Onmogelijke zoektocht paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 22:11

bigone schreef:
Heb je de pony in mijn link gezien?

Ja! Ziet er op het eerste oog goed uit, maar door de zin 'meest geschikt voor ruiter met enige ervaring' krab ik mij al achter de oren. Ik zou namelijk wel durven zeggen dat ik enige ervaring heb, maar je ziet vaak dat ze dat toch wat letterlijker bedoelen als je opbelt. Maar ik ga zeker even bellen morgen, nooit geschoten is altijd mis, dankjewel!

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:12

Ik denk dat wanneer je op zoek bent naar een braaf minimaal zz paard,ruin, zonder bemerking, waar je als minder ervaren ruiter zo op weg kan rijden, in deze leeftijdscategorie, de spoeling erg dun is voor dit budget. Tenminste wat versta je onder een leermeester(dit lees ik min of meer tussen de regels door). Zoek je een leermeester die braaf vaker m proefje doorlopen heeft en jou vertrouwen geeft dan heb je veel meer kans.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:14

Ik bedoel niet het voor laten rijden door de ruiter van het paard, maar iemand die jij vertrouwt. Bij ons was het paard dus voor mijn moeder, maar ik ging er altijd voor haar op. Nadat het paard dus voorgereden was. Eerst voor laten rijden door de ruiter van het paard, daarna ik er op en als het wat was pas mijn moeder waarvoor het paard dus was. Ik kon alvast voelen hoe het paard gereden was en een keer wat 'lomper' doen om te kijken hoe het paard reageerde. Dat was voor mijn moeder erg fijn, want van alle paarden heeft zij er maar op 2 gereden, de rest had ik al afgekeurd.

Ik ken het uitleggen waar je naar op zoek bent en welke problemen, maar dat het toch iets blijkt te zijn waarvan je aangegeven hebt het absoluut niet te willen. Erg vervelend. Ik had het makkelijk, onze zoektocht is alweer bijna 4 jaar geleden en toen was het toch een minder gekkenhuis, hoewel huidige paard ons ook gegund werd.

Zo had zij ook minder spanning, waardoor het rijden beter ging. Heb je geen vrienden/kennissen/instructie die dat zou kunnen doen voor je?

TDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 22:14

MyWishMax schreef:
TDS, ik was echt een ruinenmens. Heb 2 merries gehad waarvan 1 echt een merrie merrie was. Niet te genieten als ze hengstig was, de ander was niet veel aan te merken. Ik wilde dus echt alleen maar ruinen daarna, dat heb ik 2 paarden volgehouden (toevallig hoor, ik keek naar beide) De 'nieuwe' is ook een merrie, maar die is makkelijker en stabieler als alle ruinen die ik heb gehad. Het blijft toch van het paard afhangen.

Ja precies. Ik vind het alleen zo moeilijk om van de verkoper aan te nemen, hoe een merrie bijvoorbeeld is terwijl ze hengstig is. Je moet natuurlijk meerdere dingen van de verkoper aannemen en je kan nooit alles checken. Maar dat is dan toch een onzekerheid die je bij een ruin niet hebt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:16

Een Connemara zou best eens heel erg geschikt kunnen zijn, en die vind je ook wel wat groter ( mijn merrie is 1.53/ zie profiel ook)

Maar Connemara's zijn relatief zeldzaam in Nederland ( en zijn er handelsstallen die niet altijd het beste materiaal importeren), maar je zou op de website van het Nederlands Connemara Pony Stamboek kunnen kijken/ of eens contact opnemen met Stal van Boxtel. Zij importeren ook ,maar weten wat ze doen, hebben goede contacten en je kunt ze echt vragen wat je zoekt.

Ik heb zelf voor de Connemara gekozen omdat ik het wel leuk vind om dressuur te rijden, buiten te rijden en eens een sprongetje te maken, maar gewoon niet handig, snel, getalenteerd genoeg ben voor de gemiddelde KWPNer. ( maar grappig wel: mijn tweede connemara, de merrie... blijk uiteindelijk wel een heethoofd. Nuchter, dapper, niet snel bang.. maar wél temperament)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:18

Ik heb 4 merries gehad en 1 ruin :+ de ruin was de grootste dramaqueen en de merries waren altijd bij iedereen favoriet geen van hun was pismerrie oid.

