Zwanger en paard kopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Re: Zwanger en paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:53

Van wat ik gezien heb ik mijn omgeving zou ik wachten t ooit na de bevalling.
90% laat de paardenhobby daarna voor wat het is.
Oud stalgenoot was ook zwanger, kocht een paard en had er een bijrijder bij. Dat ging prima echter na de geboorte paard toch weer gekocht. Kost teveel geld en met twee kinderen was toch wel heftig.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:57

Rakkie123 schreef:
Ik zou geen paard kopen maar een verzorgpaard zoeken.

want?

Ik vind het beetje moeilijk.
Omdat er zoveel van afhangt. Hoeveel tijd heb je straks? Hoe gaat je bevalling en kom je er ongeschonden vanaf? Hoe is het paard? Financieel? Dan hoe zijn de rollen in het gezin verdeeld? Je hebt vaders die het 50/50 doen, je hebt vaders die al bellen als ze het kind niet in slaap krijgen.
Ik kan prima paardrijden momenteel. Maar ik heb geen eigen, en kan zelf weten wanneer en hoe vaak ik om. Maar ik moet wel echt plannen met mijn vriend, die ook een hobby heeft en werk. Momenteel door corona zit ik thuis, maar anders was ik nu ook nog eens aan het werk geweest. Met het paard van een ander lukt dit allemaal prima, met een eigen was het denk ik wel lastiger geweest. Ik neem aan dat je niet een paard hebt om er maar 1 a 2 keer per week na toe te gaan ook al staat hij all in.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 07:11

Ik heb 2,5 jaar geleden Don gekocht en hij is nu 3. Ik ben 18 weken zwanger en eind september uitgerekend. Ik ga er elke dag heen want hij staat 5 min fietsen van mijn huis. Ik ga hem in laten rijden als hij 4 is (volgend jaar). Het is een bewuste keuze geweest. Ik heb geluk met Don want hij is heel rustig voor een 3 jarige. Ik doe elke dag poetsen en grondwerk of laat hem los in de longeercirkel. Ligt er maar net aan hoeveel energie hij heeft. Als het goed gaat stop ik ook direct. Ik weet dat het straks lastiger word maar ik kan niet zonder paaed. Het is mijn leven en ik leef maar 1 keer. Het is mijn uitlaatklep en tuurlijk hebben mensen hun eigen mening maar ik voel me er goed bij. Hij komt elke dag in handen en dat gaat echt wel goed komen. Mocht het nu in de zwangerschap moeilijker gaan, dan zoek ik een verzorger..

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 07:25

tengeltje11 schreef:
moeilijk en nog moeilijker om er als buitenstaander een mening over te hebben.

het ene paard kan geen week stil staan,het ander gooi je na een jaar niets doen zo een zadel op en rij je lekker buiten mee....

de een blijft zwanger rijden tot een week voor de bevalling en een ander komt al niet meer in de buurt van een paard na 8 weken zwangerschap(als dit nu een medische of mentale oorzaak heeft,maakt niet uit)

daarnaast heb je ook het financiele.
thuis kost een paard die daar gewoon staat niet zoveel.
maar stel dat je nu bv bekkeninstabiliteit krijgt en echt maanden niets kan doen(en kort na een bevalling rijd je ook beter even niet),en je paard kost wel elke maand een bom geld op een pensionstal....

het is maar wel je net zelf wil of niet wil.

Dit inderdaad.. ook ik zou wachten tot na de bevalling, want wie zegt dat je daar goed uitkomt? ;)

Als ik mijn ellende na bevallen van te voren had geweten dan had ik mijn paard vroegtijdig op pensioen gezet.

Dus mijn advies, wacht tot na de bevalling en ga dan rustig op zoek naar een leuk paard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 07:30

Ik heb niet tijdens mijn zwangerschap maar vlak erna mijn paard gekocht. Heel eerlijk. Ik had beter een paar jaar kunnen wachten. Ik heb in die periode niet heel veel kunnen rijden.

