Wat was jouw redenering voor een tweede paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 14:30

Poekkie schreef:
StalNollie schreef:
Koop een shet of welsh die eten wat minder en kan je gewoon als weide maatje erbij zetten

Alleen sta is een no go en wil je niet hele tijd wisseling ivm pension klanten dan zou ik er zelf een bijzetten.

Qua onkosten ga je dan ook echt niet veel meer kwijt zijn dan nu

Euhm nee dit aub NIET doen! Een shet hele dagen als maatje op een wei met gras houden is vragen om overgewicht en hoefbevangenheid. Wanneer leren mensen toch eens dat zo'n kleine pony ook de juiste verzorging nodig heeft -O- ik heb hier al 2 afdankertjes met gekantelde hoefbenen staan door dit soort gedachten...

In veel gevallen gaat dit ook gewoon goed. Heb ik ook gedaan. 2 shetlanders zelfs. Hadden nergens last van, aten gewoon met de grote kwpn'er mee en waren zelfs niet eens te dik.
Dus ook niet direct doemdenken.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 14:31

Ik herken het, ik heb ook een eigen plek met ruimte voor meer stallers maar kan ook (nog) niemand vinden. Dus ik heb een shetlander te leen van de boer waar ik mijn plek van huur, totdat ik een staller kan vinden. Ik deel de kosten met de eigenaar van de shet, ze vind het wel prettig dat ze verder even niet over hem hoeft na te denken en de dagelijkse zorgen, maar ze betaald wel nog de tandarts, dierenarts en wormenkuur etc. Ik doe de hoeven zelf voor niks en ik betaal het extra hooi (wat ik van de boer koop) en geef de shet een ieni mini beetje van het voer wat mijn volbloed krijgt. En ik doe de dagelijkse zorgen natuurlijk.

Misschien kan jij ook zoiets vinden, een leenpaard totdat je een passende staller hebt?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 14:36

BopjeBo schreef:
Ik heb 2 paarden aan huis staan, zo'n 7 jaar nu. M'n oudste paard had ik al, hij kon alleen nog recreatief gereden worden en was toendertijd 13 toen ik verhuiste naar het melkveebedrijf van mn vriend. Wilde geen pensionklant erbij, puur vanwege evt bijrijders/bezoekers en vreemde op de werf, spullen delen etc. Heb er per toeval een veulen bijgekocht die ik te koop zag staan, die heeft eerst een poos in de opfok gestaan, mede omdat mn paardenaccomodatie nog niet helemaal af was. Toen het later niet helemaal goed ging in de opfok de kleine naar huis gehaald, die is super opgegroeid met mn andere paard. Inmiddels is mn oude paard 20 en al 3 jaar met pensioen vanwege z'n lichamelijke gesteldheid, super om hem z'n welverdiende pensioen te geven en nog dagelijks te kunnen verzorgen. M'n jonge paard is nu 7 waarvan 3 jaar onder het zadel. Voor mij een ideale combinatie zo, hoef er maar 1 te rijden en ze hebben elkaar als dikke matties, dat gaat super samen. Mocht een paard wegvallen komt er weer een jonkie voor terug om op te groeien. Er staan veel paarden in directe omgeving en rijden doen we dagelijks bij de rijvereniging in het dorp dus soortgenoten genoeg. Nadeel is wel dat alles 2x moet, is dus best veel werk en ook de kosten. Staat dat je tegen is een pensionpaard erbij misschien handiger voor jou. Maar wij wonen ook op het terrein wat ook ons bedrijf is en voor ons was dat geen optie.
Post hierboven sluit ik me bij aan, handig als paarden zelfde formaat etc hebben. Hoewel paarden elk hun eigen dieet hebben goed te doen, heb wel 2 aparte boxen en overdag staan ze samen 's ochtends in paddock met slowfeeder en 's middags op de wei.

