Van paarden aan huis naar pension

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:08

Een ton is erg veel geld en daar kun je veel leuke andere dingen voor doen. Je veestapel vind ik erg groot. Daar is ooknog winst te halen, maar dan blijf je wel die ton houden en eerlijk gezegd vind ik dat veel geld. De vraag die ik wel daarbij heb, stel je gaat een groter huis kopen, hoeveel extra ben je dan kwijt?
En woon je dan op het plekje waar je gelukkig van wordt?
Daarmee zeg ik dus, als je nu op het plekje wordt waar je echt gelukkig van wordt, kijk dan hoe je met aanpassingen daar eventueel kunt blijven wonen als verkopen en nieuw kopen net zoveel of meer geld kost.
Je paarden op een goede pensionstalling zetten is niets mis mee. Zeker als dit bij jouw leven op dit moment past. Ik vind wel dat je erg veel paarden hebt waar zeker nog tijdwinst valt te behalen als je voor 2 paarden gaat zoals hier. Dat is goed te doen.

In algemeen valt het mij op, dat als mensen paarden aan huis hebben vaak het paardrijden erbij in schiet. Dat is voor mij de reden geweest om altijd het paardrijden op nr 1 te zetten. Dus rijden gaat voor werk hier in en rond het huis. Want dat werk zal er altijd zijn. Van paardrijden krijg ik het meeste plezier.
Dus kun je niet alles zo gaan indelen dat je 4 of 5x per week kunt rijden? Daar zit namelijk je energie winst.

Kak rapen doen we alleen in de zomer als de paarden rond het huis staan en het droog en warm is. Dus kijk eens of je persé kak moet rapen. Wij hebben zoveel weiland, dat zelfs buuf zijn koeien mee moeten helpen om het op te eten. Hij zorgt ook voor het onderhoud als tegenprestatie van de weilanden.
Dus ik rijd in principe 5x per week, en ga 2x per dag naar de wei (hier om de hoek) met hooi kruiwagen/ cq emmertje eten en voor het donker ga ik nog even op een afstandje kijken of alles OK is met ze.
Dus ik ben juist minder tijd kwijt aan de paarden aan huis want ik hoef niet een 40 minuten minimaal heen en weer te rijden naar stal.

In de zomer als de kak droog is dan is het voor 2 paardjes maar 10 minuten per dag want alleen dan staan ze hier aan huis (hoef ik ook niet te maaien). In de winter is wel heel erg veel werk als de kak nat is en ze hier zouden staan, dus dan hebben ze de grote weilanden. Kijk eens of je daar nog iets kunt halen?

Die reistijd heb je natuurlijk ook. Pensionstalling voor 1 paard zit je rond de 250 euro, dat is dus 2500 euro per jaar en dus 25.000 euro per 10 jaar. Daar krijg je reistijd voor terug, maar verder ook je vrijheid en je hebt geen werk. Het is allemaal en kwestie van plussen en minnen.
Alles wat je kiest is OK, zolang het maar de keuze is die bij jou past!

crow

Re: Van paarden aan huis naar pension

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:21

Ik heb 17 jaar 2 paarden en een shetlandpony aan huis gehad. Bewust voor deze optie gekozen, er erg van genoten maar vanaf begin af aan wisten we dat we het na een periode ook weer zouden verkopen en klein zouden gaan wonen ivm de leeftijd en gezondheid van mijn man. Ik vond het heerlijk, nam de consequenties graag op de koop toe, het dagelijkse werk en ik ging ook niet meer op vakantie omdat ik de zorg voor de honden en paarden niet graag uit handen gaf. Mijn man heeft nog wel een paar lange vakanties gemaakt en dan bleef ik gewoon heerlijk thuis bij de dieren. Nu nog 1 paard welke in pension staat. Dit heeft ook veel voordelen omdat ik nu gewoon weg kan omdat de zorg gewoon doorgaat als ik een paar dagen met vakantie ben. Ik geniet van beide opties, maar kan me ook altijd makkelijk aanpassen naar hoe de situatie is. Alleen als je paard wat mankeert merk ik dat het dan toch wel heel handig is als ze aan huis staan.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:48

