Een paard delen, maar totaal andere blikken,

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:51

Hutcherson schreef:
Hebben jullie een contract opgesteld voor crisisscenarios zoals ruzie/verhuizing/invaliditeit van 1 vd 2/geen inkomen meer/etc? Jullie hebben hopelijk nagedacht wat als er geen samenwerking meer mogelijk is... Wat hebben jullie afgesproken? Normaal wordt bij verbreken van ene dergelijke 'overeenkomst' altijd gekeken kan een andere partij jouw deel overkopen... Of wordt het dier verkocht...
Zelfde met een stel dat uit elkaar gaat.. Wie kan het eventueel betalen om het huis te houden en indien dit niet kan, wordt het huis verkocht.

Nee, dit hebben we niet. Het paard is gewoon binnen de familie zeg maar. Ik heb het paard met één van mijn ouders. Dat is toch anders dan met 'n vriendin.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:53

Of een grote loopstal zoeken, zodat het paard toch de nodige beweging blijft krijgen op de momenten dat het niet buiten staat. In het gunstigste scenario zou het paard in de huidige situatie maar liefst 14 uur(!) per dag stilstaan in een stal en dat werkt juist lichamelijke en geestelijke klachten in de hand. Ik deel je gedachten dat je het paard langer buiten wilt hebben, TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:57

Shenavallie schreef:
Op de dagen dat jij het paard voor je rekening hebt, dan laat je het zo lang als het kan buiten en op de dagen dat de ander de verantwoording heeft, dan staat het korter buiten. Is dat een oplossing? Moet ik zeggen dat het paard in deze eigenlijk de dupe is van jullie onenigheid. Als jullie nu allebei een onpartijdig persoon uitkiezen (jij één en de ander één) en met z'n vieren een gesprek (geen discussie) met elkaar aangaan? Dan kun je van alle vier de kanten onderbouwen waarom je iets graag op een bepaalde manier doet en wat je angsten zijn. De onpartijdige personen kunnen dan angsten wegnemen of juist hun onderbouwing geven. Maar dat dit aan je gaat vreten, dat is duidelijk. Dit merkt het paard ook, want onbewust loop je op je tenen op stal.

Ik heb aangegeven op gegeven moment dat 2 kapiteinen op 1 schip niet werkt en dat als diegene zo stellig is dat ze maar 4 uurtjes buiten mag lopen en daarin niet wil herzien of schikken. (ik vind het prima 4 hele dagen en 3 korte) dat diegene het buiten en binnen staan maar moet regelen en ik dan wel hoor waar hoelaat ik wanneer moet zijn om ze erop en eraf te halen. Ik zou dan het voeren voor mijn rekening nemen. Ik merk dat dit toch best wel aan mij gaat vreten. Dat ik vind dat ze te weinig buiten staat onbewust en ik ben bang dat dit andersom ook zo is. Dat er toch elke keer weer op terug gevallen wordt als er wat aan de hand is. Snap je wat ik bedoel?

Ik heb aan mediator gedacht. Gewoon alles 1x goed uitspreken en dan erover ophouden. Maar dat voelt ook wel weer vergezocht. Of is dat het niet?

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:58

AmoorM schreef:
noviceh schreef:
Begrijp ik het goed dat er op de huidige stal 2 opties zijn? 1. 24/7 in de kudde 2. 4-6 uurtjes buiten? Gezien je zegt dat verhuizen geen optie is?

Nee, er zijn geen opties. Je moet het zelf doen. Je mag ze 24 uur laten staan, maar ook een uurtje er zelf opzetten.

Ze staan nu z'n 6/7 uur omdat we hulp hebben. Valt de hulp weg, moeten we het zelf alleen doen. Dit is lastig ivm werk. Of ze gaat dan 10 uur naar buiten of een uurtje per dag. Maar dat is niet aan de orde gelukkig. Maar die afhankelijkheid maakt mij gestresseerd en de andere heeft dat minder.

