Wanneer ben je ervarenruiter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:54

Dreamybol precies dat :j die eerste zin van jou klopt helemaal. De rest kan ik me ook in herkennen trouwens.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:57

Lastige is dat ervaren een heel subjectief begrip is. Ook zegt jaren ervaring lang niet alles, het hangt ook af van je eigen talent, inzet, de kwaliteit van de les die je krijgt en de paarden die je rijdt.

Ook de context is van belang, gaat het om ervaren in de zin van buitenritten, dressuur, springen of het rijden van jonge paarden.

Als het in een verkoopadvertentie staat kun je misschien al het één en ander afleiden uit de context (gaat het bijvoorbeeld om een erg jong of juist hoog opgeleid paard). Kun je het niet afleiden, bel dan de verkoper gewoon op en overleg. Uiteindelijk is de verkoper degene die weet wat hij of zij bedoelt met ervaren ruiter.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:04

Lastige vraag. Verschilt denk ik heel erg per persoon wat je onder 'ervaren' verstaat. De een zal zeggen minstens L-niveau, de ander veel ervaring in het omgaan met paarden etc. etc. Ik denk dat het niet alleen ziet op het rijden zelf, maar ook om alles er omheen. Kun jij je verplaatsen in het dier? Begrijpen in zijn reactie, doen en laten? Maw; kijk je verder dan je neus lang is?

Als ik naar mezelf kijk, rijd ik al sinds m'n 6e. Dus nu zo'n ruime 19 jaar. Ben ik ervaren? In sommige opzichten wel, maar ik kan ook nog genoeg leren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:18

Eowyn_95 schreef:
Ik durf het bijna niet te vragen... Maar moet je per se een ervaren ruiter zijn voordat je je eerste paard koopt? Natuurlijk was dat de vraag niet van TS.

Ik rij nog maar kort, en er komt nog lang geen eigen paard (hoewel ik dat wel zou willen , maar ik mag niet van mezelf) :D Maar hoe ervaren waren jullie voordat je je eerste paard kocht?

Nee hoor. Als je maar zorgt voor de juiste begeleiding. Die kunnen je op weg helpen en bijspringen als je vast loopt.

Zelf ben ik met 6 jaar op de manege begonnen en daarna had ik wat verzorgponys. Op mijn 10e kreeg ik een half jaar oud veulen. Mijn ouders wisten niks van paarden en ik was natuurlijk ook jong en onervaren. Maar dat is eigenlijk altijd goed gegaan. Ik las heel veel boeken over verzorging (internet was er toen nog niet geloof ik) en had altijd mijn oren open als ik andere paardeneigenaren sprak. Dus ik heb veel aldoende geleerd en ook de nodige fouten gemaakt. Al zou ik het op deze manier niet aanraden. Zeker niet zo'n jong dier dat alles moet leren. Dat brengt risico met zich mee.

Onder begeleiding heb ik mijn pony toen ingereden en dan merk je wel dat je op de manege vooral de basis leert. Op de manege zat ik op het punt dat ik bij de gevorderden mocht gaan rijden. Mijn pony had de neiging om weg te schieten als ze iets moeilijk vond en ik heb echt wel wat weken lopen kloten voordat ik het begon aan te voelen en het voor kon zijn. Dan besef je dat je nog helemaal niet zo veel weet en kunt als je mss denkt.

Voor mij is een ervaren ruiter iemand met een onafhankelijke zit, die verschillende paarden vriendelijk ontspannen kan laten lopen. En die ook om kan gaan met paarden die weleens wat streken willen uithalen of die wat pittiger zijn. Die gevoel heeft wat er onder zich gebeurt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:27

Eowyn_95 schreef:
Ik durf het bijna niet te vragen... Maar moet je per se een ervaren ruiter zijn voordat je je eerste paard koopt? Natuurlijk was dat de vraag niet van TS.

Ik rij nog maar kort, en er komt nog lang geen eigen paard (hoewel ik dat wel zou willen , maar ik mag niet van mezelf) :D Maar hoe ervaren waren jullie voordat je je eerste paard kocht?

Nee hoor, ik had een al een pony bij mijn geboorte! :D Maar daarbij dus ook wel mensen met veel ervaring. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je open staat om te blijven leren. Maar het kan ook nog wel eens lastig om de juiste begeleiding te vinden... maar goed, daar kom je ook alleen maar achter als je het probeert.

