BopjeBo schreef:Ik heb 2 paarden aan huis staan, zo'n 7 jaar nu. M'n oudste paard had ik al, hij kon alleen nog recreatief gereden worden en was toendertijd 13 toen ik verhuiste naar het melkveebedrijf van mn vriend. Wilde geen pensionklant erbij, puur vanwege evt bijrijders/bezoekers en vreemde op de werf, spullen delen etc. Heb er per toeval een veulen bijgekocht die ik te koop zag staan, die heeft eerst een poos in de opfok gestaan, mede omdat mn paardenaccomodatie nog niet helemaal af was. Toen het later niet helemaal goed ging in de opfok de kleine naar huis gehaald, die is super opgegroeid met mn andere paard. Inmiddels is mn oude paard 20 en al 3 jaar met pensioen vanwege z'n lichamelijke gesteldheid, super om hem z'n welverdiende pensioen te geven en nog dagelijks te kunnen verzorgen. M'n jonge paard is nu 7 waarvan 3 jaar onder het zadel. Voor mij een ideale combinatie zo, hoef er maar 1 te rijden en ze hebben elkaar als dikke matties, dat gaat super samen. Mocht een paard wegvallen komt er weer een jonkie voor terug om op te groeien. Er staan veel paarden in directe omgeving en rijden doen we dagelijks bij de rijvereniging in het dorp dus soortgenoten genoeg. Nadeel is wel dat alles 2x moet, is dus best veel werk en ook de kosten. Staat dat je tegen is een pensionpaard erbij misschien handiger voor jou. Maar wij wonen ook op het terrein wat ook ons bedrijf is en voor ons was dat geen optie.
Post hierboven sluit ik me bij aan, handig als paarden zelfde formaat etc hebben. Hoewel paarden elk hun eigen dieet hebben goed te doen, heb wel 2 aparte boxen en overdag staan ze samen 's ochtends in paddock met slowfeeder en 's middags op de wei.
Ik vind deze optie echt geweldig klinken, maar vroeg me af hou je het zou doen als er nu nog een jonkie bij zou komen. Dan heb je 2 paarden die regelmatig gereden moeten worden? Ik denk dat dat niet zo evident is in combinatie met een fulltime job?
(Wij zijn aan pensionpaarden begonnen, deels om die reden. Dat gaat eigelijk wel goed op strikte voorwaarde dat je geen verwachtingen van de eigenaars hebt ivm mesten, voeren, etc..)