'Mijn paard wordt ongelukkig van op de wei staan'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:53

Mijn pony zou het liefst alleen maar op de wei staan denk ik :D maar hij vaart wel bij afwisseling: spelletjes doen (denkwerk! Mentale gymnastiek ;) ), samen wandelen, rijden (maar ook daarin afwisseling). Als ik elke dag in de bak zou rijden en hetzelfde zou doen zou hij daar ook niet perse plezier uit halen. Ik merk dat hij enthousiast wordt van uitdagingen. Dat heeft niet met voer te maken want dat krijgt hij niet met werken :D

Maar alleen op de wei met z'n maten zou hij ook prima vinden denk ik. Die illusie haal ik me niet in m'n hoofd :+ hij heeft de eerste 4 jaar van z'n leven vast ook niet aan het hek staan vragen of hij alsjeblieft aan het werk mag. :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:57

Nirvana_ schreef:
Ayasha schreef:
Mensen en paarden zijn gewoon niet te vergelijken. Ons redeneringsvermogen en tijdsbesef is veel diepgaander. Bijgevolg is onze nood aan bezigheid ook anders. Hoeveel paarden zouden uren op bokt gaan zitten als je ze een computer aan biedt denk je?
Want dat is de vergelijking die jij nu maakt, andersom.

Wat een rare vergelijking :') Mensen en paarden zijn niet hetzelfde, dus paarden hebben geen behoefte aan voedsel en water?
Er zijn wel degelijk overeenkomsten. En op het moment dat we dieren op een zoveel kleiner stukje houden dan ze uit de natuur gewend zijn moeten we dat compenseren. Dat geldt voor paarden, honden, katten, vissen, weet ik het wat.

Waar staat dat ze geen eten nodig hebben?
Ik heb het specifiek over tijdsbesef en redeneringsvermogen in mijn bericht. :?
Nergens staat dat ze geen basisbehoeften hebben zoals voedsel en water? :? Daar ging het bericht van de persoon waarop ik reageer ook niet over.

Edit: ik reageerde dus op Sunda.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:00

Ik denk zeker dat dat kan. Dieren hebben verschillende behoeften, en uitdaging / avontuur / competentie kunnen daar zeker deel van zijn, en komen alleen maar in de wei niet zomaar aan bod. Dat hoeft niet per se in de vorm van rijden te zijn, maar dat sommige paarden duidelijk aangeven uitdagend werk te willen geloof ik direct.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:02

pien_2010 schreef:
Paarden zijn gewoontedieren. Dus als ze regelmatig met hun mens hebben gewerkt, dan is dat de gewoonte waar ze last van kunnen hebben als dat wegens omstandigheden of leeftijd stopt.

Wij hebben een paard dat al 3 jaar op de wei staat. In het begin vond ze het moeilijk, nu is het OK. Ze heeft het geaccepteerd. Ze gaat zo goed, dat ik met mijn vriendin met Kerstmis een klein rondje heb gemaakt. Ik wandelend er naast en 2 km erop. Toen ik erop ging zitten veranderde ze helemaal. Haar ogen (vertelde mijn vriendin) gingen stralen, onmiddellijk werd ze weer de trotse leidmerrie die met baasje de boel regelde voorop en ach wat was ze gelukkig toen ze zelfs een stuk mocht draven.
Mijn Engelse vriendin zei:
"Pien, horses love to do things with people, look at Polie, she is so happy and proud now. What a changement". Na die 2 km ben ik er weer afgestapt, want ze gaat te goed en we gaan haar niet meer echt berijden laat staan risico's met haar nemen. Maar ik heb wel besloten dat ik paar keer per jaar haar die ervaring ga geven als ze zo recht blijft als dat ze nu is.

Vanaf dat moment denk ik iets meer van paarden begrepen te hebben, namelijk dat er zeker paarden zijn die het gewoon tof vinden om met ons mensen dingetjes te ondernemen. Hoeft niet elke dag maar zo af en toe.
Die zelfde ervaring heb ik met onze Hercule die we op zijn 24 ste minder gingen rijden. Hij vond het allemaal wel best. MAAR als ik er op kroop die enkele keer nog, dan dansten we van geluk het erf af (dat paard kon echt piafferen ontdekte ik op zijn oude dag :j ), en dat voor ons paard die altijd te relaxed zich liet rijden. Totdat het niet meer hoefde.

