Paard “redden” van de paardenmarkt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:21

"Redden" van de markt zou je echt de zielige paarden moeten zoeken oudere oaarden met bokhoefjes, de echte graatmageren al vind je die niet snel meer op de markt.
Kosten voor het beter maken van het paard is denk ik 1 van de belangen.

1 van onze markt shetties is voor dierenartskosten allen al +3000€
Maar dit kan met een "gezond" paard eveneens zo zijn

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:22

dikkedwerg schreef:
Cowgirl schreef:
Je zou ens bij Paard zoekt baas kunnen kijken.

De meningen zijn wel verdeeld over deze stichting en zelf heb ik er geen ervaring mee maar zij doen wat jij wilt doen.

Ik kwam ze inderdaad net tegen op youtube, weet je ook wat de negatieve meningen hier dan over zijn?

Dan moet je ff de zoekfunctie van bokt gebruiken, rechts bovenin, dan vind je verhalen uit eerste hand. Ook op Youtube staan legio filmpjes van ze waar je je igen oordeel over kan vellen.

Overigens was ik net in een topic waar iemand ene plek zoek voor haar 19 jarige paard vanwege prive omstandigheden. Misschien is dat wat voor je.
[TAO] Herplaatsen paard

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:24

je weet dat een bunder ongeveer gelijk staat aan 1 hectare?
Dus 90.000 vierkante meter?
Veel mensen husselen vaak de termen door elkaar. :)

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:30

Hier hebben we in november een pony van de paardenmarkt gekocht. Een welsh b pony die geimporteerd was vanuit engeland. Hij was klophengst en dat was dus wel een risico wat medische kosten betreft, ondertussen is hij ruin. In begin was hij enorm angstig en kon je hem niet aanraken. Hier hebben we wel veel werk mee gehad maar ondertussen is hij braaf en zadelmak. Hij blijkt fantastisch te kunnen bewegen en ben benieuwd wat hij op wedstrijd gaat doen. Voor mij was het dus een positieve ervaring en heb nu een hele leuke pony die in aankoopprijs heel goedkoop was. Ik ga volgend jaar in ieder geval terug.
Afbeelding

8nnemiek

Re: Paard “redden” van de paardenmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:45

Als ik jou was dan zou ik gewoon voorlopig lekker op je gemak gaan nadenken over hoe je de toekomst voor je ziet. Wil je een paard om op te rijden? Of vind je het verzorgen juist fijner. Haal wat boeken over paarden houden, lees je goed in, lees je ook goed in over medische problemen en waar je op moet letten als je een paard koopt en ga op je gemak de stal bouwen en de weide inrichten.
Houd je ogen open, en dan komt er vast op de juiste tijd iets op je pad. Via Facebook groepen komen er wel eens oproepjes voorbij, maar er zijn ook zat leuke shetland hengstjes die geen baasje vinden. Ligt er echt helemaal aan wat je wil.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:52

Kijk anders eens bij Los Caballos Luna Spanje herplaatsers. Dat "red" je toch een paard, maar heb je wel een relatief gezond paard. En kan je gelijk een "koppel" overhalen

dikkedwerg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 21:59

_Penotti schreef:

Haha ik praat stiekem gewoon mijn vriend na :P, weet alleen dat t een rot stuk lopen is naar het einde

dikkedwerg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 22:02

8nnemiek schreef:
Als ik jou was dan zou ik gewoon voorlopig lekker op je gemak gaan nadenken over hoe je de toekomst voor je ziet. Wil je een paard om op te rijden? Of vind je het verzorgen juist fijner. Haal wat boeken over paarden houden, lees je goed in, lees je ook goed in over medische problemen en waar je op moet letten als je een paard koopt en ga op je gemak de stal bouwen en de weide inrichten.
Houd je ogen open, en dan komt er vast op de juiste tijd iets op je pad. Via Facebook groepen komen er wel eens oproepjes voorbij, maar er zijn ook zat leuke shetland hengstjes die geen baasje vinden. Ligt er echt helemaal aan wat je wil.

