Een eerste eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 19:10

Bowo schreef:
:P Wel fijn dat je steeds beter weet wat je zoekt! Ik zou de komende tijd vooral proberen om daar nog beter achter te komen. Maar nog steeds zonder er een ras oid aan te hangen. Een forser paard is al veel makkelijk te vinden dan een Shire/Clydesdale, omdat je dan niet al de grote, forse warmbloeden etc. uitsluit ;)

Nou kijk ik ben niet helemaal kleurloos, alleen sommige kleuren vind ik gewoon echt niet mooi ;-) Ik heb wel al door dat ik niet hou van die hele slanke paarden die vrij dun zijn. Het moet een beetje wat uitstralen, natuurlijk is dat voor iedereen anders het woord ''uitstralen.

Maar een Clysedale, is die makkelijker te stallen dan een Shire ? Heb de Clysedale nog niet aan haar gevraagd maar dacht vraag het hier gewoon eens...... Ben benieuwd, komt vast nog wel een geschikt paard tegen hoor. Maar waarschijnlijk gaat hij er sneller komen dan oorspronkelijk bedacht.

Poekkie

Re: Een eerste eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 19:14

Ik denk dat zowel shire als clydesdale een ruime stal nodig heeft waar je idd bij elke manege op zal moeten letten. Tenzij je voor 24/7 buiten kiest.

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 19:16

Wat betreft de kleur, ik wou NOOIT een vosmerrie kopen, maar dan ook echt nooit.
Guess what er nu in mijn stal staat? Juist... :+

Hou de kleur er even buiten, de klik en het gevoel is zoveel meer waard dan de kleur!

En voor een budget van 5000 euro moet je toch wel een redelijk recreatie paard kunnen kopen, maar misschien wel in een wat oudere categorie.

Blacky123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 19:19

Poekkie schreef:
Ik denk dat zowel shire als clydesdale een ruime stal nodig heeft waar je idd bij elke manege op zal moeten letten. Tenzij je voor 24/7 buiten kiest.

Hmm oké, lastig maar zal dan toch moeten kijken aar een ander ras/paard. Het grotere/gezettere (gespierde) trekt mij gewoon enorm aan dus heb het gevoel dat ik mezelf dan ook weinig keuzes geef.

En weet niet precies hoe ik het moet uitleggen maar het gezicht/de kop van de Shire vindt ik geweldig, wat de Clydesdale ook een beetje heeft.

Zal dan toch nog even verder moeten zoeken, dankjewel in iedergeval.
Haha dankjewel @tijger22, de kleur is al afgevallen het is nu de meer de bouw van het paard haha !

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 19:19

Ik vind een Fries wel bij jouw lengte passen als je voorkeur zwart is. En als je pas over 2 jaar een paard wil aanschaffen kun jezelf alweer een stuk verder gevorderd zijn dan nu.
Ik zou geen groen paard nemen. Eentje die al onder het zadel is en al wat ervaring hier en daar heeft is fijn. Dan weet je wat je op stal haalt. Bij een groene is het altijd afwachten hoe het uit pakt.
Een Clydesdale of Shire is leuk als ze in een heeeel ruime stal kunnen of buiten en dat heb je niet overal. Plus dat meer type trekpaard zijn. Niet echt standaard rijpaard.

Als je van ,,gespierd,, houd is een Amerikaanse Quarterhorse mss ook wel leuk voor je.
Laatst bijgewerkt door Popstra op 06-07-20 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 19:19

Een groot paard, met uitstraling, wat een leuk kan lopen voor € 5.000,--? Helaas ga je dat niet vinden.
Mijn advies: als je nu al weet dat je over 2 jaar een paard wilt aanschaffen, leg dan nu iedere maand het bedrag wat je aan stalling kwijt zou zijn apart. Na 2 jaar heb je dan tussen de € 4.000,-- en € 12.000,-- bijgespaard. Dan kan je je aanschaf budget naar boven bijstellen, hetgeen realistischer is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 19:21

Een shire/clydesdale stallen op een manege waar doorgaans de stallen niet groter zijn als 3x3 vind ik echt dierenmishandeling.