Te veel heb ik me laten beïnvloeden door dierenactivisten die tegen paardrijden zijn en gedacht dat zij gelijk hebben. Nu weet ik wel beter. Paarden die in vriendschap met hun mensen leven, die goed verzorgd worden, vinden het gewoon tof om naar buiten te gaan en samen met hun mens wat te doen. Alles met mate en beleid en op zo'n manier dat ze het goed aan kunnen.

Bij de een is dat presteren op hoog niveau, bij de ander is dat riddershows doen en de derde is gewoon op laag niveau prullen binnen cq buiten met hun mens. Zolang alles met beleid wordt opgebouwd en met liefde denk ik dat het paard het ok vindt.

Vergis jullie niet, leven in het wild is echt heel zwaar voor paarden en maakt ze niet per definitie gelukkiger.

Leven in het wild heeft inderdaad juist niets met het individu te maken.
Dat maakt dierenactivisten ook zo raar.
Ze willen dieren rechten geven terwijl er in de natuur geen rechten zijn. De natuur draait om doorgeven van de genen en het individu stelt daarin niets voor.
Niet voor niet sterven jaarlijks duizenden dieren in de Serengeti tijdens de oversteek doordat ze van de rotsen vallen of opgegeten. Dat is natuur! Het recht van de sterksten, van eten of gegeten worden.

De natuur taalt niet om rechten of het individu. De natuur is een continue strijd tussen leven en dood en honger.
En dan gaan wij mensen vanuit onze veilige huizen bepalen dat dieren houden van deze strijd en daar recht op hebben.

Mensen hebben eeuwen gestreden voor een maatschappij als vandaag, een maatschappij waarin iedereen kan zijn wie hij of zij wilt. Waar het individu van belang is. Maar dieren gooien we op een grote hoop als soort.
Alle paarden willen in de wei met minstens 10 vriendjes en alleen hooi en zonder ijzers. En geen contact met mensen graag!

Mensen hier op bokt zijn notabene van mening in hun haat tegen ijzers dat een paard beter pijn kan hebben op blote voeten dan als hulp tijdelijk ijzers. Want ijzers zijn symptoombestrijding..
Alsof krukken bij een gebroken enkel dat niet is.
Dat wil niet zeggen dat er mensen lopen op een gebroken enkel want krukken zorgen toch maar voor symptoombestrijding...wat een onzin.

Ik twijfel ernstig aan aan sommigen mensen hun beoordelingsvermogen van het wezen paard.
Niet alleen de mens is veranderd door de tijd, ook de dieren die al eeuwen naast de mens leven.

Ja we moeten zaken verbeteren en nee er is niets iets wat voor iedereen werkt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:07

Ayasha schreef:
Mensen en paarden zijn gewoon niet te vergelijken. Ons redeneringsvermogen en tijdsbesef is veel diepgaander. Bijgevolg is onze nood aan bezigheid ook anders. Hoeveel paarden zouden uren op bokt gaan zitten als je ze een computer aan biedt denk je?

Sorry, ik kan echt niet begrijpen dat mensen aan de ene kant paarden en dieren rechten willen geven want ze zijn zo slim en zo ontwikkeld en aan de andere kant zeggen:
Nee joh, elke dag dezelfde hectare zien is prima wordt een paard echt blij van.

Ik ken paarden die daar blij van worden en ik ken ze die daar niet blij van worden.
Het mooie is juist dat dieren vooral ook individu zijn en hun eigen voorkeuren hebben.
Ook wat betreft in een kudde buitenleven.

Twiggy2008

Re: 'Mijn paard wordt ongelukkig van op de wei staan'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:12

Ken een boel paarden, die 'paard zijn' verleerd zijn. Blijkbaar zo verziekt door mensen en opgesloten staan... Tja....

Mijn dieren staan hun hele leven al buiten. De wei vinden ze geweldig. De paddock gelukkig ook, maar dat ligt ook aan de ruimte, de omgeving en de inrichting. Mijn paarden werken ook graag, maar ik ben wel zo realistisch dat ze het echt niet 'moeten' in hun hoofd. Het gebeurt natuurlijk op mijn initiatief. Niets meer, niets minder. Zo nuchter ben ik wel...

