: als zij nee zegt, dan stoppen we( en dan betaal ik jou wel gewoon) . Maar dan moet je daar je verwachtingen in bespreken.

Je verwacht nu dat je paard door de smid gedaan word, de smid doet zijn best aan die verwachting te voldoen.

Wij doen met jonge paarden heel vaak van te voren afstemmen dat we alleen voor doen, of alleen achter. Is duurder, maar principes kosten geld :D

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:14

Ik geef de hoefsmid groot gelijk. Een paard hoort geen persoon aan de kant de duwen. We horen nu natuurlijk maar 1 kant van het verhaal en 10x is wel erg veel, maar ik vind dat de basis goed hoort te zitten, een paard hoort geen mensen te duwen (dus basisopvoeding, wat aan de eigenaar is).
Het stukje een paard mag nee zeggen snap ik en met poetsen, grondwerken, rijden enz luister ik zeker naar m'n paard, maar de hoefsmid (en dierenarts) hoort er gewoon bij en dan heeft mijn paard zich te gedragen. Er zijn ook andere manieren voor een paard om nee te zeggen, duwen is voor mij een no go, in welke situatie dan ook.
Mijn huidige hoefsmid is ontzettend geduldig, daar heb ik zelfs gezegd dat mijn pony soms (met bekappen) een welgetimede tik kan gebruiken. De hoefsmid ging er vanuit dat mijn pony iets niet kon, dus gaf hem heel veel tijd.
Wel belangrijk, dat de de band tussen hoefsmid en paard er is en de tik op het goede moment is. Mijn pony is echt niet de makkelijkste met bekappen, uit zich vaak in onzekerheid/angst (dus nee, dan is een tik niet verstandig), maar soms wil hij soms gewoon iets niet, of duurt het hem te lang. Geduld en begrip en soms een goedgetimede tik met op het juiste moment weer belonen.
Er worden hier al goede tips gegeven, ga zelf aan de slag met je paard en in gesprek met de hoefsmid. Ikzelf denk dat dit verstandiger is dan meteen een ander zoeken, ik denk dat je dan tegen hetzelfde probleem blijft aanlopen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:16

Ik heb toch ook wel wat horken van smeden gezien, die zelf ook flink losse voeten hadden... Het is zeker niet altijd de opvoeding, geduld is ook een dingetje.

Wat ik me ergens kan voorstellen, het is een lichamelijk zwaar beroep met een zeker gevaar wanneer een paard te losse voeten krijgt.
Taak ligt bij de eigenaar dat in de juiste banen te begeleiden, met dagelijks trainen en ook tijdens het bekappen te corrigeren en in te grijpen om spanning af te laten vloeien. Soms is een stemcommando voldoende wanneer ze gaan wiebelen, soms moet je afleiden en soms is het handig even een rondje te stappen.

Hier een ouder paard die als ze koud van de weide komt wat moeite heeft achter, die probeer ik ervoor al een paar keer opgepakt te hebben bijvoorbeeld.

kiki1976

Re: Hoefsmid slaat paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:24

Is altijd lastig vanachter een scherm te bepalen.

Ooit hebben wij wel eens een smid weg gestuurd die veel te losse handen had en die het nodig vond om bij een doodsbang beestje flink te gaan slaan op het hoofd.

Mijn merrie was als 3.5 jarige echt doodsbang bij het bekappen van haar achter hoeven. Ze liet zich letterlijk gewoon vallen, voor kon ze wel bekapt worden.
De smid die we hadden heeft 1x per week met haar geoefend als ze op stal was, en duurde evengoed een half jaar voordat ze achter bekapt kon worden. Gelukkig was het de winter periode en groeide de hoeven niet zo hard.

Ondertussen is ze 12 en nu is het soms echt een draak bij dr (vrouwlijke smid overigens). Een tijdje een andere smid gehad, daar deed ze het niet bij.
Maar soms heeft ze er gewoon geen zin in (nog steeds als ze zelf bv aan komt lopen en ziet de smid, staat ze gelijk aan de grond genageld met een blik van......)
De smid pakt haar ook echt wel aan, omdat ze anders echt vervelend gaat lopen hangen op het been wat voor bekapt wordt, achter is ze gewoon braaf.
De smid zie al eens, dit is echt de nasleep omdat ik haar altijd in het begin heel soft heb aan moeten pakken.
En zelfs toen ze haar al jaren bekapte, ging mijn paard ooit een keer per ongeluk op haar tenen staan wat haar zeer deed. Evengoed stond ze gelijk helemaal in elkaar gedoken, bang voor schoppen/klappen.

