Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

November108

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:40

Oh ik meld mij ook, al zou ik me in het andere topic ook mogen melden haha..
Ik ga dit jaar naar alle waarschijnlijkheid afscheid moeten nemen van mijn 17-jarige vriendinnetje, die heel veel last heeft van artrose op meerdere plaatsen. Ze werd met het mooie weer en weideseizoen alleen maar slechter terwijl het beter zou moeten gaan. We hebben haar nu volledig pensioen gegeven en ik hoop dat ze met 24/7 buiten staan nog een mooie zomer kan hebben. Heel lastig en pijnlijk voor mij maar ik zie dat ze pijn heeft dus dat maakt de keuze makkelijker. Ik wacht nu nog even een weekje tot er een merrie bij komt op stal die ook 24/7 naar buiten gaat en dan gaan we het zien.

Tegelijkertijd wel weer op zoek naar een opvolger, waar ik lekker allround mee aan de slag kan, dressuur, springen, buitenritje.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:45

Hier al maanden aan het twijfelen.
Een of ze wel of niet beter af is als ik haar laat inslapen en dan mijn 2 shets waar ik stapel op ben maar ze ook iemand gun die meer tijd voor ze heeft.
Ben alleen heel bang dat ze in de handel eindigen.
Stel het nu nog maar weer even uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:04

Het is ook een heel lastige keuze, ik denk dat bij velen de leeftijd en gezondheid ook meespeelt in hun keuze (nu zijn ze nog jong genoeg om iemand anders heel blij te maken/ zonde om er niks mee te doen). Bij mij zijn de kneusjes sowieso nooit voor de verkoop, maar paarden die bij ons niet op hun beste plek zijn wel. Zo heb ik ooit een KWPNer verkocht wat echt een sportpony was, ik rijdt niet dagelijks en dat had dat paardje wel nodig. Ik kon haar niet geven wat ze nodig had (net als nu eigenlijk, alleen wordt de pony nu niet ongelukkig van het stil staan) dus is ze naar een baasje gegaan die haar dat wel kon geven. Ook een paardje weggedaan die niet van springen hield, en laten wij nou net om de week springles hebben en soms zelfs wekelijks crossles..! Dat was ook niet eerlijk voor dat paardje, na 3 jaar toch de knoop maar doorgehakt en hij is nu super op zn plek bij een baasje die er mee dressuurt en buiten rijdt (ook op het strand). Volgens mij zijn geen van de verkochte paarden er slechter van geworden, maar dat is ook iets wat wel kan gebeuren natuurlijk. Na de verkoop kan er van alles gebeuren, dat heb je alleen niet in de hand en moet je dus los laten..

Wat ik wel altijd vraag is of ik eerste keuze voor koop terug mag zijn, mocht het paard toch weer weg moeten. Dan kan ik op die manier toch hopelijk voorkomen dat ze in de handel belanden.

JusticeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:22

Ik zit hier helaas ook al maanden te twijfelen. Ik weet gewoon niet waar ik goed aan doe dus ik hoop dat dit wat inzicht voor mezelf biedt.

Ik zit op het moment in een leeftijd waarin alles aan het veranderen is. Ik studeer bijna af, woon nu nog thuis maar daar komt ook binnenkort verandering in, ik heb een buitenlandse vriend en ik heb grote ambities die zorgen voor grote dilemma's. En een fantastisch, fantastisch paard.

Voor nu wil 70 procent van mij hier in Nederland wonen en een normale baan vinden en 30 procent van mij wil in Tokyo een carriere maken. Dit laaste percentage groeit steeds meer en ik voel een drang om de wereld te ontdekken, hoe eng ik dat ook vind.

Ik heb een geweldig negenjarig eventingpaard waar ik nu 5 jaar lang ontzettend aan verknocht ben. Ik geniet van de crossen en wedstrijden die we rijden en alle interactie die ik met hem heb. Ik wil hem gewoon NIET kwijt. Maar hij bindt me natuurlijk ontzettend aan Nederland.
Ik kan hier niet weg als hij er nog is en hem alleen maar op de wei zetten wil ik absoluut niet. Ik weet zeker dat hij iemand anders zo blij kan maken en er zit ook echt veel meer potentie in (op dit moment L cross), maar ik kan het gewoon niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te doen. Verleasen voor zo'n lange tijd zie ik ook niet zitten en al helemaal niet omdat het zo onzeker is wat ik precies met mijn leven ga doen.
Verkopen onder een terugkoopvoorwaarde kan ook, maar ik heb het gevoel dat ik me daar ontzettend te kort aan ga doen omdat ik daar mee blijf zitten (in mijn hoofd).
Het punt is ook nog is dat ik ook de financiele druk voel. Hij is nu negen en dat is eigenlijk de beste leeftijd om hem te verkopen. Ik probeer dit sowieso los te laten maar op de een of andere manier werkt het nogsteeds in dat 'de tijd dringt'.

