E-pony of paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:04

Gillbo schreef:
Moet ze ook al is ze minderjarig met een paard altijd bij de paarden starten of mag het ook bij de pony's.
Als je nu een grote E pony koopt dan kan ze nog wel wat jaartjes vooruit en misschien tzt doorverkopen als ze met haar ambities een paard wil

Met een paard moet je bij de paarden.

Met een pony kan ze als minderjarige kiezen, pony of paarden.

MirandaMalik

Re: E-pony of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:08

E pony, dan heb je het beste van beide!
Ook lekker genieten nu hoor van de ponytijd, dat krijg je nooit meer terug!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:10

Een paardgefokte klein gebleven E-pony is gewoon een paard kwa bewegen. Zeker in de dressuur is dat zelfs een mooier plaatje als je zelf klein bent.
Alleen bij het losrijden zie je hoogte verschillen, in de ring niet. Voor de ambitie maakt dus al niet zo enorm veel uit.
Als je den echte pony gefokte e-pony hebt kan het eventueel nog zijn dat je op den duur aan beweging te kort komt, maar dan spreken we subtop (tenzij je een koudbloed koopt, maar dat zal wel niet).

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:14

November108 schreef:
Toevoeging na laatste reactie:
Het paard dat ik had toen ik 13 was, was absoluut niet meewerkend of fijn opgeleid, het was een dier van 4 en heb hem alles moeten leren. Maar heb daar wel genoeg begeleiding bij gehad. Dat is natuurlijk ook weer wat je zoekt, ik was wel in voor een uitdaging.

Daar ben ik het deels mee eens. Sta sinds een paar jaar op een hele gemengde pensionstal en zie ook veel jonge meiden die een verzorg pony hebben, of een shetlander, of van de manege afkomen en de grootste uitdagingen zoeken in de vorm van lastige paarden en pony's maar na een tijdje het toch niet meer leuk vinden omdat het gewoon meer tijd, begeleiding en geld kost dan vooraf gedacht.
Weet ook enkele meiden die wel een ervaren paardje hebben gekocht of veel begeleiding krijgen en daarom sprongen vooruit maken in hun rijderij en zo steeds nieuwe dingen kunnen doen (naar mijn mening raak je niet uitgedaagd, ik rij dan zelf vooral dressuur maar zelfs met een heel goed en ervaren paard is bijvoorbeeld de weg naar de grandprix echt niet in een paar jaar afgelegd). Ik had het er een tijdje geleden ook over met een lesklantje die dit nu ervaren heeft. Winnen is echt niet het hoofddoel als je met jeugd op wedstrijd gaat, maar altijd laatste worden op wedstrijd demotiveerd, terwijl veel winnen nooit verveeld. Dat is nu eenmaal zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:26

Sizzle schreef:
Een paardgefokte klein gebleven E-pony is gewoon een paard kwa bewegen. Zeker in de dressuur is dat zelfs een mooier plaatje als je zelf klein bent.
Alleen bij het losrijden zie je hoogte verschillen, in de ring niet. Voor de ambitie maakt dus al niet zo enorm veel uit.
Als je den echte pony gefokte e-pony hebt kan het eventueel nog zijn dat je op den duur aan beweging te kort komt, maar dan spreken we subtop (tenzij je een koudbloed koopt, maar dat zal wel niet).

Hm, dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Er zijn zulke goede pony's, die echt niet onderdoen voor een paard voor wat betreft beweging. Als je een kabbelende pony hebt, ja eens. Maar die heb je ook in de paardenmaat of in een te klein gebleven paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:31

Daarom staat er ook: dan kan het eventueel nog zijn.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:43

Voor een leuke B-ruiter op een C-pony zou ik me nog niet meteen druk maken om de bewegingen/potentie van pony/paard in de subtop.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:47

Ikzelf heb niets met paarden... vroeger van een C-pony naar een klein paard 156 cm gegaan, maarja pubertijd, studeren einde rijcarriere. 25 jaar later... gewoon weer pony's gekocht (143 en 145 cm) - heb ook niet echt iets met paarden maar wel .. met pony's. Ik persoonlijk vind pony's gewoon veel leuker dan paarden!

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 13:32

We gaan zondag naar een E pony van 1.54 kijken(nee, geen koudbloed. Dat is meer mijn type paard) Er rijdt een volwassene wedstrijden mee, dus hij loopt tussen de paarden en niet onverdienstelijk.
Haar instructrice stipte ook internationaal aan, maar tenzij zij iets heel anders in dochter ziet, zie ik dat zelf nog niet zo snel gebeuren voor haar 16e hoor. Ze is wel heel gedreven en wie weet hoe ze gaat op een pony die meer bevestigd is en meer ervaring heeft dan de hare. Da's namelijk niet zo'n makkelijke en daar loopt ze wel tegenaan ondanks de intensieve begeleiding. Werkt ook demotiverend.
Ze gaat waarschijnlijk niet groter worden dan 1.65 en is smalletjes, wel hele lange benen. Ik denk zelf ook dat ze verzuipt op een paard, de overgang is vanaf een C ook wel erg groot en ik zie eigenlijk ook maar weinig kleine paarden te koop staan.

hveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:12

Ik denk dat een e-pony een goede oplossing is, dan kan ze rustig opstarten en hoeft ze niet gelijk op een paard en tussen de volwassenen te rijden.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 15:14

Het wordt hoogstwaarschijnlijk een forse D :)
We zijn afgelopen week wezen kijken, instructrice bleek de pony en eigenaresse te kennen toen we een filmpje doorstuurden. Pony heeft fantastische bewegingen, FEI-pony. Beestje heeft alles al gezien en meegemaakt, ontzettend koel in het hoofd. Dochter had nog wat moeite met de aanleuning maar ze durfde ook nog niet echt door te pakken. Verder reed ze er zo mee weg.
Vrijdag keuring....

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 16:26

MairiMacBran schreef:
Het wordt hoogstwaarschijnlijk een forse D :)
We zijn afgelopen week wezen kijken, instructrice bleek de pony en eigenaresse te kennen toen we een filmpje doorstuurden. Pony heeft fantastische bewegingen, FEI-pony. Beestje heeft alles al gezien en meegemaakt, ontzettend koel in het hoofd. Dochter had nog wat moeite met de aanleuning maar ze durfde ook nog niet echt door te pakken. Verder reed ze er zo mee weg.
Vrijdag keuring....

Spannend, klinkt als een goede leerpony.

veel succes vrijdag.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 16:31

Dank je, dat denken wij en instructrice ook en dat was ook wat we zochten. Hij is 12, ruime ervaring en behoorlijk vergevingsgezind volgens de eigenaresse dus dat klinkt heel positief. Als hij de keuring doorkomt staat hij vrijdag ook al bij ons.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 16:55

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:06

Oh dat dat klinkt super inderdaad.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:17

Klinkt erg interessant. Ben heel benieuwd

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 08:22

En is hij bij jullie ?

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 11:09

Ja! Helemaal goed gekeurd.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 11:49

Super!
Gefeliciteerd. En heel veel geluk en plezier met de pony.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 12:14

Super, gefeliciteerd met de aanwinst :)

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 23:34

Gewoon een e pony!
Ik kocht na mijn haflo arabier van 146 een trakehnermerrie met geweldig goede stamboom van 165. Schat van een beest, echt waar, maar toen deze artrose bleek te hebben is ze verkocht maar duitsland als fokmerrie.

Raad is wie er nu weer een haflinger heeft gekocht? *\o/* *\o/*

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 20:28

Ponytijd is zeker de mooiste tijd. Ik vond het altijd heel gezellig de ponywedstrijden.