De pil slikken zonder reden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:33

Schemerdier schreef:
Wat is daar ongezond aan?

Weet niet, als vrouw ben je toch niet voor niets ongesteld? Vroeger zeiden ze dat het niet goed was om de pil door te slikken. Ik weet dat ze daar inmiddels iets anders over denken. Maar toch voelt het niet goed eigenlijk.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:35

Ik mis alleen nog het stukje 'ouders' in jouw verhaal.
Ik zou het eerst met hen bespreken, daarna de huisarts bellen.
Zo gek is het niet om aan de pil te gaan.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:35

Ik ben ook vroeg begonnen aan de pil. Ik werd ongesteld op vakantie en wou dit graag zelf in de hand hebben, wanneer ik weer ongesteld zou worden(in plaats van een verpeste zomervakantie zonder zwembad omdat ik ongesteld was). Voordat je de pil voorgeschreven krijgt, zul je in een gesprek met de huisarts aan moeten geven waarom jij zo graag aan de pil wilt. Je kunt gewoon bij hem/haar aangeven dat je graag zelf regelt wanneer je ongesteld wil worden, ook qua regelmaat. En misschien ook benoemen dat je het vaker wordt dan 1x per maand. De pil ga je niet slikken voor het 'door de stopweek heen slikken' maar omdat je zelf wil bepalen of wel of niet ongesteld word. Dat kan met de pil heel goed :D

Edit: Ik lees hierboven iets over ouders. Mijn moeder was mee naar de huisarts en ik raad wel aan om erover in gesprek te gaan met je ouders. Gewoon vertellen wat je dwarszit en dat je graag de pil wil gaan slikken.
Laatst bijgewerkt door OneAndOnlyx op 29-04-20 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:37

marleen_88 schreef:
Ik mis alleen nog het stukje 'ouders' in jouw verhaal.
Ik zou het eerst met hen bespreken, daarna de huisarts bellen.
Zo gek is het niet om aan de pil te gaan.

Je bedoelt moeder ahah, mijn vader wilt er echt niks mee te maken hebben. Dit klopt wel hoor maar ik vind het ook wel fijn om meerdere antwoorden te hebben.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:38

Suzywuzy schreef:
Ik twijfel gewoon heel erg want wil niet perse voor “niks” de pil slikken, ik heb al een tijdje niet op men regelmatigheid gelet maar ben 2x deze maand geweest dacht ik. Ik ga wel een dagboekje bij houden :’)). Ook wordt ik er echt zwaar somber van.

vergeet ook niet dat ook een pil vaak bijwerkingen kan hebben, waardoor je bijv. juist nog somberder wordt/niet lekker in je vel zit/of zelfs depressieve gevoelens kunt hebben. Juist als je er nu aan begint en je slikt de pil straks jarenlang kan het zijn dat je niet door hebt dat bepaalde dingen/bijwerkingen ook door je pilgebruik kunnen komen. Natuurlijk verschilt dat per persoon, maar wel goed om in de gaten te houden of je enige bijwerkingen hebt/verschillen merkt aan je lichaam of aan jezelf mocht je aan de pil beginnen ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:40

Sellyxx schreef:
Suzywuzy schreef:
Ik twijfel gewoon heel erg want wil niet perse voor “niks” de pil slikken, ik heb al een tijdje niet op men regelmatigheid gelet maar ben 2x deze maand geweest dacht ik. Ik ga wel een dagboekje bij houden :’)). Ook wordt ik er echt zwaar somber van.

vergeet ook niet dat ook een pil vaak bijwerkingen kan hebben, waardoor je bijv. juist nog somberder wordt/niet lekker in je vel zit/of zelfs depressieve gevoelens kunt hebben. Juist als je er nu aan begint en je slikt de pil straks jarenlang kan het zijn dat je niet door hebt dat bepaalde dingen/bijwerkingen ook door je pilgebruik kunnen komen. Natuurlijk verschilt dat per persoon, maar wel goed om in de gaten te houden of je enige bijwerkingen hebt/verschillen merkt aan je lichaam of aan jezelf mocht je aan de pil beginnen ;).
Ja! Ik zal zeker kijken bij bijwerkingen, ik krijg zelfs depressieve gevoelens, zelfs zo erg dat ik de hele dag niks wil doen. En dat is altijd voor of tijdens mijn ongesteld zijn.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:41

Suzanne F. schreef:
Schemerdier schreef:
Wat is daar ongezond aan?

Weet niet, als vrouw ben je toch niet voor niets ongesteld? Vroeger zeiden ze dat het niet goed was om de pil door te slikken. Ik weet dat ze daar inmiddels iets anders over denken. Maar toch voelt het niet goed eigenlijk.

