Discussie: gezocht superbraaf paard, maar mag ‘niks’ kosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Discussie: gezocht superbraaf paard, maar mag ‘niks’ kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:52

Nou precies dat Kwita, wij willen geen wedstrijdpony maar een pony waar dochter gewoon 1 x per 2 weken lekker mee kan frotten, die niet perse hoeft te lopen maar waar zij achterstevoren op kan gaan liggen als zij dat wil.
Al zit zijn staart bij wijze van spreken tussen zijn ogen, boeiend.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:52

Robijntjah schreef:
Ik vind 'mag niks kosten' ook discutabel.

Ik wil best wat uitgeven aan een kindmakke pony maar zeker geen 3000 euro nee :+
Persoonlijk denk ik dan meer aan een brave pony die zijn rondje aan de longe loopt en verder mooi met pensioen mag.
Helaas zijn die ook moeilijk te vinden, het gros is sportpony en dan braaf, tjah leuk maar niet voor ons!

Denk dat het hem daar ook in zit:
Ik heb geen kinderen, maar zou voor een echt jong kind gewoon echt op zoek gaan naar een oude, brave shet of iets in die richting. Dat zie ik vriendinnen mét kids ook doen. En die hoeft dan inderdaad geen 3000 euro te kosten. En ook niet de schoonheidsprijs te winnen. Moet vooral geduldig en braaf zijn.
Maar het scheelt dat ik voor mezelf ook iets heb staan waar een kind op door zou kunnen als ze de shet uitgegroeid zijn: mijn eigen paard is een haflingermerrie van 1,50m. Nee, die is niet 1000% bomproof, maar wel hartstikke braaf en gaat met kinderen erop over t algemeen eerder stilstaan dan rennen, en alle knopjes t/m M niveau zitten er inmiddels op. Dus ik zou ook niet een pony zoeken die als sport-leerpony zou moeten dienen, maar eentje die dient om omgang van te leren, en balans in het zadel van te krijgen. Niet meer en niet minder. Daar voldoet eentje met 'pre-pensioen' natuurlijk prima voor!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:59

Tja wij hebben ook een brave alles kunner...maar die is gewoon te groot en te sterk...
Afbeelding

Maar ze doet het prima als knuffeldier, ook bij kwetsbare mensen met of zonder beperking.
Dat is ook tevens de reden dat die niet verkocht word...die genoemde €2500,- euro zijn al vaker geboden!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:10

Tinkerloos schreef:
Ik snap het wel.
Waarom zou je een hoog getraind (sport)paard van 10.000 euro kopen voor een meisje van 7 dat moet leren paardrijden.
En een onbeleerd groen paard is ook niet geschikt voor een beginnende ruiter.
Ik zou ook vragen om een paard zoals in de openingspost voor mijn 9 jarige dochter.

Voor 10000 koop je al geen hoog getraind sportpaard meer. En ik heb er toevallig een waar een kind op kan rijden, maar die krijg je ook niet mee voor 10 duizend euro.

Pocca Locca, op een manege en onder begeleiding vind ik het minder erg om wat te stunten dan ergens op een pensionstal of thuis op een eigen pony. Het is ook niet erg als kinderen vallen, een goede instructeur lost het op zodat een kind niet bang wordt en er gewoon weer op klimt. Het is voor de ouders niet zo leuk, maar voor een ruiter van onschatbare waarde om er zo nu en dan eens afgekieperd te worden door een stoute pony. Blijven zitten en de stoute pony leren controleren zijn belangrijke lessen.

Kwita, wat een lieve snuiten hebben ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:14

Ik heb ook een brave (net ingereden maar doodbraaf) staan maarja, dat is een paard.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:16

Heb ze gewoon zelf bom proef gemaakt en omgetoverd tot kinderpony ;)
Want dat waren ze beide absoluut niet.
Wel lage prijs klasse.
Heeft wel bloed, zweet en tranen gekost. Maar dan heb je ook wat ;)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Chasey op 06-03-20 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:17

Zou ik best willen maar ik ga niet op een shetlander of welsh zitten _O-

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:18

Hoeft ook niet. Ik heb ook niet op de shet gezeten om hem bomproof te krijgen. Haha. Dan zakt ie door de pootjes.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:25

De grootste grap vind ik toch altijd nog in dit thema: 80% van de ruiters komt verder (als in hoogte sportniveau én in de breedte que activiteiten/disciplines) met een paard wat gewoon mee wil werken en braaf is.

Hooguit 20% kan ook daadwerkelijk iets bereiken met al die kwaliteitsvolle bewegingswonder paarden en komt daar daadwerkelijk zo ver mee dat die kwaliteit écht nodig is.