Heel eerlijk, dat kwam ook omdat zowel mijn man als ik een erg drukke baan hebben. En zeker toen de kinderen klein waren was mijn man vaak redelijk laat thuis, dan moet je nog eten...voor ik naar mijn paard kon was het vaak 20:00. Nou dat met s’Nachts er nog een keer uit....ik was kapot.

Ik zou 2 jaar wachten en dan gaan kijken naar een paard. Wellicht ergens bijrijder worden in de tussentijd?

Of een veulen kopen. Lekker in de opfok zetten. 1 x per week lekker gaan kijken. En na 3 jaar heb je je paard. Die dan wel zadelmak gemaakt moet worden maar goed..

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 07:31

Mijn ervaring is dan 1 kind vrij makkelijk was en dat 1 naar 2 echt even mn leven heeft stil gezet.
Zwangerschap was het probleem niet,ja ik had genoeg kwalen maar zolang ze in je buik zitten kunnen ze overal mee naar toe.
Maar de 2de was een hele onrustige baby die veel huilde en toen was mn energie echt ver te zoeken terwijl nr 1 super makkelijk was.
Nr 3 was hier ook niet gepland en die was hetzelfde als nr 2 dus nu eindelijk na net geen 6 jaar zijn er weer nachten dat ik door kan slapen.

Dus mijn advies is ook wacht tot je weet hoe je kleintje is want het is voor niemand leuk als je je paard weer zo snel moet verkopen.

Een stalgenootje kocht haar pony’s toen ze 2 kleine meiden had en ze heeft het er nu nog over dat ze ze al een aantal jaar heeft en vrijwel nooit echt tijd heeft om eens lekker te gaan rijden.
Die had het zich dus ook heel anders voorgesteld.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 07:36

Hier ook iemand die zou adviseren om te wachten na je bevalling.
Ik ben nu zelf zwanger van nummers 2+3 en ga er vanuit dat ik straks echt minder tijd/energie hebt voor de paarden.
Een aantal zijn tijdens mijn zwangerschap al verkocht en ik verwacht na mijn zwangerschap dat er minimaal nog 1 de deur uit zal gaan.
Bij mij rijdt mijn man ook, dus dat zou het mogelijk zelfs makkelijker moeten zijn om een paard aan te houden.

Ik vind proefrijden op een vreemd paard terwijl je al “wat verder” zwanger bent ook wel een risicootje geven. :o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 07:42

cinniz123 schreef:
Mijn ervaring is dan 1 kind vrij makkelijk was en dat 1 naar 2 echt even mn leven heeft stil gezet.
.

Nou dit dus. Exact mijn ervaring.

Weggaan met een kind was,..nou hup spullen mee en de auto in. Met 2 kinderen op pad gaan was ineens een soort militaire operatie.

Toen de oudste klein was en mijn man was er niet nam ik hem mee naar het paard, zetten de kinderwagen naast de bak en longeerde mijn paard even.

Met twee ging dat niet meer. Ook omdat de oudste toen inmiddels niet meer een middagslaapje in de kinderwagen deed hoor :+ dat blijven ze niet doen natuurlijk.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:11

Ik zou het niet doen. Ik ben op dit moment zelf 27 weken zwanger en heb een paard, ik voel me nu heel fit en ga elke dag zelf om uit te mesten en de rest van de verzorging te doen en ik rijd zelfs ook nog. Maar ik heb me de eerste helft van mijn zwangerschap best rot gevoeld, had een hele lage bloeddruk dus bij inspanning werd ik echt naar en daarna een tijdje flink last gehad van mijn bekken.
Mijn paard is super makkelijk en kan in principe door iedereen gereden worden, ik sta al 5 jaar op deze stal en ken iedereen goed en weet wie ik om hulp kan vragen, tevens staat mijn stiefzusje ook op deze stal en die kan alles van me overnemen als het een dagje niet gaat.
Met een nieuw paard zou ik het niet aandurven. Ik zou sowieso niet zwanger op een paard gaan zitten dat je niet goed kent, dus dan zou je een verzorgster moeten zoeken en kun je er dus zelf de eerste periode weinig mee. Ik zou lekker wachten tot je kleine er is en je een beetje een ritme hebt waarbij je een paard kunt inpassen!

