Gemiddelde buffer aankoop paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:57

eridinges schreef:
Ik heb geen aparte buffer voor de paarden. Als er iets is dan gaat het gewoon van de spaarrekening of de betaalrekening. Ik heb er nooit een 2de spaarrekening voor geopend. .

Zo is het bij mij ook inderdaad :j
Ik weet dat ik het daar van kan redden. Als dat niet zo zou zijn zou ik verzekeren.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:07

Sizzle schreef:
eridinges schreef:
Ik heb geen aparte buffer voor de paarden. Als er iets is dan gaat het gewoon van de spaarrekening of de betaalrekening. Ik heb er nooit een 2de spaarrekening voor geopend. .

Zo is het bij mij ook inderdaad :j
Ik weet dat ik het daar van kan redden. Als dat niet zo zou zijn zou ik verzekeren.

Hier ook geen aparte spaarpot voor paard.
Mocht er wat zijn dan kan dit uiteraard wel bekostigd worden.
Maar ook ik heb in de 20 jaar dat ik eigen paarden heb, nog nooit wat spannends gehad, 1 keer een onstoken koker en ik keer koliek bij pony.
Mijn huidige paard is een geval apart (qua gedrag) en mocht er iets met hem zijn dat hij een operatie moet van duizenden euro's, dan gaat dit niet gebeuren en wordt hij ingeslapen.

Heb ik dan al 20 jaar geluk??
Ja misschien wel.
Uiteraard is een apart spaarpotje voor je paard wel verstandig als je nog geen buffer hebt als in spaargeld.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:10

Shiraie schreef:
MariekeS_ schreef:
Ook iets om goed over na te denken, naast het potje ansich, is hoe snel je het potje weer kan aanvullen als er in 1 klap een heel groot deel uit gaat.

Als je met maximaal sparen 500 per jaar bij elkaar kan krijgen dan ik je buffer wat ruimer nemen, dan als je weet dat je in geval van nood zo weer een paar duizend gespaard heb in een jaar.
Ze kunnen helaas ook wat krijgen in de eerste week of maand dat je ze hebt of van het ene pech geval in de volgende vallen.

Uiteindelijk is het ook wel een keuze of je een heel dure operatie wil betalen, los van of je het kan.

Ik zelf kan 500,- per jaar bijleggen. Maar ik denk als mijn moeder back up wilt zijn. Waar ik haar wel voor aanzie. Dat ze me niet laat zitten als er sprake is van een tweede ongeluk of pechgeval binnen een kort tijdsbestek. Ik denk al schrijvende dat het misschien uiteindelijk flink doorsparen is, of een goed gesprek met mijn moeder :o

500 euro per jaar betekent bij een spaarpotje van 2500 euro al 5 jaar sparen he... vergis je niet ;). En echt, het is zo weg als er iets aan de hand is. Zou een paardje leasen oid wellicht een optie? Dan kan je er wel veel mee maar heb je eventueel niet de hoge kosten als er iets mis is.

Ik heb overigens ook geen apart potje voor mijn paard maar gewoon (eigen) spaargeld waarvan eventuele dierenartskosten betaald worden.

Shiraie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 09:29

nps schreef:
500 euro per jaar betekent bij een spaarpotje van 2500 euro al 5 jaar sparen he... vergis je niet ;). En echt, het is zo weg als er iets aan de hand is. Zou een paardje leasen oid wellicht een optie? Dan kan je er wel veel mee maar heb je eventueel niet de hoge kosten als er iets mis is.

Ik heb je een pb'tje gestuurd ;)

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:46

Ik hoor hier een boel hoge bedragen voorbij komen voor zowel potjes als behandelingen.
Ik sta hier zelf anders in. Ik heb een buffer van ongeveer €1000,- voor alle onverwachte kosten in mijn leven. En voor mij is dit helemaal prima. Mijn pony heb ik €750,- voor betaald, hij heeft melanomen dus een koliekoperatie ga ik al niet laten doen. Daarnaast zou ik een aantal andere ernstige blessures ook niet behandelen en hem laten inslapen. Deze pony zou al twee keer eerder naar de slager gaan, maar toen wou de verzekering hem niet afkeuren, dus hebben ze hem uiteindelijk maar aan mij verkocht.