Dus zelfs in 'return on investment*' zou een braaf paard eigenlijk meer geld op mogen leveren. Maar zo steekt de paardenhandel nu eenmaal niet in elkaar. Dat zal niet snel veranderen.
En daarom zou ik zelfs niet 'veel' betalen voor een brave. Al zou ik bij een echte match dan wel gemakkelijk meer betalen dan de zogenaamde marktwaarde. Ik zou daar wel echt een extra marge 'naar boven' voor over hebben als dat relevant is zoals bij een kind.

*om het nog maar niet er over te hebben dat die sowieso in 90% van de gevallen negatief is :+

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:37

Pol013, het komt helaas nog veel voor dat mensen een paard kopen dat boven hun macht ligt. Dat is soms een gebrek aan zelfkennis, maar ook vaak de invloed van de handige handelaar. Er zijn meer paarden te koop met een dingetje en die vallen in het betaalbare segment. Eentje met kwaliteit (braaf is ook een kwaliteit) kost meer. Een dooie is weer niet zo duur, maar dat zoekt niemand.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:38

lizy29 schreef:
Het probleem is vooral dat ze niets bijzonders hoeven te kunnen maar mensen vergeten dat dat braaf zijn eigenlijk al iets heel bijzonders is en dus bijna nog het meest prijzige aan het dier. Ik heb zelf ook een mega braaf paard die echt geen bewegingswonder is maar die was echt niet goedkoop. Ik heb betaald voor een gouden karakter en daar heb ik nu nog profijt van.

Daar haal je er inderdaad wat mij betreft het belangrijkste uit !

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:40

Er zijn verschillende factoren die meespelen. Over het algemeen is zo´n kinderpaard óf het allereerste paard dat mensen kopen die nog geen ervaring hebben met het hebben en houden van een paard, óf een tweede paard erbij.
Je weet ook niet of een kind paardrijden leuk blijft vinden en waar de ambities (en mogelijkheden) liggen, dus ik snap dat je dan niet meteen gaat investeren in een superdeluxe dier.
Maar je wilt wel dat je kind veilig is, dus zoek je naar een betrouwbaar dier dat betaalbaar is.

Op zich zouden bijna alle paarden betrouwbaar moeten zijn. Ik wil niet gaan roepen dat vroeger alles beter was, maar toen ik jong was in de jaren zestig en zeventig, was het percentage "hete" paarden aanzienlijk minder, vrijwel nihil. Inclusief wedstrijdpaarden.
Ik zet grote vraagtekens bij het fokbeleid en hoe men tegenwoordig paarden inrijdt (veel te jong en veel te zwaar werk).

Aan de andere kant heb je ook alle waar naar zijn geld en een goede kinderpony is goud waard.

Het blijft uiteindelijk een overeenkomst tussen koper en verkoper en de een doet een pony voor minder weg dan de ander en de een heeft er meer voor over dan de ander.

Persoonlijk vind ik leasen trouwens een prima oplossing voor "eerste paard/pony".

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 11:42

Kwita zoiets bedoel ik dan inderdaad.

Ik heb zelf een hele brave IJslander waar ik zo een kind op kan wegsturen.
De meeste IJslanders zijn overigens echt geen kinderpony’s.
Net als de meeste Shetlanders overigens...

Voor een kind zou ik persoonlijk echt niet snel een Shetlander kopen, omdat die te eigenwijs en ook te breed zijn voor de kinderen die er op passen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:46

Lusitana schreef:
Er zijn verschillende factoren die meespelen. Over het algemeen is zo´n kinderpaard óf het allereerste paard dat mensen kopen die nog geen ervaring hebben met het hebben en houden van een paard, óf een tweede paard erbij.
Je weet ook niet of een kind paardrijden leuk blijft vinden en waar de ambities (en mogelijkheden) liggen, dus ik snap dat je dan niet meteen gaat investeren in een superdeluxe dier.
Maar je wilt wel dat je kind veilig is, dus zoek je naar een betrouwbaar dier dat betaalbaar is.

Op zich zouden bijna alle paarden betrouwbaar moeten zijn. Ik wil niet gaan roepen dat vroeger alles beter was, maar toen ik jong was in de jaren zestig en zeventig, was het percentage "hete" paarden aanzienlijk minder, vrijwel nihil. Inclusief wedstrijdpaarden.
Ik zet grote vraagtekens bij het fokbeleid en hoe men tegenwoordig paarden inrijdt (veel te jong en veel te zwaar werk).

Aan de andere kant heb je ook alle waar naar zijn geld en een goede kinderpony is goud waard.

Het blijft uiteindelijk een overeenkomst tussen koper en verkoper en de een doet een pony voor minder weg dan de ander en de een heeft er meer voor over dan de ander.

Persoonlijk vind ik leasen trouwens een prima oplossing voor "eerste paard/pony".