Zoals ik ook al in mijn bericht zei is dit ook de komende twee jaar nog niet aan de orde ! ik ben mij daarom nu al vast aan het inlezen en met mensen erover praten helpt in mijn ervaring goed! Ik ga het zeker niet overhaasten want wil dat het dier goed bij me af is en dat ik een goed huisje kan bieden, hier is natuurlijk veel voor nodig maar ben zeker bereid om hier meer over te weten te komen om zo goed en verantwoord de verantwoordelijk voor zo'n mooi dier kan nemen :) Bedankt voor je tip en de suggestie

dikkedwerg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 22:08

Lightninggg schreef:
Hier hebben we in november een pony van de paardenmarkt gekocht. Een welsh b pony die geimporteerd was vanuit engeland. Hij was klophengst en dat was dus wel een risico wat medische kosten betreft, ondertussen is hij ruin. In begin was hij enorm angstig en kon je hem niet aanraken. Hier hebben we wel veel werk mee gehad maar ondertussen is hij braaf en zadelmak. Hij blijkt fantastisch te kunnen bewegen en ben benieuwd wat hij op wedstrijd gaat doen. Voor mij was het dus een positieve ervaring en heb nu een hele leuke pony die in aankoopprijs heel goedkoop was. Ik ga volgend jaar in ieder geval terug.
[ [url=m/SVzVSm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een knapperd en wat fijn dat het goed is gegaan! Lijkt me super om de vooruitgang te zien. Veel plezier met je pony

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:14

https://www.facebook.com/110943153485/p ... 438543486/

Opvangcentrum België post net dat ze deze week 23 paarden opgevangen hebben en veel paarden zoeken t.z.t. een goede plek. Daar zitten helaas echt schrijnende gevallen tussen en zij hebben beperkte capaciteit om op te vangen. Dus als je uit België komt, zou ik daar beginnen :-)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:54

_Penotti schreef:

Een bunder is gewoon een hectare, dus niet ongeveer. Ik zeg het ook, een fries

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 00:03

In mijn beleving niet heel anders dan de 'zielige hondjes' uit Griekenland, Spanje, etc.
Het zijn dieren in het lagere prijssegment.
Dier zal er vast blij mee zijn als je goed voor hem/haar zorgt, maar het is ook gewoon handel.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:06

pillow schreef:
_Penotti schreef:

Een bunder is gewoon een hectare, dus niet ongeveer. Ik zeg het ook, een fries

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bunder
Van oudsher is dit dus niet zo.
Ik weet dat dit in Nederland wel zo is, maar wist niet of die in Belgie ook zo is.
En ik weet niet waar ts vandaan komt.

En dan blijf je hangen op het minst belangrijke. Het belangrijkste klopt haar benaming wel? Er zijn nogal wat mensen die de termen en groottes door elkaar husselen.
Ze zou het met google even na kunnen meten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:02

Er zijn helaas meer dan genoeg zielige paarden die je een goed tehuis zou kunnen bieden.Wel,zoals al gezegd is, is 1 paard alleen geen goed idee. Dus neem er minstens 2.Als ik een boerderij had met veel grond zoals jij dan zou ik dat ook doen.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:23

Ibbel schreef:
1) zet het idee 'redden' uit je hoofd. Op paardenmarkten worden paarden en pony's in het wat lagere segment verhandeld waar in principe niet veel mis mee is - die hoeven dus niet gered te worden, óf slachtpaarden, en die zijn niet voor niets voor de slacht bestemd.

2) één paard is geen paard, als je een paard aan huis wilt houden zul je ruimte moeten hebben voor 2 paarden.

3) voor twee paarden heb je toch wel minimaal een halve hectare / 5000 m2 nodig (en een Shet of andere kleine pony heeft net zo veel ruimte nodig als een groot paard)

Mee eens!

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:20

senna21 schreef:
In mijn beleving niet heel anders dan de 'zielige hondjes' uit Griekenland, Spanje, etc.
Dier zal er vast blij mee zijn als je goed voor hem/haar zorgt, maar het is ook gewoon handel.

Ook mee eens.. Ik ben voorstander van het probleem daar aanpakken door middel van castreren en steriliseren. Er wordt vaak net gedaan alsof "we" ze redden maar er schuilt ook wel hele handel aan vast.

dikkedwerg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 14:33

mvermeulen1 schreef:
senna21 schreef:

Ook mee eens.. Ik ben voorstander van het probleem daar aanpakken door middel van castreren en steriliseren. Er wordt vaak net gedaan alsof "we" ze redden maar er schuilt ook wel hele handel aan vast.

Zeker waar, ook zeker niet een goede verwoording gebruikt. Blijft lastig...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:53

Als ik jou was zou ik eerst beginnen met ( weer) een verzorgpaard / pony te zoeken.
In de praktijk omgaan met paarden leer je nou eenmaal meer van dan uit boeken en je doet meteen weer contacten op in de paardenwereld. Dat kan erg handig zijn in de toekomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 15:09

Het redden van paarden die dat daadwerkelijk nodig hebben en voor wie dat nog kan leiden tot een paardwaardig bestaan kun je beter overlaten aan diegenen met ervaring daarmee en verstand daarvan. Ik zou dan eerder gewoon twee paardjes kopen die géén speciale zorg behoeven en eerst zien hoe dat bevalt.
Ik snap het hele moeten "redden" niet zo. Dat wordt dan of van de regen in de drup helpen omdat jij de kennis, ervaring etc niet hebt om het paard daadwerkelijk te helpen of het hoefde eigenlijk niet zo dringend gered te worden, maar dat klinkt zo leuk.

