Maar alleen op de wei met z'n maten zou hij ook prima vinden denk ik. Die illusie haal ik me niet in m'n hoofd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Nirvana_ schreef:Ayasha schreef:Mensen en paarden zijn gewoon niet te vergelijken. Ons redeneringsvermogen en tijdsbesef is veel diepgaander. Bijgevolg is onze nood aan bezigheid ook anders. Hoeveel paarden zouden uren op bokt gaan zitten als je ze een computer aan biedt denk je?
Want dat is de vergelijking die jij nu maakt, andersom.
Wat een rare vergelijkingMensen en paarden zijn niet hetzelfde, dus paarden hebben geen behoefte aan voedsel en water?
Er zijn wel degelijk overeenkomsten. En op het moment dat we dieren op een zoveel kleiner stukje houden dan ze uit de natuur gewend zijn moeten we dat compenseren. Dat geldt voor paarden, honden, katten, vissen, weet ik het wat.
pien_2010 schreef:Paarden zijn gewoontedieren. Dus als ze regelmatig met hun mens hebben gewerkt, dan is dat de gewoonte waar ze last van kunnen hebben als dat wegens omstandigheden of leeftijd stopt.
Wij hebben een paard dat al 3 jaar op de wei staat. In het begin vond ze het moeilijk, nu is het OK. Ze heeft het geaccepteerd. Ze gaat zo goed, dat ik met mijn vriendin met Kerstmis een klein rondje heb gemaakt. Ik wandelend er naast en 2 km erop. Toen ik erop ging zitten veranderde ze helemaal. Haar ogen (vertelde mijn vriendin) gingen stralen, onmiddellijk werd ze weer de trotse leidmerrie die met baasje de boel regelde voorop en ach wat was ze gelukkig toen ze zelfs een stuk mocht draven.
Mijn Engelse vriendin zei:
"Pien, horses love to do things with people, look at Polie, she is so happy and proud now. What a changement". Na die 2 km ben ik er weer afgestapt, want ze gaat te goed en we gaan haar niet meer echt berijden laat staan risico's met haar nemen. Maar ik heb wel besloten dat ik paar keer per jaar haar die ervaring ga geven als ze zo recht blijft als dat ze nu is.
Vanaf dat moment denk ik iets meer van paarden begrepen te hebben, namelijk dat er zeker paarden zijn die het gewoon tof vinden om met ons mensen dingetjes te ondernemen. Hoeft niet elke dag maar zo af en toe.
Die zelfde ervaring heb ik met onze Hercule die we op zijn 24 ste minder gingen rijden. Hij vond het allemaal wel best. MAAR als ik er op kroop die enkele keer nog, dan dansten we van geluk het erf af (dat paard kon echt piafferen ontdekte ik op zijn oude dag), en dat voor ons paard die altijd te relaxed zich liet rijden. Totdat het niet meer hoefde.
Te veel heb ik me laten beïnvloeden door dierenactivisten die tegen paardrijden zijn en gedacht dat zij gelijk hebben. Nu weet ik wel beter. Paarden die in vriendschap met hun mensen leven, die goed verzorgd worden, vinden het gewoon tof om naar buiten te gaan en samen met hun mens wat te doen. Alles met mate en beleid en op zo'n manier dat ze het goed aan kunnen.
Bij de een is dat presteren op hoog niveau, bij de ander is dat riddershows doen en de derde is gewoon op laag niveau prullen binnen cq buiten met hun mens. Zolang alles met beleid wordt opgebouwd en met liefde denk ik dat het paard het ok vindt.
Vergis jullie niet, leven in het wild is echt heel zwaar voor paarden en maakt ze niet per definitie gelukkiger.
Ayasha schreef:Mensen en paarden zijn gewoon niet te vergelijken. Ons redeneringsvermogen en tijdsbesef is veel diepgaander. Bijgevolg is onze nood aan bezigheid ook anders. Hoeveel paarden zouden uren op bokt gaan zitten als je ze een computer aan biedt denk je?
Sunnda schreef:Ayasha schreef:Mensen en paarden zijn gewoon niet te vergelijken. Ons redeneringsvermogen en tijdsbesef is veel diepgaander. Bijgevolg is onze nood aan bezigheid ook anders. Hoeveel paarden zouden uren op bokt gaan zitten als je ze een computer aan biedt denk je?
Sorry, ik kan echt niet begrijpen dat mensen aan de ene kant paarden en dieren rechten willen geven want ze zijn zo slim en zo ontwikkeld en aan de andere kant zeggen:
Nee joh, elke dag dezelfde hectare zien is prima wordt een paard echt blij van.
Ik ken paarden die daar blij van worden en ik ken ze die daar niet blij van worden.
Het mooie is juist dat dieren vooral ook individu zijn en hun eigen voorkeuren hebben.
Ook wat betreft in een kudde buitenleven.
Ayasha schreef:Nirvana_ schreef:Wat een rare vergelijkingMensen en paarden zijn niet hetzelfde, dus paarden hebben geen behoefte aan voedsel en water?