Mee eens. Verder is er wel keuze in heel braaf en heel goedkoop, als je een oudje wilt.Maar dat wil men dan weer niet.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:52

Lusitana, je schreef precies wat ik dacht. Tegenwoordig staat bij een paard eerst een hele stamboom opgedreund. Liefst met paarden die hoog in de sport lopen. Wat dat betreft is de uitdrukking "Op papier kun je niet rijden" meer actueel dan ooit. Wat heb je aan die stamboom als je kind erop moet? Je wil gewoon dat je kind lekker kan aanrommelen met de pony.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:56

estja schreef:
Lusitana, je schreef precies wat ik dacht. Tegenwoordig staat bij een paard eerst een hele stamboom opgedreund. Liefst met paarden die hoog in de sport lopen. Wat dat betreft is de uitdrukking "Op papier kun je niet rijden" meer actueel dan ooit. Wat heb je aan die stamboom als je kind erop moet? Je wil gewoon dat je kind lekker kan aanrommelen met de pony.

Maar dat geldt voor 99% van ons toch ook voor onszelf?
Ik help geregeld mensen mee zoeken naar een paard. Papieren en kleur zeggen mij dan niets. Maar hoe vaak je dan terug krijgt 'ownee, maar ik wil geen schimmel hoor', 'ownee, maar deze heeft geen dressuurpapieren'. Goh,en ik maar denken dat je een fijn, braaf, gezond paard wilde, om wat basissport mee te doen... Die schimmel kan ook een b/l/m proefje lopen hoor, en dat paard met springbloed ook...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:57

Haha standaard antwoord hier zo'n beetje, boven budget. En nee ze kosten echt geen 10K, maar gaan ook niet weg voor 2500 :')

Verbaasd mij er ook over, pony's moeten alles kennen maar mag niets kosten.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:02

@Kwita ohhhhhhh <3 <3 <3 <3 ik heb een zwak voor die grote, heb ermee gewerkt.

Lusitana schreef:

Grinnik ga ik helemaal in mee. Ben dan van een iets latere periode, 70/80. Maar in die tijd was een heet paard eerder een uitzondering dan regel. Maar ja alles moet sport en de echte goede leerpony's en paarden die van niks warm of koud worden, dat wordt ook niet meer gefokt.

Verder ja je ziet ze heel vaak. Van die eisen waarvan je denkt ehmmm ik wens je succes want dat wat jij wilt wil iedereen en daar zijn er niet zoveel van, en al helemaal niet in jou prijsklasse.
Een paard met een super karakter is idd goud waard. Ja ik kan me voorstellen dat je als eerste paard of 2e een brave wilt, maar wat ik al zei dat wil iedereen, dus die zijn duur.

Ik heb zelf vorig jaar een nieuwe gekocht. Grinnik te jong, te groen, kleiner dan ik wilde, maar ik heb dr gekocht op het karakter. Die gaf voor mij zo de doorslag. De rest ben ik wel in staat om het dr te leren. Ze is niet de eerste die ik opleidt. Ik had alleen in mijn hoofd een braaf gereden beestje en had niet zon zin om weer van 0 te beginnen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:13

lizy29 schreef:
Het probleem is vooral dat ze niets bijzonders hoeven te kunnen maar mensen vergeten dat dat braaf zijn eigenlijk al iets heel bijzonders is en dus bijna nog het meest prijzige aan het dier. Ik heb zelf ook een mega braaf paard die echt geen bewegingswonder is maar die was echt niet goedkoop. Ik heb betaald voor een gouden karakter en daar heb ik nu nog profijt van.

Heel goed omschreven.
Braaf is juist geld waard.
En nee als een pony ondertussen 25 is begrijp ik dat de prijs daalt.
Maar een brave van 12 jarige waar de kinderen (of een volwassene die graag braaf heeft) nog ruim 10 jaar mee vooruit kan.
Ik vind dat ook geld waard.
Maar de markt blijkbaar niet want hij hoeft toch niks te kunnen.
Nou altijd braaf zijn, fouten of angst van de ruiter negeren, is juist heel veel kunnen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:15

Ik heb altijd geroepen dat ik voor de kinderen een pony wilde die al met twee beentjes in het graf stond bij wijze van spreke. Ze moeten op een veilige manier kunnen leren omgaan met paarden. In ons geval is dat een 20 jarige welsh A geworden die ons gratis gegeven is want het is een Houdini die overal de wei uit springt als ze meent dat er te weinig te grazen is. Voor ons geen probleem want grote weides met gaas omheind maar voor heel veel andere mensen niet te doen. En ondertussen hebben we dus die gouden pony waar zelfs onze tweejarige mee kan lopen. Ze vervelender bij ons dan bij de kinderen :')

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:18

Lusitana schreef:

Deels fokbeleid, maar ook een groot deel hoe de paarden worden gehouden. Liefst zoveel mogelijk op stal (want duur paard, owee als hij buiten wat blesseert..) en veel krachtvoer er in. En dan een ruiter die er niet mee om weet te gaan en geen duidelijke grenzen stelt.