De huidige is iets minder aan het been maar verder nooit last van hengstigheid. Maar daar durf ik iedereen op te zetten, mijn vorige merrie staat nu op een manege voor gehandicapten ook sper super braaf.

TDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 22:19

MyWishMax schreef:
Ik bedoel niet het voor laten rijden door de ruiter van het paard, maar iemand die jij vertrouwt. Bij ons was het paard dus voor mijn moeder, maar ik ging er altijd voor haar op. Nadat het paard dus voorgereden was. Eerst voor laten rijden door de ruiter van het paard, daarna ik er op en als het wat was pas mijn moeder waarvoor het paard dus was. Ik kon alvast voelen hoe het paard gereden was en een keer wat 'lomper' doen om te kijken hoe het paard reageerde. Dat was voor mijn moeder erg fijn, want van alle paarden heeft zij er maar op 2 gereden, de rest had ik al afgekeurd.

Ik ken het uitleggen waar je naar op zoek bent en welke problemen, maar dat het toch iets blijkt te zijn waarvan je aangegeven hebt het absoluut niet te willen. Erg vervelend. Ik had het makkelijk, onze zoektocht is alweer bijna 4 jaar geleden en toen was het toch een minder gekkenhuis, hoewel huidige paard ons ook gegund werd.

Zo had zij ook minder spanning, waardoor het rijden beter ging. Heb je geen vrienden/kennissen/instructie die dat zou kunnen doen voor je?

Mijn instructrice gaat altijd mee, maar dat klinkt inderdaad als een goed idee. Zou bij mij misschien ook wat onderbewuste spanning weghalen.. Ga dat zeker voor een toekomstige bezichtiging in mijn achterhoofd houden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:21

Binnen je royale budget is echt heel veel mogelijk.

Geef je zoektocht niet op. Ga voor je droom, ook als inhoud dat je vaak ergens moet kijken. Blijf je gevoel volgen. Te ril? Terwijl de eigenaar zegt van niet? Volg je eigen gevoel!

Gezonde spanning bij kijkafspraken Is normaal.

Je paard is er wel!! Je hebt hem/haar alleen nog niet gevonden. Straks zie je er een... en dan weet je gewoon, dit is het!

TDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 22:24

sorbetje schreef:
Ik denk dat wanneer je op zoek bent naar een braaf minimaal zz paard,ruin, zonder bemerking, waar je als minder ervaren ruiter zo op weg kan rijden, in deze leeftijdscategorie, de spoeling erg dun is voor dit budget. Tenminste wat versta je onder een leermeester(dit lees ik min of meer tussen de regels door). Zoek je een leermeester die braaf vaker m proefje doorlopen heeft en jou vertrouwen geeft dan heb je veel meer kans.

Een braaf, nuchter paard van 8 die de basis beheerst en waar ik zo op weg kan rijden zou ik ook kopen. ZZL is zeker niet het niveau waar ik naar opzoek ben, dat was echt toeval. Inderdaad een paard dat een M-proefje loopt en mij vertrouwen geeft, zie ik ook al als leermeester haha

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:26

Ik zou in jouw geval eerder coor M gaan dan zzlicht.

Als je zo onzeker bent kan het zo zijn dat er een hoop miscommunicatie ontstaat als het dier zzlicht is opgeleid

Kijk gewoon naar Braafheid en neem die klassementen maar even niet als leidraad.

TDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 22:33

Knert schreef:

Geef je zoektocht niet op. Ga voor je droom, ook als inhoud dat je vaak ergens moet kijken. Blijf je gevoel volgen. Te ril? Terwijl de eigenaar zegt van niet? Volg je eigen gevoel!

Je paard is er wel!! Je hebt hem/haar alleen nog niet gevonden. Straks zie je er een... en dan weet je gewoon, dit is het!

