Knuffeldier schreef:Een andere kant van de pil slikken:
Een lijf heeft een hormoonhuishouding. Die wordt door allerlei dingen beinvloed en is er niet voor niks. Door hormonen in te nemen, beinvloed je een heleboel processen in je lijf.
Ik heb ook jaren de pil geslikt, maar ben er mee gestopt (ook al weer jaren geleden), en wenste toen dat ik er nooit aan begonnen was. Zonder pil is mijn cyclus meer intens (fysiek en emotioneel), maar mét pil voelde ik weinig. Niet mijn emoties, niet wie ik was...
Later nog eens een spiraaltje gehad en daarmee een veel lagere hoeveelheid hormonen, maar ik voelde me weer totaal mezelf niet.
Nu nooit geen hormonen meer in mijn lijf. Ik doe het bewust rustig aan wanneer mijn menstruatie begint (die is behoorlijk intens), en dan valt het meer mee. Ik gebruik die dagen ook om wat meer zelfreflectie te doen. Schrijven in m'n dagboek, wandelingetjes maken.
We leven nog altijd in een patriarchale samenleving. En die is vaak gericht op mannen. Kijk maar eens naar wetenschappelijk onderzoek over medicijnen. Hoe een vrouw werkt, daar weten we eigenlijk helemaal niet zoveel vanaf. En het lijkt soms ook wel alsog vrouwendingen wat weggemoffelt worden. menstrueren vinden we vies, in plaats van een natuurlijk verschijnsel. Vrouwen mogen niet rustiger aan doen (heel vroeger zonderden vrouwen zich af tijdens hun menstruatie, hoefden ze niet te werken maar kwamen samen met andere vrouwen), maar gewoon doorbuffelen.
Ik zou graag zien dat er meer acceptatie én meer onderzoek komt naar vrouwen, de vrouwelijke cyclus, en hoe we het beste voor onszelf kunnen zorgen.
Overigens: vrouwen die om medicinale redenen, of wegens enorme klachten de pil gebruiken kan ik prima begrijpen. En respect voor ieders eigen keuze.
Fijn dat je jouw verhaal deelt en ook nog de keuze respecteert van iedereen.