Ik heb genoeg brave leuke paarden zien veranderen in verschrikkelijke 'hete' draken, soms 3 of 4 op een rij bij dezelfde persoon.
Maar het probleem lag natuurlijk nooit bij die persoon :roll:

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:20

Ik zocht ook tot tweemaal toe in lagere prijsklasse, voor mij is dat < €3000 voor een pony. Nou had ik geen hele bizarre eisen eerlijk gezegd, dus dat is wel goed gelukt. Maar ik denk dat men ook denkt 'het oog wil ook wat', wat op zich best begrijpelijk is hoor.

Uiteindelijk heb ik < €2500 een bomproof grote D pony gekocht, 5 jaar oud, geen standaard kleurtje. Maar hij is wel oer- en oerlelijk! :o Nou maakt mij dat vrij weinig uit, want het gaat mij om het karakter. Hij is niet geweldig gebouwd, verkeerd getraind voor ik hem kocht en alles behalve een bewegingswonder. Vandaar ook de prijs natuurlijk, ik had er een klein project aan. Hij is overigens ideaal als kinderpony, maar ook een leuke uitdaging voor een ervaren ruiter. Toch denk ik dat er weinig animo voor hem zou zijn als ik hem te koop zou zetten, puur omdat hij zo knullig eruit ziet. Met bomproof bedoel ik overigens echt nuchter, je kunt er alles mee en het boeit hem geen reet.

Mijn andere project was nog goedkoper, maar die is ohz absoluut niet geschikt voor welke ruiter dan ook en ze mankeert van alles :') Die vergeten we dus maar even.

Maar ik zie inderdaad vaak genoeg gezocht advertenties voorbij komen waarin men echt zoekt naar een soort perfecte (sport)pony (of paard), maar oh wee als het dan meer dan €2500 kost. Liefst ook nog inclusief alle toebehoren natuurlijk :=

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:23

Ghostattack schreef:
Ik zocht ook tot tweemaal toe in lagere prijsklasse, voor mij is dat < €3000 voor een pony. Nou had ik geen hele bizarre eisen eerlijk gezegd, dus dat is wel goed gelukt. Maar ik denk dat men ook denkt 'het oog wil ook wat', wat op zich best begrijpelijk is hoor.

Uiteindelijk heb ik < €2500 een bomproof grote D pony gekocht, 5 jaar oud, geen standaard kleurtje. Maar hij is wel oer- en oerlelijk! :o Nou maakt mij dat vrij weinig uit, want het gaat mij om het karakter. Hij is niet geweldig gebouwd, verkeerd getraind voor ik hem kocht en alles behalve een bewegingswonder. Vandaar ook de prijs natuurlijk, ik had er een klein project aan. Hij is overigens ideaal als kinderpony, maar ook een leuke uitdaging voor een ervaren ruiter. Toch denk ik dat er weinig animo voor hem zou zijn als ik hem te koop zou zetten, puur omdat hij zo knullig eruit ziet. Met bomproof bedoel ik overigens echt nuchter, je kunt er alles mee en het boeit hem geen reet.

Mijn andere project was nog goedkoper, maar die is ohz absoluut niet geschikt voor welke ruiter dan ook en ze mankeert van alles :') Die vergeten we dus maar even.

Maar ik zie inderdaad vaak genoeg gezocht advertenties voorbij komen waarin men echt zoekt naar een soort perfecte (sport)pony (of paard), maar oh wee als het dan meer dan €2500 kost. Liefst ook nog inclusief alle toebehoren natuurlijk :=

Ik heb het andersom gedaan: merrie gekocht (haf) met een goed karakter, goed gebouwd, gezond, maar wel zo groen als gras en pas 3 jaar oud. Die krijg je ook wel 'voor weinig'. Maar waarvoor ik haar gekocht heb 3 jaar geleden, zou ze nu néver nooit meer weggaan. (Ze gaat sowieso niet overigens, maar bij wijze van)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:40

Hah, ik heb ook zo'n zeldzame alleskunner. Kleine kindjes stuur ik zo op hem weg.
Heeft niet de wereld gekost.

Afbeelding

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:53

Toch heb ik het idee dat er vroeger meer van die rustige paarden waren. Tegenwoordig wordt in principe voor de sport gefokt want daar zit het grote geld. Volgens Ethelate worden ze vervelend door te veel op stal gehouden te worden, maar in mijn jeugd waren er enorm veel paarden die zelfs helemaal nooit weidegang kregen (ja,heel slecht inderdaad) maar toch braaf en rustig hun werk deden,ook met beginnende ruiters.