Zo'n groot paard stallen zal in nederland niet eenvoudig zijn. Zo'n dier heeft veel ruimte nodig, eet veel en verbruikt veel bodembedekking.

Gezien jou wensen, buitenrijden, beetje springen en misschien een wedstrijdje zou je eens kunnen kijken bij de arabo friezen.
Of een grote kwpn. Mijn schoonzus is ook jou lengte en die hebben een grote NRPS van 1,75m
En als je van vlekken houd misschien een barock pinto.

Blacky123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 19:30

Cowgirl schreef:
Gezien jou wensen, buitenrijden, beetje springen en misschien een wedstrijdje zou je eens kunnen kijken bij de arabo friezen.
Of een grote kwpn. Mijn schoonzus is ook jou lengte en die hebben een grote NRPS van 1,75m

Dankjewel voor je tips, ik begrijp het en volgens mij heeft mijn manege geen stallen groter dan dat maar dat weet ik niet zeker.

Ik zal toch nog even doorzoeken, vrees dat ik een beetje kieskeurig ben qua uiterlijk haha ;-p
Weet niet, veel mensen zeggen je merkt zelf of je een klikt hebt met een paard. Naja dat had ik vooral met de kop van een Shire of een Clydesdale. Ik hoop dat ik nog iets tegenkom wat ik leuk vindt......

Dankjewel, mochten jullie nog iets bedenken.....dit zijn dus echt paarden die in mijn smaak vallen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 19:39

Ze zijn idd heel gaaf. Mijn neef heeft in frankrijk een normandische cob...een enorm groot paard maar zo gaaf. Als je zo'n paard wilt zul je toch op zoek moeten naar een geschikte stal.

Als je dat zo graag wilt zou ik daar eerst eens naar op zoek gaan. Heb je die gevonden dan kun je altijd nog beslissen.

Welke regio woon je? Je zou op Bokt of via FB eens kunnen kijken of er stallen zijn die geschikt zijn.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 19:41

Is die manege dan wel geschikt?
Met jouw lengte heb je echt wel een paard nodig van minstens 1.75 (afhankelijk van de bouw etc). Voor zo'n paard, of het nou een KWPN of een Shire is, is een stal van 3x3 toch best wel krap...
Ik weet niet hoe groot Tinkers kunnen worden, maar een grote Tinker staat je misschien ook wel aan. Misschien ook Freibergers bijvoorbeeld? Kortom, genoeg rassen, dus zoek vooral een type paard :)

Poekkie

Cowgirl schreef:
Een shire/clydesdale stallen op een manege waar doorgaans de stallen niet groter zijn als 3x3 vind ik echt dierenmishandeling.

Zo'n groot paard stallen zal in nederland niet eenvoudig zijn. Zo'n dier heeft veel ruimte nodig, eet veel en verbruikt veel bodembedekking.

Persoonlijk vind ik dit het geval voor alle grote paarden. Vanaf 1m70+ hoort het gewoon niet meer in een 3x3 stal. Maar op veel stallen kan je ook een grotere box vinden, dus ook daar zijn er vele oplossingen mogelijk.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 06-07-20 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Percheron? Ook zoiets en zie die vaak voor “normale” prijzen te koop

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 19:42

rien10 schreef:
Mijn advies: als je nu al weet dat je over 2 jaar een paard wilt aanschaffen, leg dan nu iedere maand het bedrag wat je aan stalling kwijt zou zijn apart. Na 2 jaar heb je dan tussen de € 4.000,-- en € 12.000,-- bijgespaard. Dan kan je je aanschaf budget naar boven bijstellen, hetgeen realistischer is.

