Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sjong schreef:Het probleem is denk ik niet eens de angst dat er iets gebeurt, maar veel meer het feit dat ik geen controle heb een ook dat ik paarden gewoon toch niet zo goed begrijp. Mss moet ik ook wel gewoon eerst een band opbouwen. Met de pony van mijn dochter heb ik een klik, mss wel juist omdat ik hem ken en er in de basis al iets goed zit. Klinkt dit logisch? Als hij eens onverwacht reageert dan zit er al een basisvertrouwen . Hij probeert wel eens ondeugend te zijn ( zoals me proberen een stal in te trekken van een ander paard) maar ik durf hem daar best in te corrigeren. Bij vreemde paarden durf ik dat niet. Omdat ik niet weet hoe ze reageren. Dus geen controle en het onbekende vind ik denk ik het lastigste. En misschien ook wel een soort van schaamte. Dat het er gewoon niet uitziet
Ik waardeer jullie reacties wel. Heel lief.
Rintah schreef:In hoeverre heb je de mogelijkheid om van te voren te oefenen met het manegepaard waar de les op zou zijn? Zodat je al een beetje weet hoe die op dingen reageert.
En zou je op de pony van je dochter passen/durven? Zou dat voor de eerste keer/keren een oplossing kunnen zijn? Wel met les (en desnoods met instructie die pony aan halstertouw heeft zodat zij ook direct kan corrigeren als jij dicht zou klappen)
Zo kan je dat stukje basisvertrouwen al hebben en het stuk spanning/angst wat daar door komt al wegnemen.
elnienjo schreef:Rintah schreef:In hoeverre heb je de mogelijkheid om van te voren te oefenen met het manegepaard waar de les op zou zijn? Zodat je al een beetje weet hoe die op dingen reageert.
En zou je op de pony van je dochter passen/durven? Zou dat voor de eerste keer/keren een oplossing kunnen zijn? Wel met les (en desnoods met instructie die pony aan halstertouw heeft zodat zij ook direct kan corrigeren als jij dicht zou klappen)
Zo kan je dat stukje basisvertrouwen al hebben en het stuk spanning/angst wat daar door komt al wegnemen.
Ze schrijft dat de pony jong en fris is, dat zou ik met angst dus niet doen. Die privéles is juist bedoeld om over haar angst heen te komen met een braaf paard en een instructrice. Nu zelf in je uppie gaan lopen klooien kan alleen maar averechts werken.