Maar als zij 4 tot 6 uur wilt, en jij 24/7, is 10 uur per dag toch juist een goede middenoplossing?
Vind dat zij dan ook wel een beetje mee mag geven, dat doe jij al met 20 uur verschil per dag!
Laatst bijgewerkt door FjeLOVER op 15-04-20 22:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:59

Shenavallie schreef:
Of een grote loopstal zoeken, zodat het paard toch de nodige beweging blijft krijgen op de momenten dat het niet buiten staat. In het gunstigste scenario zou het paard in de huidige situatie maar liefst 14 uur(!) per dag stilstaan in een stal en dat werkt juist lichamelijke en geestelijke klachten in de hand. Ik deel je gedachten dat je het paard langer buiten wilt hebben, TS.

Aan dit soort reacties heb ik niet zo heel veel, sorry. Dit is niet mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:01

AmoorM schreef:
noviceh schreef:
Begrijp ik het goed dat er op de huidige stal 2 opties zijn? 1. 24/7 in de kudde 2. 4-6 uurtjes buiten? Gezien je zegt dat verhuizen geen optie is?

Nee, er zijn geen opties. Je moet het zelf doen. Je mag ze 24 uur laten staan, maar ook een uurtje er zelf opzetten.

Ze staan nu z'n 6/7 uur omdat we hulp hebben. Valt de hulp weg, moeten we het zelf alleen doen. Dit is lastig ivm werk. Of ze gaat dan 10 uur naar buiten of een uurtje per dag. Maar dat is niet aan de orde gelukkig. Maar die afhankelijkheid maakt mij gestresseerd en de andere heeft dat minder.

Maar als zij 4 tot 6 uur wilt, en jij 24/7, is 10 uur per dag toch juist een goede middenoplossing?[/quoted]

Nee, ik bedoel 24/7 is het ultieme natuurlijk. Maar ik zou het liefst 10/12 uur willen. Maar dat vindt diegene te lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:04

Ik wil echt het liefst geen discussie over het buiten staan tijd. Daar schieten we niks mee op.

Samenvatting:

Ik wil het liefst dat ze 10 uur buiten komt. De ander absoluut niet. Dit heb ik te accepteren of ik ga constant in discussie of ik stop.

Met hulp van mijn stalgenoot komen ze een acceptabel aantal uur buiten. Het ziet er niet naar uit dat dit veranderd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-04-20 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisa_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:07

Wat een lastige situatie! Als ik het goed begrijp zit er, naast dat je het vervelend vind dat ze weinig buiten komt, ook een angst dat de hulp van je stalgenoot stopt. Heb je het er met haar al eens over gehad of ze dit zo vol kan houden? Of dat ze over een tijdje misschien weer andere tijden naar stal komt? Als je zo misschien al een van de zorgen kan wegnemen of meer duidelijkheid voor jezelf creëert, kan je met kleine stapjes misschien naar een fijnere situatie toe.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:07

Je hebt het paard destijds gekocht met 1 van je ouders. Was jij toen nog "jong" c.q. "minderjarig" en ben jij inmiddels volwassen geworden? Kan het zijn dat jullie eigenlijk geen gelijkwaardige (gespreks)partners zijn?

Anoniem

Re: Een paard delen, maar totaal andere blikken,

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:10

Wat voor ziekte heeft het paard gehad?

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:14

Maar als zij 4 tot 6 uur wilt, en jij 24/7, is 10 uur per dag toch juist een goede middenoplossing?[/quoted]

Nee, ik bedoel 24/7 is het ultieme natuurlijk. Maar ik zou het liefst 10/12 uur willen. Maar dat vindt diegene te lang.[/quote]

Dan moet ze m maar zelf binnen en buiten zetten :o

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:16

brokjes schreef:
Wat voor ziekte heeft het paard gehad?

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar. Een enorm lastige situatie zo.

