Meedenkers gezocht in zoektocht naar nieuw paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:24

Jessie2020 schreef:
[

Hoi ik dacht dat ik je geantwoord had maar ik zie het antwoord niet staan.

Stokmaat 1.40 - 1.45 ongeveer zo. Niet veel groter iig.

Ik bedoelde ook niet leasen meteen bij mij thuis hoor. Waar ik van gehoord heb, is dat sommige maneges aanbieden dat manegepaarden daar dus op de manege zelf geleast kunnen worden voor een x aantal dagen. Ik vind het niet erg om ook al heb ik paarden thuis, een periode van bijv drie maanden een paar keer per week een leasepony te doen om te onderzoeken of ik er iig een klik mee heb. Als startpunt.

Je had me een pb gestuurd :)

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 08:26

ruitje schreef:
Jessie2020 schreef:
True as a koe.,zo had ik t nog niet bekeken. Niet geschoten is altijd mis natuurlijk. Kon ik m’n meisje maar klonen dan was t hele euvel opgelost.

Dit zie ik je nu zo vaak zeggen dat ik er even op wil inhaken :) .

Als je op zoek blijft naar een kloon van je huidige merrie zul je altijd teleurgesteld worden. Er is geen paard precies hetzelfde :) .

Ik vind ijslanders vaak geen beginnerspaarden. Maar de huidige haflinger is ook niet altijd meer zoals jij omschrijft.

Ik zou een gezocht advertentie plaatsen, zonder ras. Op die manier komen de paarden op je pad die je zoekt.

Door eerst te willen leasen verklein je wel je mogelijkheden enorm. Zijn weinig verkopers die dat doen.

Ook jou had ik geantwoord dacht ik, maar zie de reactie niet staan. (WiFi was even slecht, mogelijk daardoor). Ik denk dat m’n opmerkingen over klonen te serieus overgekomen zijn. Was puur een grap. Zit al lang in de (Eigen) paarden en tuurlijk weet ik dat geen dier hetzelfde is. Maar ik hoop iig zoveel mogelijk in de buurt te komen qua type karakter. Over dat leasen en verkopers, dat heb ik toegelicht in een andere reactie. Maneges doen dat wel. Hoewel onwennig om weer op een manege te staan, vind ik het niet erg om als investering gedurende een paar maanden een aantal dagen per week naar een manege te gaan om een paard goed te leren kennen.

Oprechte vraag: lijkt je dat dan geen goed idee en waarom? Ik vond het juist zo slim bedacht haha
Laatst bijgewerkt door Jessie2020 op 21-05-20 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:27

Je zou op facebook bij ijslandse paarden je omschrijving kunnen plaatsen. Er staat veel te koop wat niet op facebook staat..
Prijs is vaak wel wat hoger dan een haflinger..
Of onderdaad el rancho de verano/het fjordenpaard. Zij fokken puur op karakter en hebben vaak leuke kruisingen. Die zou je ook eens kunnen mailen met je omschrijving.
Succes!

Jessie2020

Re: Meedenkers gezocht in zoektocht naar nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 08:28

Tnx ik ga gelijk even kijken. Prijs is niet zo bezwaarlijk. Het gaat mij echt om de klik en karakter.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 08:29

troi schreef:
Jessie2020 schreef:
[

Hoi ik dacht dat ik je geantwoord had maar ik zie het antwoord niet staan.

Stokmaat 1.40 - 1.45 ongeveer zo. Niet veel groter iig.

Ik bedoelde ook niet leasen meteen bij mij thuis hoor. Waar ik van gehoord heb, is dat sommige maneges aanbieden dat manegepaarden daar dus op de manege zelf geleast kunnen worden voor een x aantal dagen. Ik vind het niet erg om ook al heb ik paarden thuis, een periode van bijv drie maanden een paar keer per week een leasepony te doen om te onderzoeken of ik er iig een klik mee heb. Als startpunt.

Je had me een pb gestuurd :)

Omg wat onhandig van mij...