In de tijd dat hij bij mij is heeft hij wel het een en ander gehad. Hij is ernstig hoefbevangen geweest (in de tijd dat mijn potje maar €500,- was), dat heeft ruim €1500,- gekost verspreid over 3 maanden. En nog wat kleine dingetjes zoals een ontstoken koker.

Wat ik fijn vind aan kosten maken bij de dierenarts is dat de rekening pas na 2 weken komt en dan nog 4 weken de ruimte heeft om te betalen. Het is voor mij hierdoor nog nooit nodig geweest om een betalingsregeling te maken. Ik heb namelijk wel redelijk speling in hoeveel geld ik verdien en uitgeef in de maand. Ik kan (buiten corona om) de uren die ik werk zo verdubbelen en mijn uitgaven met €200-300 naar beneden gooien. Ziek paard= totaal geen andere luxe.

Conclusie van mijn verhaal: Een bizar grote pot is imo niet nodig, maar het is wel handig als je maandelijks wat speling hebt.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:50

Shiraie schreef:
Maar het lijkt me wel heel moeilijk als je je droompaardje tegenkomt en nog maar 2500,- hebt bijvoorbeeld. Ik denk dat ik uiteindelijk zal kiezen voor zekerheid. Maar toch. Ik hoop dat ik niet in de verleiding kom! :')

In zo'n soort situatie kwam ik. Geheel onverwacht kon ik mijn gedroomde paard cadeau krijgen. Ik kende hem al vanaf de dg van zijn geboorte en had nooit kunnen dromen dat hij ooit bij mij zou horen. Onderhoud, etc. kon ik makkelijk bekostigen. Aanschafkosten had ik niet. Ook niet voor tuigage, dekens, etc want ik kreeg alles e bij. Maar een buffer voor een paard? Nee die had ik niet want ik was totaal niet bezig met de aanschaf van een paard of er voor sparen. Ik had geloof ik net 1000 euro. De rest was echt voor andere onverwachte kosten. En toch heb ik geen seconde getwijfeld. Wel heb ik toen ik wist dat hij kwam elke euro die ik kon sparen gespaard voor zijn buffer. Inmiddels is zijn buffer meer dan groot genoeg. Ik heb overigens in de 3 jaar dat hij nu bij mij hoort slechts 1 x de dierenarts over de vloer gehad voor een simpele oogontsteking.
Vond ik het eng, geen buffer? Ja, maar hem verkocht zien worden, dan had ik zo veel spijt gehad. En ik heb tot op de dag van vandaag geen seconde spijt van mijn keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:56

Dat is ook logisch, want het is goed gegaan. Als je paard een ernstige blessure had gehad en in de eerste tijd dat je hem kreeg/kocht, had je misschien wel spijt gehad of schulden of geen paard meer.

Shiraie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 09:58

Lughnassadh schreef:
Shiraie schreef:
Maar het lijkt me wel heel moeilijk als je je droompaardje tegenkomt en nog maar 2500,- hebt bijvoorbeeld. Ik denk dat ik uiteindelijk zal kiezen voor zekerheid. Maar toch. Ik hoop dat ik niet in de verleiding kom! :')

