Studeren en eigen paard in de randstad

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snorlex

Re: Studeren en eigen paard in de randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:57

Ik heb buitenlandstages en een master in een stad op te verre afstand van mijn woonplaats laten schieten omdat ik een paard had.

Ik had het niet anders gewild, ik had tenslotte een paard, maar als ik geen paard had gehad dan was ik er 100% voor gegaan. En heel soms denk ik nog “ik had die master moeten doen”, maar daarbij speelde niet enkel het hebben van een paard maar ook het weer terug moeten vallen op een studentenloontje en studentenkamer terwijl ik het net een beetje lekker (financieel) voor elkaar had.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:11

Tessebes schreef:
mavantos schreef:
Ik ben HBO student in de randstad en heb altijd twee paarden naast m'n studie gehad. Zit op dit moment in m'n vierde jaar en ben bezig met het schrijven van de afstudeerscriptie.

Reistijd naar stal 20 minuten, maar naar school (ivm vervelende verbinding) circa 1 uur. Ik ga iedere dag naar m'n paarden en vind het prima te combineren. Daarnaast heb ik wel bewust geen baantje door de weeks gehad, maar werkte wel op zaterdag overdag.

En wie betaalde de rekeningen dan? Twee paarden houden van een zatermiddagbaantje???

De ouders misschien, sommige jonge studenten hebben dat geluk. Ik heb dat zelf ook, ik heb 1 paard en mijn ouders betalen iedere maand het stalgeld omdat ik ook maar 1 dag per week kan werken door mijn studie (ik loop nu stage, voltijdse werkweken en ook soms in het weekend). Ik studeer dit jaar af, maar ik ga nooit als jonge starter alleen kunnen wonen en zo'n klap stalgeld betalen iedere maand. Ik sta nu echt op een full option stal op 10 min van huis om makkelijk te kunnen combineren qua tijd met mijn schoolwerk en stage. Ik zal dus tegen dan waarschijnlijk mijn paard verhuizen naar een plek waar ze dag en nacht buiten staat, dat zal dan ongeveer €300 goedkoper zijn voor mij en dan is het wel haalbaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:25

Misschien is het zelfs wel gunstig voor je studie omdat je met een paard minder tot geen tijd zult hebben voor het wilde studenten-uitgaansleven,foute vriendjes, etc. Ik zou wel een volpensionstalling zoeken waar je niet verplicht dagelijks heen hoeft.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:34

bliksemflits schreef:
Tessebes schreef:
Bliksemflits; Misschien woon je in een ander deel van de randstad, ik woon in Den Haag en daar werkt het helaas zo. Goede stallen staan vol en hebben een wachtlijst. Stallen die nu boxen vrij hebben, hebben bijvoorbeeld mindere faciliteiten (slechte bak), geen buitengang en/of mindere verzorging (bijvoorbeeld doe-het-zelf).

Amsterdam, dus qua regio redelijk vergelijkbaar.
Ik bedoelde er alleen mee dat er meer redenen zijn dat mensen weg gaan op een stal dan dat het alleen aan de stal ligt (paard verkocht, blessure, zelf verhuizen) dus ik vond je beredenering nogal apart.
En stal met 10+ boxen vrij zou ik toch ook mijn vraagtekens zetten, maar net geluk (en als stal met pech hebben) kan natuurlijk

Ik sta op een stal met 50 paarden en op de wachtlijst staan >70 paarden, dus tja... Misschien toch net een andere regio.

Ik heb inmiddels 17 jaar paarden in de regio Den Haag, dus ik denk dat ik wel een beetje een idee heb hoe het is gesteld met vraag en aanbod hier.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 16:10

Tessebes schreef:
mavantos schreef:
Ik ben HBO student in de randstad en heb altijd twee paarden naast m'n studie gehad. Zit op dit moment in m'n vierde jaar en ben bezig met het schrijven van de afstudeerscriptie.