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:31

Ik denk dat het heel erg meespeelt wat voor paard je wil kopen en wat je doeleinden met het paard zijn. Je zou kunnen overwegen om nu een jong dier te kopen, 2 jaar ofzo, en lekker vanaf de grond aan de slag te gaan. Dan ben je toch bezig met paarden, maar wat minder intensief dan rijden in de laatste periode van je zwangerschap. En die je dan straks, als het tweede kindje er is en jullie daarin een “routine” hebben gevonden )zover die er is met kinderen haha), het paard kan gaan beleren. Maar ik weet niet wat jouw ervaring is natuurlijk. En wellicht uitwijken naar een ras die je wat makkelijker een dagje kan laten staan?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:33

Ik heb onlangs mijn paard verkocht, vanwege twee jonge kinderen kon ik het niet meer bolwerken. Ook met werk en huishouden en contacten was het niet te doen. Het zou zonde zijn als je een paard koopt en tijdens de zwangerschap/na de bevalling blijkt het toch allemaal te veel te zijn..

Daarom zou ik het nu zeker niet doen :n

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:34

Ik had al een paard ruim voor mijn zwangerschappen, wel op volpension en zeer veel in groep buiten, ook in winter zodat ik echt weg kan blijven als het moet....bij beide zwangerschappen rondom bevalling een paar weken zelf niet geweest, maar er daarna vrij snel weer opgeklommen..bij de tweede werd het wel een stuk lastiger om te gaan, maar niet onmogelijk en ik haalde er ook echt mijn ontspanning uit inderdaad.

Maar of ik ook een paard had gekocht in mijn zwangerschap? Misschien een veulen/ jong paard...maar zoals hierboven al gezegd..ik had het risico niet genomen om proef te rijden op verschillende paarden die ik niet ken in mijn zwangerschap..

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:41

Ik had al een paard ruim voordat ik zwanger was, deze is op pensioen nu en vlak voordat ik zwanger was van onze eerste hebben een een jaarling merrie gekocht. Ik ben alle dagen gewoon naar stal geweest. Nu ben ik zwanger van onze 2de en is die merrie net 3. Tegen de tijd dat zij onder het zadel gaat is mijn jongste al een half jaar. Ik heb absoluut mijn paarden nodig, dat is de tijd die ik voor mezelf heb en mijn man houdt daar ook zeker rekening mee. Ik ga in de avond naar stal vlak nadat onze zoon op bed ligt en mocht er wat zijn dan is mijn man er voor hem. Ik ga nog steeds bijna alle dagen naar stal en kan dit prima combineren met de rest. Ik studeer hier naast ook nog voltijd HBO.

Ik denk dat dat dus volledig aan jezelf ligt en wat je zelf aan kan!
Laatst bijgewerkt door Maliboe op 23-04-20 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:43

Zelf mijn paard gekocht toen mijn dochtertje 3 maand oud was, had wel al paarden. Maar dit zou echt mijn droompaard worden, dus mijn lieve twh ruintje was een feit. Ik heb geen spijt dat ik hem gekocht, maar intussen is hij 13 jaar, kent lang niet wat een 13 jarige zou moeten kennen. We hebben er veel plezier van, maar het was toch de verkeerde periode waarin ik dit paard gekocht heb. Instussen is er ook een tweede kindje geboren en al 8 jaar, en nu heb ik eindelijk het gevoel dat ik er voldoende tijd voor heb.

Heb wel altijd in eigen beheer gehad en 32 uur p/w met iets meer dan een uur woon/werkverkeer gewerkt, mijn echtgenoot heeft een veeleisende job. Hij helpt me zoveel als hij kan, maar toch had ik toen beter een andere beslissing genomen voor het paard zelf.