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 08:51

Zag net via een ander topic stal roseboom waar je -zo begreep ik- een periode een paard op proef kan nemen. Is er iemand die dat daar gedaan heeft? Kent iemand zo’n dergelijke constructie bij andere rassen dan tinkers (zoals bijv haflingers fjorden of IJslanders)

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:03

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 09:05

Bedankt ik ga eens kijken

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 09:09

Super zeg! Ja dat is eigenlijk precies wat ik bedoel, alleen werken ze niet in mijn regio (hoeksche waard). Als er een potentiële pony tussen staat kan ik natuurlijk altijd bellen. Heb jij (of iemand anders) daar zelf ervaring mee?
Weet iemand toevallig lease mogelijkheden in de regio Dordrecht / hoeksche waard?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:22

Hoe denk je over Fjorden?
Het verschilt natuurlijk per individu, maar de meeste Fjorden zijn ook heel nuchter en mensgericht. Ik vind ze vaak zelfs rustiger als vele Haflingers (zeker de moderne types Haflinger).
Fjorden over het algemeen zijn mss iets minder sportief, maar dat kan je ook over sommige Haflingers zeggen. Er zijn ook lijnen binnen de Fjordenfokkerij waar hele sportieve en veelzijdige paardjes voorkomen.
En op het moment zijn er ook wel leuke, oudere en beleerde Fjorden te vinden.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 09:25

Ik vind fjorden ook tof. Past ook goed qua stokmaat in m’n wensenlijstje. Heb vroeger een tijd op een fjord gereden. Ik sta er zeker voor open. Ken jij (of iemand) betrouwbare adressen? Liefst met mogelijkheid van goed leren kennen door bij daar te lessen / te leasen/ op proef etc etc

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:29

Jessie2020 schreef:
Nimber schreef:
https://www.ponylease.nl/

Je zou hier eens kunnen kijken? Ze hebben altijd veel Haflingers

Geweldig idee! Ik zag alleen dat het alleen kan binnen 30 min van Apeldoorn, en ik woon in hoeksche waard! Maar bellen kan geen kwaad. Dit is Op zich wel een manier wat kan werken.

Heb slechte ervaring met hem. Aantal jaren geleden een verwaarloosde pony bij hem weggekocht.
Afbeelding

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 09:30

Oei bedankt... juist daarom zo fijn om hier meedenkers te hebben en persoonlijke ervaringen uit te wisselen. Een site zegt ook niet alles

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:32

Als je een fjord wat lijkt, zou je je vraag bij stal van Egmond of bij Fjordenfokkerij van de Berg kunnen neerleggen. Bij stal van Egmond geven ze dacht ik ook lessen, wellicht een optie op dat eerst een aantal keer te doen voor je overgaat op eventueel koop.
Beide partijen zijn imo betrouwbaar en denken goed mee in wat je zoekt.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 09:33

Over die fjorden... volgens mij heb ik eens gehoord van een stal die fjordenritten aanbiedt. Misschien daar eens kijken. Kan niet op de naam komen en zie het zo gauw niet online. Ik dacht rondom Breda ergens, en dat is in mijn regio.

Ding ding gevonden (keek met neus etc) stalhouderij het fjordenpaard in Breda. Kent iemand dat?
Laatst bijgewerkt door Jessie2020 op 21-05-20 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 09:34

miramii schreef:
Als je een fjord wat lijkt, zou je je vraag bij stal van Egmond of bij Fjordenfokkerij van de Berg kunnen neerleggen. Bij stal van Egmond geven ze dacht ik ook lessen, wellicht een optie op dat eerst een aantal keer te doen voor je overgaat op eventueel koop.
Beide partijen zijn imo betrouwbaar en denken goed mee in wat je zoekt.

Tnx ja sowieso ben ik juist op zoek naar verkopers waar ik eerst op het paard kan lessen etc

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:37

Die stal van Egmond zit trouwens in s-Gravendeel. Volgens mij vlak bij jou dus?
Moet ik wel bij zeggen dat hun voornamelijk focussen op mennen, maar de meeste paarden die ze verkopen zijn al jarenlang gereden en daarnaast dus voor de kar beleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:38

Jessie2020 schreef:
Over die fjorden... volgens mij heb ik eens gehoord van een stal die fjordenritten aanbiedt. Misschien daar eens kijken. Kan niet op de naam komen en zie het zo gauw niet online. Ik dacht rondom Breda ergens, en dat is in mijn regio.