Wanneer je ongesteld bent als je pil slikt, is dit geen echte ongesteldheid.
Trouwens, 'in de natuur' zijn vrouwen niet zo vaak ongesteld, maar worden ze zwanger.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:41

Suzanne F. schreef:
Nou aan de pil omdat je het vervelend vindt is niet echt een geweldige reden denk ik.

Volgens mij geeft TS aan pijn te ervaren en dan is de pil een goede reden om je ongesteldheid in ieder geval regelmatig te krijgen.

Ik ben ook rond jou leeftijd begonnen met het slikken van de pil, ook om de reden dat het heel onregelmatig was en mij veel pijn bezorgde.
Ik slik hem zelf ook een half jaar door en stop dan een week, maar ik hoef dan van de pijn echt niet meer te bewegen dan het hoognodig. Ik heb er enorme last van dus als het je pijn doet zou ik dit gewoon met je ouders en dan huisarts overleggen :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:42

Suzywuzy schreef:
Dit gaat over met en zonder paarden. Kon het ook niet ergens anders plaatsen :/
Oke ik ben 14 jaar, en word regelmatig? Ongesteld. Ik vind ongesteld zijn echt echt heel vervelend. Ik heb wel rugpijn en buikkrampen maar ook niet heel erg. Ik vind het gewoon super vervelend. Als ik paardrij doet het wel echt pijn, met de rugpijn vooral omdat ik er sowieso blessure aan heb en nu met ongesteld nog meer last van gaat krijgen. Niet dat het echt heel erg is maar het doet pijn en het lijdt me ook wel af. Maar ik weet niet echt of het vervelend vinden van ongesteld zijn een goede reden is.

Edit: Ben vergeten te zeggen dat mijn bloedingen echt verschillen, soms heel weinig en soms heel veel. Ook ben ik niet heel regelmatig en wordt ik er ook heel somber van. Mijn pijn verschilt dus ook heel erg. Soms heel heftig en soms gewoon niet.

Ik vind menstruatiepijn iets dat NIET hoort, maar opgelost kan en moet worden. Dat gaat uitstekend.
Niet onderdrukt door hormonen te slikken.
Zowel rug- als buikpijn kunnen verschillende redenen hebben, maar als de pijn erger wordt bij paardrijden is de reden waarschijnlijk te vinden in de hoek van: een slechte conditie van je spieren, een minder ideale houding in het algemeen en in het zadel in het bijzonder.
Letterlijk werk aan de winkel dus. (Helaas kunnen de meeste instructrices je hier niet helpen, bel met een fysiotherapeut of cesartherapeut.)

De onregelmatigheden, zowel op de kalender als qua hoeveelheid kunnen er de eerste paar jaar bij horen, maar daarna heeft het zin om bijvoorbeeld met een goede natuurarts te spreken.

De somberheid wordt pms genoemd, pre menstrueel syndroom, en is doorgaans wel met goede voeding en supplementen te verhelpen.
In principe kun je die laatste paar dagen van je cyclus een wat afwijkend gevoel te hebben (de een is wat dromeriger, de ander zeer creatief etc etc.) maar andermaal: somber hoort NIET.

Century

Re: De pil slikken zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:46

Volgens mij begint men juist langzaam in te zien dat het nog helemaal niet zo goed is om altijd maar hormonen te slikken. Zat mensen die juist weer 'ontpillen' en veel verandering merken. Ik zou er niet zomaar naar grijpen omdat ongesteldheid vervelend is.
Ik had in mijn eerste jaren ook een nare cyclus met veel pijn en bloeding. Maar dat stabiliseerde vanzelf, en toen was het prima (met wat pijnstillers) te doen elke keer. Ik zou vanuit die ervaring eerder even afwachten. Maar ik ben in de minderheid geloof ik.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:46

Janneke2 schreef:
Zowel rug- als buikpijn kunnen verschillende redenen hebben, maar als de pijn erger wordt bij paardrijden is de reden waarschijnlijk te vinden in de hoekvan: een slechte conditie van je spieren, een minder ideale houding in het algemeen en in het zadel in het bijzonder.
Letterlijk werk aan de winkel dus.

Sorry, maar dit is echt onzin. Heb je zelf wel is echt hevige ongesteldsheidspijn ervaren?
Als deze dingen een probleem zouden zijn zou TS dit ook merken op het moment dat ze niet ongesteld is. Dus dit kan zeker komen door pijn van ongesteldheid die verkrampt zitten veroorzaakt.