Reistijd naar stal 20 minuten, maar naar school (ivm vervelende verbinding) circa 1 uur. Ik ga iedere dag naar m'n paarden en vind het prima te combineren. Daarnaast heb ik wel bewust geen baantje door de weeks gehad, maar werkte wel op zaterdag overdag.

En wie betaalde de rekeningen dan? Twee paarden houden van een zatermiddagbaantje???

Het maakt toch niet uit wie de rekening betaald? Als je één paard hebt kan je makkelijker meer werken, ik heb het over tijd en niet over geld. Daarbij betaal ik idd de paarden niet van een zaterdagmiddag baantje, maar wij verkopen met enige regelmaat een paard om de hobby te kunnen financieren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 16:18

rien10 schreef:
Ik snap je wens heel goed. En ik zeg altijd: je gaat nooit meer zoveel tijd krijgen voor een paard als in de middelbare school- en studietijd.
Mijn dochter combineert ook studie en paard. Maar haar paard staat volpension en het is 7 minuten fietsen of met de auto naar stal.
Even een rekensom. Als je je paard gaat doen, ben je (als je snel bent) 2 uur kwijt. Half uur opzadelen, uur rijden, half uur naverzorgen en opruimen. Als je dan ook nog eens dik en uur moet reizen, en je mist eens de bus of zo, ben je dus iedere dag 3 tot 4 uur kwijt. Je moet goed bedenken of je dat wilt.

Nou, het eerste wat ik heb moeten skippen tijdens mijn studententijd was mijn bijrijdpaard. Vanwege gebrek aan tijd. Dus die vlieger gaat niet altijd op. Tijdens stage, 32 uur per week, ook nog 1 dag school. Opdrachten. En een bijbaantje op de zaterdag. Dus bij elkaar meer dan 40 urige werkweek. Ik heb nu ik onregelmatig werk en dochter op school zit de meeste tijd. Ideaal als je werk, prive en paard wil combineren :j . Oja en stal op fietsafstand. Maar pak 9 van de 10 keer toch de auto. Omdat fietsen nu eenmaal best energie kost. En er ook vaak spullen mee naar stal moeten die nu eenmaal minder makkelijk op de fiets mee gaan.

Ts: nu heb je tijd. Maar heb je die tijd ook nog tijdens je stage en afstudeer periode?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 16:30

Hou er rekening mee dat als de stal die je in gedachten hebt om wat voor reden dan ook tegenvalt, je wellicht nog verder moet reizen dan nu. Ik weet niet aan welke kant van de stad je woont en welke stal je op het oog hebt?

Ik woon ook in Den Haag, studeerde in Leiden en mijn paard stond/staat in Wassenaar. Ik heb vanaf het begin van mijn studie een appartementje voor mezelf gehad. Nu had ik relatief snel (eerste jaar van mijn studie) een auto gekocht wat het allemaal wel stukken makkelijker maakte. :) Ik ben namelijk meerdere keren van stal gewisseld, en sommigen waren met de fiets niet te doen geweest.. (alles kan natuurlijk, maar een uur fietsen vind ik niet ideaal savonds in de winter als het regent).

Ik werkte tijdens mijn studie 2 dagen en 3 avonden per week, waardoor ik geld over had voor een paard (een spaarpotje voor onvoorziene omstandigheden had ik al). Dit was tijdens mijn stage alleen lastig combineren omdat ik 4 dagen per week stage liep in Utrecht en nog 1 dag per week les had in Leiden. Die 10 maanden heb ik weinig tijd voor het paard gehad en zaten mijn dagen erg vol gepropt.