Het is idd verstandig om het stallingsgeld alvast apart te zetten, dan weet je ook of dat makkelijk gaat plus tzt zal er ook tuig gekocht moeten worden en potje voor dierenartskosten.

De twee rassen die je noemt zijn leuk maar zoals eerder gezegd zeker niet op alle stallingen diervriendelijk te houden.

Voor meer allround paarden kan je ook denken aan Freiberger, Gelders en mogelijk Groningers, maar zoals eerder gezegd staar je niet blind op een bepaald ras of kleur maar kijk of het karakter en manier van rijden van het dier bij je past tzt.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 19:45

Als eigenaar van een groot paard is de gemiddelde manegestal echt niet geschikt ben ik bang.

Mijn merrie is 1m82 en die past echt niet in een standaard stal van 3mx3m.

Grote paarden zijn super leuk, maar dan zou ik op zoek gaan naar een andere stalling waar ze bijvoorbeeld grotere stallen aanbieden

Edit: laat je overigens niet teveel beïnvloeden door meningen van anderen over types paarden. Als jij graag een zwaarder paard wilt zoals een Clydesdale of Shire, zeker voor gaan! Alleen dan ook geschikte huisvesting zoeken.

Blacky123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 19:48

Bowo schreef:
Is die manege dan wel geschikt?
Met jouw lengte heb je echt wel een paard nodig van minstens 1.75 (afhankelijk van de bouw etc). Voor zo'n paard, of het nou een KWPN of een Shire is, is een stal van 3x3 toch best wel krap...
Ik weet niet hoe groot Tinkers kunnen worden, maar een grote Tinker staat je misschien ook wel aan. Misschien ook Freibergers bijvoorbeeld? Kortom, genoeg rassen, dus zoek vooral een type paard :)

Ik weet het niet, ik moet nog even informeren want weet de maten niet precies op mijn manege. Ik rij op manege Heemskerk en heb de maten dus nog niet gevraagd.

Ik weet toevallig dat er ook een paard staat van 1,80 schothoogte, dat is een fries.....maar heb überhaupt nog niet gevraagd wat er mogelijk is qua stalling. Een grote tinker is eventueel ook nog een optie maar heb nog even niet 1 2 3 een tinker gezien waar ik meteen zeg wauuw haha ;-)

De reden dat ik mijn manege niet wilt verlaten is vanwege de gezelligheid, de vrienden, mijn lerares die ik daar heb gemaakt en ja ben dan bereid om even te kijk naar een ander paard ;-)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 19:49

“Jammer” dat je een zwarte zoekt, anders zou je bijv naar een Comtois kunnen kijken zoals Pepijn. Ook een gaaf ras, maar die zijn er alleen in vos als ik de rasstandaard lees.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 19:53

brokjes schreef:
Nouja als zij echt een zwart paard wilt kan dat natuurlijk. De zoektocht duurt dan mogelijk alleen wat langer.
Veel mensen zoeken ook een bepaald ras en sluiten daarmee veel paarden uit.

Ik snap het ook wel, ik wou ook echt perse perse perse een schimmel en ging ook nergens anders kijken. Je zoektocht kan alleen wel veel langer duren daardoor :')

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 19:55

Je bent op tijd begonnen met informatie zoeken, dus dat is fijn!
Lang zijn heeft zo zijn voordelen, maar als amazone had ik mezelf soms ook wel kleiner gewenst. Zelf lang zijn, vereist een groot paard en een groot paard vereist weer grote spullen. Helaas, maar als je er rekening mee houdt, kom je een heel eind.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 19:56

Het maakt niet uit wat voor ras je neemt. Met jouw lengte kom je gewoon in de kanonnen sector uit. Hier ook 1 staan van 1.82 hoog en no way dat ik die in een box van 3 bij 3 ga zetten.
Want die hoge zijn niet alleen zo hoog, als de verhoudingen goed zijn, hebben ze ook meer massa en meer lengte (van neus tot staart). Dus die tikken rustig de 2,5 meter aan in de lengte. Wil je dat serieus in een box van 3 bij 3 op een manege gaan proppen? Waar ze waarschijnlijk ook nog eens ruim 20 uur per dag in moeten staan? Want veel wei is er vaak niet op een manege.

