Fries kopen: wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:43

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 19:47

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:48

Wat leuk en spannend dat je een paard gaat kopen. Als je droomwens een Fries is, dan zou ik dat zeker doen. Elk goed en gezond paard kost geld, dan kan het maar beter eentje zijn die je al zolang wenst.
Gezondheid is inderdaad wel een issue bij dat ras. Goed laten nakijken door een paardenarts en bij een vertrouwd adres kopen. Wil je via Marktplaats iets aanschaffen dan zou ik wel wat speurwerk verrichten en reviews opzoeken. De voorpret is ook al leuk natuurlijk, dus veel plezier!
Laatst bijgewerkt door IsabelleN op 29-03-20 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:49

Een goed beleerde volwassen fries is vaak een fantastisch eerste paard. Ik ken weinig rassen die (gemiddeld genomen dan) zo vergevingsgezind zijn als friezen

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:50

IngeVDS schreef:
Bontfire schreef:
Misschien zou een haflinger wat voor je kunnen zijn? Of een kruising van een haflinger en/of Fries. Deze is misschien ook wel leuk voor je:
http://link.marktplaats.nl/m1529558796? ... nt=app_ios

Wat een lieverd idd!!

Deze kwam daarstraks op Facebook voorbij dat deze NIET GOEDGEKEURD is voor recreatie

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Berryz op 29-03-20 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 19:52

IsabelleN schreef:
Wat leuk en spannend dat je een paard gaat kopen. Als je droomwens een Fries is, dan zou ik dat zeker doen. Elk goed en gezond paard kost geld, dan kan het maar beter eentje zijn die je al zolang wenst.
Gezondheid is inderdaad wel een issue bij dat ras. Goed laten nakijken door een paardenarts en bij een vertrouwd adres kopen. Wil je via Marktplaats iets aanschaffen dan zou ik wel wat speurwerk verrichten en reviews opzoeken. De voorpret is ook al leuk natuurlijk, dus veel plezier!

Dat was idd een beetje mijn bedenking, is het wel goed om via Marktplaats een paardje te zoeken? Misschien beter om de hulp van gekende fokkers in te schakelen?

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:52

Bij VW Horses zag ik een heel leuk friesje voorbij komen laatst die aan al je eisen voldoet. Ken de stal zelf verder niet. Misschien eens informeren?

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 19:55

Shalimar schreef:
Bij VW Horses zag ik een heel leuk friesje voorbij komen laatst die aan al je eisen voldoet. Ken de stal zelf verder niet. Misschien eens informeren?

Top, doe ik meteen

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 20:09

IngeVDS schreef:
Shalimar schreef:

Top, doe ik meteen

Net even een kijkje gaan nemen, friesje is al verkocht, maar deze site ga ik toch wat korter opvolgen!

Jimbo

Re: Fries kopen: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:19

Als je een lijstje hebt van stallen waar je wilt kijken is het misschien ook handig je instructie mee te nemen. Die kent jou en kan snel genoeg zien of een paard een goede combi met jou kan vormen.

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 20:22

Jimbo schreef:
Als je een lijstje hebt van stallen waar je wilt kijken is het misschien ook handig je instructie mee te nemen. Die kent jou en kan snel genoeg zien of een paard een goede combi met jou kan vormen.

Klopt, ik heb mijn lesgeefster net even op de hoogte gebracht!! Mijn idee begint sneller dan verwacht realistischer te worden.
Mede dankzij jullie feedback en reacties, ben helemaal in de wolken met dit forum

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 20:30

Al zal ik toch moeten wachten tot na de Corona crisis. In Belgie mogen we enkel essentiële verplaatsingen doen en dit hoort er jammer genoeg niet bij. Al is paardrijden voor mij essentieel voor mijn mentale gezondheid

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:43

Even een kleine uitleg wat half pension in NL betekend. Dit is dat je zelf een gedeelte van de verzorging doet en daarmee korting op de stalling krijgt. Wat jij bedoelt is wat wij een bijrijdpaard noemen.

Heel veel succes met je zoektocht naar een geschikt eigen paard.

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 20:49

Nickolay schreef:
Even een kleine uitleg wat half pension in NL betekend. Dit is dat je zelf een gedeelte van de verzorging doet en daarmee korting op de stalling krijgt. Wat jij bedoelt is wat wij een bijrijdpaard noemen.

Half pension wil zeggen dat ik op vaste dagen op hetzelfde paardje mag rijden (vrij, privé les of groepsles) en de helft van de stallingkosten betaal. In ruil betaal ik natuurlijk minder voor de lessen

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:52

Mijn eerste paard was ook een Fries, een beter leerpaard had ik mij niet kunnen wensen. Mijn 2e paard is ook een Fries, als ik die als eerste paard had gehad weet ik niet of ik met alle rare dingen had weg kunnen komen :P Of mijn volgende paard weer een Fries wordt weet ik niet. Ik ben echt dol op het ras maar als je meer onderzoek doet zijn ze op medisch vlak wel een geval apart. Het is qua gezondheid niet het sterkste ras over het algemeen. Friezen zijn zo hard voor zichzelf, ken je paard en trek op tijd aan de bel als je iets vreemds opmerkt.