Ik heb ruim 9 jaar een stuk weiland. Dus niet aan huis maar wel de hele verzorging. Ik heb erg genoten van ‘de baas zijn’ en bepalen hoe mijn paarden leven. Maar ik rij altijd buitenritten en ben uitgekeken op de omgeving. Ook heb ik een hekel gekregen aan het áltijd moeten verzorgen en checken.
Nu staan ze weer in pension en dat is prima!
Geen hooi meer hoeven kopen en voeren. Geen draad kopen en (ver)plaatsen enz.
Alleen gaan met droog weer en als je op rit gaat :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:56

Ik heb ook jaren paarden aan huis gehad. Maar een paar jaar geleden ben ik van 2 naar 1 paard gegaan en vond ik het wel best.

Na de vakantie heb ik hem op zijn vakantieadres in volpension laten staan en het bevalt mij super. Natuurlijk zijn er wel minpunten aan een pensionstalling maar ik heb voor mezelf een modus gevonden waarin het me uitstekend bevalt. Ik denk dat het wel staat of valt met de stalling en of je dingen los kunt laten. Want het is best lastig om dingen te zien die je zelf anders zou doen.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:09

Hier begonnen met 10 jaar paarden op pension, toen 4 jaar aan huis en inmiddels weer 2 jaar op pension. Paarden aan huis vond ik ook verschrikkelijk. Enorm veel werk, 0,0 vrijheid meer en als je nog tijd over hebt om te rijden heb je geen energie meer. Wat me opvalt is dat heel veel mensen met paarden aan huis dit zo ervaren. Je denkt dat er een droom uitkomt, die in de praktijk vies tegenvalt. Vaak zie je ook topics op bokt verschijnen van mensen die een leuk spul aan huis gekocht hebben etc., waarna ze zo ongeveer van de radar verdwijnen. Een bericht met rijfoto's hoef je dan bijna niet meer te verwachten, zeg maar. ;)

Paarden op pension is uiteraard ook niet alles. In de Randstad was het 10 jaar geleden al niet te doen, maar daar zou ik nu echt nóóit meer aan beginnen. Stallen met vaak teveel mensen op te weinig ruimte, waardoor de paarden heel weinig buiten komen en er onderling veel gedoe is. Nu woon ik bij de veluwe in de buurt en daar heb ik mijn paard volpension. Héérlijk buitenrijden hier, dat helpt natuurlijk mee. Maar ook het aanbod in stallen is voldoende, als je eenmaal weet welke je wel en niet moet hebben. Vaak hoeven de betere stallen niet te adverteren, dus die moet je eerst op je radar zien te krijgen. Al met al is paard in pension op een goede stal in een fijne regio me tot nu toe met afstand het best bevallen. Paard goed in haar vel, ik goed in mijn vel en ik kan ook weer onverwachts een dagje weg of op vakantie zonder me zorgen te hoeven maken.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 13:15

@Fitzroy dat vind ik een hele goede. Normaal ben ik inderdaad iemand die dingen lastig los kan laten. Het krijgen van kinderen heeft wel mijn focus verlegd. Waardoor ik nu denk dat ik het nu veel makkelijker los kan laten. Ik heb ook het idee dat ik door de paarden zoveel mis van de kinderen. Het neemt nu een te grote hap tijd bij me weg.

Minder paarden kan natuurlijk en dat is ook absoluut mijn bedoeling. Komend voorjaar ga ik echt selecteren. Maar goed, dan zijn de andere argumenten waardoor een verhuizing aantrekkelijk ligt nog niet weg.
Op dit moment staat bijna alles in ons leven in het teken van het grote terrein met dito onderhoud en de paarden en alles wat dat vereist. Ik zou gewoon daar echt wel eens pauze van willen hebben. En in een huis willen wonen wat niet bijna honderd jaar oud is met bijkomende bewerkelijkheid.