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:19

AmoorM schreef:
Ik wil echt het liefst geen discussie over het buiten staan tijd. Daar schieten we niks mee op.

Samenvatting:

Ik wil het liefst dat ze 10 uur buiten komt. De ander absoluut niet. Dit heb ik te accepteren of ik ga constant in discussie of ik stop.

Met hulp van mijn stalgenoot komen ze een acceptabel aantal uur buiten. Het ziet er niet naar uit dat dit veranderd.

Er moet dus een tijd tussen in gevonden worden. Al wilt zij 6 en jij 10 zou 8 uur eerlijk zijn. Als dat haalbaar is natuuurlijk. Daarbij ben ik het er mee eens dat ze juist eerder klachten krijgen van binnen staan. Jullie hebben binnen staan dus al geprobeerd, dan is het ook wel zo eerlijk om meer buiten staan een keer een kans te geven. Daarna samen kijken hoe het met het paard gaat en wat de ervaring is.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:19

Zou je het makkelijker los kunnen laten als het je eigen paard niet was?
Het is lastig dat het net je ouder is, die relatie komt zo onder druk te staan.
Zou het een oplossing voor jullie zijn als je het eigendom overdraagt aan je ouder, en je dan als bijrijder/leaser/halve stal verder gaat?
Zo kan je nog steeds je ding doen bij het paard maar ben je niet meer verantwoordelijk.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:27

Ik denk dat een paard delen altijd een drama is. Ik zou het zelf niet kunnen. Maar goed: met 1 van je ouders is dat misschien anders. Hoe hebben jullie verder alles afgesproken? Financieel enzo, alles 50/50. Ik kan me voorstellen dat wanneer de een wat meer betaald dan de ander, deze ander dan ook vind dat hij/zij iets meer zeggenschap heeft.

Je zegt zelf dat hij nu een “acceptabel aantal uren” buiten komt. Dus maak je het nu voor jezelf niet te moeilijk? Bedoel, als je het acceptabel vind, waarom dan verder discussiëren.

Is het een optie dat je zelf je paard nog wat vroeger buiten zet? Het is al steeds vroeger licht, is het een idee om wat vroeger op te staan en hem eerder buiten te zetten. Dan pak je weer een uurtje (of meer) extra.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:39

Als jij hem dus buiten zet is ie ongeveer 10 uur per dag buiten, en als zij hem buiten zet is hij ongeveer 6 uur buiten.
Deel de dagen dan. Zij 3 of 4 dagen per week, en jij ook. Gemiddeld staat ie dan een uur of 8 buiten, dat het wat wisselt zal het paard niet veel uitmaken, en hoeven jullie geen discussie over elkaars dagindeling meer te hebben. Geef elkaar die ruimte en accepteer het.

Stress hebben over een stalgenoot die eventueel op termijn niet meer kan helpen is totaal nutteloos. Je daar pas druk over maken als dat probleem zich aandient lijkt me zinniger.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 15-04-20 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:40

Misschien een groter "vangnet" creëren? mocht diegene die je paard nu buiten zet niet kunnen, dat iemand anders kan inspringen? Dan die je geen consessies op buiten/binnen staan en heb jezelf minder stress voor de wat als situatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:53

Het is vooral 'n lastige omdat discussie op dit punt niet zo goed mogelijk is. Het loopt vaak uit op drama/ruzie. Daarom ook de vraag: accepteren hoe het nu gaat of stoppen. Ik kan geen mensen veranderen.

Diegene blijft erbij dat veel buiten (8 - 10 uur) niet goed voor het paard is, wil hierin niet schikken. (ook op mijn dagen niet) Vindt 4 uur per dag acceptabel. Dus het voorstel wat hier iemand deed om dan ertussen in te gaan zitten wordt hier mee gelijk van tafel geveegd. Door door te duwen en m'n zin door te drukken dan ga ik ook niet lekker naar m'n paard. Snappen jullie?