Ik vind deze optie echt geweldig klinken, maar vroeg me af hou je het zou doen als er nu nog een jonkie bij zou komen. Dan heb je 2 paarden die regelmatig gereden moeten worden? Ik denk dat dat niet zo evident is in combinatie met een fulltime job?
(Wij zijn aan pensionpaarden begonnen, deels om die reden. Dat gaat eigelijk wel goed op strikte voorwaarde dat je geen verwachtingen van de eigenaars hebt ivm mesten, voeren, etc..)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 14:37

Ik ben ook wel benieuwd waarom een arabier direct zou afvallen :D
Mijn redenering was dat anders 1 paard alleen stond, maar dat is bij jou geloof ik niet het geval?
Helaas waren die van mij wel klitters en dat is best wel irritant.
Als ik naar jouw kritieken kijk zou ik denk ik ook voor een tweede eigen paardje gaan, maar daar moet je wel geld, tijd en zin in hebben :)
En kijk ook naar wat voor soort paard je dan zou kiezen. Een gepensioneerde grasmaaier, een sportpaard, een shettie.....

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 14:41

De redenering voor mij was eigenlijk heel simpel dat ik er 2 wilde en dat ik het financieel kon dragen. Plus; mijn eerste paard was zo gemakkelijk en braaf dat ik het wel aandurfde om voor een tweede te gaan.

De rest heb ik eigenlijk daarnaar aangepast. Ik heb ook een jonkie gekocht bijna 4 jaar geleden omdat ik wist dat ik niet heel veel tijd had om te rijden in de jaren die volgden. Die van mij stond nooit alleen dus daarvoor hoefde ik het niet te doen maar ze klikken wel super super goed samen en kunnen nu prima onder hun tweetjes verblijven of bij de kudde van mijn schoonfamilie, werkt beide prima.

Echter kocht ik dus wel zo'n brokkenpiloot. Hij is net vandaag weer buiten na stalrust en is eigenlijk van veulen af steeds van het ene kwaaltje in het andere gerold }:0 2019 was ons eerste jaar zonder brokken so far. Je moet dus maar net pech hebben! Ik zou hem echter voor geen geld meer willen missen :)

Sabbientje

Re: Wat was jouw redenering voor een tweede paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 14:50

Mijn reden voor een tweede paard is omdat mijn man en ik beiden dezelfde hobby hebben en we zo samen konden buiten rijden.
En dat doen we dan ook veelvuldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:03

Poekkie schreef:
Marije_1997 schreef:

Ach een excollega van mij dacht zelfs dat een hoefsmid niet nodig is. Want je kunt ze toch op het land zetten? En die hoeven slijten toch wel over het harde waar ze nooit op lopen?

En hij dacht dat er in gras geen suikers zitten. Nee joh, paarden houden is super easy en goedkoop.

Helaas is dat iets dat regelmatig voorkomt bij weidemaatjes. Daar wordt niets mee gedaan, dus het mag ook niets kosten. Triest.

Ik kan met mijn 2 shets ook niets, maar ze kosten me wel zo'n 90 euro per maand op eigen grond. En dan is er geen 'speciale' kost bij. Helaas pindakaas, maar verzorging is nu eenmaal nodig.

Ik snap niet hoe mensen zo kunnen denken dat kleine pony's niets kosten en je overal zo neer kan pleuren.

Zelfs nu m'n paard met blessure staat en ik er niets mee kan doen ben ik er dagelijks, het zijn dieren die ook aandacht nodig hebben. En ja dat kost me ook tijd en geld. Zijn er hier genoeg overigens die gwn een Shetlander in de tuin hebben lopen, want dat is makkelijk, kunnen ze grasmaaien.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:08

Poekkie schreef:
StalNollie schreef:
Koop een shet of welsh die eten wat minder en kan je gewoon als weide maatje erbij zetten

Alleen sta is een no go en wil je niet hele tijd wisseling ivm pension klanten dan zou ik er zelf een bijzetten.

Qua onkosten ga je dan ook echt niet veel meer kwijt zijn dan nu

Euhm nee dit aub NIET doen! Een shet hele dagen als maatje op een wei met gras houden is vragen om overgewicht en hoefbevangenheid. Wanneer leren mensen toch eens dat zo'n kleine pony ook de juiste verzorging nodig heeft -O- ik heb hier al 2 afdankertjes met gekantelde hoefbenen staan door dit soort gedachten...

