Paarden na je studie houden of weg doen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:04

Ik heb mijn rijpaarden verkocht toen ik begon met werken. Ik kon het goed betalen maar had er gewoonweg de tijd niet voor. In die tijd heb ik twee veulens gekocht en nu heb ik een baan waarin ik wat beter mijn tijd kan indelen. Nu heb ik dus ook weer iets aan mn paarden ;)
Ik denk wel dat je een goed salaris moet krijgen wil je paarden houden naast je hypotheek, auto, vast lasten en uitstapjes/vakanties. Ik denk dat dat niet te onderschatten is.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 14:12

Nagini schreef:
Ik snap je ouders wel.
Ik was altijd een paardenmeisje. Vanaf dat ik 6 jaar was. Altijd gereden, bijrijdpaarden etc gehad.

En ondanks dat ik nooit mijn eigen paard heb gehad, toen mijn laatste bijrijdpaard was ingeslapen was ik eigenlijk klaar er mee (onbewust). Toevallig gebeurde dat in mijn afstudeerjaar ongeveer, of misschien mijn 3e jaar.

En toen kwam ik er achter hoeveel tijd er in zat. En hoeveel rust het gaf. Niet ergens heen te hoeven, niet te betalen voor lessen, nieuw tuig, onderhoudsdingen, geen reistijd, geen afspraken omzetten of rekening houden met.

Maar goed, je moet kijken wat je wilt.
Als ik in jouw situatie zat zou ik kijken of ik de pony’s kon onderhouden tot hun dood, maar dan niet weer aan nieuwe beginnen.
Ik denk dat je het hier heel goed omschreven hebt! Vooral wat voor mijn ouders de reden is om dat te zeggen. Ik begrijp ze daar in en ik geloof ook zeker dat het me in zekere zin meer rust zou geven.
Maar inderdaad ik zou mijn paarden willen houden tot hun dood. Ik vind dat als je aan dieren begint je er voor de rest van je leven voor moet zorgen (als je daartoe in staat bent). Nu kon ik op mijn 12e niet zo'n wel overwogen keuze maken en hebben mijn opa en oma de paarden voor mij gekocht. Maar nu ik oud genoeg ben vind ik dat ik mijn standpunt wel moet waarmaken.
Maar goed, dan moet dat wel kunnen, vandaar dit topic. Fijn om alle positieve reacties te lezen.

SillyB schreef:
linda_arnold schreef:
Hier ook altijd de paarden aangehouden tijdens en na mijn studie. Het enige punt wat ik kan inbrengen is dat je met je vriend op 1 lijn moet zitten over de verplichte maandelijkse kosten en je tijdsbesteding. Jouw aandeel in de gezamenlijke kosten in de toekomst etc.

of dus je paarden hebben/houden voor je vriend vind en hem al vroeg vertellen dat ze er nou eenmaal bij horen. Zo heb ik het gedaan in ieder geval haha

Mijn vriend heeft al aanvaard dat hij mij incl dieren krijgt en anders niet :') Hij heeft wel oprechte zorgen hoe we het gaan doen in de toekomst. We zijn beiden jongen dus ik snap zijn zorgen wel.

Joman schreef:
Ik heb mijn rijpaarden verkocht toen ik begon met werken. Ik kon het goed betalen maar had er gewoonweg de tijd niet voor. In die tijd heb ik twee veulens gekocht en nu heb ik een baan waarin ik wat beter mijn tijd kan indelen. Nu heb ik dus ook weer iets aan mn paarden ;)
Ik denk wel dat je een goed salaris moet krijgen wil je paarden houden naast je hypotheek, auto, vast lasten en uitstapjes/vakanties. Ik denk dat dat niet te onderschatten is.

Klopt, daar zit ik dus ook mee. In combinatie met alle kosten zal het zeker niet meevallen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:40

Hier dolblij dat ik geen paarden heb, vind het je inderdaad in je ontwikkeling tegen houden. Maar dat hangt natuurlijk ook af van wat jij zelf in je leven wil.

Maarrrr als je eenmaal die verantwoordelijkheid hebt en je hebt pony's die ook nogal zorgenkindjes zijn is ze zomaar 'weg doen' natuurlijk ook niet echt een optie. Nergens een optie om ze goedkoop te stallen en een verzorgster(s) te zoeken?