Fijn om hier terug te lezen dat er ook mensen zijn die geen spijt van de stap naar pension hebben.
Ik weet dat het ook nadelen heeft. Daarom vind ik het fijn om meerdere perspectieven te lezen

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:21

Ik heb nu op 3 pensions gestaan in 2,5 jaar tijd. Daarvoor twee opfokken gehad.
Ik heb denk ik wel 20 pensions gehad in mijn zoektocht naar een geschikte.
En werkelijk... Ik heb me op ELKE stal geïrriteerd. Er is altijd iets he op pension. Of je moet consessies doen op de faciliteiten zoals een binnenbak of poetsplek met warm en koud water. Maar het komt altijd neer op het verbruik van stro/hooi etc. Altijd gezeur dat je teveel verbruikt, teveel voert, teveel opstrooit. Of er is gezeik onderling (roddelen, misgunnen, mensen willen hun paard niet bij die van jou, door jou zeg maar). Uiteindelijk ga je niet meer met plezier. En dan zoek ik dus verder. Dus nu heb ik de kans om het wel zelf te gaan doen op een huurperceel.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:29

Ik heb een fijne, betaalbare plek. Geen stallen, wel onbeperkt kuil, leuke weidegenoten en geen gedoe. En dichtbij een mooi bos.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:32

Noodgedwongen door een scheiding de paarden nu weer op pension, maar ik kan ‘het paarden aan huis houden’ niet uit mijn hoofd zetten. Ik blijf Funda afspeuren naar iets wat ik in mijn eentje kan betalen, nog niet tegengekomen helaas. Ik verzorg mijn paarden zelf op de pensionstal, dus ik heb niet minder werk, wel meer reistijd, ben meer gebonden aan voedertijden en inderdaad als er eentje ziek zou worden is het helemaal lastig. Enige pré is een mesthoop bij de deur, ik moest het altijd transporteren. En er zijn in geval van nood meer mensen die een keer wat van me willen overnemen. Nadeel is dat ik vroeger mijn tienerdochter makkelijker kon inschakelen en dat is nu ze 10 km verderop staan minder makkelijk. Zeker in de winter met de korte dagen ( mag ze van mij echt niet fietsen in het donker)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:54

XXXX2015 schreef:
@Fitzroy dat vind ik een hele goede. Normaal ben ik inderdaad iemand die dingen lastig los kan laten. Het krijgen van kinderen heeft wel mijn focus verlegd. Waardoor ik nu denk dat ik het nu veel makkelijker los kan laten. Ik heb ook het idee dat ik door de paarden zoveel mis van de kinderen. Het neemt nu een te grote hap tijd bij me weg.

Minder paarden kan natuurlijk en dat is ook absoluut mijn bedoeling. Komend voorjaar ga ik echt selecteren. Maar goed, dan zijn de andere argumenten waardoor een verhuizing aantrekkelijk ligt nog niet weg.
Op dit moment staat bijna alles in ons leven in het teken van het grote terrein met dito onderhoud en de paarden en alles wat dat vereist. Ik zou gewoon daar echt wel eens pauze van willen hebben. En in een huis willen wonen wat niet bijna honderd jaar oud is met bijkomende bewerkelijkheid.

Fijn om hier terug te lezen dat er ook mensen zijn die geen spijt van de stap naar pension hebben.
Ik weet dat het ook nadelen heeft. Daarom vind ik het fijn om meerdere perspectieven te lezen

Ik snap jou wel en denk dikwijls hetzelfde. Vooral in de winter. Maar als ik het tegenover elkaar afweeg vind ik het nog altijd wel de moeite waard.