@ TS: Voor mij is ervaren dat je goed kan blijven zitten op je paard in alle gangen en ook als een paard eens schrikt. Natuurlijk kan je dat niet altijd uitzitten, maar je moet er ook niet direct naast liggen als een paard eens een bok geeft. :) Daarbij moet je je aan kunnen passen aan verschillende paarden, met verschillende behoeften, op verschillende niveaus. Ook moet je i.m.o een paard kunnen trainen zodat die er fysiek en mentaal beter van wordt.

Als je dat beheerst dan ben je i.m.o ervaren, wat niet wil zeggen dat je uitgeleerd bent, want dat ben je nooit. ;)

DeEenhoorn

Re: Wanneer ben je ervarenruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:42

Ik zou eigenlijk niet eens weten of ik mezelf ervaren zou noemen. Ik rij nu 14 jaar op een manege, en heb wel eens stevige buitenritten in hoog tempo gedaan, ik rij sinds een jaar of 4 nu ook op de moeilijkere gevallen die de manege heeft, en zeker niet alles lukt, en de lessen zijn niet per se op een M of Z niveau, maar ik heb wel een redelijk gevoel van op wat voor paard ik rij. Ook val ik er niet zomaar vanaf als een paard een keer 180 graden omdraait, of een bok geeft of zoiets. Maar toch dus: geen idee. Ik wil mezelf niet als ervaren bestempelen op dit niveau.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:51

Ik rij nu 12 jaar.9 jaar les gehad en sinds 6 jaar zelf een paard.Maar nog steeds Manky in plaats van Anky.Maar ik vindt het nog steeds leuk om te doen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:55

Manky :') dat ben ik ook :+

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:58

leuke vraagstelling en veel verschillende antwoorden.

voor mijn gevoel:
- beginner: je start net, nog niet onafhankelijke zit. het paard is je leermeester
- gevorderd: je kan zelfstandig een paard rijden. niet 1x in de week, maar gewoon continu (lease paard / verzorg paard). paarden die zwakken soms wat af, of veranderen met de tijd. als je zelfstandig (met les uiteraard) dit op kan lossen, ben je voor mijn gevoel gevorderd.
- ervaren: je kan op verschillende paarden rijden. sensibel, stout, etc. je weet je aan te passen aan het paard en je kan op ieder paard wegrijden (rodeo uitgesloten :) ).

dan de opmerking "niet voor de beginnende ruiter". dit paard heeft dus begeleiding nodig. afhankelijk van je durf moet je dus minimaal gevorderd zijn. dan zou het best kunnen dat je veel tijd, energie en lef nodig hebt om dit paard te rijden en ga je jezelf nog wel eens tegenkomen. ben je ervaren, dan weet je je aan te passen en kun je het betreffende paard prima rijden.

dan is er nog sensibel gesproken. ik zie 2 soorten paarden die "niet voor beginners" zijn. de sensibele, die zijn inderdaad gelijk een meter opzij als jij maar 1 been aanlegt en hij gaat. of net te druk met de handen bent en je paard wordt gek.
en je hebt de paarden die "fris / ongehoorzaam" zijn. die paarden kunnen best lui aan het been zijn. maar ook ineens van een blaadje 3 meter opzij springen.
beide soorten hebben een andere ruiter nodig.

tot slot zie ik het paard kopen het vinden van een partner. kijk goed naar je eigen tekortkomen en die van je paard. geen enkel paard is perfect, zoek een paard wat bij jou tekortkomingen past. sommige mensen krijgen elk paard voorwaarts / wild en bij een ander kakt elk paard in. de laatste kan dus beter een sensibel paard dan de eerst.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:24

Wat een ervaren ruiter precies is, is heel subjectief. En wanneer paarden in een advertentie aangeboden worden als enkel geschikt voor de ervaren ruiter, is dat zowaar nog subjectiever.