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 15:15

Ik heb voor, tijdens en na mijn studie altijd paarden gehad. Ik zou het niet anders gewild hebben. Ik heb wel het geluk dat tijdens mijn studie mijn pony voor niks bij mijn ouders gestald stond. Helaas zijn tijdens mijn studie beide paarden overleden, maar niet tegelijk, dus hebben we inmiddels 4 nieuwe paarden, waarvan 2 aangekocht door mij tijdens mijn studie (enigszins noodgedwongen, dus moeten lenen voor de tweede, zodat de eerste niet alleen zou staan). Die andere 2 zijn van mijn moeder en zijn na mijn studie gekomen.
Wel vond ik het heel lastig om vlak na mijn studie, voor mijn eerste salaris, mijn paard te onderhouden, dus die heb ik pas naar een pensionstal bij mij in de buurt verhuisd toen ik een 'echte' baan had.
Waar een wil is is een weg, maar stel prioriteiten met je geld en met je tijd. Wilde ik dat ik het anders had aangepakt? Ja, op zo veel fronten. Heb ik ooit overwogen mijn paard(en) weg te doen? Met geen haar op mijn hoofd.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 15:29

Gydja schreef:
Allemaal goede punten :)
Ik kan beide paarden helaas niet in een groot stuk weiland zetten. Mede omdat de shetlander eiwit gevoelig is en in de zomer koliek krijgt als ze gras eet. En de IJslander 2 jaar geleden hoefbevangen is geweest en ik daar altijd voor uit moet blijven kijken. Maar ze staan nu op een kleiner kaler stuk land, dus ik denk dat het kwa werk niet veel zal verschillen met nu.

Ook fijn om te horen dat er opties zijn mocht ik wel een weekend weg willen. Op het moment als ik een weekend weg ga neemt mijn vader de verzorging van mijn paarden over. Mijn vriend woont namelijk in Zuid-Limburg en ik in Drenthe dus ik kan niet even een dag op en neer reizen om hem te zien. Ben dan al snel een weekend weg. Maar als ik samen woon hoeft dat niet meer.

Dat maakt het moeilijker en tegelijkertijd gemakkelijker.
Moeilijker omdat je iets beperkter bent van stalkeuze, gemakkelijker omdat je op een stukje van 2000m² (of meer)wel goed een PP kan aanleggen en je dat wel sneller kan huren (of zelfs kopen!).

Maar, ik denk dat je vraag eerder zou moeten zijn: kan je je paarden wel verkopen. 1 geblesseerd paard en ze kunnen beide niet op gras. De vraag is of je ze wel wil de handel in sturen, met het risico dat ze niet goed terecht komen, of je het aankan om ze te laten inslapen als je er vanaf wil?
Indien beide optie's een nee zijn, dan zit er niks anders op dan ze gewoon te houden en te zorgen dat het lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 15:47

BaileyMix schreef:
Hier dolblij dat ik geen paarden heb, vind het je inderdaad in je ontwikkeling tegen houden. Maar dat hangt natuurlijk ook af van wat jij zelf in je leven wil.

Maarrrr als je eenmaal die verantwoordelijkheid hebt en je hebt pony's die ook nogal zorgenkindjes zijn is ze zomaar 'weg doen' natuurlijk ook niet echt een optie. Nergens een optie om ze goedkoop te stallen en een verzorgster(s) te zoeken?

Waarom houdt het je ontwikkeling tegen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 16:09

Of paarden een belemmering zijn voor je ontwikkeling hangt er maar net vanaf. Ik heb mijn hele leven paarden gehad (letterlijk.) en ik heb nooit het gevoel gehad iets te missen. De vraag die ik het meeste hoor is of ik niet gewoon een keer op reis zou willen kunnen maar het antwoord daarop is voor mij heel simpel: nee. :)
Als ik geen paarden had zou ik ook niet reizen. Dus dat is voor mij geen belemmering. Voor een ander kan dat natuurlijk wel een belemmering zijn. :) Het is ook maar net wat je onder ontwikkeling verstaat. Ik ben heel erg zeker dat mijn paarden me juist hebben helpen ontwikkelen. :)