Bedankt! Daar moet ik mezelf vaak genoeg aan herinneren haha.. Ik las je andere berichtje ook en ik ben zeker niet naar een paard opzoek dat ZZL loopt. Kan inderdaad voor verwarring zorgen, was toen toevallig gewoon een hele goede match. Ik vind het belangrijk dat de basis er in ieder geval goed inzit, maar het is natuurlijk een pré als het paard al een M-proefje kan lopen om mij daarin weer iets te kunnen begeleiden.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:38

hier nog iemand die de Connemara als tip wil geven. Een veelzijdig ras en als ik jouw beschrijving lees, voldoet iig de mijne eraan..(maar ja die is voor geen goud te koop) succes en veel plezier Met je zoektocht. laat je niet uit het veld slaan.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:39

Ik lees dat alle paarden eigenlijk te veel go hebben. Dat is idd een probleem wat je niet goed kan inschatten bij ruiters met ervaring die voorrijden.

Wat ik ook zou doen is iemand meenemen die kan rijden maar gewoon dat niet doet. Zo ben ik ook mee gegaan met een vriendin die wat onzeker is. Eerst voorrijden dan ik erop en dan zij als ik dacht dat ze het wat zou vinden en als zij zag dat die braaf was.
Ik reed dan niet super maar gewoon normaal alle gangen en stuurwerk zonder eraan te zitten.

Ik zou ook je zoektocht uitbreiden. Merries erbij misschien wat spelen in hoogte en leeftijd en tevens kijken bij een ander type paard zoals recreatie die veel buiten rijdt bijvoorbeeld

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:47

Knert schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens! Ik zocht een ‘ervaren’ paard maar kwam met een net 6 jarige thuis. Maar wel zo ontzettend braaf en vergevingsgezind. En dat voor de helft van jouw budget.

Vooral veel proefrijden en je gevoel volgen. Als je twijfelt echt niet doen!

Met wat geduld ga je echt wel een heel fijn paard vinden.

har166

Re: Onmogelijke zoektocht paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 23:06

Ik zou niet te moeilijk doen over ruin/merrie. Ik heb nu een ruin en dat is een grotere tuthola dan mijn vorige merrie haha.

Vergis je niet in wat jouw zenuwen met een paard kunnen doen. Toen mijn merrie te koop stond heb ik haar heel raar zien doen bij kijkers, terwijl ze écht makkelijk was en ik haar regelmatig met stalgenoten meegaf naar het bos. Toen ik haar had verkocht en ging rondkijken naar wat anders vroeg ik altijd om een filmpje als ik interesse had, op een filmpje zie je wel of het een renner is of dat de ruiter met jouw rijstijl matcht. Ik ben nu heel blij met eentje die bijna 17 wordt. Ik snap dat je graag een paard koopt wat lang mee kan maar koop vooral een paard waar je nu plezier van hebt want ze kunnen altijd ziek worden etc. En vergeet niet dat ze de eerste tijd écht moeten wennen op stal, hoe braaf ook, de mijne had daar zo'n 3 maanden voor nodig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 23:28

Met dit budget niks kunnen vinden? Dan zoek je op de verkeerde plek en/of heb je de verkeerde zoekopdracht meegegeven (of wil degene met de zoekopdracht je een bepaalde hoek in hebben die jou niet past).

Met dat budget en deze eisen hoef ik maar twee personen te bellen en ik heb een passend paard, daar ben ik vrij zeker van.

Los daarvan deel ik de ervaring van MarjanB; meer gezeik gehad met ruinen dan met merries.In vergelijkbare topics al diverse mensen langs zien komen die met alle geweld een ruin wilden, toch met een merrie thuis kwamen en daar heel gelukkig mee zijn.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 23:39

Via een stagenootje ken ik een kruising quarter die te koop staat (out of de box denken :P )

Je hoeft geen western met een quarter te rijden en het zijn hele fijne paardjes. Pb me maar als je interesse hebt in een foto en wat meer info +:)+

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 23:47

Ik zou ook gewoon gaan kijken bij merries, en wat bedoel je met te veel go? Want een keer wegschieten met een onbekende ruiter is opzich nog niet zo gek, zolang je daarna gewoon weer verder kan rijden zou ik er niet zo'n probleem mee hebben.