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:15

Mijn paard heeft zeker baat bij 'iets' doen. Dat hoeft niet rijden te zijn (hij is niet eens beleerd), maar hij wordt oprecht blij van een mentale bezigheid buiten het buitenstaan en spelen met zijn vrienden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:18

Sunnda schreef:
Ayasha schreef:

Sorry, ik kan echt niet begrijpen dat mensen aan de ene kant paarden en dieren rechten willen geven want ze zijn zo slim en zo ontwikkeld en aan de andere kant zeggen:
Nee joh, elke dag dezelfde hectare zien is prima wordt een paard echt blij van.

Ik ken paarden die daar blij van worden en ik ken ze die daar niet blij van worden.
Het mooie is juist dat dieren vooral ook individu zijn en hun eigen voorkeuren hebben.
Ook wat betreft in een kudde buitenleven.

Dus omdat een paard wellicht "minder ontwikkeld" is dan je hoopt, zouden ze geen rechten mogen krijgen? Mag hun welzijn niet beschermd worden?
Paarden hebben, naar dieren normen, een vrij hoog EQ, ze zijn net als honden al zo lang gewend om "bij mensen" te horen dat ze geleerd hebben ook die soort te lezen. Maar dat maakt nog niet dat ze wetenschappelijk onderzoek kunnen of willen verrichten. Hun intelligentie en denkvermogen is gewoon niet te vergelijken met het onze omdat ons redeneringsvermogen gewoon enorm verschilt. Wij mensen kijken veel verder in de toekomst en dat is al één enorm verschil. Maar dat betekent niet dat het dier zijn of haar welzijn niet beschermd moet worden. En dat begint IMO met beseffen dat hoewel paarden sociale dieren zijn die veel van hun mensen begrijpen, ze geen mensen zijn. Ze slimmer maken dan ze zijn is IMO gevaarlijker voor hun welzijn ivm verwachtingen waaraan ze dan niet kunnen voldoen, dan ze onderschatten.

Omwille van hun sociale instelling denk ik wél dat een paard dat opgegroeid is met mensen, idd het contact met een mens kan missen als ie alleen maar op weide staat. Maar een sportpaard maar een uur per week of per dag buiten laten zoals ik hier van tijd op bokt lees naast het rijden "omdat ie niet graag op weide staat" is IMO je paard zijn basis-behoeften niet vervullen. Op een uitzondering na is een paard contact met soortgenoten ontzeggen gewoon ronduit mishandeling.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:24

Ik denk wel dat paarden een uitdaging nodig hebben, daar zijn ze op gebouwd. In de natuur moeten ze constant hun vaardigheden ontwikkelen door allerlei situaties op te lossen. Dat is een mentale uitdaging. In een wei en zelfs in een vaste kudde zijn er veel minder uitdagingen. Merrie houden van rust in de groep....maar merries in het wild hebben meestal een veulen om voor te zorgen. Of ze zonden veulen ook van rust houden is veel minder duidelijk. Hengsten of ruinen moeten om kunnen gaan met andere mannen. Hun krachten meten, vrienden maken, anderen uit de weg gaan of een harem veroveren. Kunnen ze dat allemaal niet, tja, dan kunnen mensen vast voor bevredigende uitdagingen zorgen als compensatie. Dat hoeft natuurlijk niet altijd rijden te zijn. Maar hebben ze een goede band met hun mensen, ja dan zullen ze absoluut blij worden van gezamelijke activiteiten.

Nog even aan aanpassing: het gaat in het wild niet om "het recht van de sterkste" maar daar geldt het recht van de best aangepaste en dat is toch net even wat anders....

Dat dierenactivisten dieren ook rechte toe willen kennen, vind ik juist erg gepast. Wij mensen eigenen ons nu toe dat we over dieren mogen beslissen. Is dat dan gepast? Gelden alleen onze rechten? terwijl we deze wereld delen met zoveel andere levensvormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:25

Vorige zomer heb ik een ouder paard opgehaald dat al minstens een jaar (samen met een vriendje) in een weiland stond en waar eigenlijk niet naar was omgekeken, op hooi brengen (in de winter) en water na.