Hoe je het ook draait of keert: Er is maar één persoon die jouw leven kan en mag leiden en bijgevolg is er dus ook maar één persoon die kan en mag beslissen of paarden en belemmering (zullen) zijn. :)

Puur financieel zal je, als je paarden hebt, zeker momenten hebben datje prioriteiten moet gaan stellen zodra je alleen gaat wonen. Maar je vindt daar op een gegeven moment toch wel een evenwicht in. :) Als je geen paarden hebt is het vaak ook even zoeken als je op jezelf gaat wonen hoe je je uitgaves het beste in deelt. Zeker als je al je hele leven paarden gehad hebt zoals jij, zijn paarden gewoon "deel van het patroon". :)

MilesNF

Re: Paarden na je studie houden of weg doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 16:15

Ik zou niet direct zeggen dat paarden een belemmering zijn voor je ontwikkeling, maar een keuze in je ontwikkeling. Nee, je kan niet zomaar spontaan reizen en hebt soms veel zorgen en paarden kosten ook veel geld. Aan de andere kant ontwikkel je jezelf wel in verantwoordelijkheid nemen, zorgen voor een ander en (financieel) plannen. Dat zijn ook kwaliteiten waar je wat aan hebt in je leven.
Het is maar net waar jij je prioriteiten legt.

Mijn pony heb ik wel gehouden na mijn studie, tot hij overleed. Daarna heb ik geen nieuwe gekocht en dat geeft inderdaad veel vrijheid en minder zorgen. Op dit moment zou een paard bij mij ook niet passen en geniet ik van één keer de week een bijrijdpaard. Maar wellicht over een paar jaar...

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 16:46

Lieke schreef:
Ik zou niet direct zeggen dat paarden een belemmering zijn voor je ontwikkeling, maar een keuze in je ontwikkeling. Nee, je kan niet zomaar spontaan reizen en hebt soms veel zorgen en paarden kosten ook veel geld. Aan de andere kant ontwikkel je jezelf wel in verantwoordelijkheid nemen, zorgen voor een ander en (financieel) plannen. Dat zijn ook kwaliteiten waar je wat aan hebt in je leven.
Het is maar net waar jij je prioriteiten legt.

Dit dus. Niemand kan bepalen wat goed/slecht is voor jouw ontwikkeling persoonlijk, dus de reactie dat paarden je ontwikkeling tegen houden vind ik onzin. Dat kies je namelijk zelf. Is het meer een last dan een plezier moet je het niet verder zetten, maar als je er nog steeds van geniet moet je vooral blijven doen wat je graag doet.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 17:22

(Spontaan) reizen kan prima als je pony/paard in volpension staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 17:29

Na m'n studie ben ik gaan werken, auto gekocht gespaard en paard gekocht. En ik ben er echt een beter mens van geworden. Ben zelfverzekerder durf m'n mond meer open te trekken etc.

Heb er geen seconde spijt van. Kom wel eens tijd te kort, maar tot nu toe goed kunnen combineren met werken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 17:47

Westhof schreef:

Dan moet je wel voor beide geld hebben natuurlijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 17:59

Wanneer ze beide zo veel zorg nodig hebben dan zijn er in mijn ogen ook maar twee opties , houden of inslapen. Je weet pas in hoeverre twee zorgenkindjes je belemmeren wanneer ze er niet meer zijn. En inslapen is geen fijne keuze maar soms zeer goed te begrijpen want dit soort dieren komen 90 van de 100 keer niet goed terecht bij verkoop.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:09

Ayasha schreef:
Westhof schreef:

Dan moet je wel voor beide geld hebben natuurlijk.

Ja, maar dat is toch met alles zo? Als ik, vanwege mijn pony, financieel zo krap zou zitten dat ik niks meer voor mezelf kan doen/kopen, dan zou ik er überhaupt niet aan begonnen zijn.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:32

Westhof schreef:
Ja, maar dat is toch met alles zo? Als ik, vanwege mijn pony, financieel zo krap zou zitten dat ik niks meer voor mezelf kan doen/kopen, dan zou ik er überhaupt niet aan begonnen zijn.

Ben ik niet helemaal met je eens. Afhankelijk van hoe jong de dieren waren toen je ze kocht, gaan ze 25 jaar mee. Kan jij 25 jaar in je (financiële) toekomst kijken?