In zo'n soort situatie kwam ik. Geheel onverwacht kon ik mijn gedroomde paard cadeau krijgen. Ik kende hem al vanaf de dg van zijn geboorte en had nooit kunnen dromen dat hij ooit bij mij zou horen. Onderhoud, etc. kon ik makkelijk bekostigen. Aanschafkosten had ik niet. Ook niet voor tuigage, dekens, etc want ik kreeg alles e bij. Maar een buffer voor een paard? Nee die had ik niet want ik was totaal niet bezig met de aanschaf van een paard of er voor sparen. Ik had geloof ik net 1000 euro. De rest was echt voor andere onverwachte kosten. En toch heb ik geen seconde getwijfeld. Wel heb ik toen ik wist dat hij kwam elke euro die ik kon sparen gespaard voor zijn buffer. Inmiddels is zijn buffer meer dan groot genoeg. Ik heb overigens in de 3 jaar dat hij nu bij mij hoort slechts 1 x de dierenarts over de vloer gehad voor een simpele oogontsteking.
Vond ik het eng, geen buffer? Ja, maar hem verkocht zien worden, dan had ik zo veel spijt gehad. En ik heb tot op de dag van vandaag geen seconde spijt van mijn keuze.

Wat fijn dat jij je droompaardje hebt gevonden! <3 En ook dat het je inmiddels is gelukt een buffertje aan te leggen. Zulke berichten geven me wel een brede lach op mijn gezicht! :) Heel fijn dat alles goed is gegaan!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:23

En een andere optie als je (nóg?) Niet genoeg geld voor dat potje hebt, een verzekering afsluiten terwijl je ondertussen eventueel alsnog een pof je vult zodat je uiteindelijk zonder verzekering zou kunnen als je dat wilt.

Bedenk voor jezelf waar je eventueel geld aan uit zou willen geven en benader gewoon eens een DA in jullie omgeving wat zo iets zou kosten. Stel jij wilt een paard niet laten opereren voor een koliek dan kun je daar geld mee besparen. Stel dat je het paard wilt laten cremeren, dan kun je dat in je potje stoppen of eem verzekering afsluiten die dit uitkeert.

Shiraie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 10:29

daffie1986 schreef:
En een andere optie als je (nóg?) Niet genoeg geld voor dat potje hebt, een verzekering afsluiten terwijl je ondertussen eventueel alsnog een pof je vult zodat je uiteindelijk zonder verzekering zou kunnen als je dat wilt.

Bedenk voor jezelf waar je eventueel geld aan uit zou willen geven en benader gewoon eens een DA in jullie omgeving wat zo iets zou kosten. Stel jij wilt een paard niet laten opereren voor een koliek dan kun je daar geld mee besparen. Stel dat je het paard wilt laten cremeren, dan kun je dat in je potje stoppen of eem verzekering afsluiten die dit uitkeert.

Handige tip! :) Ik heb alleen echt helemaal geen verstand van paardenverzekeringen dus daar zou ik me echt in moeten gaan verdiepen maar dat heb ik er uiteraard voor over! :j Ik hoor jammer genoeg wel van mensen dat ze er slechte ervaringen mee hebben. Maar een potje èn een verzekering is wellicht ook een goed idee! +:)+

StalNollie

Re: Gemiddelde buffer aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:31

En daarbij heel belangrijk ts wat wil je uitgeven. Ik heb echt een lijn bij mezelf wat ik uitgeef aan kosten da en daarbij prognose meer dan 2000 euro begin ik niet aan.

En de onkosten die hier genoemd worden zou ik me ook niet op vast hameren.
Waar ben je tevreden mee op mp en faceb shop je ook leuke spullen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:38

Mijn eerste pony werd binnen 1 week na aanschaf kreupel getrapt door een weidemaatje en is nooit meer beter geworden. Later nog een (duur) sportpaard wat 1 jaar na aanschaf medische problemen kreeg. Na een jaar dokteren en behandelen (en ca. 5000 euro verder) bleek het dier toch definitief ongeschikt te blijven als rij- en sportpaard.
In beide gevallen waren de dieren verzekerd, waardoor ik weer een paard kon kopen.

Op grond van deze ervaringen adviseer ik altijd 1,5 à 2 keer de aanschafwaarde als buffer. In jouw geval, bij een niet te duur paard, zou ik zeggen 2x de aanschafwaarde. De ene helft is dan voor ziektekosten. De andere helft voor vervanging voor het geval de behandeling niet het gewenste effect heeft.
Je zult dan ook goed voor jezelf moeten vaststellen hoeveel geld je wil uitgeven aan medische behandelingen en daar ook je grens trekken. Hoe moeilijk die afweging ook is.