Ik zou mij eerst maar eens gaan bedenken wat er belangrijker voor je gaat zijn; het welzijn van je toekomstige paard, of dat jij gezelligheid blijft houden.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 19:59

Ik denk dat inderdaad een gelders type/tuigpaard ook mooi bij jou eisen past :) (of een grotere kwpn'er) Hele veelzijdige paarden en vaak wat groter.

Qua stal kom je al snel in de knoei, zelfs mijn KWPN'er van "maar" 170 ga ik niet in een box van 3x3 zetten. Dus daar zal je altijd rekening mee moeten houden als je voor een stal met box kiest :) Is er geen leuke andere stal in de buurt?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 20:11

Ik denk dat je vooral even goed moet kijken of wat je mooi vind ook past bij wat je ermee wil doen. Dit zijn echt geen paarden waar je mee moet willen gaan springen en al helemaal niet regelmatig. Bosritten kunnen ze zeker geschikt voor zijn maar voor een stuk lekker crossen of langere ritten op hoog tempo zie ik ook niet echt potentie. Als je jezelf dressuurmatig een beetje wil ontwikkelen en toch je wil verdiepen in hoe je een paard correct door het lijf aan het lopen krijgt sta je ook voor een uitdaging. Het kan absoluut hoor, ieder paard kan correct lopen! Maar het is wel vele malen moeilijker dan met een meer een rijtypisch gebouwd dier. Kortom, prachtige voorbeelden zet je neer maar die naar mijn mening echt absoluut niet geschikt zijn voor je gebruiksdoel.

Ik zou eens kijken naar een fijne Gelderse of Groninger, eventueel Duitse rassen (Hannover, oldenburg). Eigenlijk de wat coole sportpaarden met wat meer body.

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 20:20

Een Rijnlander?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 20:32

Poekkie schreef:
Cowgirl schreef:

Persoonlijk vind ik dit het geval voor alle grote paarden. Vanaf 1m70+ hoort het gewoon niet meer in een 3x3 stal. Maar op veel stallen kan je ook een grotere box vinden, dus ook daar zijn er vele oplossingen mogelijk.

Mee eens hoor. Maar het ging nu even over het type paard wat TS graag zou willen.

TS ook op andere stallen kan het heel gezellig zijn hoor.
Bedenk wel dat JIJ verantwoordelijk bent voor het welzijn van je paard. Je paard heeft er niks aan dat jij het gezellig vind en hij in een hok staat van 3x3 meter.

Blacky123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 20:35

[/quote]
Mee eens hoor. Maar het ging nu even over het type paard wat TS graag zou willen.

TS ook op andere stallen kan het heel gezellig zijn hoor.
Bedenk wel dat JIJ verantwoordelijk bent voor het welzijn van je paard. Je paard heeft er niks aan dat jij het gezellig vind en hij in een hok staat van 3x3 meter.[/quote]

Ik ga het morgen is vragen wat de mogelijkheden zijn, hoe groot de stallen zijn bij manege heemskerk en wat de mogelijkheden zijn ;-)

Dan heb ik meer informatie en spreek ik mijn lerares ook die waarschijnlijk wat meer informatie kan geven over hoe en wat qua stalling en paarden ;-)

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 21:43

Mijn ex van 1,96 heeft ook een Fries van 1,68 gereden. Ging prima. Niks mis mee hoor. Ik zou alleen niet kleiner dan 1,68 gaan met jouw lengte. Ook is niet elke Fries hetzelfde qua romp. Sommige zijn veel ronder geribt en dan is langere benen hebben wel fijn.

Kijk gewoon even wat bij je past.