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:09

Ik heb tijdens mijn studie een paard gekocht en ze is er nu nog steeds. Ik vind het mij helemaal niet in mn ontwikkeling belemmeren, maar ik snap wel dat het dat kan doen.

Ik sta altijd op een plek waar ik de zorg uit handen kan geven / afkopen. Voor werk maakte ik bijv met regelmaat een business trip naar buitenland, en dat moest dan wel lukken met paardlief natuurlijk. Het uitmesten kon ik voor 2 euro per keer afkopen bij de stalhouder. En ik zorgde altijd voor een netwerk van stalgenoten/bijrijders die het rijden van over konden nemen, maar die zorg heb jij al niet.

Weekendjes weg vind ik wel wat een ding, maar ik rij/train dus ook nog fanatiek. Ik zorg dat ik dan voor 1 dag iemand heb en dat ik of na zaterdagochtend vertrek zodat ik in de ochtend paard kan doen, of zondag eind vd middag thuis ben om paard te kunnen doen.

Rekening houden met waar mn huis komt/staat, doe ik eigenlijk niet. Overal zijn wel plekken. Alleen als je in hartje Amsterdam gaat wonen oid zou ik me er wel even goed in verdiepen.

In het begin heb ik ook gewoon fulltime gewerkt. Nu werk ik 2 middagen niet om lekker paard te kunnen rijden, als je je zoiets kan permitteren is dat wel lekker.

Het kostenplaatje is wel iets om rekening mee te houden natuurlijk. De prijzen voor pensionstallen verschillen nogal. En ik ga ook mee met troi, ik denk dat er eigenlijk geen alternatief is.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:19

Ik heb een voor een pony gekozen toen ik nog studeerde en samenwoonde met mijn vriend. Pony staat op volpension en ik ga dan ook max 3 keer per week.

Momenteel hebben we thuis 8 huisdieren. Het is druk en je kan niet zomaar weg maar we genieten er beide van. Sommige mensen willen reizen en feesten en andere vinden het leuk om al hun tijd aan hun dieren te spenderen. Je moet doen waar je je goed bij voelt

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:52

nessinator schreef:
Westhof schreef:

Ben ik niet helemaal met je eens. Afhankelijk van hoe jong de dieren waren toen je ze kocht, gaan ze 25 jaar mee. Kan jij 25 jaar in je (financiële) toekomst kijken?

Nee, en dat kan niemand. :+ Met die redenering kan je ook geen auto kopen, of een huis, of een dure reis maken. Dan neem je beter ook geen kinderen en blijf je voor de rest van je leven op je geld zitten. Want oh wee als je situatie over 10 of 15 jaar anders is dan nu!

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:58

pumpina schreef:
Rekening houden met waar mn huis komt/staat, doe ik eigenlijk niet. Overal zijn wel plekken. Alleen als je in hartje Amsterdam gaat wonen oid zou ik me er wel even goed in verdiepen.
.

En zelfs binnen een half uur van hartje Amsterdam is er genoeg te vinden waar paarden in ieder geval 12 uur per dag buiten komen

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:58

CalipsoLover schreef:
nessinator schreef:

Nee, en dat kan niemand. :+ Met die redenering kan je ook geen auto kopen, of een huis, of een dure reis maken. Dan neem je beter ook geen kinderen en blijf je voor de rest van je leven op je geld zitten. Want oh wee als je situatie over 10 of 15 jaar anders is dan nu!

En dat is dus precies het argument dat ik ook maak. Je moet je niet tegen laten houden een paard te kopen als je misschien, in de toekomst, krap bij kas zou kunnen komen te zitten. Kijk als je al krap zit, zonder uitzicht op verbetering, dan zou ik ook geen paard kopen. Maar het laten omdat je misschien ooit krap komt te zitten, nee, dat vind ik geen argument.
Ik reageerde dus op het stukje "zou ik er nooit aan begonnen zijn" :)

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:17

Ik heb vanaf mijn 11e een pony of paard gehad.
Tijdens mijn middelbare school, mijn mbo en hbo opleidingen (beide werken leren traject).
En ja, ik heb wel eens dingen gemist omdat ik geen tijd en of geld had voor leuke dingen door mijn paard(en).
Maar ik heb dit nooit als een belemmering ervaren.