Er zijn wel degelijk overeenkomsten. En op het moment dat we dieren op een zoveel kleiner stukje houden dan ze uit de natuur gewend zijn moeten we dat compenseren. Dat geldt voor paarden, honden, katten, vissen, weet ik het wat.
Waar staat dat ze geen eten nodig hebben?
Ik heb het specifiek over tijdsbesef en redeneringsvermogen in mijn bericht.
Nergens staat dat ze geen basisbehoeften hebben zoals voedsel en water?Daar ging het bericht van de persoon waarop ik reageer ook niet over.
Nirvana_ schreef:Dat denk ik ook. Chic komt uit een kudde van 80 paarden, die wordt echt te weinig uitgedaagd zo bij de bejaarden club. Ik merk als ik paar dagen wat meer met hem doe dat hij er fijner van wordt, want hij plakt nu ook meer aan Polie als dat hij deed aan zijn kudde, ook al laat hij zich nog steeds gemakkelijk mee nemen van de wei.Wat mij betreft is mentale uitdaging ook een basisbehoefte. Verveling treedt in het wild niet op
Nirvana_ schreef:Wat mij betreft is mentale uitdaging ook een basisbehoefte. Verveling treedt in het wild niet op, op een mini stukje gras wel. Tuurlijk, er zijn (veel) verschillen. Maar in deze kun je het best met elkaar vergelijken. Dus vind ik het raar dat je hier noemt dat 'mensen en paarden gewoon niet te vergelijken zijn" en daarna doortrekt dat paarden niet op Bokt zouden zitten. Goh
Ayasha schreef:Neen, kwa denkvermogen zijn ze niet te vergelijken. Hoe je het ook draait of keert. Dat ze niet op bokt gaan zitten is maar één voorbeeld. Je doet ze ook geen plezier met een boek, een spelletje kaarten, een nintendo, een smartphone, facebook en instagram. Allemaal dingen waar mensen voor en stuk hun uitdaging en ontspanning uit halen. Indien ze samen staan (wat hoort.) houden ze elkaar over het algemeen wel bezig.
Ik wil niet zeggen dat een paard niet gebaat kan zijn bij werken. Maar het is onzin om te beweren dat een paard ongelukkig wordt van op weide staan. Een paard wordt ongelukkig van het treurige feit dat veel paarden die op weide komen soort van "gedegradeerd" worden en nog amper contact hebben buiten een aai over de bol na jaren lang intensief samen werken met een mens. Blijf dat paard zijn aandacht geven en die wordt echt niet ongelukkig op weide.
Citaat:Blijf dat paard zijn aandacht geven en die wordt echt niet ongelukkig op weide.
Nirvana_ schreef:Ayasha schreef:Neen, kwa denkvermogen zijn ze niet te vergelijken. Hoe je het ook draait of keert. Dat ze niet op bokt gaan zitten is maar één voorbeeld. Je doet ze ook geen plezier met een boek, een spelletje kaarten, een nintendo, een smartphone, facebook en instagram. Allemaal dingen waar mensen voor en stuk hun uitdaging en ontspanning uit halen. Indien ze samen staan (wat hoort.) houden ze elkaar over het algemeen wel bezig.
Ik wil niet zeggen dat een paard niet gebaat kan zijn bij werken. Maar het is onzin om te beweren dat een paard ongelukkig wordt van op weide staan. Een paard wordt ongelukkig van het treurige feit dat veel paarden die op weide komen soort van "gedegradeerd" worden en nog amper contact hebben buiten een aai over de bol na jaren lang intensief samen werken met een mens. Blijf dat paard zijn aandacht geven en die wordt echt niet ongelukkig op weide.
Qua denkvermogen zijn ze niet identiek nee. Zijn een hond en paard ook niet. Toch hebben ze veel overeenkomsten die komen doordat wij ze anders houden dan de natuur het heeft bedoeld. Niet erg, maar dat vergt wel andere eisen.
Indien ze samen staan: Inhet wild bepalen ze zelf hun kuddes en blijven die redelijk gelijk. Wij gooien een paard met een paar paardgenootjes in een kudde die nooit de variatie heeft die een wilde kudde heeft qua leeftijden etc. Niet elk paard kan met elk ander paard goed opschieten.
Geen nintendo nee, ik vind het een beetje degraderend dat je dat als serieuze voorbeelden aanhaaltJe doet ze wél plezier met de juiste mentale bezigheden/uitdagingen. En die behoeftes verschillen gewoon per paard. Ik ben er echter van overtuigd dat de meeste paarden meer nodig hebben dan 24/7 op hetzelfde metertje gras staan.
Citaat:Blijf dat paard zijn aandacht geven en die wordt echt niet ongelukkig op weide.
Aandacht is ook afleiding en bezigheid, dus eigenlijk zeg je hier precies hetzelfde als ik?
DiantaM schreef:Wijsheid komt met de jaren bedenk ik me regelmatig.
Hoe vaak ik wel niet heb horen zeggen dat bepaalde paarden niet op de wei konden.. en een aantal jaren later zijn die mensen er allemaal op terug gekomen.
Het heeft ook zoveel te maken met de manier van weidegang/paddock aanbieden. Een paard dat op een postzegeltje staat zonder een kudde om zich heen, zal het veel sneller zat zijn.