In het begin reageerde hij continue zoals ik het ken van afgestompte manegepaarden; veel tolereren, nauwelijks reageren, zichzelf afsluiten, ogen ‘vlak’, nergens in geïnteresseerd, zelfs nauwelijks interesse in eten.
Hij kwam bij ons als weidemaatje maar ik ben hem toch voorzichtig gaan oppakken. Wat stapwerk, longeren, maximaal twee keer per week want hij is al wat ouder.
Inmiddels staat hij er wakker bij, trekt af en toe een spontaan sprintje in de wei, is zéér goed in schooien voor een worteltje, hij speelt met z’n vriendje en als ik hem kom halen voor wat werk dan komt hij heel graag mee.

Natuurlijk is er in de rest van zijn omstandigheden ook iets veranderd (ander vriendje, andere locatie, s nachts op stal ipv altijd buiten dus standaard 2x per dag even in handen en een aai over de bol) maar ik denk dat het werk dat hij doet wel echt bijdraagt aan deze verbetering. Of misschien beter gezegd; niet het werk zelf maar de aandacht en extra verzorging.

Zeker bij paarden die opgegroeid zijn met zulke aandacht en het dan ineens niet meer krijgen lijkt het me wel invloed hebben.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:28

Is dat wel-varen bij werk (mentaal en fysiek) niet vooral een direct gevolg op domesticatie?
In het wild is het paard aan het "overleven", altijd alert op de omgeving. Eigen eten bij elkaar scharrelen, kudde-leven. Bachelors die elkaar en kudde-hengsten uitdagen van jongs af aan. In volle galop met de kudde richting de waterplas "omdat het kan", waardoor andere kuddes in de omgeving ook reageren en aansluiten (dat is althans wat ik Mustangs heb zien doen :)) ).
Die uitdagingen van het leven gelden niet of in mindere mate voor onze paarden. Ze stoeien een paar keer samen, scharrelen op de wei of paddock, kriebelen elkaar, het eten staat op gezette tijden klaar.
Kijken we naar een paard op stal een x aantal uren per dag, neemt het aantal uitdagingen nog wat verder af. Geen kritiek, gewoon objectieve observatie.
Dan wordt een paard vanzelf "blij" om uitdaging van z'n mens te krijgen. En dat kunnen ze gerust oprecht leuk vinden, van nature hebben ze het alleen niet nodig. Die natuurlijke setting hebben we hier in NL echter niet ;)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:59

Tsja, die van mij worden in de winter echt niet blijer in de wei dan op stal.
Gras groeit nou eenmaal niet zo lekker in de winter. Als ze een weiland vol groen gras hebben, dan vinden ze het weiland wel leuker ja. Maar helaas, die mogelijkheid hebben we in de Betuwe echt niet. Zelfs de hoger gelegen delen worden erg nat.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:03

Ayasha schreef:
Nirvana_ schreef:
Wat een rare vergelijking :') Mensen en paarden zijn niet hetzelfde, dus paarden hebben geen behoefte aan voedsel en water?
Er zijn wel degelijk overeenkomsten. En op het moment dat we dieren op een zoveel kleiner stukje houden dan ze uit de natuur gewend zijn moeten we dat compenseren. Dat geldt voor paarden, honden, katten, vissen, weet ik het wat.

Waar staat dat ze geen eten nodig hebben?
Ik heb het specifiek over tijdsbesef en redeneringsvermogen in mijn bericht. :?
Nergens staat dat ze geen basisbehoeften hebben zoals voedsel en water? :? Daar ging het bericht van de persoon waarop ik reageer ook niet over.

Wat mij betreft is mentale uitdaging ook een basisbehoefte. Verveling treedt in het wild niet op, op een mini stukje gras wel. Tuurlijk, er zijn (veel) verschillen. Maar in deze kun je het best met elkaar vergelijken. Dus vind ik het raar dat je hier noemt dat 'mensen en paarden gewoon niet te vergelijken zijn" en daarna doortrekt dat paarden niet op Bokt zouden zitten. Goh :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:11