Het is (volgens mij) maar net waar je je voldoening uit haalt en tevreden mee bent :)

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:22

Toen ik op mijn 18de een pony kocht, kon ik toch wel een aardige inschatting maken van hoe mijn financiële situatie er de komende jaren uit zou gaan zien. Zeker 4-5 jaar studeren en al die tijd dus een bijbaantje hebben. Ik had het geluk dat ik een bijbaantje had die leuk verdiende en waarbij ik veel onregelmatigheidstoeslag kreeg, waardoor ik als student leuk heb kunnen cashen.

Sommige mensen zetten financieel alles opzij voor hun paard. Zo iemand wil(de) ik niet zijn. Ik wil ook op vakantie kunnen, uitgaan, leuke dingen voor mezelf kopen. Als dat allemaal niet zou kunnen omdat ik na aftrek van het stalgeld niet veel zou overhouden, dan was ik er niet aan begonnen nee.

En nee, ik wist toen ook niet hoe alles zou verlopen. Daarom ben ik er destijds ook juist voor gegaan. Dat bijbaantje had ik bijvoorbeeld ook kwijt kunnen raken, maar je gaan er vanuit dat dat soort dingen niet zomaar gebeuren.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 15:13

We kregen net een telefoontje, een vrouw (half jaar geleden) die was komen kijken naar de paarden zei dat ze nog interesse had in de paarden en wil ze beiden overnemen. Ze heeft in eerste instantie van de paarden afgezien omdat haar financiële situatie was veranderd. Die is inmiddels stabiel, ze vertelde aan de telefoon dat ze mijn paarden niet uit haar hoofd heeft kunnen zetten en alsnog interesse heeft.

Ik heb afgelopen week juist net besloten, na al jullie berichten, dat ik er voor wil gaan en ik ze wil houden. Dat de periode onzeker kan zijn is begrijpelijk maar zoals ook al aangegeven word je niet oneindig in onzekerheid kan afwachten. Ik zit nu heel erg in dubio.
Ze lijkt me een goed mens en heeft de paarden alles te bieden wat ze nodig hebben. En sowieso, vooral in het begin, meer aandacht voor de paarden heeft dan dat ik ze nu kan geven door het afstuderen.
Ik ben op het moment ook nog aan het kijken of ik nog een jaar kan studeren in het buitenland. Dit staat echter op losse poten en hangt van veel factoren af of het door kan gaan of niet. Dit is ook een obstakel in het houden van de paarden aangezien ik dan een jaar van huis ben. Maar wat is 1 jaar op de 12 jaar dat ik de paarden al heb. En ik heb een aantal privé berichten ontvangen van mensen die ook in het buitenland zijn gaan studeren na hun studie en hun paarden ook hebben gehouden.

Ik zit nu met tranen over mijn wangen in bed tegen elkaar af te wegen wat ik moet doen. Mijn ouders zeggen dat het verstandiger is en beter voor mijn ontwikkeling om de paarden weg te doen. En mijn gevoel die zegt dat ik ze wil houden, er alles aan wil doen om dat voor elkaar te krijgen.

Mijn vriend geeft aan dat het mijn beslissing is en dat hij achter elke beslissing staat. Hij zegt dat het makkelijker is om een plekje te vinden en je eigen ding te doen zonder de paarden maar hij ook begrijpt dat de band die ik met de paarden heb erg belangrijk is.

Ik weet niet goed wat ik hiermee wil bereiken. Misschien mij eigen gedachten op een rij zetten? of jullie meningen en ervaringen lezen om het voor mezelf duidelijker te krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:20

Mijn ouders waren het er niet mee eens toen ik na m'n studie, net werkende een paard kocht. Maar ik heb het wel gedaan, geen seconde spijt van gehad. Nu ik werkloos ben is het wel even spannend, want mijn paard is een zorgenkindje geworden. Maar de band die je hebt, het gevoel erbij het plezier wat je er uithaalt, dat weegt voor mij zwaarder dan wat mensen om me heen er van denken. Ik zou em dan ook voor geen goud weg doen. Maakt me niet uit of ik zelf niet meer zou kunnen eten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:28

Jij moet jouw gevoel volgen. Momenteel zijn het je ouders die je beperken in jouw ontwikkeling door je iets op te dringen waar je niet achter staat.