dochter met autisme op een pensionstal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: dochter met autisme op een pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 17:01

Bah! Ik als niet-autist zou daar ook totaal niet van gediend zijn hoor. En ook als je er wat van zegt (en mensen dan hun waffel houden) dan voel je de blikken toch nog.. Niks aan op zo’n stal!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 19:23

Oh ik heb meerdere malen mensen direct aangesproken. Het gaat ook eigenlijk niet om onze stalgenoten, als in de paar andere pensionklanten. Het ging echt om degenen betrokken bij de handdelsstal die daar een gedeelte huren. Zij hebben een aantal meiden (15+) rijden voor hun. Die meiden en 1 van de 2 eigenaressen (laatste= volwassen en heeft de grootste mond, als in de meest nare opmerkingen van gehad)
Reken maar dat ik mijn mond open heb getrokken als ik wat hoorde. En mijn dochter heeft zelf ook vaak genoeg wat gezegd. Maar het hielp dus niet.

En wat betreft de opmerking van iemand dat het je opvalt dat ik vind dat er rekening met mijn dochter gehouden moet worden omdat ze autisme heeft? Ik weet niet waar je dat uit opmaakt want dat is absoluut niet het geval. Maar ik accepteer absoluut niet dat men maar steeds vervelende opmerkingen maakt of ongevraagd steeds commentaar heeft omdat ze vinden dat mijn dochter daarin een makkelijk slachtoffer is. Misschien denk je dat omdat ik heb verteld dat ze autisme heeft, maar mijn dochter is daar zelf heel open in omdat ze merkbaar meer puzzeltijd nodig heeft in sociale contacten en zo snappen mensen dat beter. Maar zowel zij als ik verwachten helemaal van niemand dat ze overal maar rekening mee houden.

Overigens was dit ook geen grote stal, qua pensionklanten. Alleen de handelsstal is best aardig qua aantal paarden.

We zijn vanmiddag verhuisd. Heerlijk, er was niemand :D Alles was al klaar voor de pony. We hebben op ons gemakje alles met hem kunnen verkennen en vervolgens heeft hij heerlijk met zijn koppie laag naar het ruwvoer gestaan in zijn stal. Helemaal goed zo.
Ach en bij elke stal is wat. Maar ik hoop oprecht dat mijn dochter dit achter zich kan laten en weer lekker kan genieten. We staan hier bij bekenden dus dat vindt ze alleen al een heel erg fijn idee.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 19:30

Succes ermee. Je hebt er goed aan gedaan om te verkassen. Sommige mensen begrijpen helaas niet wat autisme kan inhouden. Onze zoon is echt een autist dus ik weet wat dat inhoudt. Heeft vroeger op een manege gereden, maar is daarmee gestopt. Vond dat op een gegeven moment niet leuk meer.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 19:53

Succes ermee! Goede beslissing.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 20:10

Wat vervelend dat mensen zelfs na met ze gesproken te hebben, opmerkingen blijven maken.

Gelukkig hebben wij een super sfeer op stal, iedereen wil elkaar helpen indien nodig en laat elkaar in zijn waarde.

Zo te horen hebben jullie nu een fijn plekje gevonden.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 20:16

@gett ik had dit ook echt nog nooit zo meegemaakt. Heel hardnekkig. Heel jammer want met de andere pensionklanten was het wel heel gezellig. Alleen reden zij vaak 's ochtends en wij zijn er vaak eind van de dag of begin van de avond en dan komen we juist degenen van de handelsstal tegen.

Ik denk dat het helemaal goed gaat komen. Ik zag de opluchting op het gezicht van mijn dochter. Benieuwd hoe pony het doet, morgen weer even bij hem kijken.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 20:23

ik zeg altijd; kun je de situatie niet veranderen? dan verander je de manier waarop je ermee omgaat. In jullie geval kun je de situatie heel goed veranderen en dat gaan jullie dan ook doen, goede keuze! (want veranderen hoe je er zelf mee omgaat is niet altijd even makkelijk en/of mogelijk).

veel plezier weer samen, want dat is het allerbelangrijkste!

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:44

Geniet op jullie nieuwe plek! Super dat het zo rustig was bij jullie aankomst. Lijkt mij heerlijk voor je dochtertje en de pony. Heerlijke kennismaken met de nieuwe plek. Ik wens jullie veel plezier morgen en ook in de toekomst. Het komt vast en zeker goed!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:49

Crisis wat irritant! Ik zou daar ook echt de balen van krijgen. Ik snap niet dat mensen zichzelf zo belangrijk kunnen vinden dat ze een ander moeten vertellen wat ze moeten doen.
En het “advies” slaat ook nog eens totaal nergens op.