Als je dit geld (begrijpelijk) niet paraat hebt overweeg dan een verzekering.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:39

Ik heb mijn Ijslander kruising zo'n 15 jaar geleden gekocht voor 750,- :wow: Zelf ingereden en opgeleid. Inmiddels is meneer 20 en mankeert het 1 en ander, PPID, wat gevoelig op de luchtwegen maar still going strong. Om hem goed te kunnen houden beginnen de kosten van voor stalling en management nu wel wat op te lopen. Ik heb het tot nu toe gelukkig altijd gered met een buffer van 2000,- die ook nog nooit op geweest is. 2 zomers hebben we in de lappenmand gezeten en was het een raadsel wat er met hem aan de hand was. Heel wat da's en onderzoeken verder heeft me toen 1 keer 1500,- gekost. Grote operaties en opnames op de kliniek is ons tot nu toe gelukkig bespaard gebleven.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:41

en mensen, bij de dierenkliniek kun je evt ook op afbetaling betalen hoor. Als je echt voor een dure behandeling moet gaan (heb ik dan weer nooit mee te maken gehad gelukkig) kun je daar echt wel een regeling mee treffen. En evt een extra krantenwijk ofzo gaan doen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:43

StalNollie schreef:
En daarbij heel belangrijk ts wat wil je uitgeven. Ik heb echt een lijn bij mezelf wat ik uitgeef aan kosten da en daarbij prognose meer dan 2000 euro begin ik niet aan.

Dit vind ik zoiets raars. Als je paard een goede overlevingskans heeft, en dat kost meer dan 2000€, dan ben jij dus te pinnig om dat eraan uit te geven? 2000€ zit je zo aan. Triest om te lezen zoiets.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:49

Joman schreef:
Dat is ook logisch, want het is goed gegaan. Als je paard een ernstige blessure had gehad en in de eerste tijd dat je hem kreeg/kocht, had je misschien wel spijt gehad of schulden of geen paard meer.

Nee hoor, ook dan was het ook opgelost. Daar bestond toen geen enkele twijfel over. Bovenden was het voor mij heel duidelijk dat ik nooit spijt zou krijgen van mijn keuze ongeacht de gevolgen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:56

Shiraie schreef:
daffie1986 schreef:

Handige tip! :) Ik heb alleen echt helemaal geen verstand van paardenverzekeringen dus daar zou ik me echt in moeten gaan verdiepen maar dat heb ik er uiteraard voor over! :j Ik hoor jammer genoeg wel van mensen dat ze er slechte ervaringen mee hebben. Maar een potje èn een verzekering is wellicht ook een goed idee! +:)+

Ik ben ook geen fan van verzekering om de reden dat als het paard niets mankeert, je het geld wel kwijt bent. De manier die ik beschrijf zorgt er dus voor dat je de keuze kunt maken om de verzekering alleen tijdelijk te gebruiken tot jezelf een flinke buffer hebt om de verzekering eventueel stop te kunnen zetten.

Joman, gaat het? Volgens mij gaf ze aan dat afhankelijk van de prognose ze niet meer dan €2000 uitgeeft. Daarbij, wie ben jij om daar een oordeel over te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:16

daffie1986 schreef:
Joman, gaat het? Volgens mij gaf ze aan dat afhankelijk van de prognose ze niet meer dan €2000 uitgeeft. Daarbij, wie ben jij om daar een oordeel over te maken?