Nirvana_ schreef:
Wat mij betreft is mentale uitdaging ook een basisbehoefte. Verveling treedt in het wild niet op
Dat denk ik ook. Chic komt uit een kudde van 80 paarden, die wordt echt te weinig uitgedaagd zo bij de bejaarden club. Ik merk als ik paar dagen wat meer met hem doe dat hij er fijner van wordt, want hij plakt nu ook meer aan Polie als dat hij deed aan zijn kudde, ook al laat hij zich nog steeds gemakkelijk mee nemen van de wei.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:27

Nirvana_ schreef:
Wat mij betreft is mentale uitdaging ook een basisbehoefte. Verveling treedt in het wild niet op, op een mini stukje gras wel. Tuurlijk, er zijn (veel) verschillen. Maar in deze kun je het best met elkaar vergelijken. Dus vind ik het raar dat je hier noemt dat 'mensen en paarden gewoon niet te vergelijken zijn" en daarna doortrekt dat paarden niet op Bokt zouden zitten. Goh :+

Neen, kwa denkvermogen zijn ze niet te vergelijken. Hoe je het ook draait of keert. Dat ze niet op bokt gaan zitten is maar één voorbeeld. Je doet ze ook geen plezier met een boek, een spelletje kaarten, een nintendo, een smartphone, facebook en instagram. Allemaal dingen waar mensen voor en stuk hun uitdaging en ontspanning uit halen. Indien ze samen staan (wat hoort.) houden ze elkaar over het algemeen wel bezig.

Ik wil niet zeggen dat een paard niet gebaat kan zijn bij werken. Maar het is onzin om te beweren dat een paard ongelukkig wordt van op weide staan. Een paard wordt ongelukkig van het treurige feit dat veel paarden die op weide komen soort van "gedegradeerd" worden en nog amper contact hebben buiten een aai over de bol na jaren lang intensief samen werken met een mens. Blijf dat paard zijn aandacht geven en die wordt echt niet ongelukkig op weide.

Ik heb het zelfs al op bokt gelezen als uitvlucht om een dier dat niet meer gereden kon worden (wel pijnvrij op weide) in te slapen... Als je een dier dat geen "nut" meer heeft laat in slapen, be my guest, hij gaat echt niet denken "ik had nog tien jaar op weide kunnen lopen." maar maak jezelf niet wijs dat je dat voor zijn of haar bestwil doet. Dat is voor de eigenaar zijn of haar bestwil.

Edit; had de quote verkloot, staat nu weer goed denk ik.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:33

Ayasha schreef:
Neen, kwa denkvermogen zijn ze niet te vergelijken. Hoe je het ook draait of keert. Dat ze niet op bokt gaan zitten is maar één voorbeeld. Je doet ze ook geen plezier met een boek, een spelletje kaarten, een nintendo, een smartphone, facebook en instagram. Allemaal dingen waar mensen voor en stuk hun uitdaging en ontspanning uit halen. Indien ze samen staan (wat hoort.) houden ze elkaar over het algemeen wel bezig.

Ik wil niet zeggen dat een paard niet gebaat kan zijn bij werken. Maar het is onzin om te beweren dat een paard ongelukkig wordt van op weide staan. Een paard wordt ongelukkig van het treurige feit dat veel paarden die op weide komen soort van "gedegradeerd" worden en nog amper contact hebben buiten een aai over de bol na jaren lang intensief samen werken met een mens. Blijf dat paard zijn aandacht geven en die wordt echt niet ongelukkig op weide.

Qua denkvermogen zijn ze niet identiek nee. Zijn een hond en paard ook niet. Toch hebben ze veel overeenkomsten die komen doordat wij ze anders houden dan de natuur het heeft bedoeld. Niet erg, maar dat vergt wel andere eisen.

Indien ze samen staan: Inhet wild bepalen ze zelf hun kuddes en blijven die redelijk gelijk. Wij gooien een paard met een paar paardgenootjes in een kudde die nooit de variatie heeft die een wilde kudde heeft qua leeftijden etc. Niet elk paard kan met elk ander paard goed opschieten.

Geen nintendo nee, ik vind het een beetje degraderend dat je dat als serieuze voorbeelden aanhaalt :') Je doet ze wél plezier met de juiste mentale bezigheden/uitdagingen. En die behoeftes verschillen gewoon per paard. Ik ben er echter van overtuigd dat de meeste paarden meer nodig hebben dan 24/7 op hetzelfde metertje gras staan.