Nou..... Ik heb hier shetten vol op de weide en met goed beleid goede verzorging en een gezonde shet geen problemen. En anders graasmasker op. En ik heb er toch vaak een stuk of 9 lopen

Jou shetten zijn dus niet gezond en niet geschikt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:20

@StalNollie.... mijn shets zijn nu idd niet gezond (gekantelde hoefbenen), juist doordat ze als gezonde pony met zulk soort idees op de weide zijn gegooid...

Als je die pony echt gebruikt en inspant of lesjes laat lopen e.d. zal het vast wel kunnen. Maar gewoon als grasmaaier in een wei (wat je dus nota bene aan ts voorstelt) gaat het toch in meer dan 50% van de gevallen mis. En dan maar inslapen of herplaatsen, triest.
Ben blij voor je dat jou shets niets hebben, maar dat maakt een shet an sich nog niet geschikt.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:24

@Poekkie; mocht er op korte termijn toch plots een jong paard bijkomen dan heb ik het toch echt wel over een jaarling of twenter, beleren ohz doe ik pas met 4 jaar. Dagelijkse verzorging is nu ook voor 2 paarden. Werken aan de hand/longeren begin ik met 3 mee, maar dat betekend ook maar 2/3 per week wat doen en dan nog telkens stukjes van korte duur, dus niet direct grote veranderingen lijkt me. M'n jonge paard werkt 4/5 dagen per week. Werk zelf 4 dagen per week en verder geen gezin of andere verplichtingen, dus lijkt me geen probleem. Mijn intentie is om mijn paarden hun leven lang zelf te houden, worden vanzelf bejaard ;-)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 15:27

troi schreef:
Blijkbaar ben je erg kritisch, anders snap ik niet zo goed waarom arabieren of pensionado's afvallen, dan zou ik idd gaan voor een 2e eigen paard. Dan kan je net zo kritisch zijn als je wilt immers. Maar het probleem dat elcamino noemt is wel een serieuze. Als de dieren aan elkaar gaan klitten heb je flinke problemen als je 1 meeneemt en de andere blijft achter. Dan zit je al haast vast aan nog een pony zodat de achterblijvers nooit alleen zijn.

Mijn oplossing zou zijn om me simpelweg minder kritisch op te stellen. Als het dier vriendelijk is, overweg kan met mijn paard en qua voedingsbehoeftes overeen komt (dus geen extreem sobere bij 1 die flink extra voer nodig heeft en vice verse) mag hij komen als pensiongast. Qua kosten kan je overwegen om simpelweg kostendekkend te zijn dus weinig extra erbij rekenen.

een shet, oude paard (lees: 20 jaar of ouder) en arabische volbloed (heet!) passen niet bij mijn paard en ook niet bij mij. Ik heb een 6 jarige zeer speelse koudbloed die graag lomp ouwehoert en dus niets kan met een kleine shet (overigens zit mijn onderste draad op 60 cm hoogte waarbij rekening is gehouden met galopperende paarden... dus shets gaan eronderdoor. ik heb er zelf ook niks mee). Oudere paarden zijn leuk, maar willen/kunnen vaak niet meer spelen. dat wil die van mij wel en dat gun ik hem ook. Arabische volbloed is meer een voorbeeld van een heel heet paard wat gewoon niet wenselijk is bij ons. Mijn ruin geniet ook van zijn rust en wil dus graag spelen, maar hij is niet van het gejaagde gehaaste hittepetit gedoe.
Ik overigens ook niet.