Ik ga mezelf op alle manieren te kort doen en het maakt me nu al maanden helemaal gek, haha.
Laatst bijgewerkt door JusticeJ op 15-05-20 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:24

Kan je je paard niet mee verhuizen eventueel? Gebeurd veel vaker!

JusticeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:28

Shanna schreef:
Kan je je paard niet mee verhuizen eventueel? Gebeurd veel vaker!

Het punt is dat het nogsteeds een anker is wat me dan zou tegenhouden. Ik wil dat hem niks te kort komt en ik vraag me af of ik dat in de omgeving van een metropolis als Tokyo kan vinden. Dit zorgt er voor dat ik liever thuis blijf en voor een 'rustig' maar ook prima leven kies hier in NL, puur zodat ik bij hem kan zijn.

Ik vind de stap om in het buitenland te gaan wonen ook buitengewoon angstaanjagend, en toch heb ik die drang. Dat maakt dit dilemma ook niet makkelijk haha, Nederland is wel gewoon de veiligste optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:33

Maar jullie zijn beiden nog jong? Emigreren is ook niet zo 1-2-3 gedaan meestal, misschien sta je er tegen de tijd dat het wel zo is heel anders in met een paard wat een heel stuk ouder is. 5 jaar is voor een paardenleven natuurlijk veel meer dan voor een mensenleven.
Bij twijfel en geen noodzaak zou ik zeggen niet verkopen. Wellicht komt er ooit het juiste huisje op je pad die precies opzoek is naar een paard als wat jij hebt. Op een gegeven moment kan je de keuze wel of niet verkopen wel maken.

Je kan natuurlijk ook je paard aanbieden en kijken wat er voor langs wil komen. Als jij geen enkel huisje goed genoeg vind dan weet je het ook, dan heb je onbewust de keuze ook al gemaakt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:07

Luf_Midnight schreef:
Mag ik mij ook melden!
Wegens onverwachte 2ling zwangerschap heb ik mijn 1,5jarige nrps ruin te koop.
Maar oh wat vind ik het moeilijk, ik wil zo graag het perfecte baasje voor hem vinden. Maar krijg vooral heel erg veel reacties met wat is de laagste prijs dan haal ik hem wel op.

Ik had hem eigenlijk gefokt om straks weer zelf de sport mee in te gaan. Maar met straks 4 kids onder de 5 zou ik niet weten wanneer ik er op moet gaan zitten en dan kan ik die tijd beter is mijn volwassen merrie steken die al M loopt en gewoon heel makkelijk is.
Ipv alles maar half te doen bij allebei

Nog tips voor het gevoel wat makkelijker te maken. Voelt echt als falen dat hij weg moet

Een jaarling pony is natuurlijk niet echt heel erg gewild.
Om het dier de beste kansen te geven zou ik het dier aanhouden, het op 3-jarige leeftijd laten inrijden en trainen door een goede ponyruiter om de pony dan als beleerde sportpony met potentieel (hopelijk ;) ) te verkopen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:29

Na het lezen van de titel van dit topic eigenlijk de knoop echt door gehakt. Loop er al een tijdje mee maar ga mijn vriendinnetje ook verkopen. PRE van 2013 die ik al 6 jaar heb, gaat zwaar worden maar iemand gaat er veel plezier aan beleven.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:41

immii_clarr schreef:
Ik ga helaas afstand doen van mijn knappe hengstveulentje. Maar wist ik van te voren, als het een hengst zou zijn dat het weg zou gaan. Ik ben echt een merriemens, dus hoop er een heel goed huisje voor te vinden. Mijn merrie zal opnieuw gedekt gaan worden, duimen voor een mooie merrie volgend jaar..
Eigenlijk was het idee om mijn merrie ook weg te doen, maar is zo'n lief paard en ze doet het zo goed als moeder, dat ze in de herkansing mag :o

Vind het evengoed wel een moeilijk idee hoor, tis zo'n kleine knapperd, maar gaat vast iemand heel erg blij mee worden.
Heb hem nu nog niet heel actief aangeboden, moet nog even mooie foto's laten maken door een fotograaf.

