Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Snoppie schreef:Maureen95 schreef:Maar als je paard dit dus alleen bij de hoefsmid doet, is het dan niet een goed idee om het een keer bij een andere hoefsmid te proberen? Mijn paard vond mannen eng. Toen ik haar een keer door een vrouwelijke hoefsmid heb laten bekappen was ze een stuk minder gespannen.
Al gedaan helaas, had gehoopt dat dit een oplossing kon zijn maar helaas.
Snoppie schreef:En ik ben een voorstander van dat een paard ook nee mag zeggen, dit wil ik dan ook niet afleren.
ruitje schreef:Allereerst: mijn advies zou juist zijn: ga eens weg als de smid er is. Ik ken meerdere paarden die juist braver zijn zonder eigenaar in de buurt![]()
Als jij vind dat je paard nee mag zeggen, dan is het niet eerlijk voor het dier als dat tijdens de smid( of elke andere situatie waar iets moet) ineens niet meer mag.
Dat is onduidelijk voor je paard. En ook niet fair voor de behandelaren van je paard.
Als je dit consequent zou volgen moet je tegen je smid zeggen: als zij nee zegt, dan stoppen we( en dan betaal ik jou wel gewoon) . Maar dan moet je daar je verwachtingen in bespreken.
Je verwacht nu dat je paard door de smid gedaan word, de smid doet zijn best aan die verwachting te voldoen.
Wij doen met jonge paarden heel vaak van te voren afstemmen dat we alleen voor doen, of alleen achter. Is duurder, maar principes kosten geld
eilleen333 schreef:Snoppie schreef:En ik ben een voorstander van dat een paard ook nee mag zeggen, dit wil ik dan ook niet afleren.
Ik snap het helemaal, maar hier zit wel een probleem.
De smid heeft geen tijd voor paarden die ‘nee’ willen zeggen. Die heeft al een heel zwaar beroep, en een planning.