Een droom hebben is goed en een droom mag best wel een tikkeltje fantasie in zich hebben. Wat je echter dan moet doen, is die droom opdelen in kleinere en realistische doelen. En dan moet je dus nadenken over de verschillende aspecten van je droom. Ik haal er 1 aspect uit:
Prima2Donna schreef:Dat is mijn droom. Echt op hoog niveau eventing wedstrijden rijden. En dan niet met een groot paard maar met een D/E pony want ik ben 1.51m. Paarden voelen niet fijn. Die kan ik niet makkelijk poetsen en opzadelen enz. Met een pony tussen de paarden rijden lijkt mij geen enkel probleem. Met een beetje handige pony kom je best ver heb ik het idee.
Ik vind dat je hier wat te gemakkelijk denkt. Een pony kan niet zomaar zonder meer mee tussen de paarden, laat staan tot op het hoogste niveau, dat is eerder een unicum. En je legt alle druk voor het waarmaken van je droom bij de pony. Je wilt dit, maar je wilt niet dat en je vindt het niet gemakkelijk om... en je zegt eigenlijk: voila, pony, doe maar, zo moeilijk is het allemaal niet.
En dat is niet eerlijk naar het dier toe, dus wordt het tijd om realistische doelen te stellen. Als jouw doel is om het hoogste niveau eventing te behalen (who knows, misschien zelfs de Olympische Spelen), dan moet je keuzes maken die ervoor zorgen dat dat doel realistisch wordt. De keuze voor een pony is dan niet de beste keuze om dat doel realistisch te maken.
Ofwel is het je doel om toch lekker bij de pony's te rijden en daar zo hoog mogelijk mee geraken. Dan is het doel eigenlijk plezier en we zien wel waar we komen. Maar dan moet je ook meenemen dat dat ook L kan zijn. Dat dat de grens is van wat de pony kan. En dan moet je je daar ook tevreden mee zijn en niet meteen heel melancholisch worden omdat je zogezegd je droom niet kan waarmaken.
Met andere woorden: dromen is goed, maar zet die dromen om in concrete en realistische kleinere doelen.