Een oudje een leuke paar laatste jaar bezorgen kan natuurlijk ook. Eerst wat ervaring opdoen en dan wel zien.
Een paard kopen op de paardenmarkt staat niet gelijk aan redden.

dikkedwerg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 23:42

Anoniem schreef:
Het redden van paarden die dat daadwerkelijk nodig hebben en voor wie dat nog kan leiden tot een paardwaardig bestaan kun je beter overlaten aan diegenen met ervaring daarmee en verstand daarvan. Ik zou dan eerder gewoon twee paardjes kopen die géén speciale zorg behoeven en eerst zien hoe dat bevalt.
Ik snap het hele moeten "redden" niet zo. Dat wordt dan of van de regen in de drup helpen omdat jij de kennis, ervaring etc niet hebt om het paard daadwerkelijk te helpen of het hoefde eigenlijk niet zo dringend gered te worden, maar dat klinkt zo leuk.

Een oudje een leuke paar laatste jaar bezorgen kan natuurlijk ook. Eerst wat ervaring opdoen en dan wel zien.
Een paard kopen op de paardenmarkt staat niet gelijk aan redden.

Daar heb je zeker gelijk in, denk dat ik vooral meegesleept ben door het idee en de mogelijkheid kwa ruimte en financiele middelen. Bedankt voor je eerlijkheid

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:54

Even over de stalling: ik heb een container op wielen, daar heb je geen vergunning voor nodig

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:57

Is het adopteren van een paard dan geen optie?

In België heb je “The old Horses Lodge”. Zij werken samen met de dierenbescherming en vangen verwaarloosde paarden en ezels op. Ik heb geen idee of je vanuit Nederland kan adopteren maar door adoptie krijgt het opvangtehuis weer een plek vrij voor een ander paard. Bovendien kunnen zij met raad bijstaan. Op die manier help je ook en je staat er niet alleen voor.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:11

antje_vip schreef:
Even over de stalling: ik heb een container op wielen, daar heb je geen vergunning voor nodig

Dat is niet zo. Hardnekkige fabel.
Vaak vind de gemeente het prima en handhaaft niet.
Maar als ze ineens besluiten eens een rondje in het buitengebied te gaan maken om eens te kijken wat er allemaal staat gaat jou container op wielen ook echt weg moeten.
Het is namelijk in gebruik als een stal en zal zo ook aangemerkt worden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:32

Wat een leuk idee. Dat je een of twee wilt redden. Heel misschien hier kleine hoop dat je er drie neemt. Vanaf drie vind ik kun je pas van een kudde spreken. Laat je niet verontrusten en ga voor je droom. De paarden of ponys die jij vind zullen het goed hebben, daarvan ben ik overtuigd.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:10

Zelf heb ik ook 2 geredde pony's gehad. 1 leeft er nog en is hier nog. De eerste was een verwaarloosde shetlander met gebitsproblemen en die is altijd een grote zorg geweest. Omdat ze bij een recreatiegebied stonden ook vaak politie langs gehad van toeristen die dachten dat er iets mis was. Ze heeft in november vorig jaar een hartstilstand gehad. Zij was wel altijd lief, vrolijk en blij.

De shet die hier nog staat is mishandeld en ik heb haar meegenomen met het idee dat ze misschien voor een karretje kon. Helaas is ze zo ongelooflijk bang dat ik na 7 jaar nog steeds met moeite haar mag aanraken. Ze staat e rillen op haar benen en ze staat gewoon in de weide en doet niets. Ik laat haar met rust en als ze komt krijgt ze een snoepje en een aai en heel soms kan ik haar pakken en gaat ze mee wandelen met onze andere pony. Ze ontdooit gewoon niet. Heb heel wat trainingen enzo met haar gedaan maar ze blijft doodsbang en op sommige punten ook gevaarlijk.

Een pony die het niet goed heeft gehad een fijn thuis bieden is heel erg mooi en ik ben blij dat ze hier wel gelukkig is op de weide met haar vriendje. Ik kan alleen voor mezelf niet met haar wat ik graag wou ze zal nooit te vertrouwen zijn. Hoeven doen moet verdoofd en kost een hoop meer dan gewoon. Het is zo triest want ze is zo lief en zacht, maar kapot van angst. Kijk goed wat je mee neemt naar huis en ga er ook van uit dat het heel anders kan lopen dan je in gedachten hebt.