Inmiddels ben ik zo'n 5 jaar fulltime aan het werk en heb ik wel stukken meer tijd (en geld) over. :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 16:51

Doen! Je krijgt nooit meer zoveel vrije tijd als dat je nu hebt.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 19:39

Ik zeg ook doen! Ik heb mijn paarden allebei ook gekocht in mijn studeertijd! :j
Het vergt wel heel veel tijd, en in de randstad ook nog eens extra geld. Waar ik namelijk sta voor 1 paard kan je in het noorden 3 paarden voor stallen... Maar ja, randstad he. Maar je moet ook veel overwegingen maken. Ik hou gelukkig niet zo van al die 'saaie' studentenuitjes die gehouden worden tussen het studeren door. Maar je moet echt kijken dat je wel alle tijd ook voor je paard kan hebben. En kan blijven studeren natuurlijk. :')

WhiteTiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 00:30

Excuses voor de late reactie ik vergat de hele tijd om te reageren op dit topic :+ Juist omdat ik niet weet hoe mijn dagen er in het tweede, derde en vierde jaar eruit gaan zien twijfel ik zo erg, ik wil het namelijk niet te druk krijgen en uiteindelijk mijn paard moeten verkopen. Wel weet ik dat ik steeds meer dagen stage moet gaan lopen (2e jaar 2 dagen, 3e jaar 3 en 4e jaar 4 dagen) maar ik weet natuurlijk helemaal nog niet hoe dit eruit komt te zien (is dit in de buurt? Wat voor werkzaamheden zijn er? Tot hoe laat duren de dagen en heb ik hierna nog huiswerk?) Wat de stal betreft, ik heb hier 2 jaar geleden een verzorgpony gehad dus ik ken de stal, ik weet hoe de sfeer is en welke mogelijkheden er zijn. Ik denk dat het sowieso handig is om eerst te informeren bij de kleine stallen in de buurt. Verder ben ik niet van de verre reizen/stages in het buitenland, ik vind het prima in Nederland :)F Bedankt voor alle reacties! +:)+

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 08:16

Ik heb ook een paard gehad tijdens mijn studie en vond het prima kunnen. Maar ik heb dan ook nooit op stallen gestaan waar ik zelf per se elke dag moest zijn. Buiten, met andere paarden, had hooi en water. Dus bij tentamens of andere drukke tijden kon ik makkelijk een aantal dagen overslaan. Ging in het begin ook altijd op de fiets (half uur fietsen) of met de bus (denk ook een half uurtje ongeveer).

Stages had ik niet zo veel, maar heb me nooit door m'n paard tegen laten houden iets te doen. Ben een half jaar op stage in Nieuw Zeeland geweest, geen paard die me dan tegenhoudt hoor, er is altijd wel een oplossing.
In mijn geval is hij toen eerst lekker een paar maanden zelf het land op gegaan met andere paarden. De tijd en ruimte voor zichzelf. Dit was bij mijn instructrice en zij heeft hem net voordat ik thuis kwam weer een paar keer gereden.

Heb ze ook wel eens mee genomen richting stage als dat voor langere tijd was. Meestal met behoud van m'n oude plek, zodat ik daarna weer terug kon komen.

Denk in mogelijkheden, niet in problemen. En als je denkt dat het nu kan, ga ervoor!

WhiteTiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 00:53

Even een update: ik heb een bericht gestuurd naar een stal op 5-10 minuten fietsafstand over de prijs, services etc. Blijkt dus dat deze stal binnen mijn budget valt en dat mest/buitenzetservice binnen de prijs valt. Dit scheelt dus ook al enorm in reistijd, 5-10 minuten fietsen is beter dan 30 minuten ov+fiets waardoor ik meer tijd over zou hebben :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 01:18

Mag ik vragen welke stal het is?

WhiteTiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 01:21

Tessebes schreef:
Mag ik vragen welke stal het is?

Ik stuur even een PB :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:54

WhiteTiger schreef:
Even een update: ik heb een bericht gestuurd naar een stal op 5-10 minuten fietsafstand over de prijs, services etc. Blijkt dus dat deze stal binnen mijn budget valt en dat mest/buitenzetservice binnen de prijs valt. Dit scheelt dus ook al enorm in reistijd, 5-10 minuten fietsen is beter dan 30 minuten ov+fiets waardoor ik meer tijd over zou hebben :)

Kijk dat scheelt al een hoop! Fijn dat je iets dichterbij op het oog hebt. Ik ben ook wel benieuwd welke stal het is? :)