Ik heb zelf een volledig op maat gemaakt zadel en sport fanatiek (=hele goede conditie van spieren), maar als ik ongesteld ben kan ik door de pijn niet eens op m'n paard komen, laat staan rijden. Elke beweging doet zelfs zeer en zo ken ik meer vrouwen die dat hebben.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:47

Gebruik je pijnstillers als je ongesteld bent TS?
Dat kan echt een heel verschil maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:48

Janneke2 schreef:
Suzywuzy schreef:
Dit gaat over met en zonder paarden. Kon het ook niet ergens anders plaatsen :/
Oke ik ben 14 jaar, en word regelmatig? Ongesteld. Ik vind ongesteld zijn echt echt heel vervelend. Ik heb wel rugpijn en buikkrampen maar ook niet heel erg. Ik vind het gewoon super vervelend. Als ik paardrij doet het wel echt pijn, met de rugpijn vooral omdat ik er sowieso blessure aan heb en nu met ongesteld nog meer last van gaat krijgen. Niet dat het echt heel erg is maar het doet pijn en het lijdt me ook wel af. Maar ik weet niet echt of het vervelend vinden van ongesteld zijn een goede reden is.

Edit: Ben vergeten te zeggen dat mijn bloedingen echt verschillen, soms heel weinig en soms heel veel. Ook ben ik niet heel regelmatig en wordt ik er ook heel somber van. Mijn pijn verschilt dus ook heel erg. Soms heel heftig en soms gewoon niet.

Ik vind menstruatiepijn iets dat NIET hoort, maar opgelost kan en moet worden. Dat gaat uitstekend.
Zowel rug- als buikpijn kunnen verschillende redenen hebben, maar als de pijn erger wordt bij paardrijden is de reden waarschijnlijk te vinden in de hoek van: een slechte conditie van je spieren, een minder ideale houding in het algemeen en in het zadel in het bijzonder.
Letterlijk werk aan de winkel dus. (Helaas kunnen de meeste instructrices je hier niet helpen, bel met een fysiotherapeut
Zoals ik al zei ik heb/had een blessure aan mijn rug. Ik ging naar een fysiotherapeut de pijn ging vanzelf weg. Maar wanneer ik ongesteld ben komt het 10x meer pijnlijk aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:51

Kanzi schreef:
Gebruik je pijnstillers als je ongesteld bent TS?
Dat kan echt een heel verschil maken.

Ja! Meerdere keren, soms was alleen paracetamol nodig en soms speciale pijnstillers voor buikkrampen. Soms werkte ze niet en soms wel. Dit lag echt aan hoe mijn ongesteldheid zelf was.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:58

Ik raad het je af. Je bent nog super jong en ik denk nog niet zo lang ongesteld(?) Dit ga je de komende decennia inderdaad nog meemaken als het goed is, en om dit vanaf het begin al in te dammen lijkt mij niet gezond.
Ik heb de pil zelf ongeveer 1,5 jaar geslikt vanaf m'n 20e, maar ben zó blij dat ik er vanaf ben. Ik werd er emotioneel afgevlakt van en had geen libido meer, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders, al hoor je dit vaak. Oh, en je partnerkeuze wordt (lichtelijk) beïnvloed door de pil... :D Daarnaast kan het voor een verhoogde kans van trombose (bloedproppen) zorgen.
Om de pil zomaar te slikken omdat ongesteld zijn een beetje vervelend is zou ik dus absoluut geen goede keuze vinden ;) Als je het vele bloed vervelend vindt zou je een menstruatiecup kunnen overwegen. Afgezien van buikpijn merk je dan eigenlijk nauwelijks dat je ongesteld bent, een hele fijne uitvinding.

Roos_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:02

Ik ben ook begonnen met de pil toen ik 14/15 was ofzo... Ik had het eigenlijk altijd heel makkelijk met mn ongesteldheid, heel weinig last. Maar ik vond het gewoon bijzonder irritant en aangezien de pil (tegenwoordig) echt hartstikke veilig is, ben ik er toen gewoon mee gestart. Tuurlijk reageert iedereen anders op de pil, maar ik heb er zelf nooit iets van bijwerkingen van gehad dus ben er nog steeds hartstikke blij mee. Heb het toentertijd wel gewoon in overleg met mn ouders en de huisarts gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:05