Dat staat er niet. Er staat dat wanneer de prognose is dat het meer dan 2000€ gaat kosten, zij niet laat behandelen.
Ik vind dat ronduit belachelijk ja. Wie ben ik? Iemand die wel voor der paarden gaat, ook als ze iets mankeren en als ik daarvoor dieper in de buidel moet tasten. Je kunt toch niet een budget vaststellen als een paard een goede kans heeft om weer gezond te worden? Dat vind ik paard, en bovenal dier- onvriendelijk.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:19

Ik heb - nog - geen apart potje. Ik heb net een paard gekocht en mocht er nu iets gebeuren dan gaat dat uit een ander potje van mijn normale spaarrekening. Wel ga ik vanaf nu per maand wat specifiek voor het paard sparen zodat mocht er iets gebeuren ik niet alles van mijn normale spaarrekening hoef te halen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:19

Joman schreef:
StalNollie schreef:

Dit vind ik zoiets raars. Als je paard een goede overlevingskans heeft, en dat kost meer dan 2000€, dan ben jij dus te pinnig om dat eraan uit te geven? 2000€ zit je zo aan. Triest om te lezen zoiets.

Nou ik denk er het zelfde over.
Lichamelijk is mijn paard hartstikke gezond maar in z'n koppie niet.
Hele hoge kosten aan een paard waar ik vrijwel niks mee kan begin ik dus ook niet aan.
Evenals hij maanden zou moeten revalideren van iets, maanden box rust oid. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:21

ClaudiaHS schreef:
Joman schreef:

Nou ik denk er het zelfde over.
Lichamelijk is mijn paard hartstikke gezond maar in z'n koppie niet.
Hele hoge kosten aan een paard waar ik vrijwel niks mee kan begin ik dus ook niet aan.
Evenals hij maanden zou moeten revalideren van iets, maanden box rust oid. :n

Dat heeft te maken met de behandeling blijkbaar. Niet met het bedrag wat daar tegenover staat.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:26

Ik durf dus echt niet te zeggen wat ik als buffer heb. Wat een enorme bedragen hebben jullie allemaal apart staan zeg! Ik heb genoeg achter de hand voor ‘normale’ DA kosten. Maar echt geen duizenden euro’s.

Buffer is net waar jij je goed bij voelt. Kan wel echt aanraden iets achter de hand te hebben.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:30

Ik ga niet pleiten om paarden te houden van je laatste euro, zonder dat je enige reserve achterdehand hebt. Zorg dat je elke maand een paar honderd euro over houdt om te sparen voor uitgaves zoals zadel, dierenarts of andere kosten (want die gaan er zeker komen!)

Voor elke dierenartsrekening geld:
je hoeft niet akkoord te gaan met behandelingen van 5 of 10k
lang niet elk paard is zo'n dure kostganger
je kunt vaak gespreid betalen
je moet je afvragen of het paard nog zo'n dure behandeling waard is
inslapen, wegdoen of verkopen is ook een optie
een koliek operatie moet je zelfs met een buffer niet willen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:34

JeanneV schreef:
Ik ga niet pleiten om paarden te houden van je laatste euro, zonder dat je enige reserve achterdehand hebt. Zorg dat je elke maand een paar honderd euro over houdt om te sparen voor uitgaves zoals zadel, dierenarts of andere kosten (want die gaan er zeker komen!)

Voor elke dierenartsrekening geld:
je hoeft niet akkoord te gaan met behandelingen van 5 of 10k
lang niet elk paard is zo'n dure kostganger
je kunt vaak gespreid betalen
je moet je afvragen of het paard nog zo'n dure behandeling waard is
inslapen, wegdoen of verkopen is ook een optie
een koliek operatie moet je zelfs met een buffer niet willen

Wat een onzin. Of je een koliek operatie al dan niet moet willen kun je toch zo algemeen niet stellen? Dat vind jij. Een ander vindt zijn/haar paard dat wel waard en als een paard goede overlevingskansen heeft, is er niets mis met het maken van de beslissing een paard wel te laten opereren.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:36

In alle jaren dat ik paarden heb, hadden ze nooit serieus iets gemankeerd.
Mooi buffertje opgebouwd, tot een ruim jaar geleden. Paard kwam plots atactisch uit stal en uiteindelijk kostte dit geintje zo'n 5000 euro, en staat hij nu permanent mooi te zijn op de wei.