Een leuke rustige KWPN die af en toe open staat voor een sprintje en een geintje op de achterbenen zou fantastisch zijn, of een andere leuke koudbloed. Paard kan het met veel dieren vinden maar ik wil wel ook de rust bewaren aangezien ik er zelf niet direct naast woon en dus niet binnen 1 minuut een paard kan gaan vangen die door de omheining gaat.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:34

Hutcherson schreef:
troi schreef:
Blijkbaar ben je erg kritisch, anders snap ik niet zo goed waarom arabieren of pensionado's afvallen, dan zou ik idd gaan voor een 2e eigen paard. Dan kan je net zo kritisch zijn als je wilt immers. Maar het probleem dat elcamino noemt is wel een serieuze. Als de dieren aan elkaar gaan klitten heb je flinke problemen als je 1 meeneemt en de andere blijft achter. Dan zit je al haast vast aan nog een pony zodat de achterblijvers nooit alleen zijn.

Mijn oplossing zou zijn om me simpelweg minder kritisch op te stellen. Als het dier vriendelijk is, overweg kan met mijn paard en qua voedingsbehoeftes overeen komt (dus geen extreem sobere bij 1 die flink extra voer nodig heeft en vice verse) mag hij komen als pensiongast. Qua kosten kan je overwegen om simpelweg kostendekkend te zijn dus weinig extra erbij rekenen.

een shet, oude paard (lees: 20 jaar of ouder) en arabische volbloed (heet!) passen niet bij mijn paard en ook niet bij mij. Ik heb een 6 jarige zeer speelse koudbloed die graag lomp ouwehoert en dus niets kan met een kleine shet (overigens zit mijn onderste draad op 60 cm hoogte waarbij rekening is gehouden met galopperende paarden... dus shets gaan eronderdoor. ik heb er zelf ook niks mee). Oudere paarden zijn leuk, maar willen/kunnen vaak niet meer spelen. dat wil die van mij wel en dat gun ik hem ook. Arabische volbloed is meer een voorbeeld van een heel heet paard wat gewoon niet wenselijk is bij ons. Mijn ruin geniet ook van zijn rust en wil dus graag spelen, maar hij is niet van het gejaagde gehaaste hittepetit gedoe.
Ik overigens ook niet.

Een leuke rustige KWPN die af en toe open staat voor een sprintje en een geintje op de achterbenen zou fantastisch zijn, of een andere leuke koudbloed. Paard kan het met veel dieren vinden maar ik wil wel ook de rust bewaren aangezien ik er zelf niet direct naast woon en dus niet binnen 1 minuut een paard kan gaan vangen die door de omheining gaat.

Ik denk dat je een beetje een verkeerd beeld hebt van een Arabier.

Succes met je zoektocht naar een weidemaatje!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 15:35

Het was meer een voorbeeld voor een heet dier..

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:35

TS, Ik denk dat je je te veel vasthecht aan types. Arabieren zijn niet per se heet en de KWPN die bij ons staat is een ongelofelijke hittepetit, maar vindt dan juist zijn beste maatjes bij de oude fjord en mijn 16jarige haflinger. Die fjord is trouwens 20+ maar slaagt geen enkele rengalop over.

Qua grootte denk ik dat een arabier juist beter zou passen dan een kwpn om mee te spelen.

Ik denk persoonlijk dat je sowieso naar een sociaal en niet (heel) dominant dier opzoek moet, maar zou de heetheid niet proberen in te schatten op basis van ras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:39

2 Paarden, heel leuk; maar je hebt de lusten en de lasten. Ook (kleine) pony's, jonkies en oudjes hebben soms een dierenarts nodig. Ik zou niet alleen kijken of je het redt met de tijd, maar ook financieel. Onderhoud is maar zo'n kleine component in de kosten. Ik heb er twee en het afgelopen jaar hebben ze samen denk ik EUR 12.000,-- aan dierenarts kosten gekost. (incl tandarts en een enting weliswaar ;) ).
Bezint eer ge begint zou ik zeggen... Hoewel ik er wel op tegen ben, dat een paard alleen wordt gehouden. Maar zo te lezen heeft je paard voldoende contact met de buren?

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:43

De kosten zijn zeker een dingetje om in de gaten te houden, smid/entingen/hooi/stro/voer/tandarts x2.
Maar ook even mesten duurt 2x zo lang, poetsen etc.