Hij heeft alle comfort, maar toch…hij had zoveel meer kunnen zien en beleven.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:44

Rakkie123 schreef:

Denk je dat mensen een zwangere verzorger zien zitten? “Ik ben de nieuwe verzorger, maar zoek maar een vervanger want voorlopig kan ik niet komen. “

Ik kocht een paard toen mij jongste 1 jaar oud was. Eerder adviseer ik zeker niet.
Stel nou dat de zwagerschap, de bevalling en de baby gecompliceerd zijn. Stel nou dat je maandenlang alles op alles moet zetten om maar een beetje te kunnen functioneren. Zit je dan op ook nog op de zorg voor een paard te wachten?

En “hij staat vol pension dus ik hoef er niet elke dag heen” Heb ik echt nooit begrepen. Beweging, training, aandacht, verzorging? Dat doet het personeel echt niet hoor. Brok, hooi, opstrooien is vol pension. De rest is toch echt voor de eigenaar. En laten we wel wezen, daar koop je een paard ook voor.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:05

Maliboe schreef:
Ik had al een paard ruim voordat ik zwanger was, deze is op pensioen nu en vlak voordat ik zwanger was van onze eerste hebben een een jaarling merrie gekocht. Ik ben alle dagen gewoon naar stal geweest. Nu ben ik zwanger van onze 2de en is die merrie net 3. Tegen de tijd dat zij onder het zadel gaat is mijn jongste al een half jaar. Ik heb absoluut mijn paarden nodig, dat is de tijd die ik voor mezelf heb en mijn man houdt daar ook zeker rekening mee. Ik ga in de avond naar stal vlak nadat onze zoon op bed ligt en mocht er wat zijn dan is mijn man er voor hem. Ik ga nog steeds bijna alle dagen naar stal en kan dit prima combineren met de rest. Ik studeer hier naast ook nog voltijd HBO.

Ik denk dat dat dus volledig aan jezelf ligt en wat je zelf aan kan!

Zo sta ik er dus ook in. Het kindje zal rond de 7 maanden zijn als ik mijn paard zadelmak laat maken. Dat duurt ook nog een tijdje. Dus eerder dat ik er op zit is de baby alweer bijna een jaar.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:26

Ik zit te twijfelen over een 2e kindje, maar ik geloof dat ik nog even door twijfel als ik jullie zo hoor :+.

Kijk TS, verstand en gevoel zijn 2 dingen. Verstandig zou zijn om te wachten tot na je bevalling. Het scheelt een hoop tijd en geld. Daarbij zul je nu voorzichtiger zijn en minder risico willen lopen. Dat is soms lastig als je een nieuwe combi moet gaan vormen. Ik had mijn paard al, maar werd toch nerveus dat ik er echt niet af mocht vallen. Terwijl de mijne echt braaf is en ik hooguit 1x per jaar er een keer naast lag, meestal ook nog als we een poging deden voor een sprong en dat op een of andere manier mislukte :'). Ik ging anders rijden in elk geval, minder onbevangen. Maar misschien heb jij hier minder last van. Als je een nieuw paard moet leren kennen lijkt me dat lastig. Ik wilde beslist niet op vreemde paarden stappen namelijk.

Maar ja je hebt ook nog zoiets als gevoel :+. En dat zegt dat je de paarden ook nodig hebt als hobby, als uitlaatklep. Moet dat voor jou perse een eigen paard zijn? Kun je bijv een bijrijdpaard zoeken, iets leasen? Helpen op de manege en daar gaan lessen (lastig nu in corona tijd, dat wel). Corona maakt je paardenhobby op dit moment trouwens ook lastig. Ik mag bijv maar op gezette, van tevoren afgesproken tijden naar mijn paard. Je moet alleen komen. Naja. Genoeg om over na te denken. Ook omdat ik inschat, dat deze maatregelen nog wel even duren en dat we er misschien dit hele jaar last van hebben.
Allemaal afwegingen die alleen jij kunt maken. Enne gefeliciteerd met je zwangerschap *\o/*.