Zelf ben ik een ruinen fan toch heb ik altijd moeite met fokkers die klagen dat ze afscheid moeten nemen, alles wat klein /jong is is leuk. maar je laat je merrie gewoon weer dekken en daarom staat het veulen in de weg dus volgend jaar ga je het weer zwaar krijgen ,en het jaar daarop weer.
Zonder je te willen kwetsen waarom dan?. Ik neem aan dat je het leuk of spannend vind het hele proces Maar wat is je drijfveer dan, het afscheid nemen van een dier is toch helemaal niet leuk en dat keer op keer omdat je niet alles kunt houden.
En ook waarom een fotograaf , het is een veulen dat kun je toch zelf ook op de foto zetten?( louter interesse).
Laatst bijgewerkt door kwita op 16-05-20 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:46

Set_Elkol schreef:
Bij mij komt het ook met vlagen, dat ik af en toe twijfel om mijn zelf gefokte parel te verkopen. Niet omdat ik hem niet fantastisch vind <3, maar omdat ik er de tijd en motivatie niet voor kan vinden (om hem volledig door te rijden/ beleren) en ik nog steeds heerlijk zou kunnen rijden met zijn moeder. Maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen hen te koop te zetten, en toch merk ik dat ik af en toe dagdroom over iemand die zichzelf aanbiedt voor hem als geweldig baasje :+ die er echt heerlijk me aan de slag gaat en met hem lekker naar buiten wil een grondwerken en genieten.

Jou parel is net zo oud als de mijne, ik heb het wel verkocht ook om jou reden. Ik ben zo gelukkig als ik hun foto's en berichten krijg....het klinkt hard maar mijn advies is: Doen!. Het meisje en het dier in kwestie zijn zo gelukkig met elkaar, en doen zoveel dingen die ik niet meer kon helaas. Houden van is ook laten gaan!.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:47

Dit jaar gaat mij grote vriendin Kees verhuizen, door een chronische blessure is ze niet meer te rijden.
Wat ze wel kan en met veel liefde doet is veulens krijgen en grootbrengen. Dit kan ik haar niet jaarlijks bieden en heeft ze wel nodig, gewoon op de wei wordt ze veel te vet van en vindt ze saai. Het is een werkpaard, als ze niet werkt stompt ze af. Met een veulen heeft ze een taak die haar ook nog eens super goed af gaat.
Gelukkig heb ik een fantastische plek bij bokker Vulina gevonden waar ze niets anders meer hoeft dan veulens krijgen.
In het najaar, als haar huidige veulen is afgespeend vertrekt ze. Dat doet pijn, maar in haar dochter blijft ze toch een beetje bij mij.

En ik verheug me op de kraamvisite volgend jaar...

Overigens heb ik al een flink aantal veulens verkocht zonder moeite, altijd naar een top plekje en als je fokt voor de verkoop dan hecht je je toch anders.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:51

Ontzettend in twijfel en weet het nog steeds niet, maar meld me hier toch maar. Fijn dat er nu ook zo'n soort topic is...

Ik heb mijn merrie nu 3 jaar. Ze is nu 6, ze was 3 toen ik haar kocht en net zadelmak. Ik werd verliefd op haar, prachtige kleur en zo mooi kunnen lopen...

Maar al vrij snel merkte ik dat de klik er niet was. Na een tijdje strijd kwamen we er achter dat ze een slecht passend zadel had. (met dank aan een prutser van een zadelpasser, ik dacht dat ik er iemand met verstand bij had gehaald. )

Sindsdien is het vertrouwen weg en ook op de grond mis ik gewoon de klik. We hadden gehoopt dat ze door een veulen zou veranderen, maar helaas...

Ik wil het nog even een tijdje aankijken maar weet het niet goed. Verstand zegt verkopen, maar gevoel zegt keihard nee. Ik ben absoluut niet van het verkopen, dat gaat zo tegen mijn gevoel in...