Lekker verhuizen inderdaad, hopelijk is het op de nieuwe stal beter!

Het kan in elk geval wel ;)
Ik rijd vrij weinig en krijg nooit commentaar ergens op. Het enige wat ik kreeg was een verzoekje van iemand van stal of ze mijn paard bij mocht rijden, en daar ben ik alleen maar super blij mee!

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 22:25

Goed dat je daar weg gaat! Mijn zoon heeft asperger. Ik weet wat het is. Ik zelf heb geen Asperger maar ik ben echt niet gediend van dat soort mensen zoals jij omschrijft. Op mijn vorige pensionstal was een meisje met Asperger en bijna iedereen was dol op haar, zij had een superlieve instructrice, dus het KAN wel normaal hoor. Maar jij moet opkomen voor je kind. Zelfs al zou jij niks weten van paarden, jij weet wel wat goed is voor je kind. Heel veel succes op je volgende stal.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 22:28

Ik heb niet alle reacties gelezen , maar ik wilde wel even zeggen dat het in mijn ogen niets te maken heeft met autisme of niet, maar dat men zich schofterig gedraagd, en dit voor iemand zonder autisme net zo belachelijk is. En wat de staleigenaar zegt geeft eigenlijk aan dat deze stal enkel maar geïnteresseerd is in sportresultaten, wat geen excuus is om zoiets te zeggen overigens. Dus je hebt er goed aan gedaan om te gaan verhuizen, zo’n stalling met zo’n additive moet je voor geen enkel kind wensen. Gatverdamme wat een naar gedrag zeg...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 22:48

Ik dacht na het lezen wel van: en wat is je punt??

Helaas maak je dit overal mee ook in het dagelijkse leven. Het is voor mensen zonder autisme ook lastig. Niet iedereen is even zeker, ook zonder etiket. Het is de grote boze wereld waar iedereen alles beter weet hoe je je pony moet rijden en verzorgen.

Ik heb zelf moeite (in het algemeen) dat heel de wereld rekening moet houden met..... en ja ik heb binnen ons gezin te maken met zware autisme en dan nog vind ik dat. Mensen zonder stempel daar wordt ook geen rekening mee gehouden, nee die zijn dan ineens raar ofzo.

Buiten deze mening vind ik wel dat iedereen lekker zn ding moet kunnen doen. Ik las ergens dat het meiden van 15 betreft.....daar noem je een doelgroep....ik zie dat op onze stal ook. Beetje klieken.

Hopelijk hebben jullie meer plezier op de andere stal. Deze stal past niet bij jullie ambities.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:02

Het gedrag van die anderen heeft niet met autisme te maken. Maar autisme kan wel maken dat de impact ervan wat groter is.

En Zonnetje81: waarom moet er een punt zijn? De TS vraagt niet eens of mensen zich aanpassen (hoewel het me eigenlijk juist ook heel vanzelfsprekend lijkt dat mensen *wel* wat rekening met elkaar houden), maar wil gewoon delen wat ze mee maakt. Jouw reactie komt wat aanvallend/defensief over maar waarom zou dat nodig zijn?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 00:35

Ik snap het punt wel. Mijn neefje heeft ook autisme, en zijn moeder vindt wel dat hij zich sociaal aangepast moet gedragen, maar waar je tegen een normaal kind zegt dat ze wat assertiever moeten worden en de mond eens opentrekken, en anders dat zelf doen, is dit bijna niet doenbaar bij een kind met autisme.
Iemand die geen autisme heeft is sociaal gezien redelijk flexibel, maar dit ligt enorm moeilijk bij mensen met autisme, en autisme kan idd de impact van zulke dingen een heel stuk groter maken.

Goed dat jullie verhuisd zijn iig, wijze beslissing denk ik.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 00:50