En ja als ze zich misdraagt dan zet de smid haar recht, maar wel op een eerlijke correcte manier

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:27

Snoppie schreef:
Maureen95 schreef:
Maar als je paard dit dus alleen bij de hoefsmid doet, is het dan niet een goed idee om het een keer bij een andere hoefsmid te proberen? Mijn paard vond mannen eng. Toen ik haar een keer door een vrouwelijke hoefsmid heb laten bekappen was ze een stuk minder gespannen.

Al gedaan helaas, had gehoopt dat dit een oplossing kon zijn maar helaas.

Je kunt natuurlijk alle hoefsmeden van de wereld voorbij laten komen en hopen dat er een tussen zit die naar het zijn zin is.....Dat lijkt me niet de weg. Je werkt om het probleem heen ipv op te lossen.

Paard heeft zich te gedragen en dat is de verantwoording van de eigenaar. Tenzij het paard een goede reden heeft. Is nog jong en onervaren, heeft pijn of hele slechte ervaringen. Bij onervaren en slechte ervaringen zul je als eigenaar én hoefsmid samen een plan van aanpak moeten kiezen. Maar het is wel de rug van de hoefsmid die het moet kunnen opvangen. Bovendien moet een smid soms gewoon doorpakken omdat het paard soms heel vindingrijk is. Idd lekker hangen op de smid (domineren) voeten terug trekken ( dominant, angst of pijn ). Alles is te trainen ook slechte ervaringen. Het is de eigenaar die in het verleden blijft hangen, niet het paard. Heeft het paard pijn dan is dat heel vervelend maar bekappen moet toch echt gebeuren.

Zoek een hoefsmid die op dezelfde golflengte zit als jij. Jij moet dat bepalen, niet je paard.En wees niet “ te soft” als een smid jouw paard eens corrigeert. Zolang er geen excessen zijn zie het als opvoeding van je paard wat jij hebt laten liggen...
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 15-07-20 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:27

Het ligt er een beetje aan wat er gebeurt, als je paard aan het drammen is dan mag de smid best corrigeren :j Zo iemand heeft zwaar en gevaarlijk werk dus paarden moeten wel luisteren.

Ik heb ook wel eens gehad dat ik er niet bij was en dat de smid -kwam ik later achter- m'n paard achterover geslagen heeft. Dat dier was bang van rook en had juist wat geduld nodig, die man is dus ook nooit meer geweest.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:28

Zo’n getypt verhaal is lastig te beoordelen.

Mijn smidt slaat mijn paarden niet maar corrigeert ze wel heel duidelijk als dat nodig is, ze hoeven niet op hem te gaan hangen of vervelend te doen. Geeft hij ze dan wel een keer een corrigerende tik dan was dat schijnbaar nodig. Hij kent mijn paarden echter ook en weet welke paarden er gevoeliger zijn en welke wel wat kunnen hebben, daarmee houdt hij rekening.

De smidt moet veilig kunnen werken, het werk is als ze normaal doen al zwaar genoeg.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:39

Lastig in te schatten zonder het gezien te hebben.

Mijn ervaring met 4 smeden en hetzelfde paard binnen 1.5 jaar (ivm verhuizing) was dat de werkwijze van de smid behoorlijk van invloed is op het gedrag van het paard... Bij 3 smeden geen enkel commentaar of klachten gehad op opvoeding/gedrag van het paard. Rondom beslagen zowel aan een los touwtje aan de hand of aan 2 kanten vastgezet, met en zonder mij erbij.
De 4e stond me toch de tieren en te doen, meppen met z'n vijl: paard leunde op hem en trapte gericht. Dat laatste keur ik absoluut niet goed maar ik herkende écht mijn paard niet terug :n Kon er de vinger niet op leggen want overduidelijk lomp was de smid niet, wel ongeduldig en paard pikte dat niet blijkbaar...

Die van jou is blijkbaar niet makkelijk bij meerdere smeden. Dat maakt het al wel een ander verhaal.
Een corrigerende tik gaat een paard niet dood van, maar frustratie afreageren gaat mij te ver.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:44

Natuurlijk zijn er rotte appels van smeden.
Maar ik denk dat er meer onopgevoede paarden zijn dan ongeduldige smeden.
En de meeste smeden hebben wel de kennis of het angst of onbegrip is of geen zin om de voet te geven.