Zo staat er een paard bij ons op stal, als je daar serieus mee aan de slag wilt en dressuurmatig wilt trainen, zet die echt een kop op en heb je er je handen vol aan. Echt niet gemakkelijk. Op zo een moment zou je dus kunnen zeggen: wauw, dit paard is moeilijk, hier moet echt een ervaren/gevorderde ruiter op. Hier kan een beginneling niks mee.
Echter rijdt de eigenaar van het paard (een beginner in de absolute betekenis van het woord) er heel fijn mee weg. Het paard vindt het heel fijn om gewoon een halfuurtje door de bak te lopen, wat overgangetjes te doen, een cirkeltje hier, gebroken lijntje daar, allemaal niet volgens het ideale dressuurplaatje maar wel heel gemakkelijk en braafjes.
Het is dus juist als je meer gaat vragen aan het dier dat het 'moeilijker' wordt.

Maar welke stempel plak je dus nou op zo een dier? Is die nu juist wel of juist niet geschikt voor de meer ervaren ruiter?

dikkedwerg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 15:34

bedankt voor jullie tips en meningen, ik dacht zelf gelukkig ook niet dat ik ff een wild paard ging temmen en keek zeker naar een braaf leerpaard alleen wanneer het in zo veel advertenties staat begin je je het toch af te vragen! haha

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:45

Tuurlijk kan dat, ik heb als klein meisje die niet veel kon een eigenwijze shetlander gekregen en daar het vaakst van af gevallen, maar tegelijkertijd ook meest van geleerd en de meeste lol mee gehad. Ik geloof een beetje in al doende leert men, met inzet en de juiste begeleiding kom je heel ver en het ligt ook erg aan je doelen van paardrijden af waar je je tijdens het kopen op moet richten, wil je een relaxt buitenritje of topsport.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 16:24

En als je een paard wil aanschaffen, ookal staat er in de advertentie braaf, of voor beginners en dergelijke. Altijd laten voorrijden.

En goed nagaan als je een braaf paard koopt hoe die op dat moment gehouden en gevoerd wordt. Want sommige paarden zijn braaf als ze 6 dagen in de vol aan de bak gaan, maar zodra jij er 3 keer in de week mee aan de slag gaat zijn ze niet meer zo handig. Of paarden die altijd dag en nacht op een wei lopen die niet meer zo rustig zijn als ze 's nachts op stal komen en andersom.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 17:09

DeEenhoorn schreef:
Ik zou eigenlijk niet eens weten of ik mezelf ervaren zou noemen. Ik rij nu 14 jaar op een manege, en heb wel eens stevige buitenritten in hoog tempo gedaan, ik rij sinds een jaar of 4 nu ook op de moeilijkere gevallen die de manege heeft, en zeker niet alles lukt, en de lessen zijn niet per se op een M of Z niveau, maar ik heb wel een redelijk gevoel van op wat voor paard ik rij. Ook val ik er niet zomaar vanaf als een paard een keer 180 graden omdraait, of een bok geeft of zoiets. Maar toch dus: geen idee. Ik wil mezelf niet als ervaren bestempelen op dit niveau.

Ik zou dit, zonder je gezien te hebben, toch bestempelen als vrij onervaren in de tak waarin ik actief ben. Niet dat ik een wereldse ruiter ben maar als ik mensen een paard mee doe voor een rit en ze zeggen heel ervaren te zijn.. of met bovenstaande te komen, vallen ze op rit toch wel wat ‘tegen’. Klinkt negatiever van ik bedoel... geen idee hoe ik dit positiever kan brengen zonder mensen te beledigen.

Maar plezier in je hobby is het belangrijkste op welk niveau dan ook.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:46

Knert schreef:
Ik vind mijzelf geen beginner. Vanaf kind fan van paarden en er niet weg te slaan. Nu alweer 16 jaar eigen paarden. Waarbij ik 11 jaar meerdere paarden en jonge groene paarden aan huis heb gehad.

Dus.. of ik dan zo’n heel sensibel groen paard zou aanschaffen? Geen idee, neig naar nee. Vind mijzelf daar net niet goed genoeg voor.

Ik heb een vrij sensibel paard. Zo een:
Joltsje schreef:
dan is er nog sensibel gesproken. ik zie 2 soorten paarden die "niet voor beginners" zijn. de sensibele, die zijn inderdaad gelijk een meter opzij als jij maar 1 been aanlegt en hij gaat. of net te druk met de handen bent en je paard wordt gek.

Maar ik zou werkelijk nooit een Fjord durven aanschaffen, dat zijn zo totaal andere paarden, waar ik werkelijk niets mee kan, ik zou ermee verongelukken :')

Dus het is ook wat je gewend bent, en wat je goed ligt denk ik.