Gaat mijn droom ooit nog uitkomen? (Paardgerelateerd)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:03

SusanH schreef:
Dat grondwerk goed is voor je band en vertrouwen onderling zal ik niet bestrijden. Maar dat je als je met grondwerk een goede band hebt ook meteen over de moeilijkste hindernissen komt is wel heel optimistisch gedacht :').

Privé cross les gaat je zeker helpen, leuk idee om te gaan doen :j

Ik garandeer niet dat je dan over de moeilijkste hindernissen komt. Ik zeg dat als je op de grond ruzie hebt je probleem met de hindernissen terug blijft komen. Het klinkt als een vertrouwens/respect probleem en zolang je die niet aanpakt veranderf er niets wezenlijks. Er zijn zat mensen slecht in grondwerk maar goed onder het zadel waardoor het probleem niet doorwerkt, maar mijn ervaring is dat zonder het een het ander lang zo goed niet is.

Skippy01

Re: Gaat mijn droom ooit nog uitkomen? (Paardgerelateerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:57

Pfoe op je 18e al denken dat je droom over is...
Even een pasje op de plaats meid! Je bent 18. Geen 81. (En zelfs dan... de Britse koningin klimt er ook nog steeds op ;) )

Soms moet je je dromen aanpassen, soms je paard. Meestal je eigen verwachtingspatroon en werkwijze.

Grondwerk is echt echt echt niet iets dat een gevecht moet zijn. Echt niet. Een goede instructeur grondwerk kan jou vermoedelijk al heel veel verder helpen. Mijn trainingen bestaan in de winter voor 80% uit grondwerk / dressuur aan de hand, en in de zomer ook nog wel voor 30%. Heerlijk! Maar dat is wel iets dat je beide misschien moet leren?

Hetzelfde voor je dressuurmatige basis: als je hebt leren rijden op druk (vasthouden en naar beneden vragen/ zagen) dan snap ik dat je paard niet lekker door zijn lijf komt. En dus ook niet fijn springt/ crosst. Ik weet niet hoe je les krijgt en van wie. Maakt ook eigenlijk niets uit. Maar een goede instructeur helpt jou je paard van achteren naar voren te rijden. Eerst de motor aan, dan lekker door het lijf en dan volgt de correcte aanleuning écht wel.

Niet te streng zijn voor jezelf óf je paard, maar wel écht openstaan voor nieuwe informatie en invalshoeken en een echt goede instructeur zoeken, die jou helpt in de juiste houding op je paard te zetten en jouw paard helpt jou goed te leren dragen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:23

Heb je al eens een ervaren eventing ruiter met je pony laten rijden ?
Misschien heeft jouw pony kwaliteiten die je momenteel er niet uit kunt rijden. Dan zou het zonde om hem te verkopen. Zelf een heel goed cross paard zal weigeren als je hem niet zelfzeker genoeg naar de overkant begeleidt. Misschien niet de eerste keren, maar zoiets sluipt er wel snel in.
Ik vind eigenlijk je doelen op dit moment niet realistisch. Om op niveau te kunnen rijden moet je echt veel in jezelf investeren. Degelijke lessen/begeleiding. Een goede lesgever zal je ook eerlijk vertellen dat je pony bvb niet geschikt is. Ook echt wedstrijdritme creëren om je pony ontspannen op locatie te kunnen rijden.
Als je op 6 maand tijd, maar 2x aan de start komt, moet je de lat ook niet te hoog leggen.
Er is veel meer als talent nodig om succesvol op wedstrijd te zijn, dat is echt keihard werken. Wedstrijd is het resultaat. Misschien moet je eerlijk zijn naar jezelf toe en toegeven dat je eigen inzet misschien niet strookt met je ambitie. Je mag nog het beste paard van stal hebben, als jij niet 2-3x per week traint zul je ook niet het beste uit dat paard kunnen halen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:50

Een droom hebben is goed en een droom mag best wel een tikkeltje fantasie in zich hebben. Wat je echter dan moet doen, is die droom opdelen in kleinere en realistische doelen. En dan moet je dus nadenken over de verschillende aspecten van je droom. Ik haal er 1 aspect uit:

Prima2Donna schreef:
Dat is mijn droom. Echt op hoog niveau eventing wedstrijden rijden. En dan niet met een groot paard maar met een D/E pony want ik ben 1.51m. Paarden voelen niet fijn. Die kan ik niet makkelijk poetsen en opzadelen enz. Met een pony tussen de paarden rijden lijkt mij geen enkel probleem. Met een beetje handige pony kom je best ver heb ik het idee.

Ik vind dat je hier wat te gemakkelijk denkt. Een pony kan niet zomaar zonder meer mee tussen de paarden, laat staan tot op het hoogste niveau, dat is eerder een unicum. En je legt alle druk voor het waarmaken van je droom bij de pony. Je wilt dit, maar je wilt niet dat en je vindt het niet gemakkelijk om... en je zegt eigenlijk: voila, pony, doe maar, zo moeilijk is het allemaal niet.

En dat is niet eerlijk naar het dier toe, dus wordt het tijd om realistische doelen te stellen. Als jouw doel is om het hoogste niveau eventing te behalen (who knows, misschien zelfs de Olympische Spelen), dan moet je keuzes maken die ervoor zorgen dat dat doel realistisch wordt. De keuze voor een pony is dan niet de beste keuze om dat doel realistisch te maken.

Ofwel is het je doel om toch lekker bij de pony's te rijden en daar zo hoog mogelijk mee geraken. Dan is het doel eigenlijk plezier en we zien wel waar we komen. Maar dan moet je ook meenemen dat dat ook L kan zijn. Dat dat de grens is van wat de pony kan. En dan moet je je daar ook tevreden mee zijn en niet meteen heel melancholisch worden omdat je zogezegd je droom niet kan waarmaken.

Met andere woorden: dromen is goed, maar zet die dromen om in concrete en realistische kleinere doelen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:08

Op hoog niveau tussen de paarden rijden met een pony is al geen realistische droom. Ofwel wil je tussen de pony's rijden : fijn dan, dan moet je daarop mikken. Ofwel op hoog niveau en dan zul je voor een deftig paard moeten gaan, en geen pony.
Ik vraag mij trouwens af wat jouw niveau is op dit moment, als je een 'normaal' paard niet gemakkelijk kunt poetsen/opzadelen.
Onze trainster is ongeveer van jouw grootte, maar heeft er geen enkel probleem mee om mijn behoorlijk grote en forse hengst te poetsen, zadelen (met een westernzadel!) en internationaal uit te brengen.
MIjn advies zou zijn : neem eens bij een goede eventingtrainer wat lessen. Begin daar mee. Met de pony die je al hebt.
Volgens mij liggen de problemen eerder bij jouw kunde en niet bij je pony op dit moment. Je droom waarmaken wil ook zeggen ervoor knokken en werken. Het wordt je niet in de schoot geworpen.
En onthoud dit : succes is het gevolg van 20% talent en 80% hard werken. Niet omgekeerd.