Citaat:
Blijf dat paard zijn aandacht geven en die wordt echt niet ongelukkig op weide.

Aandacht is ook afleiding en bezigheid, dus eigenlijk zeg je hier precies hetzelfde als ik?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:36

Wijsheid komt met de jaren bedenk ik me regelmatig.

Hoe vaak ik wel niet heb horen zeggen dat bepaalde paarden niet op de wei konden.. en een aantal jaren later zijn die mensen er allemaal op terug gekomen.

Het heeft ook zoveel te maken met de manier van weidegang/paddock aanbieden. Een paard dat op een postzegeltje staat zonder een kudde om zich heen, zal het veel sneller zat zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:49

Nirvana_ schreef:
Ayasha schreef:

Qua denkvermogen zijn ze niet identiek nee. Zijn een hond en paard ook niet. Toch hebben ze veel overeenkomsten die komen doordat wij ze anders houden dan de natuur het heeft bedoeld. Niet erg, maar dat vergt wel andere eisen.

Indien ze samen staan: Inhet wild bepalen ze zelf hun kuddes en blijven die redelijk gelijk. Wij gooien een paard met een paar paardgenootjes in een kudde die nooit de variatie heeft die een wilde kudde heeft qua leeftijden etc. Niet elk paard kan met elk ander paard goed opschieten.

Geen nintendo nee, ik vind het een beetje degraderend dat je dat als serieuze voorbeelden aanhaalt :') Je doet ze wél plezier met de juiste mentale bezigheden/uitdagingen. En die behoeftes verschillen gewoon per paard. Ik ben er echter van overtuigd dat de meeste paarden meer nodig hebben dan 24/7 op hetzelfde metertje gras staan.

Citaat:
Blijf dat paard zijn aandacht geven en die wordt echt niet ongelukkig op weide.

Aandacht is ook afleiding en bezigheid, dus eigenlijk zeg je hier precies hetzelfde als ik?

Ik snapte een bericht geleden al niet dat je met me in discussie ging eigenlijk. _O- Want we zijn het heus met elkaar eens. Met die kanttekening dat ik uitdrukkelijk benadruk dat een paard ándere uitdagingen nodig heeft dan mensen omwille van het denkvermogen. Mede omdat ik in mijn omgeving te vaak zie hoe paarden "vermenselijkt" worden kwa denkvermogen en schuld en verantwoordelijkheid krijgen van dingen/gedragingen, die niet eerlijk is naar ze. Bijgevolg kan ik het niet eens zijn met "als mens wil je ook niet alleen maar door het huis en de tuin dolen."
Dat is gewoon geen vergelijking. Punt. :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:04

Oh. :') We zijn het eens? Door dit soort zinnen: "Maar het is onzin om te beweren dat een paard ongelukkig wordt van op weide staan." dacht ik echt dat we het compleet oneens waren.
Nevermind then :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:20

Prima, dan ben je het niet met me eens. Waar je het beste van slaapt 's nachts. :) Ik geloof nl. niet dat we elkaar gaan begrijpen. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:34

DiantaM schreef:
Wijsheid komt met de jaren bedenk ik me regelmatig.

Hoe vaak ik wel niet heb horen zeggen dat bepaalde paarden niet op de wei konden.. en een aantal jaren later zijn die mensen er allemaal op terug gekomen.

Het heeft ook zoveel te maken met de manier van weidegang/paddock aanbieden. Een paard dat op een postzegeltje staat zonder een kudde om zich heen, zal het veel sneller zat zijn.

Ik twijfel wel eens of bij sommigen het kwartje ooit gaat vallen. Ik vind het dieptriest dat mensen blijven beweren dat hun paard op het land niet happy kan zijn..... dan heb je toch iets grondig verziekt in het wezen paard van je eigen paard.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:48

Ongelukkig zijn geloof ik echt niet in, verveling wel.

Ik heb er een die écht niet graag werkt, maar waar ik toch af en toe wel even wat extra aandacht aan moet geven omdat hij anders vervelend wordt. Die extra aandacht krijgt hij dan in de vorm van een rondje wandelen, een rondje rijden in het bos of wat vrijheidsdressuur, in ieder geval even iets anders dan maar gewoon op het land of in de paddock staan (en dan hebben we hier best een leuk paddock paradise voor ze met onbeperkt hooi en een kudde, geen saaie vierkante paddock).