Ik snap wel dat iemand hier een aanname doet dat het lijkt alsof je wilt dat mensen voorzichtiger omgaan met je doxhter vanwege autisme. In je startpost wordt dat erg benadrukt en ik denk dat autisme in deze overbodig is.
Iedere meid van je dochters leeftijd zou daar onzeker van worden als er op die manier steeds een confrontatie is met wat een ander vindt of goed genoeg vindt.
Je leert pas later dat je het voor jezelf goed moet doen. Ik heb geen autisme en heb me ook heel druk gemaakt om dat soort uitspraken en helaas hoorde ik vandaag van de eigenaresse van mijn pensionstal dat ze vind dat ik te weinig rijdt. Nu is onze bak 1 grote blubberbende... Terwijl zij hem 'prima te rijden' vind. Ik verschil van mening en heb geen zin om met samengeknepen billen blubberplassen te moeten omzeilen. Ik heb schijt aan wat zij vindt. Maar vroeger was ik daar veel gevoeliger voor.
Ben altijd eenbeetje bang dat de omgeving van iemand met autisme teveel wil dat er rekening gehouden wordt met de aandoening, terwijl dat niet altijd kan qua grote mensen leven straks.
Er is ook niemand die rekening houdt met mijn migraines of zwakke knie.
De maatschappij is kei hard. Maar slim om de keuze te maken om te verhuizen. Voor iedereen beter denk ik.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 13:30

Tsja, iedereen gaat met dat soort 'dingen' om vanuit zijn eigen referentiekader.

De reden dat ik autisme noemde icm mijn dochter is dat zij er, in dit geval, zoveel last van had dat ik inderdaad actie moest ondernemen. Dus verhuizen en tot nu toe bevalt dat erg goed. Ze heeft zelfs alweer heerlijk gereden.
Overigens vind ik inderdaad dat niemand bepaalde, onfatsoenlijke dingen maar hoeft te accepteren. Dat je mag verwachten dat mensen gewoon hun ongevraagde commentaar voor zich houden, vooral nadat je daar specifiek om vraagt.

Ook vind ik dat mensen best rekening met elkaar kunnen houden, in z'n algemeenheid ja en in alle redelijkheid. Of je nou in een rolstoel zit, autisme hebt of last hebt van migraine. Althans, ik doe dat wel. Dat betekent niet dat ik dat ook verwacht. Zo naief ben ik niet ;)

Gelukkig ervaar ik wel begrip voor mijn migraineaanvallen. Vervelend dat jij dat in jouw omgeving niet ervaart.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:18

TS, ik hoop dat je dochter met heel veel plezier van haar pony mag genieten op de nieuwe plek.
En ja... niet iedereen houdt rekening met een ander helaas. En er zijn nou eenmaal een hele hoop botteriken op deze wereld die graag ongevraagd advies/commentaar leveren. Ik hoop dat je dochter zich daartegen leert wapenen voor zover dat voor haar mogelijk is. :)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:25

Het feit dat je dochter autisme heeft is hier eigenlijk niet eens het primaire probleem.
Iedereen zou dol worden van alle adviezen en het niet zelf kunnen bepalen wat je met je paard wil.
Er zijn ook zat kinderen en volwassen zonder autisme dier hier niet mee om kunnen gaan.

Je actie is een correcte. Lekker verhuizen, beter voor pony en kind.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 10:43

Ik wilde jullie laten weten dat we dus een aantal weken geleden verhuisd zijn.
Inmiddels is mijn dochter weer aan het rijden, heeft ze les van een nieuwe instructeur en geniet ze er weer echt van.
Heel blij met deze beslissing. Is natuurlijk toch afwachten hoe het uitpakt, maar het heeft heel goed uitgepakt.

Overigens wilde ik nog zeggen dat het idd niet perse een probleem vanwege autisme is. Het was een probleem van mijn dochter die er niet goed me om kon gaan vanwege haar autisme. Bij iedereen uit zich autisme natuurlijk anders, maar bij haar maakt autisme dat ze dingen moeilijker dan gemiddeld los kan laten en het soms heel groot kan worden. Natuurlijk zijn dat dingen waar ze hulp bij krijgt, maar helaas blijft het wel iets wat haar beperking is. Dus soms is het heel fijn als je dan toch zo'n beslissing kunt nemen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 11:30

Wat fijn te lezen dat jullie de beslissing gemaakt hebben te verhuizen en dat je dochter er nu weer plezier aan beleeft! Uiteindelijk is dat het belangrijkste, dat je dochter er plezier aan beleeft en er ontspanning uit haalt! Geniet er maar lekker van!

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:05

Fijn dat jullie verhuizing zo goed is uitgepakt! Geniet ze!

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 13:01

Heel fijn dat de nieuwe stal goed bevalt en je dochter weer plezier heeft in het rijden.
Mijn eerdere opmerking was ook zeker niet negatief bedoeld maar merk vaak dat ouders en kinderen vaak heel druk zijn met het gedrag van anderen. Heel vervelend en niet netjes om geen rekening te houden met anderen maar de dagelijkse realiteit. Hier een jongen met asperger en proberen hem echt mee te geven dat hij mag zijn zoals hij is, maar een ander mag dat dus ook.