Voetjes op tillen bij een eigenaar of stalgenoot is vaak toch heel wat anders dan het stevig vasthouden van de smid en het kappen.
Als een eigenaar dat niet leert moet de smid zijn rug dan maar kapot laten trekken? Ik vind van niet.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:44

Toen ik zelf nog een paard had, maakte ik ook weleens mee dat smeden een brul of tik gaven als hij ging duwen of hangen.
En dan hield mijn paard er ook altijd wel mee op, dus ik had daar eigenlijk geen moeite mee.

Enige wat mij nog bijstaat wat ik echt super apart vond is dat mijn paard een keer achterin zijn stal met een halstertouw aan zn drinkbak vastgebonden stond.
Ik wist niet wat ik zag toen ik op stal kwam.
Later bleek dat een smid het paard erna moest behandelen en dat de paarden via de hoofden contact hadden niet fijn vond *onrust.
Ik ben daar nooit over ingelicht en paard stond nog vastgebonden!.
Heel bijzonder

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:49

Ik denk dat deze smid niet de juiste combinatie is met je merrie. Een mens moet ook aanvoelen of een paard het doet vanuit angst of wat anders. Angstige paarden op de kop geven werkt alleen maar averrechts, ze zal de volgende keer nog meer spanning opbouwen door negatieve associaties.

Ik zou gaan voor iemand met veel geduld, van te voren uitleggen hoe ze reageert en hoe je wilt dat de smid daar op reageert. Afstemmen, rust, geduld en vertrouwen daar zal het uiteindelijk wel goed mee komen.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 15-07-20 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:49

Ik heb gelukkig brave paarden bij de hoefsmid, maar mocht mijn smid het nodig vinden ze te corrigeren mag hij dat doen. Hij moet goed en veilig zijn werk kunnen doen. Ik heb de instelling dat zolang ik met de paarden bezig ben dat ze mee moeten werken. Ik vraag geen onredelijke dingen van ze. De overige 22 uur per dag mogen ze zelf weten wat ze doen maar ben ik met ze bezig (of de smid of de dierenarts) dan moeten ze gewoon mee werken.
Geeft je smid een corrigerende tik moet kunnen ze zijn niet van suiker. Afreageren (wat ik vroeger wel eens mee maakte ) is voor mij direct einde samenwerking met die smid.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:05

Stilstaan bij poetsen is echt iets heel anders dan stilstaan bij bekappen.

Ik bekap zelf, en op een slechte dag kan zelfs mijn brave paardje ontzettend zitten etteren tijdens het bekappen (proberen weg te lopen op drie benen, leunen, mijn bh bandje omhoog trekken en weer laten vallen.. etc.) terwijl ze dan heel stil kan staan bij het poetsen/invlechten. Bekappen is al best wel zwaar en het wordt op dat soort dagen niet makkelijker :+ Dan corrigeer ik ook wel even. Dat is echter bijna nooit nodig, want normaal staat ze gewoon netjes stil.
Mijn paard is trouwens ook een echte merrie, een beetje zoals jij soms beschrijft. Je moet haar netjes om haar voet vragen, dan tilt ze hem zelf op. Als je de hoef zomaar pakt heeft ze er al snel geen zin meer in.

Als ik jou was zou ik mijn paard gewoon af en toe zelf bekappen/bijvijlen. Hier zijn cursussen voor en je kan ook nog een hoefsmid vragen om af en toe te kijken of je het wel goed doet. Al is het alleen maar de haakjes eraf vijlen: je kan wel zelf je paard aanleren dat de hoefsmid helemaal niet eng is. Dit kan je namelijk zelf op jouw tijd doen en zoveel tijd nemen als nodig is. Een hoefsmid heeft nog andere paarden waar hij/zij bij moet zijn, maar jij op dat moment niet. Als ze te overprikkelt raakt kun je ook gewoon stoppen (als de hoeven gelijk zijn ten minste).

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:16

Mijn paarden krijgen snoepjes van de smid, maar dat is misschien het andere uiterste :+

Ik zorg dat ik er altijd zelf bij ben. Zet mijn paarden niet vast bij de smid en mochten ze toch een keer wat lastiger zijn kan ik ze zelf corrigeren.

Als de smid er is moeten ze gewoon luisteren. Ze zijn veel te groot, zwaar en lomp voor stom gedoe. Hoefsmid zijn is fysiek heel zwaar werk en je wilt dat je smid langer mee gaat dan vandaag. Dat ze anders doen dan dat jij even voetjes krabt is niet zo gek, want ze moeten het been vaak hoger houden en het duurt ook nog een stuk langer dan even krabben.