Lynnepinny schreef:
Ik raad het je af. Je bent nog super jong en ik denk nog niet zo lang ongesteld(?) Dit ga je de komende decennia inderdaad nog meemaken als het goed is, en om dit vanaf het begin al in te dammen lijkt mij niet gezond.
Ik heb de pil zelf ongeveer 1,5 jaar geslikt vanaf m'n 20e, maar ben zó blij dat ik er vanaf ben. Ik werd er emotioneel afgevlakt van en had geen libido meer, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders, al hoor je dit vaak. Oh, en je partnerkeuze wordt (lichtelijk) beïnvloed door de pil... :D Daarnaast kan het voor een verhoogde kans van trombose (bloedproppen) zorgen.
Om de pil zomaar te slikken omdat ongesteld zijn een beetje vervelend is zou ik dus absoluut geen goede keuze vinden ;) Als je het vele bloed vervelend vindt zou je een menstruatiecup kunnen overwegen. Afgezien van buikpijn merk je dan eigenlijk nauwelijks dat je ongesteld bent, een hele fijne uitvinding.

Ik ben al vanaf 1e klas ongeveer al ongesteld. Echter vind ik het wel raar dat je mijn partnerkeuze er bij betrekt?

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:07

Een andere kant van de pil slikken:

Een lijf heeft een hormoonhuishouding. Die wordt door allerlei dingen beinvloed en is er niet voor niks. Door hormonen in te nemen, beinvloed je een heleboel processen in je lijf.

Ik heb ook jaren de pil geslikt, maar ben er mee gestopt (ook al weer jaren geleden), en wenste toen dat ik er nooit aan begonnen was. Zonder pil is mijn cyclus meer intens (fysiek en emotioneel), maar mét pil voelde ik weinig. Niet mijn emoties, niet wie ik was...

Later nog eens een spiraaltje gehad en daarmee een veel lagere hoeveelheid hormonen, maar ik voelde me weer totaal mezelf niet.

Nu nooit geen hormonen meer in mijn lijf. Ik doe het bewust rustig aan wanneer mijn menstruatie begint (die is behoorlijk intens), en dan valt het meer mee. Ik gebruik die dagen ook om wat meer zelfreflectie te doen. Schrijven in m'n dagboek, wandelingetjes maken.

We leven nog altijd in een patriarchale samenleving. En die is vaak gericht op mannen. Kijk maar eens naar wetenschappelijk onderzoek over medicijnen. Hoe een vrouw werkt, daar weten we eigenlijk helemaal niet zoveel vanaf. En het lijkt soms ook wel alsog vrouwendingen wat weggemoffelt worden. menstrueren vinden we vies, in plaats van een natuurlijk verschijnsel. Vrouwen mogen niet rustiger aan doen (heel vroeger zonderden vrouwen zich af tijdens hun menstruatie, hoefden ze niet te werken maar kwamen samen met andere vrouwen), maar gewoon doorbuffelen.

Ik zou graag zien dat er meer acceptatie én meer onderzoek komt naar vrouwen, de vrouwelijke cyclus, en hoe we het beste voor onszelf kunnen zorgen.

Overigens: vrouwen die om medicinale redenen, of wegens enorme klachten de pil gebruiken kan ik prima begrijpen. En respect voor ieders eigen keuze.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:13

Huh, ik zeg daar toch niks persoonlijks over? :P
Het is enkel bewezen dat de pil je partnerkeuze kan beïnvloeden: https://www.nemokennislink.nl/publicati ... tnerkeuze/
Maar dat is niet persé het belangrijkste. Ik zou gewoon nooit iets gebruiken wat een natuurlijk proces onderdrukt als daar geen medische noodzaak voor is, maar dat mijn mening ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:13

Knuffeldier schreef:
Een andere kant van de pil slikken:

Een lijf heeft een hormoonhuishouding. Die wordt door allerlei dingen beinvloed en is er niet voor niks. Door hormonen in te nemen, beinvloed je een heleboel processen in je lijf.

Ik heb ook jaren de pil geslikt, maar ben er mee gestopt (ook al weer jaren geleden), en wenste toen dat ik er nooit aan begonnen was. Zonder pil is mijn cyclus meer intens (fysiek en emotioneel), maar mét pil voelde ik weinig. Niet mijn emoties, niet wie ik was...

Later nog eens een spiraaltje gehad en daarmee een veel lagere hoeveelheid hormonen, maar ik voelde me weer totaal mezelf niet.

Nu nooit geen hormonen meer in mijn lijf. Ik doe het bewust rustig aan wanneer mijn menstruatie begint (die is behoorlijk intens), en dan valt het meer mee. Ik gebruik die dagen ook om wat meer zelfreflectie te doen. Schrijven in m'n dagboek, wandelingetjes maken.