Ding ding gevonden (keek met neus etc) stalhouderij het fjordenpaard in Breda. Kent iemand dat?

https://www.stalhouderij-hetfjordenpaard.nl/

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:54

brokjes schreef:
Jessie2020 schreef:

https://www.stalhouderij-hetfjordenpaard.nl/

Verkopen zij ook dan? Kan me zo voorstellen dat zij de brave fjorden juist graag houden haha ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:02

Als je naar Portugal wilt/kunt komen, is een leuke cruzado misschien iets voor je. Ik ken een fokker die hele mooie heeft al of niet met arabisch bloed en die gaan voor de kar, hij werkt met ze aan de hand, doet demonstraties, gaat er mee koeiendrijven, op trektocht, rijdt dressuur (maar ze kunnen gewoonlijk ook wel een sprongetje maken), laat er wild vreemden op buiten rijden, gaat er mee naar festivals, kortom volkomen bomproef en betrouwbaar! Ze groeien op in grote kuddes op een enorm landgoed en zijn dus ook sociaal en gehard. Hij heeft alle kleuren en maten.
Afbeelding

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:17

Ik heb niet alles heel uitgebreid gelezen, maar wat vind je van een fjord? Zelf vind ik dat hele toffe paarden. Koel in de kop, maar wel aanwezig en geen saaie doetjes. :D

Wij hebben onze merrie gekocht bij de fokker en wisten dus ook alles over haar, haar verleden en ouderdieren. Inmiddels is ze 24 en doet het nog steeds. :D Haar moeder is 27 en loopt ook nog steeds actief voor de wagen. Vlakbij je zit een fokker welke je misschien op weg kan helpen. Hij heeft vaak ook wel leuke fjorden staan. :) Ik bedoel inderdaad van Egmond.

edit: mijn merrie komt uit het noorden. Wel een stuk verder, maar daar kan ik je ook nog aan wat namen helpen.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 10:29

miramii schreef:
Die stal van Egmond zit trouwens in s-Gravendeel. Volgens mij vlak bij jou dus?
Moet ik wel bij zeggen dat hun voornamelijk focussen op mennen, maar de meeste paarden die ze verkopen zijn al jarenlang gereden en daarnaast dus voor de kar beleerd.

Dat is inderdaad hier in de regio. Ik zal eens contact opnemen. Heb je persoonlijk zelf goede ervaringen met deze stal?

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:35

Ik ken ze vanuit dat ze een paard bij ons gekocht hebben. Dat paard heeft twee jaar bij hun voor de kar gelopen en is daarna doorverkocht. Zijn vriendelijke mensen, die imo echt zoeken naar de juiste combi en niet alleen maar gericht zijn op verkopen.

Enige minpunt vond ik dat er voor mij geen mogelijkheid is om contact te houden met de nieuw eigenaar (wij moesten verkopen en kende deze ruin vanaf jaarling af).. Maar goed, kan me dat ook voorstellen en zal voor diverse mensen juist prettig zijn.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 10:37

Isabel_k schreef:
Ik heb niet alles heel uitgebreid gelezen, maar wat vind je van een fjord? Zelf vind ik dat hele toffe paarden. Koel in de kop, maar wel aanwezig en geen saaie doetjes. :D

Wij hebben onze merrie gekocht bij de fokker en wisten dus ook alles over haar, haar verleden en ouderdieren. Inmiddels is ze 24 en doet het nog steeds. :D Haar moeder is 27 en loopt ook nog steeds actief voor de wagen. Vlakbij je zit een fokker welke je misschien op weg kan helpen. Hij heeft vaak ook wel leuke fjorden staan. :) Ik bedoel inderdaad van Egmond.

edit: mijn merrie komt uit het noorden. Wel een stuk verder, maar daar kan ik je ook nog aan wat namen helpen.

Ook bedankt voor de tips! Van Egmond lijkt wel goed aangeschreven te staan. Mocht ik in het Noorden gaan zoeken dan vraag ik je graag txt eventueel om die gegevens.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 10:40

Heeft iemand heel toevallig wel eens gereden in Breda bij stalhouderij het fjordenpaard?