Oftewel, opvoeden die handel en niet te snel koetsjiekoetsjie doen. Zeg ik niet dat je ze in elkaar moet slaan oid, maar het moet ook wel duidelijk zijn. Dit mag wel en dit mag gewoon echt niet. Niets is fijner voor een (onzeker) paard dan weten waar ze aan toe zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:17

De hoefsmid hangt onder mijn paard en niet gewoon om hoefjes te krabben, maar om secuur en kwaliteitsvol werk af te leveren. Als mijn paard dat heel moeilijk maakt, dan mag de smid van mij gerust correct corrigeren. Als een paard namelijk alleen iets braafjes doet met de eigenaar, dan is het paard toch nog niet helemaal goed opgevoed. Er is een beginnetje, maar het is zeker nog niet goed. Om dan de hoefsmid maar de speelbal te laten zijn van een onopgevoed paard en daar niks tegen te mogen doen is ook niet eerlijk.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:23

Ik had een hoefsmid die onze welsh een keiharde schop in haar buik gaf toen ze niet snel genoeg stilstond. Ik heb hem gezegd dat ik dat niet vond kunnen. Ze was echt niet vreselijk vervelend, maar was wel een beetje bang van mannen. Hij heeft het nooit meer gedaan gelukkig.

Jaren later moest ik door omstandigheden op zoek naar een nieuwe hoefsmid. De eerste die kwam was zelf erg onrustig en dat sloeg over op de paarden, die inmiddels gewoonlijk doodkalm waren bij de smid. Heb toen een andere gezocht en ben daar altijd blij mee geweest. Een nog jonge man, heel bekwaam, werkte snel en was heel vriendelijk tegen mens en dier. Zelfs als een paard vervelend was, bleef hij rustig. Echt een geweldige hoefsmid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:29

Mijn smid blijft over het algemeen vrij rustig, maar gister heeft ie toch even een corrigerend duwtje gehad. En ik was em ook constant aan het corrigeren. Hij vind het nogal leuk om de berggeit te doen als ze aan het beslaan is. Dit is gewoon onhandig ook gaat ie steeds ronddraaien op 3 benen lopen trekken etc.

Hij krijgt speciaal beslag, maar ze is toch snel 2.5 uur bezig (met nieuwe ijzers).

Soms is het echt nodig om te corrigeren, voor paard en mens. Je kunt zelf denk ik het beste inschatten of het corrigeren of echt slaan is. Dat kunnen wij vanaf bokt niet doen natuurlijk

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:40

Onlangs was er nog een krantenbericht over een smid die een paard met de hamer op het hoofd had geslagen met als gevolg o.a. een schedelbreuk.Er zijn echt hele ruwe smeden die ik in elk geval niet wil bij mijn paard. dan zoek ik een andere die zonder geweld weet te corrigeren als dat nodig is.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:48

Snoppie schreef:
En ik ben een voorstander van dat een paard ook nee mag zeggen, dit wil ik dan ook niet afleren.

Ik snap het helemaal, maar hier zit wel een probleem.
De smid heeft geen tijd voor paarden die ‘nee’ willen zeggen. Die heeft al een heel zwaar beroep, en een planning.
Ik zie steeds meer smeden die extra (gaan) rekenen voor lastige paarden. Het kost ze veel te veel tijd. Tegenwoordig zijn er veel paarden minder goed opgevoed dan vroeger. Toen was het stilstaan is stilstaan, en nu is het veel meer van ongewenst gedrag negeren en niet straffen.
Ik zeg niet wat goed en fout is, maar feit is dat het het leven van een smid niet makkelijker maakt als een paard niet stilstaat.

Bij mij hoeft de smid overigens niet in te grijpen, ik ben haar meestal voor. Paard weet dat klieren niet okay is. Je mag 23 uur per dag je eigen ding doen, bij de smid ga je gewoon even super netjes stilstaan met een pootje in de lucht.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:51

Nee zeggen doet ze inderdaad maar in de wei.
Ik wil echt wel luisteren naar wat een paard aangeeft. En kijk heel goed naar hun lichaamstaal en orenspel.
Maar in sommige dingen word er geen nee geaccepteerd.
Sta ik voor de weg stil en ze denken dat doorlopen leuk is geef je toch ook een nee aan?
Nou de hoefsmid pesten is ook gewoon niet nodig. Voetjes optillen en te sneller is het klaar. Punt.
Dat getruttel met paarden geeft vaak alleen maar onduidelijkheid en juist daardoor angst.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:22

ruitje schreef:
Allereerst: mijn advies zou juist zijn: ga eens weg als de smid er is. Ik ken meerdere paarden die juist braver zijn zonder eigenaar in de buurt :D

Als jij vind dat je paard nee mag zeggen, dan is het niet eerlijk voor het dier als dat tijdens de smid( of elke andere situatie waar iets moet) ineens niet meer mag.