We leven nog altijd in een patriarchale samenleving. En die is vaak gericht op mannen. Kijk maar eens naar wetenschappelijk onderzoek over medicijnen. Hoe een vrouw werkt, daar weten we eigenlijk helemaal niet zoveel vanaf. En het lijkt soms ook wel alsog vrouwendingen wat weggemoffelt worden. menstrueren vinden we vies, in plaats van een natuurlijk verschijnsel. Vrouwen mogen niet rustiger aan doen (heel vroeger zonderden vrouwen zich af tijdens hun menstruatie, hoefden ze niet te werken maar kwamen samen met andere vrouwen), maar gewoon doorbuffelen.

Ik zou graag zien dat er meer acceptatie én meer onderzoek komt naar vrouwen, de vrouwelijke cyclus, en hoe we het beste voor onszelf kunnen zorgen.

Overigens: vrouwen die om medicinale redenen, of wegens enorme klachten de pil gebruiken kan ik prima begrijpen. En respect voor ieders eigen keuze.
Fijn dat je jouw verhaal deelt en ook nog de keuze respecteert van iedereen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:14

Suzywuzy schreef:
Letterlijk werk aan de winkel dus. (Helaas kunnen de meeste instructrices je hier niet helpen, bel met een fysiotherapeut
Zoals ik al zei ik heb/had een blessure aan mijn rug. Ik ging naar een fysiotherapeut de pijn ging vanzelf weg. Maar wanneer ik ongesteld ben komt het 10x meer pijnlijk aan.[/quote]

Niet iedere fysiotherapeut heeft verstand van paardensport of van menstruatiepijn, maar ik vind het een beetje vreemd.
Fijn dat de pijn de rest van de maand weg is...! Mogelijk is de blessure zelf hersteld.

Soms 'zit er nog een restje', en heb je het effect van "een belast segment". Zodra het segment in kwestie ietsje extra gedoe krijgt, komt er pijn, kramp, etc.
Dat zou kunnen verklaren dat - zo te lezen - de menstruatiepijn na de blessure heftiger is dan ervoor.
(Bij een echt goed herstelde blessure treedt dit niet op.)
...en (oude) blessure of niet: menstruatiepijn hoort niet, en met een beetje mazzel en kennis helpt paardrijden de eventuele pijn oplossen, ipv te verergeren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:20

De pil slikken kan ontzettend veel akelige consequenties hebben.
Als het niet perse hoeft zou ik het niet doen.

Mensen weten te weinig en denken er te makkelijk over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:27

Ninx schreef:
De pil slikken kan ontzettend veel akelige consequenties hebben.
Als het niet perse hoeft zou ik het niet doen.

Mensen weten te weinig en denken er te makkelijk over.

Je moet sowieso met de huisarts praten? Je gaat sowieso de consequenties te horen krijgen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:30

Ik ben de pil ook met name gaan slikken tegen de menstruatiepijn. Dat is niet 'zonder reden'. Ik kon haast niet meer lopen van de pijn. Met de pil en een gewone stopweek is de pijn een heel stuk minder. Ik voel wel wat kramp, maar ik neem een ibuprofennetje en het is houdbaar.

Ik slik de pil ook door, maar niet heel lang achter elkaar. Vaak twee maanden ofzo. Het is meer dat ik dan kan plannen wanneer ik ongesteld word. Als ik plan dat ik een dag met een dekentje op de bank kan hangen dan is dat een stuk beter te doen dan wanneer het ongelegen komt.

Wat ik wel moet zeggen is dat ik al in de 20 was toen ik met de pil begon. Ik had gewild dat ik er eerder mee was begonnen. Zo veel ellende gehad van die pijn. Ik was eerder wel bij de huisarts geweest voor pijnstillers, maar wat die voorschreef hielp niet. Ik dacht dus altijd dat ik het maar moest ondergaan. Had iemand het mij maar verteld van die pil.

Eerlijk gezegd zou ik niet als 14-jarige was de pil door slikken, maar gewoon slikken kan dus ook al heel erg helpen tegen de pijn.

Ik ben absoluut geen superfan van de pil, want ik merk ook zeker nadelen, vooral mentaal. Ik ben om die reden ben ik ook een tijdje gestopt, maar toch weer begonnen. De nadelen wegen voor mij niet op tegen de voordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:33

TS, ik vind het geen slechte reden om met de pil te beginnen hoor. Ik ging hem destijds ook slikken omdat ik erge buikpijn had en vrij onregelmatig menstruatie had.
Voor wat betreft een pijnstiller.. Ken je Aleve Feminax? Die is speciaal op de markt voor menstruatieklachten en ik spreek uit ervaring als ik zeg dat deze ontzettend goed werkt :j