Wat een onzin, m'n oude ruin van 20 staat nog elke dag te ravotten met mn jonge! Durf zelfs te stellen dat mn oudje daardoor fit blijft ondanks z'n atrose, want geef hem geen extra beweging naast hele dag paddock/wei. Ze zijn absoluut aan elkaar gewaagd, die van 20 is nog steeds de baas. Ze hebben de hele dag door speel- eet- en rustmomenten. Altijd zo geweest dat m'n oude de jongere op zn plek zet als ie het zat is.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 15-06-20 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 15:44

Ik ben inderdaad kritisch wat betreft wat ik binnenhaal aan pensionklant.
Het is wel mijn perceel en ik heb eerlijk gezien heel wat meegemaakt aan pensionhouders die gouden bergen beloven en als puntje bij paaltje komt sta je alsnog zelf hooi en stro in te kopen en zelf je paard naar binnen en buiten te zetten omdat hij anders veel te kort buiten is op een schitterende dag.
Ik heb nu zelf de keuze met wie ik de samenwerking aan ga. Dat moet klikken op persoonlijk vlak maar ook de paarden moeten heel goed klikken.
Ik ga echt niet meer met tegenzin naar stal toe omdat ik een discussie zie aankomen of wat dan ook.
Eindelijk vind ik dat ik best wel selectief mag zijn in wie er gebruik mag gaan maken van alle spullen die ik heb gekocht/gebouwd en geregeld toch?
het aanleggen van een paddock paradise kost kapitalen. Dan hoef ik niet echt consessies te doen toch?
Het moet gewoon klikken.

Vandaar dat ik ook absoluut een tweede paard overweeg. enige reden om niet zelf een tweede paard erbij te kopen (zal dan een jonkie zijn) is het aanschaf bedrag en de kosten voor hoefsmid, enting, tandarts etc.
weegt dat op tegen de financiele voordelen als er een pensionklant bij komt? Wat als er inderdaad discussie komt. Is het me dat waard? ik lees hier ook zoveel ervaringen die niet leuk zijn van stalhouders met pensionklanten.
Het kan ook 100% goed gaan hoor, maar hoe erg zit ik te wachten op meer gedoe indien het niet helemaal goed gaat.

@joman
ja er staan meer dan 20 paarden in zijn directe omgeving. Hij heeft altijd zicht op paarden en ik ken hem goed inmiddels. Hij kan met 3 paarden ook fysiek contact hebben over de draad dus dat was het punt ook niet. Echter nu staat zn kleine vriendje achter een draad om de weide bij te laten trekken en kan ie dus niet lekker met hem op hun vaste stekkie liggen snachts. dat vind ik jammer. Waarschijnlijk kan dat op korte termijn weer wel... maar ik wil graag een oplossing dat hij ook echt een maatje voor zichzelf heeft op zijn eigen terrein zeg maar.
Alleen vind ik ook geen optie, maar omdat hem dit echt zichtbaar goed deed (rust kunnen pakken als hij even geen zin heeft in contact maar toch ook zn maatje opzoeken en samen slapen snachts) had ik niet erg haast. Maar goed ik wil wel een oplossing hiervoor.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:48

Ik had er eentje, mijn vriend had er eentje. Toen we gingen samenwonen was de mijne al "met pensioen" en ging ik enkel nog in het bos rijden. Daarom kocht ik dus een nieuw rijpaard bij - wat het met mijn oudje ook weer makkelijker maakte om te gaan wandelen, want dan stond de merrie van m'n vriend niet meer alleen.
Toen mijn oudje overleed, jaren later, ging mijn "nieuwe" rijpaard net met pensioen, en kwam er dus weer een jong ding voor mij bij. Intussen ging ook het paard van m'n vriend met pensioen, en die werd "vervangen" of beter opgevolgd door 2 pony's (voor de koets).
Stavaza op dit moment: 5 stuks.
:+

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:51

Als je pension aanbiedt, dan kan je best volpension doen. Geen verwachtingen, geen gedeelde rollen etc. Dan gaat dat meestal vrij goed en anders zet je hem/haar buiten en klaar. Persoonlijk zou ik dat financieel gezien zeker de beste oplossing vinden, maar is wel meer werk.