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:55

Ik ga komende maand helaas mijn twee paarden moeten laten inslapen. De een vanwege een botontsteking en de ander vanwege aanhoudende chronische hoefbevangenheid.
Hele moeilijke tijd, vooral omdat het zo spontaan komt. We maken de medicatie af en dan is het klaar. Maar wat is het klote. De een heb ik al 19 jaar (is nu 29). Ik kan me geen leven zonder voorstellen...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:57

Luf_Midnight : Ja dat is echt waar, met kinderen is ook je budget en je tijd veel minder. ik heb er maar 2 waar er dus de jongste volgend jaar naar school gaat. Ik geef je groot gelijk want over 4 jaar heb je wel weer meer tijd maar nog steeds 4 kinderen.
gewoon steeds op andere plaatsen je advertentie herplaatsen, het is nog een jong dier dus het zal even duren...dan kun je kiezen voor een opkoper en in een keer weg of langdurig steeds weer aanbieden. Zelf heb ik het destijds naar een particulier gedaan met iets minder geld maar wel een topplaats, maar dat is hoelang je die zoektocht kunt en wilt uithouden!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:59

Molfre schreef:
Ik ga komende maand helaas mijn twee paarden moeten laten inslapen. De een vanwege een botontsteking en de ander vanwege aanhoudende chronische hoefbevangenheid.
Hele moeilijke tijd, vooral omdat het zo spontaan komt. We maken de medicatie af en dan is het klaar. Maar wat is het klote. De een heb ik al 19 jaar (is nu 29). Ik kan me geen leven zonder voorstellen...

Dat kan ik voorstellen maar denk waar een deur gesloten word, gaat een andere ook weer open!
Maar ik wil je vooral veel moed en kracht toewensen!

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:04

Verkopen vind ik lastig. Ik doe het niet graag, maar als ik elk jaar fok zal er wat weg moeten. Mijn ouwe hoop ik nog even bij me te kunnen houden. Vorig jaar mijn merrie veulen verkocht. Met die mensen heb ik nog altijd contact en ze zorgen goed voor haar. Dat maakt het al een stuk makkelijker!
Het veulen van dit jaar weet ik nog niet. Het moet nog geboren worden.
Ook nog twee twenters staan. Eentje wordt een E pony de andere blijft een D. Welke er weg gaat moet ik nog eens zien. Ik wil ook niet te veel paarden. Of dat er wat weg gaat in 2020 of 2021 weet ik ook nog niet. Als er een juist persoon komt is het oké.

Voor mij is het persoonlijk een afknapper als er een enorme eisenlijst bij staat voor de nieuwe eigenaar. Ik houd zelf een advertentie tamelijk kort. Eerst maar eens zien of iemand ook daadwerkelijk komt kijken :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:15

Amy223 schreef:
Ontzettend in twijfel en weet het nog steeds niet, maar meld me hier toch maar. Fijn dat er nu ook zo'n soort topic is...

Ik heb mijn merrie nu 3 jaar. Ze is nu 6, ze was 3 toen ik haar kocht en net zadelmak. Ik werd verliefd op haar, prachtige kleur en zo mooi kunnen lopen...

Maar al vrij snel merkte ik dat de klik er niet was. Na een tijdje strijd kwamen we er achter dat ze een slecht passend zadel had. (met dank aan een prutser van een zadelpasser, ik dacht dat ik er iemand met verstand bij had gehaald. )

Sindsdien is het vertrouwen weg en ook op de grond mis ik gewoon de klik. We hadden gehoopt dat ze door een veulen zou veranderen, maar helaas...

Ik wil het nog even een tijdje aankijken maar weet het niet goed. Verstand zegt verkopen, maar gevoel zegt keihard nee. Ik ben absoluut niet van het verkopen, dat gaat zo tegen mijn gevoel in...

Je zegt dat je gehoopt had dat ze door een veulen zou veranderen, maar wat moet dan precies veranderen? Waardoor is er geen vertrouwen? Ik lees dat ze moeilijk deed onder het zadel, maar daar heb je een heel terechte reden voor kunnen aanduiden: weinig paarden blijven braaf bij een slecht passend zadel.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:29

Dit jaar probeer ik mijn pony ook te verkopen.

Het is een hele lieve (eenkennige) knuffelige tinkermerrie, die dankzij haar grootte super geschikt is voor volwassenen (1.55 ongeveer). Ze staat alleen al een behoorlijke tijd stil omdat ik niet meer durf te rijden.

Ik ben er nu denk ik 3 jaar geleden afgevallen, ik had haar toen nog niet zo lang, zij begon zich steeds meer op haar gemak te voelen en ik had (achteraf) een te krap zadel, omdat ze toen net flink aan het uitzwaren was.
Flinke hersenschudding en mijn vertrouwen was meteen weg.