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:33

Precies wat @dondon zegt.
Daarnaast weet je niet hoe het gaat lopen. Misschien wordt het heel zwaar, misschien ook niet. Maar als je iets wil is alles haalbaar en vaak vind je er wel een weg in.
Mijn paarden komen absoluut niks te kort, ook niet in de ervaring die ze op doen. Paarden hebben is meer dan alleen rijden. Je kan de tijd dat je er niet op zit ook gebruiken om een band op te bouwen. Maar die keuze kan niemand voor jou maken.

Mijn man en zoon gaan ook wel eens mee naar stal, nou heb ik het geluk dat hij ook altijd paard gereden heeft. Nu in deze tijd ga ik natuurlijk alleen.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:51

En “hij staat vol pension dus ik hoef er niet elke dag heen” Heb ik echt nooit begrepen. Beweging, training, aandacht, verzorging? Dat doet het personeel echt niet hoor. Brok, hooi, opstrooien is vol pension. De rest is toch echt voor de eigenaar. En laten we wel wezen, daar koop je een paard ook voor.[/quote]

Is maar net hoe je er in staat... een paard hoeft echt niet dagelijks gereden,geknuffeld of gepoetst te worden hoor...als je maar zorgt voor de juiste omstandigheden...
Dus paard veel buiten met afleiding( paardenmaatjes), grote wei/ genoeg bewegingsruimte, goed toezicht en voldoende voeding...dan kan een paard prima een dag(of zelfs veel meer) zonder jou hoor!

Ik denk dat op die manier een paard prima te combineren is met een jong gezin of zwangerschap...alleen de aanschaf van een nieuw paard vind ik wel een lastige..elkaar leren kennen kost veel tijd( buiten risico (proef)rijden..

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:09

Maliboe schreef:
Precies wat @dondon zegt.
Daarnaast weet je niet hoe het gaat lopen. Misschien wordt het heel zwaar, misschien ook niet. Maar als je iets wil is alles haalbaar en vaak vind je er wel een weg in.
Mijn paarden komen absoluut niks te kort, ook niet in de ervaring die ze op doen. Paarden hebben is meer dan alleen rijden. Je kan de tijd dat je er niet op zit ook gebruiken om een band op te bouwen. Maar die keuze kan niemand voor jou maken.

Mijn man en zoon gaan ook wel eens mee naar stal, nou heb ik het geluk dat hij ook altijd paard gereden heeft. Nu in deze tijd ga ik natuurlijk alleen.

Mijn vriend doet elk weekend de stal uitmesten *\o/* . Ik de rest van de week :Y) .
Mocht het nou niet meer kunnen, dan zal hij mij bijstaan.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:24

Heel veel mensen heel veel ervaringen. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je bekijkt of het voor jou haalbaar is. Kun je het betalen om twee kids en een paard te hebben? Kan je man/vriend voor de kinderen zorgen een paar keer week zodat jij naar je paard kan gaan?

Ik heb 3 paarden aan huis. 2 had ik al en een 3e rescue die compleet zn vertrouwen in mensen kwijt was kwam toen ik halverwege mijn tweede zwangerschap was/ben. Ik heb daar geen spijt van. Maar ik kan de paarden zien vanuit de keuken en dus makkelijk even heen en weer lopen voor voer of water. Mijn dochter is 6 en rijd een van de paarden en gaat naar school (normaal gesproken dan) ik rijd niet en doe bijna niks met mijn merrie. Als ik straks weer wel kan rijden pak ik haar wel weer op. De ruin is een ander verhaal en kan nu pas na 5 maanden naar de smid. Misschien dat ik hem ooit ga rijden misschien blijft hij als paddock maatje of gaat hij terug naar de rescue. Dat weet ik nog niet en hangt helemaal van hem af. Voor mij is het dus te doen om 3 paarden te houden en over een paar weken 2 kinderen. Maar dit hangt geheel af van jou situatie.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:53