Ik wou toendertijd geen merrie, minimaal 'm niveau en zeker geen Fries, ik kwam terug met een onbeleerde friese merrie die nu uiteindelijk precies is wat ik toch zocht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 23:51

Gimme_Joy schreef:
Via een stagenootje ken ik een kruising quarter die te koop staat (out of de box denken :P )

Je hoeft geen western met een quarter te rijden en het zijn hele fijne paardjes. Pb me maar als je interesse hebt in een foto en wat meer info +:)+

Je kunt er zelfs prima mee springen :j ok, ze zullen wat moeite hebben met een 1,40-parcours maar gewoon basis springoefeningen gaat prima :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:40

Ik zou ras, geslacht en leeftijd loslaten en gerichter gaan zoeken op bloedlijnen met een voor een amateur werkbaar karakter.

Kijken naar eventing of springpaarden is zo gek nog niet. Wil je bij dressuurbloed kijken dan geven totilas en rubiquil over het algemeen hele leuke amateur paarden.

Uiteindelijk is het belangrijk dat je er een vertrouwd gevoel bij hebt. De Z-geschoolde ruin van 12 met veel concourservaring past op papier dan wel bij je maar kan met bijvoorbeeld jazz bloed heel ril en onbetrouwbaar aanvoelen terwijl je ook hele lieve merries van 4 hebt die je direct een vertrouwd gevoel geven.

Mijn eigen gevoel zegt trouwens dat grote paarden vaak meer de goedzakken zijn en de kleintjes wat pittiger maar dat is op niks behalve mijn eigen ervaring gebaseerd. :D

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:59

Hmmm, lastig. Ik zou haast zeggen, kom eens hier in Spanje kijken. Met dat budget kom je hier ook heel leuk uit de voeten, qua stokmaat zijn ze ideaal en sinds ik mijn Spanjaarden ken ben ik helemaal om. Zo dapper en nuchter en toch gevoelig op een fijne manier!

Maar goed, met de huidige coronasituatie is dat wel even wat lastiger... of je moet geduld willen hebben of rechtstreeks van filmpjes/foto's willen durven kopen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:07

_Nelleke_ schreef:
Ik zou ras, geslacht en leeftijd loslaten en gerichter gaan zoeken op bloedlijnen met een voor een amateur werkbaar karakter.

Kijken naar eventing of springpaarden is zo gek nog niet. Wil je bij dressuurbloed kijken dan geven totilas en rubiquil over het algemeen hele leuke amateur paarden.

Uiteindelijk is het belangrijk dat je er een vertrouwd gevoel bij hebt. De Z-geschoolde ruin van 12 met veel concourservaring past op papier dan wel bij je maar kan met bijvoorbeeld jazz bloed heel ril en onbetrouwbaar aanvoelen terwijl je ook hele lieve merries van 4 hebt die je direct een vertrouwd gevoel geven.

Mijn eigen gevoel zegt trouwens dat grote paarden vaak meer de goedzakken zijn en de kleintjes wat pittiger maar dat is op niks behalve mijn eigen ervaring gebaseerd. :D

Dit :) daarom plaatste ik ook de rubiquill merrie ergens hierboven. Heb er zelf 1 en zelden zo’n fijn werkbaar paard gehad. Zacht karakter en niet snel onder de indruk.

Denk dat TS nu ook wel veel aangeboden krijgt waar ze wat mee kan

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:15

Hi TS,

Allereerst hoop ik dat je hier al wat leuke paarden aangeboden hebt gekregen om te gaan kijken.

Iemand hier plaatste de link naar de Rubiquil merrie. Ik ben zelf totaal niet op zoek maar vind het wel leuk om advertenties te bekijken en ik had haar ook op marktplaats voorbij zien komen. Lijkt me zo vanaf de foto's en de advertenties echt een leuk dier.. en met een 13-jarige kan je in principe ook nog vele jaren vooruit.

Ik volg je zoektocht eventjes mee, zou leuk zijn als je binnenkort wat gevonden hebt!

Ik heb overigens ook altijd gezegd dat ik alleen ruinen zou willen om te rijden. Ik heb ook een merrie die we gebruiken voor de fokkerij maar ben haar nu langzaam ook aan het oppakken en is ook echt een leuk dier om mee te werken, merk aan haar niets wat typisch " merrie" zou zijn.. Ze kent nu longeren en zadel etc., ben benieuwd hoe ze straks onder de man gaat zijn ;)