Ik ben in tussen zo ver dat ik die 4/6 uur akkoord vindt, maar het volgende spookt door mijn hoofd:

Met 10 uur buiten kan ik alles zelf doen, ben ik op niemand aangewezen. Dat is dus een zekerheid dat ze naar buiten komt dagelijks. Met 4/6 uur ben ik aangewezen op m'n stalgenoot, wat overigens prima gaat. Maar als 10 uur ook prima zou zijn, dan vind ik een keer 4/6uur ook niet heel erg, dan weet ik mocht er iets gebeuren ik het zelf kan oppakken. Zelfde als verhuizen (stal waar dat erbij in zit) een optie zou zijn, dan weet ik dat we dat als 'backup' zouden kunnen hebben. Diegene heeft buiten staan gewoon niet zo hoog in het faandel als ik. Ik weet 1000 procent zeker dat hij het allerbeste met het paard voor heeft en echt denkt dat dit het beste is.

Ons paard heeft erge maagzweren gehad. Daardoor weer koliek etc. Dieren arts wist niet zeker of ze er wel boven op zou komen. Vreselijke tijden en het vooral het bericht dat je hoort dat ze misschien niet beter ging worden. Maar nu is ze helemaal opgeknapt. Ik heb het met de da over buiten staan gehad en ik had verwacht dat ze echt pro buiten staan zouden zijn. Dat eigenlijk helemaal niet. Tijdens haar ziekbed moest ze zelfs binnen blijven omdat ze zo erg afviel. Maar de da gaf nu als advies, bij weinig gras 5 uurtjes en bij veel gras mag ze langer. Maar omdat de weides dicht gingen stonden ze op de paddock, dit zou eerst tijdelijk zijn. Maar ze doet het hier zo goed op, dat we haar eerst op de paddock laten. Met onbeperkt hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:54

MarleenM schreef:
Misschien een groter "vangnet" creëren? mocht diegene die je paard nu buiten zet niet kunnen, dat iemand anders kan inspringen? Dan die je geen consessies op buiten/binnen staan en heb jezelf minder stress voor de wat als situatie

Ik heb er inderdaad over na gedacht mocht het nodig zijn ik iemand wil zoeken die ik ervoor ga betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:59

Kanzi schreef:
Zou je het makkelijker los kunnen laten als het je eigen paard niet was?
Het is lastig dat het net je ouder is, die relatie komt zo onder druk te staan.
Zou het een oplossing voor jullie zijn als je het eigendom overdraagt aan je ouder, en je dan als bijrijder/leaser/halve stal verder gaat?
Zo kan je nog steeds je ding doen bij het paard maar ben je niet meer verantwoordelijk.

Ja, soms denk ik wel eens had ik maar gewoon een verzorgpaard haha, al die verantwoording. Maar dat is nu geen optie meer. Er is te veel gebeurd om haar los te laten.

Wij delen de stal kosten 50/50. De dagen ook. Ik 4 en hij 3. Wisselt wel als dat beter uitkomt. We waren totaal groen toen we het paard samen kochten.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 23:00

Is het niet zo dat de andere partij uit angst voor herhaling van ziekte/koliek zich helemaal vastklampt aan de uitspraak van de dierenarts? Of was dit standpunt er ook al voordat het paard ziek werd?

Zou de andere partij over te halen zijn als de dierenarts bevestigd dat 10 uur buiten lopen geen extra risico met zich mee brengt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 23:07

Mk1978 schreef:
Is het niet zo dat de andere partij uit angst voor herhaling van ziekte/koliek zich helemaal vastklampt aan de uitspraak van de dierenarts? Of was dit standpunt er ook al voordat het paard ziek werd?

Zou de andere partij over te halen zijn als de dierenarts bevestigd dat 10 uur buiten lopen geen extra risico met zich mee brengt?