Mijn andere paard werkt wel graag, en die verveeld zich na een paar dagen niet werken ook echt wel, die sjouwt zichzelf dan wat rond en zoekt duidelijk iets of iemand om wat mee te doen, om vervolgens kribbig tegen de shetjes te gaan doen }:0

Maar zijn ze ongelukkig als ze een week niets hoeven te doen? Écht niet, ze worden er hooguit wat vervelend van :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:41

Ik heb zo‘n paard gehad en daar had ik moeite mee om dat te accepteren. Iedere keer weer naar een oplossing gezocht, maar het maakte niet uit of het alle, met 1 vriendje of in kudde verband was. In de winter kreeg je haar voor zonsopgang niet eens haar box uit tenzij je er een zweep bij pakte en dan stond ze echt doodsneu zonder te grazen of hooi te eten naar het hek te staren. Tussen 9 en 5 vond ze prima.
Was het langer dan ging het haar omhoog staan, ingevallen flanken en dikke stalbenen. Het maakte daarbij niet uit of er hooi en gras was. Eenmaal op stal ging die letterlijk een uur snurkend plat savonds.
Ik heb uiteindelijk de fokkers gevonden en die vertelde dat ze het in de opfok ook niet trok en weer naar huis gehaald was.
Uiteraard was dit niet de ‚normaal‘ en ik hoop eigenlijk ook niet weer zo‘n paard te treffen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 19:51

Mijn pony werkt ten eerste niet, ik denk dat ze daarmee ook best wel gelukkig is. :)) Wel is ze niet altijd gelukkig in de wei. Maar, ik denk dat het ook komt omdat paarden gewoonte-dieren zijn. Zo heeft ze een hekel aan regen, maar als het echt nat is gaat ook alles naar binnen om het gras enigszins te sparen. Zo staan ze normaal gezien alleen overdag buiten, en staan ze voor het hek te wachten om weer naar binnen te gaan op het einde van de dag. Houd je ze langer buiten, zijn ze ongerust, constant op de hoede, want wellicht komt er iemand die ze toch naar binnen gaat zetten. :)) Maar, doorbreek je die gewoonte, dan denk ik dat het snel omgedraaid is. :)
Toch zijn er ook paarden die echt genieten van werken, en sommige dingen ook echt als leuk zien. Mijn oude wedstrijdpony bijvoorbeeld, eerste seizoen dat hij op pensioen stond, stond hij in de wei toen we naar de eerste wedstrijd gingen. We zijn rustig de pony's gaan laden, maar meneer was al rusteloos langs de draad aan het lopen. Uiteindelijk is hij door de draad gegaan van zijn inmiddels vaste merriekudde af, naar de vrachtwagen en zelf de klep opgelopen en heeft zichzelf ook nog achteruit in zijn eigen vakje geparkeerd. :') En hij wilde dus echt niet meer van de vrachtwagen af. := Hele seizoen is hij ook chagerijnig geweest als we gingen en hij mocht niet mee.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:07

Ik heb een pensionweide,4,5 ha hier en daar een hooihut en een poel.Ook staat er een grote schuilstal.Ik heb ex sportpaarden staan die op hoog nivo gereden zijn en twee ex manege paarden.Er is bij mij geen 1 paard wat aan het hek staat en aan het werk wilt.In tegenstelling zelfs,vaak als ze er net staan laten ze zich niet meer pakken.
Het ene sportpaard was gewend iedere dag gereden te worden,in de bak en buiten.Toen de eigenaar bij ons voor het eerste buiten wilde rijden ,draaide het paard aan het eind van het pad om en kreeg ze hem niet meer verder.
De eigenaar zei zelf ook,ik moet er aan wennen dat ik niet iedere dag meer moet rijden.Op het moment word het paard zelfs niet meer gereden.
Mijn eigen paard pak ik ook eerst en zet ik vast,dan pas pak ik mijn zadel.Als hij dat ziet voor ik hem pakt dan komt hij mooi niet meer.
Ik heb ook nooit geen paard gehad wat niet kon wennen bij ons.