Je zegt dat je kritisch bent op dat de paarden moeten klikken, maar dat weet je toch nooit? Vor hetzelfde geld koop je een nieuwe en gaat dat voor geen meter, wat dan? Of als je dan idd met extreme plakkers en verlatingsangst zit? Ook hier zou ik een pensionpaard voordeliger vinden, die kan je altijd verzoeken te vertrekken. Je hebt rechten op je grond, die kan je gebruiken ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:52

Ik zou misschien wel een pensioenplek aanbieden voor een paard. Dan heb je niet dagelijks iemand op je erf en heb je er zelf niet de kosten van. Zijn denk ik gerust mensen die een fijne plek voor hun oudje zoeken :) Ik zou zelf niet gaan prutsen met echt pension. Krijg je altijd gezeur mee.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:53

Poekkie schreef:
Je zegt dat je kritisch bent op dat de paarden moeten klikken, maar dat weet je toch nooit?

Da's idd ook waar!
Mijn vorige en huidige rijpaard konden in het begin ook absoluut niet door één deur. Intussen is 't gebeterd gelukkig, maar zoiets weet je niet vantevoren.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:56

@ Hutcherson, daarom willen wij geen pensionstal beginnen, mogen van de gemeente 15 boxen verhuren als 2e lijn inkomstenbron als agrarisch bedrijf want in onze omgeving is er een paardenbeleid. Maar dat betekend investeren in accomodatie zodat je ook wat bieden kunt, dat duurt erg lang om terug te verdienen op lange termijn. Los daarvan haal je veel werk op je hals en heb je te maken met paardeneigenaren die elk hun eigen wensen en visies op paarden hebben. Mensen met aanhang/bijrijderes over je werf dus geen privecy meer, en hopelijk betaald iedereen z'n stalling netjes en op tijd. En gaat alles volgens de regels die je opstelt, daar heb ik menig pensionstaleigenaar al over gehoord. Kan het makkelijker verdienen bij een baas ;-)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:03

Hutcherson, een pensionklant zou ik er zelf niet bijnemen. De kans dat er meningsverschillen en zelfs discussies van komen is niet onbestaande. Plus, een pensionklant kan ook van de ene op de andere dag besluiten terug weg te gaan en dan staat jouw paard ook terug alleen.

Ik zou in jouw situatie gaan voor een tweede paard, dat qua temperament en qua voervereisten overeenstemt met jouw huidige paard. Als je vriend ook rijdt, misschien een paard dat voor hem geschikt is ? Anders gewoon een paard dat jou ligt.
Het kost misschien wel wat, maar je hebt dan ook jouw hemel op aarde :j

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:09

Ik had mijn pony 11 jaar, maar heb er nooit veel mee kunnen doen. Regelmatig vaag kreupel, peesblessure etc.
Toen ik 21 was had ik het geld om een 2e te onderhouden (in pension).
Want ik wou toch graag weer rijden.

Zo'n 1,5 jaar later overleed mijn pony, toen stond mijn paard alleen (is op een privé plek waar ik alleen sta) Dus tja toen moest er wel weer een tweede bij. Dat werd een hele lieve rijpony, ex-manegepony.

Dus toen had ik 2 rijpaarden. En dat vind ik toch wel pittig, maar ik moet zelf ook de verzorging doen. Ik merk dat na het stallen uitmesten etc ik vaak geen zin meer heb om te rijden.

Aangezien mijn pony niet alleen kan zijn (als ik bijvoorbeeld met de andere naar clubles wou) heb ik in 2019 mijn paard laten insemineren en er nu een veulen van lopen.

Heb er nu dus 3. Gelukkig hoef ik met het veulen de eerste 3 jaar nog niets te doen :o

Het is hartstikke leuk hoor maar ontzettend pittig!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:23

Even iets totaal anders... maar eventueel mogelijk om een paard op te vangen van een stichting? Met adoptiecontract?
Geen eigenaars over de vloer, geen onverwachte kosten en er is een gemakkelijke weg terug als het niet klinkt.