Nu heb ik naast het paard alle vertrouwen weer terug, ik kan met haar doen wat ik wil en ze is super verkeersmak en ook nog zadelmak (dat oefenen we nog regelmatig), alleen ik durf er gewoon echt niet meer op. Ik heb het nog 1x geprobeerd en daar raakte ik zo enorm van in de paniek, dat mijn pony ook weer schrok (ik zat alleen maar, meer niet) en toen ben ik er maar weer afgesprongen.

Ze is nu 8 ondertussen denk ik en het is zonde als zij de rest van haar leven bij mij op de wei mooi staat te zijn.

Maar op de een of andere manier lijk ik steeds mensen aan te trekken die hele hoge verwachtingen hebben van de pony en verwachten dat ze kunnen opstappen en wegrijden, terwijl ik heel duidelijk aangeef dat ze met grondwerk braaf is, lange tijd niet gereden is, maar het zadel wel nog gewend is.

Vind het sowieso ook wel lastig om haar los te laten, want het is qua persoonlijkheid zo'n enorme lieverd.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:41

x_Rebecca schreef:

Het is een hele lieve (eenkennige) knuffelige tinkermerrie, die dankzij haar grootte super geschikt is voor volwassenen (1.55 ongeveer). Ze staat alleen al een behoorlijke tijd stil omdat ik niet meer durf te rijden.

Ik ben er nu denk ik 3 jaar geleden afgevallen, ik had haar toen nog niet zo lang, zij begon zich steeds meer op haar gemak te voelen en ik had (achteraf) een te krap zadel, omdat ze toen net flink aan het uitzwaren was.

Nu heb ik naast het paard alle vertrouwen weer terug, ik kan met haar doen wat ik wil en ze is super verkeersmak en ook nog zadelmak (dat oefenen we nog regelmatig), alleen ik durf er gewoon echt niet meer op. Ik heb het nog 1x geprobeerd en daar raakte ik zo enorm van in de paniek, dat mijn pony ook weer schrok (ik zat alleen maar, meer niet) en toen ben ik er maar weer afgesprongen.

Ze is nu 8 ondertussen denk ik en het is zonde als zij de rest van haar leven bij mij op de wei mooi staat te zijn.

Maar op de een of andere manier lijk ik steeds mensen aan te trekken die hele hoge verwachtingen hebben van de pony en verwachten dat ze kunnen opstappen en wegrijden, terwijl ik heel duidelijk aangeef dat ze met grondwerk braaf is, lange tijd niet gereden is, maar het zadel wel nog gewend is.

Vind het sowieso ook wel lastig om haar los te laten, want het is qua persoonlijkheid zo'n enorme lieverd.

Kun je haar niet 1- 2 maanden op een africhtingsstal zetten die haar fijn doorrijden.
En als je ziet dat ze het braaf doet, dat je daar dan onder begeleiding kunt rijden.
Beslis je dan alsnog te verkopen is dat wel weer gemakkelijker.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:58

kwita schreef:
immii_clarr schreef:
Ik ga helaas afstand doen van mijn knappe hengstveulentje. Maar wist ik van te voren, als het een hengst zou zijn dat het weg zou gaan. Ik ben echt een merriemens, dus hoop er een heel goed huisje voor te vinden. Mijn merrie zal opnieuw gedekt gaan worden, duimen voor een mooie merrie volgend jaar..
Eigenlijk was het idee om mijn merrie ook weg te doen, maar is zo'n lief paard en ze doet het zo goed als moeder, dat ze in de herkansing mag :o

Vind het evengoed wel een moeilijk idee hoor, tis zo'n kleine knapperd, maar gaat vast iemand heel erg blij mee worden.
Heb hem nu nog niet heel actief aangeboden, moet nog even mooie foto's laten maken door een fotograaf.

Zelf ben ik een ruinen fan toch heb ik altijd moeite met fokkers die klagen dat ze afscheid moeten nemen, alles wat klein /jong is is leuk. maar je laat je merrie gewoon weer dekken en daarom staat het veulen in de weg dus volgend jaar ga je het weer zwaar krijgen ,en het jaar daarop weer.
Zonder je te willen kwetsen waarom dan?. Ik neem aan dat je het leuk of spannend vind het hele proces Maar wat is je drijfveer dan, het afscheid nemen van een dier is toch helemaal niet leuk en dat keer op keer omdat je niet alles kunt houden.
En ook waarom een fotograaf , het is een veulen dat kun je toch zelf ook op de foto zetten?( louter interesse).