Hier is de jongste 8 jaar en zelfs dan vind ik het nog maar lastig combineren met alles.
Het feit dat ik een eigen winkel heb met een man die op een schip werkt helpt natuurlijk ook niet mee :+

Maar wat ik wil aangeven is dat het met de jaren het er niet perse makkelijker op wordt.
Je zit dan al gauw met vriendjes/vriendinnetjes, sporten, zwemdiploma halen e.d.
Dat zijn toch vaak dingen waar niet gauw bij stil gestaan wordt en waar je in de loop der jaren tegen aan loopt.
Mij heeft het niet tegen gehouden om een paard te kopen, maar dus wel bewust voor eentje gekozen die wel een week of 2 weken zou kunnen stil staan en waar je dan zonder gekkigheid zo weer op kunt stappen.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:13

wemkelover schreef:
Rakkie123 schreef:

want?

Ik vind het beetje moeilijk.
Omdat er zoveel van afhangt. Hoeveel tijd heb je straks? Hoe gaat je bevalling en kom je er ongeschonden vanaf? Hoe is het paard? Financieel? Dan hoe zijn de rollen in het gezin verdeeld? Je hebt vaders die het 50/50 doen, je hebt vaders die al bellen als ze het kind niet in slaap krijgen.
Ik kan prima paardrijden momenteel. Maar ik heb geen eigen, en kan zelf weten wanneer en hoe vaak ik om. Maar ik moet wel echt plannen met mijn vriend, die ook een hobby heeft en werk. Momenteel door corona zit ik thuis, maar anders was ik nu ook nog eens aan het werk geweest. Met het paard van een ander lukt dit allemaal prima, met een eigen was het denk ik wel lastiger geweest. Ik neem aan dat je niet een paard hebt om er maar 1 a 2 keer per week na toe te gaan ook al staat hij all in.

Ik had geen tijd voor een eigen paard toen ik kleine hummels had.
Had een verzorgpaard waar ik 1-2 x per week heen ging.

En toen ik zwanger was van de eerste, vond ik alles te spannend, hoe het allemaal ging met erge misselijkheid, spieren die anders werkten en een baan van 32 uur.

D_vriend1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 20:21

Ik snap iedereen die twijfels heeft over de tijd met 2 kinderen maar het is voor mij echt wel van belang om, ook om een leuke moeder te zijn, met mijn eigen paard aan de slag te kunnen. Ik ben van mening dat als je zoiets wil het echt wel mogelijk is. Misschien moet je dan andere dingen laten maar dat heb ik er zeker voor over.

Ik heb ook bijgereden alleen miste ik daar de klik met rijden en daarbij heb ik ook nog een lichte handicap aan mijn arm waardoor ik echt niet elk paard kan rijden. En hierom moet het ook echt een betrouwbaar beestje zijn die niet bij alles ontploft. En een nieuw bijrijdpaard op dit moment klinkt ook niet heel realistisch.

Het paard zou idd elke dag op een groot stuk land met soortgenoten komen dus elke dag beweging in de vorm van rijden is geen must.
Ik ga er toch voor want ik heb echt het gevoel dat dit nu kan en ook met een 2e wil ik het dus de tijd maken moet sowieso.
We zien wel hoe het afloopt en hoe lang ik het volhou. Daarna ga ik lekker longeren etc.
Dank iig voor alle inzichten!

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:53

3 kinderen ( 2 biologische en een pleegkind ) fulltime baan ( internationaal ) en paard. Is het zwaar, jazeker, had ik het willen missen : voor geen goud.

Paard is sinds 3 maanden op haar 16e met vervroegd pensioen ( erfelijke aandoening helaas) , de kinderen inmiddels een stuk ouder ( 12 is de jongste ) .
Het is pittig, soms vervloekte ik het , maar oh wat mis ik het nu.
Ik had het zo weer gedaan ondanks dat het niet altijd makkelijk is geweest.