Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Robijntjah schreef:Ik vind 'mag niks kosten' ook discutabel.
Ik wil best wat uitgeven aan een kindmakke pony maar zeker geen 3000 euro nee
Persoonlijk denk ik dan meer aan een brave pony die zijn rondje aan de longe loopt en verder mooi met pensioen mag.
Helaas zijn die ook moeilijk te vinden, het gros is sportpony en dan braaf, tjah leuk maar niet voor ons!
Tinkerloos schreef:Ik snap het wel.
Waarom zou je een hoog getraind (sport)paard van 10.000 euro kopen voor een meisje van 7 dat moet leren paardrijden.
En een onbeleerd groen paard is ook niet geschikt voor een beginnende ruiter.
Ik zou ook vragen om een paard zoals in de openingspost voor mijn 9 jarige dochter.
lizy29 schreef:Het probleem is vooral dat ze niets bijzonders hoeven te kunnen maar mensen vergeten dat dat braaf zijn eigenlijk al iets heel bijzonders is en dus bijna nog het meest prijzige aan het dier. Ik heb zelf ook een mega braaf paard die echt geen bewegingswonder is maar die was echt niet goedkoop. Ik heb betaald voor een gouden karakter en daar heb ik nu nog profijt van.
Lusitana schreef:Er zijn verschillende factoren die meespelen. Over het algemeen is zo´n kinderpaard óf het allereerste paard dat mensen kopen die nog geen ervaring hebben met het hebben en houden van een paard, óf een tweede paard erbij.
Je weet ook niet of een kind paardrijden leuk blijft vinden en waar de ambities (en mogelijkheden) liggen, dus ik snap dat je dan niet meteen gaat investeren in een superdeluxe dier.
Maar je wilt wel dat je kind veilig is, dus zoek je naar een betrouwbaar dier dat betaalbaar is.
Op zich zouden bijna alle paarden betrouwbaar moeten zijn. Ik wil niet gaan roepen dat vroeger alles beter was, maar toen ik jong was in de jaren zestig en zeventig, was het percentage "hete" paarden aanzienlijk minder, vrijwel nihil. Inclusief wedstrijdpaarden.
Ik zet grote vraagtekens bij het fokbeleid en hoe men tegenwoordig paarden inrijdt (veel te jong en veel te zwaar werk).
Aan de andere kant heb je ook alle waar naar zijn geld en een goede kinderpony is goud waard.
Het blijft uiteindelijk een overeenkomst tussen koper en verkoper en de een doet een pony voor minder weg dan de ander en de een heeft er meer voor over dan de ander.
Persoonlijk vind ik leasen trouwens een prima oplossing voor "eerste paard/pony".
estja schreef:Lusitana, je schreef precies wat ik dacht. Tegenwoordig staat bij een paard eerst een hele stamboom opgedreund. Liefst met paarden die hoog in de sport lopen. Wat dat betreft is de uitdrukking "Op papier kun je niet rijden" meer actueel dan ooit. Wat heb je aan die stamboom als je kind erop moet? Je wil gewoon dat je kind lekker kan aanrommelen met de pony.
Lusitana schreef:Op zich zouden bijna alle paarden betrouwbaar moeten zijn. Ik wil niet gaan roepen dat vroeger alles beter was, maar toen ik jong was in de jaren zestig en zeventig, was het percentage "hete" paarden aanzienlijk minder, vrijwel nihil. Inclusief wedstrijdpaarden.
Ik zet grote vraagtekens bij het fokbeleid en hoe men tegenwoordig paarden inrijdt (veel te jong en veel te zwaar werk).
lizy29 schreef:Het probleem is vooral dat ze niets bijzonders hoeven te kunnen maar mensen vergeten dat dat braaf zijn eigenlijk al iets heel bijzonders is en dus bijna nog het meest prijzige aan het dier. Ik heb zelf ook een mega braaf paard die echt geen bewegingswonder is maar die was echt niet goedkoop. Ik heb betaald voor een gouden karakter en daar heb ik nu nog profijt van.
Lusitana schreef:Op zich zouden bijna alle paarden betrouwbaar moeten zijn. Ik wil niet gaan roepen dat vroeger alles beter was, maar toen ik jong was in de jaren zestig en zeventig, was het percentage "hete" paarden aanzienlijk minder, vrijwel nihil. Inclusief wedstrijdpaarden.
Ghostattack schreef:Ik zocht ook tot tweemaal toe in lagere prijsklasse, voor mij is dat < €3000 voor een pony. Nou had ik geen hele bizarre eisen eerlijk gezegd, dus dat is wel goed gelukt. Maar ik denk dat men ook denkt 'het oog wil ook wat', wat op zich best begrijpelijk is hoor.
Uiteindelijk heb ik < €2500 een bomproof grote D pony gekocht, 5 jaar oud, geen standaard kleurtje. Maar hij is wel oer- en oerlelijk!Nou maakt mij dat vrij weinig uit, want het gaat mij om het karakter. Hij is niet geweldig gebouwd, verkeerd getraind voor ik hem kocht en alles behalve een bewegingswonder. Vandaar ook de prijs natuurlijk, ik had er een klein project aan. Hij is overigens ideaal als kinderpony, maar ook een leuke uitdaging voor een ervaren ruiter. Toch denk ik dat er weinig animo voor hem zou zijn als ik hem te koop zou zetten, puur omdat hij zo knullig eruit ziet. Met bomproof bedoel ik overigens echt nuchter, je kunt er alles mee en het boeit hem geen reet.
Mijn andere project was nog goedkoper, maar die is ohz absoluut niet geschikt voor welke ruiter dan ook en ze mankeert van allesDie vergeten we dus maar even.
Maar ik zie inderdaad vaak genoeg gezocht advertenties voorbij komen waarin men echt zoekt naar een soort perfecte (sport)pony (of paard), maar oh wee als het dan meer dan €2500 kost. Liefst ook nog inclusief alle toebehoren natuurlijk