Klaag zeker niet hoor! Veulen was alleen veel beter gelukt dan gehoopt, dus wat dat betreft jammer dat het geen merrie is. Ben er verder vrij nuchter in gelukkig. Als ik hem door omstandigheden niet verkocht zou krijgen, staat hij ook zeker niet in de weg, als je dat niet kunt betalen moet je er niet aan beginnen. Echter blijkt mijn merrie het bijzonder goed te doen als fokmerrie, als ze weg zou gaan dan ook met dat doel. Echter vind ik het fokken zelf erg interessant en leuk en fok niet zomaar een veulentje maar word erg goed over nagedacht, dus besloten nu nog een keer te doen. Als er volgend jaar weer een hengst uit komt, dan is dat jammer maar geen wereldramp. Fotograaf omdat de foto's met mijn telefoon niet al te mooi zijn, en ik een super fotograaf op stal heb staan en dus fijn vind om een advertentie met mooie foto's te kunnen maken.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:28

Gini schreef:
Amy223 schreef:

Je zegt dat je gehoopt had dat ze door een veulen zou veranderen, maar wat moet dan precies veranderen? Waardoor is er geen vertrouwen? Ik lees dat ze moeilijk deed onder het zadel, maar daar heb je een heel terechte reden voor kunnen aanduiden: weinig paarden blijven braaf bij een slecht passend zadel.

Ze is vreselijk zenuwachtig en gespannen. Altijd. Veearts zei dat er merries zijn die na een veulen zoveel rustiger zijn. Tijdens de dracht was ze dat ook. Nu vertoont ze helaas weer haar oude gedrag.

Na het slecht passende zadel is er uiteraard een goeie gekomen. Maar het blijft tussen haar oren zitten dat het zadel niet past. Met opstappen wil ze steigeren en ook tijdens het rijden als je iets meer vraagt. Ik word daar angstig van en durf niet eens meer op te stappen. Ze is al 1,5 jaar niet meer bereden.

Ik kan gewoon geen contact met haar maken op de 1 of andere manier. Ze wil bijna niet geaaid worden, is emotieloos (behalve chagrijnig doen, dat kan ze heel goed) Ze komt alleen uit zichzelf naar je toe als je eten bij je hebt. Samen wandelen vindt ze niet leuk... Ze vindt gewoon niets leuk.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:34

_Penotti schreef:
x_Rebecca schreef:

Kun je haar niet 1- 2 maanden op een africhtingsstal zetten die haar fijn doorrijden.
En als je ziet dat ze het braaf doet, dat je daar dan onder begeleiding kunt rijden.
Beslis je dan alsnog te verkopen is dat wel weer gemakkelijker.

Ja, dat heb ik dus al eens laten doen. 3 maanden weer laten doorrijden en vervolgens kreeg ik dus mensen die dachten een goed doorgereden doodbraaf paard te krijgen.

Naja, dat is ze niet, ze is wat dat betreft echt best groen. Ze doet niets uit kwade wil, maar wel uit onzekerheid en dat kost gewoon veel tijd en kleine stapjes.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:06

Nee in die tijd heb je geen goed doorgereden paard, maar een paard dat weer onder het zadel is.
Als mensen dat denken is het raar, of je advertentie moet er dan zo naar uitzien.

Ik heb mijn advertentie dan ook wel echt gemaakt dat het een paard is dat onder het zadel was en hooguit tien keer gereden. Is vast een paar keer meer geweest, maar puur om aan te geven dat ze dus erg weinig kende.

En dan heb je nog van die sukkels die vragen, kan mijn kind van 10 er op.
Ja vast als er een ouder bij is, maar dat was dan bedoeld van niet, dat de kleine er alleen mee kan klooien.
Ja joh, dan zoek je ook een groene 5 jarige.
Maar goed dat is makkelijk selecteren die lui :D

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:12

Ja, klopt :D.

Maar goed, zo heb ik een paar maanden terug ook mensen op bezoek gehad, duidelijk aangegeven dat ze al bijna een jaar weer stil stond, dat ik wel longeer, maar verder niks. Dat je het zadel er op kan leggen en er druk op kan geven zonder dat ze er van verschiet. Allemaal prima, kwamen ze langs.... wilden ze er op en kijken of ze er een buitenrit mee konden maken?! :7

Nou.. dat dus maar eventjes niet gedaan.
Moet ook zeggen dat dat soort ervaringen het ook wel maken dat ik wat terughoudender ben en zoiets heb van naja. Ze staat er wel. Ze staat bij mij op de boerderij, voer en stro genoeg. Veel meer kost ze ook weer niet...

Wordt natuurlijk anders als je elke maand €200 af moet tikken.