Dat is onduidelijk voor je paard. En ook niet fair voor de behandelaren van je paard.

Als je dit consequent zou volgen moet je tegen je smid zeggen: als zij nee zegt, dan stoppen we( en dan betaal ik jou wel gewoon) . Maar dan moet je daar je verwachtingen in bespreken.

Je verwacht nu dat je paard door de smid gedaan word, de smid doet zijn best aan die verwachting te voldoen.

Wij doen met jonge paarden heel vaak van te voren afstemmen dat we alleen voor doen, of alleen achter. Is duurder, maar principes kosten geld :D

Lijkt me een zeer zinnig advies!

Bespreek met je smid wat je wel en niet wilt. Kan de smid daar niet mee leven? Zoek een ander die dat wel kan.

edit, toevoeging:

eilleen333 schreef:
Snoppie schreef:
En ik ben een voorstander van dat een paard ook nee mag zeggen, dit wil ik dan ook niet afleren.

Ik snap het helemaal, maar hier zit wel een probleem.
De smid heeft geen tijd voor paarden die ‘nee’ willen zeggen. Die heeft al een heel zwaar beroep, en een planning.

Mijn ervaring: de meeste paarden (met nadruk op meeste!) die nee zeggen doen dat omdat ze het fysiek moeilijk vinden om bekapt te worden (balans houden op 3 benen terwijl er aan been 4 gewerkt wordt). Juíst door te luisteren naar 'nee' geef je ze vertrouwen en zijn ze vaak makkelijker te bekappen. De kunst als smid is om een balans te zoeken tussen, hou nog even vol en ik geef je je voet terug.

Als dat zorgt dat je smid daardoor steeds langer dan gebruikelijk bezig is met je paard dan is het niet meer dan redelijk imo dat je daarvoor extra betaald.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 15-07-20 10:27, in het totaal 2 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:23

Het is in mijn ogen niet zozeer dat de huidige paarden slechter zijn opgevoed. De paarden zijn anders, er wordt ander soort werk van ze verwacht, ze zijn anders gefokt, veel paarden komen onvoldoende toe aan hun basisbehoeften. Kun je paarden opvoeden tot alles wat je maar wilt? Nee, natuurlijk niet, je kunt ze trainen in hun gedrag, ze aan verschillende mensen en situaties laten wennen. Maar opvoeden en verwachten dat ze altijd aan iedereen gehoorzaam zijn, nee, dat is echt te veel gevraagd aan de meeste paarden. Dan zeggen dat de eigenaar beter moet opvoeden helpt ook niet echt. Kijk maar naar kinderen: ieder heeft een eigen beeld van wat "goed" opvoeden is. We hebben te maken met vele visies daarop en dat is bij paarden niet anders. De bekappers, tandartsen en andere mensen die iets met onze dieren moeten doen, hebben in de huidige tijd nou eenmaal daarmee te dealen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:37

}:0 Ik vind jouw redenatie ook wel apart... een paard mag gewoon niet altijd nee zeggen. Net als ouders die nooit nee zeggen omdat hun bakseltje daar zogenaamd emotionele schade van zou krijgen :') Dat worden de aller ergste :r
Dus ja, of je betaalt de smid niet alleen voor het bekappen, maar ook voor de gedragstraining en de wachttijd voor als het paard op dat moment nee zegt, of je doet zelf een goede cursus en gaat zelf bekappen, of je accepteert dat de smid zijn grenzen aangeeft.
Dit alles is natuurlijk alleen van toepassing als je smid normaal bezig is. Als hij een paard mept die braaf is of buitensporig hard corrigeert dan andere smid nemen

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:44

Maar wat is normaal? Daar denkt iedereen anders over. En jij vindt dat een paard niet altijd nee mag zeggen, maar een ander denkt daar weer anders over. Ik bedoel maar te zeggen dat er veel meer ruimte is dan alleen het zwart-wit. En je zoekt daarin wat bij jou en je paard past.