Ik zou lekker een aantal paarden proberen :D Kijk naar het karakter en ervaring van het paard, als het klikt heb je echt een maatje voor het leven :)

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:46

IngeVDS schreef:
Nickolay schreef:

Half pension wil zeggen dat ik op vaste dagen op hetzelfde paardje mag rijden (vrij, privé les of groepsles) en de helft van de stallingkosten betaal. In ruil betaal ik natuurlijk minder voor de lessen

Aah okay, dat noemen wij een paard leasen voor een paar dagen per week. :D

gertjan1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 23:10

.
Laatst bijgewerkt door gertjan1234 op 29-03-20 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 23:26

Sxnnelenix schreef:
Hoihoi,
ik werk al jaren met Friezen, het zijn leuke paarden maar vaak lomp. In omgang kunnen het echt draken zijn.... Juist omdat ik met Friezen werk, ben ik blij dat ik thuis een KWPN'er heb staan. :P De enige tip die ik je kan geven is, vraag iemand met ervaring in het aankopen van paarden zodat je meisjesdroom niet eindigt in een nachtmerrie. Verder wens ik je heel veel succes en bij vragen mag je altijd een PB sturen

Ja goede reclame dit ...
Dit hangt grotendeels van de bloedlijn af . en deels van de opvoeding .. maar de meeste friesen vallen best mee .

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:15

Absolem schreef:
Ja goede reclame dit ...
Dit hangt grotendeels van de bloedlijn af . en deels van de opvoeding .. maar de meeste friesen vallen best mee .

Is dit het forum ter promotie van Friese paarden dan? Volgens mij heeft iemand meer aan eerlijkheid. Jouw ervaring kan anders zijn, maar die van haar mag ze ook noemen toch?

Ts, Als jij graag een Fries wil, dan is er vast een te vinden die bij je wensen past! Ik zou zeggen, neem de tijd om het juiste paard te vinden en ga niet voor de eerste de beste die je tegenkomt. je hebt alle tijd en daarna heb je een leven lang samen, die klik is het belangrijkst!

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:18

Er zijn bloedlijnen binnen de Friezen die misschien minder geschikt zijn voor TS, net zoals bij andere rassen. Daarom bij een gerenommeerd bedrijf kopen, die helpen je deskundig verder. Ik zou zelf als startend paardeneigenaar Marktplaats etc. niet gebruiken.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:32

Wat jij wilt is zeker geen onmogelijke opgave, wel ga je voor zo'n fries wat geld neer moeten leggen. Ga vooral naar een gerenommeerd bedrijf en neem vooral iemand mee voor deskundig hulp en weet wat jij wilt en nodig hebt.

Ja je hebt tussen de Friezen heethoofden zitten die totaal niet geschikt zijn voor TS haar totaalplaatje en toevallig heb ik er zo een staan, maar dat blijkt echt iets uit haar bloedlijn te zijn. Heb ik er problemen mee? Nee, terwijl ze voor veel mensen in omgang te heet is. Had ik haar zo gekocht als ik op zoek was naar een paard? Eerlijk gezegd niet nee, maar er zit bij mijn paard een emotioneel verhaal achter dat ik haar niet kwijt wil en met haar gedrag tot zekere hoogte voor lief neem.

Maar de meeste Friezen die ik ken zijn juist rustig en braaf. Oftewel ik heb een draak :o

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:02

Ik heb nu al verschillende Friezen gereden en vindt het een heerlijk ras. Eerlijk en betrouwbaar.

Zorg er wel voor dat je een deskundig iemand bij je hebt. Friezen zijn alleen geen koopje.

Mocht je vragen hebben, mag je ze altijd stellen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:13

Mijn ervaring is dat dat wat je zoekt vaak niet datgene is waar je mee thuis komt.
Ik zocht ooit een paard, moest braaf zijn, goed beleerd onder het zadel, vooral geen merrie, verkeersmak, 9 jaar of ouder, waar kwam ik mee thuis? Een merrie van 4 zo groen als gras en vooral niet verkeersmak en de grootste draak die ik ooit gehad heb.
Maak je droom waar als dat kan, ga paarden kijken, ga proefrijden, neem iemand mee die verstand heeft van paarden en laat je paard keuren, je wilt tenslotte geen kostenpost direct van dag 1 af aan. Die komt later vanzelf wel als ze ouder worden. Staar je niet blind op 1 ras, er zijn zoveel leuke paarden die aan je vraag voldoen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:31

Bij mij werkt het toch beter me aan mijn wensprofiel te houden.zo moeilijk is dat ook niet, want veel verkoopsites hebben een keuzefilter. Zet daar gewoon in wat je zoekt en kijk dan wat voor aanbod er is in jouw categorie.Mocht het nou echt helemaal niet lukken in die groep dan kun je altijd nog je eisen\wensen gaan verruimen.

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 13:49

ik ga vooral mijn tijd nemen, het is belangrijk dat ik het juiste paardje vind. En toch ook wel graag mijn droom najagen, ben er nu nog meer dan anders van overtuigd dat je dit moet doen. Wanneer zal er anders wel een goed moment zijn? Ik neem zeker een ervaringsdeskundige mee, ik wil dat het een succesverhaal wordt en idd geen nachtmerrie.