Dit denk ik dus inderdaad ook. Ik denk dat het zeker helpt als de dierenarts een keer goed uitlegt face to face hoe belangrijk buiten staan is. Dit heb ik al geprobeerd, maar eigenlijk zegt de da dan als het voor haar beter is om 5 uur buiten te staan moet je dat doen. Ik heb ook al 'n mail gestuurd met dit probleem en hoe ze hier tegen aan kijken. Maar geen reactie. Ik denk dat ze wel iets beters te doen hebben.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 23:11

Hey TS,

ik wil allereerst zeggen hoe netjes alles aangeeft zonder de ander echt zwart te maken.
inhoudelijk zullen de meeste mensen het met jou eens zijn, maar daar heb je nu niks aan.

hoe ik het lees, heb je nu eigenlijk geen probleem :)

voordelen / wat gaat goed
- gedeelde kosten
- gedeelde liefde voor het paard / het beste voor het paard willen
- zelfde doelen / rij ideen

jullie zijn tot een oplossing gekomen 6 uurtjes buiten. Prima
tuurlijk, langer is mooier, maar dit is niet paardonterend.
je bent nu alleen afhankelijk van een stalgenootje. dat is niet anders, accepteren. (lekker makkelijk gezegd) je kan haar vragen of ze het echt niet erg vind en je kan haar ook eens iets kado doen.
als het veranderd, dan maar weer kijken wat voor problemen dat geeft.

ik zou aangeven bij de andere partij dat het voor nu zo goed is, maar dat je nu al afspraken wilt maken voor de toekomst
- jullie kunnen het niet zelf doen, wat als stalgenoot wegvalt?
ik zou dan voorstellen voor het werk naar buiten, na het werk naar binnen. paard is dan waarschijnlijk weer goed opgebouwd en het is roeien met de riemen die je hebt. jullie kunnen niet anders.

is het nog een idee de dierenarts te vragen? die gaf eerder aan niet te veel op het land ivm de maagzweren. heb het idee dat de tegenpartij daar aanvast klamt omdat hij het paard wil beschermen. als de DA kan aangeven dat dat niets uitmaakt, misschien helpt het.

Anoniem

Re: Een paard delen, maar totaal andere blikken,

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 23:26

Hoi Joltsje.

Ik vind het heel erg belangrijk om netjes te blijven omdat diegene het ook goed bedoeld. Ik twijfelde ook over dit topic omdat bokt toch wel vrij duidelijk is in het buiten staan. Ik was bang dat ik volledig de grond in getrapt zou worden als ik aangeef dat ik het nu prima vindt. Dat ik geen "puf" meer heb voor discussies constant. Dat neemt het plezier weg, vreet energie. Je zin door drukken is ook iets anders dan tot een evenwichtig besluit komen. Dus eigenlijk is ook mijn vraag ben ik egoïstisch als ik de discussie los laat en het accepteer dat ze geen hele dagen buiten staat? Maar 'n halve dag of soms zelfs maar 3 uurtjes?

Het gaat nu idd prima en het zijn idd ook wat-als scenario's. En daar heb je ook niks aan natuurlijk. Dit ga ik loslaten voorlopig. Tenminste ik ga m'n best doen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 23:30

Is die stalling het enige punt?
En is dit winterregeling en zomer meer buiten?

Ik dat geval zou ik zeggen... 4-6u per dag buiten en dan 's avonds nog eruit met rijden/longeren/... is veel beter dan wat de meeste paarden hebben. Alhoewel ik zelf ook wel liever 10u buiten zou hebben (zelfs veel liever dan 24/7 buiten), zou ik het voor een winterregeling wel accepteren.

Bokt is ook niet altijd een weerspiegeling van de werkelijkheid en overdrijft in veel dingen. Niet iedereen wil bitloos, boomloos, 24/7 buiten met jaarlijks de osteopaat en de zadelpasser. Eigelijk maar een minderheid zelfs, maar hier op het forum is dat natuurlijk vaak het walhalla.