Het is heel veel werk. En niet alleen aan de paarden maar ook aller er omheen. Bak, paddocks, weilanden, stallen, schuren. Het kost enorm veel tijd en geld en als je inderdaad een oud huis hebt kun je ook aan de gang blijven. Het lijkt me soms heel aantrekkelijk om 's avonds na het eten naar een pensionstal te kunnen rijden om daar je paard aan te treffen, geheel verzorgd, zodat je gewoon lekker kan poetsen en rijden.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:09

Van 20 jaar paarden aan huis nu 1 in pension.
Voordelen: alles wordt gedaan. Nadeel het gaat net even anders dan je zelf wilt en dat moet je leren loslaten. Had het thuis zelf anders met oa meer buiten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:22

XXXX2015 schreef:
@fresley: inderdaad, nu ben je nooit klaar. Er ligt altijd nog weer werk te wachten en elke klus komt telkens weer terug. En waar ik vroeger nul problemen had met die terugkerende werkzaamheden, staat het me nu al een hele tijd tegen.

@jesito: in de beginjaren van paarden aan huis dacht ik precies zo als jij. Maar levens veranderen en ik ben natuurlijk gewoon ook ouder geworden. Vroeger kon ik zowel fysiek als mentaal meer hebben.
Er zijn hier meerdere goede pensionstallen die een prima optie zouden zijn.

Ik zei ook dat ik je redenen ook wel snap en zeker als je een goede pensionstal in de buurt hebt zou ik hier zeker voor gaan. Het is jouw leven en jij moet dat indelen op de manier die voor jouw en je gezin het beste is. Succes

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 15:37

Ik denk ook wel dat we niets overhaast moeten doen. Een vriendin van me zei ook al: het is een proces.

Ik ben ook bang dat ik er achteraf spijt van krijg. Dat ik zie dat andere mensen dit huis en erf allemaal gaan veranderen en als ik dat dan zie denk, goh ja zo had het ook gekund. Aan de andere kant zijn mijn gedachten ook niet echt iets van de laatste tijd. Het is al 3 a 4 jaar dat ik het eigenlijk te zwaar vind. En niet alleen in de winter. Dan is het wel minder werk, maar in de zomer gaat de zorg ook gewoon door. Plus we hebben dan veel werk aan onkruid in toom houden enzo.
Zaten we op zandgrond had het denk ik echt een ander verhaal geweest. Hier op de klei is het denk ik qua paarden allemaal wat lastiger.

@pien_2010 'woon je op het plekje waar je gelukkig van wordt'
Vroeger was dit wel de plek waar ik dat van dacht dat het dé plek was. Nu betwijfel ik dat. Op een (drukke) dijk, met buren waar we toch regelmatig overlast van ervaren, op kleigrond, en een soort never ending story voor wat betreft onderhoud.
Verder zitten we redelijk dicht op het dorp, maar is er tussen ons en het dorp in de jaren dat we hier wonen een randweg aangelegd, die maakt dat ik het echt nog wel een tijd te gevaarlijk zal vinden voor de kinderen om zelf naar het dorp te gaan.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 16:10

Hutcherson schreef:
En werkelijk... Ik heb me op ELKE stal geïrriteerd. Er is altijd iets he op pension. Of je moet consessies doen op de faciliteiten zoals een binnenbak of poetsplek met warm en koud water. Maar het komt altijd neer op het verbruik van stro/hooi etc. Altijd gezeur dat je teveel verbruikt, teveel voert, teveel opstrooit. ............................. Uiteindelijk ga je niet meer met plezier.

Nou, dat was inderdaad voor mij de reden wat 'aan huis' (maar helaas niet mijn huis) te zoeken. Grappig is wel dat met een aantal mensen van de eerste pensionstal, jaren geleden inmiddels, het contact erg leuk is gebleven (ze zijn er ook allemaal weg...) en we rijden ook nog wel eens samen.
Voor paarden die een royale vrije uitloop hebben, genoeg ruimte om de benen te strekken of een PP is het over het algemeen geen probleem dat ze weinig bereden worden. Het voelt soms niet goed, omdat we het zó gewend zijn dat een paard wat moet 'doen'. Als je dat idee kunt loslaten dan scheelt dat enorm als het even niet goed uitkomt met gezin, kinderen, werk, omstandigheden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 16:49

TS als je het zo omschrijft, zeker met je laatste post erbij, dan snap ik dat je weg wilt :j
Hoe staan de andere gezinsleden er in om hier eventueel weg te gaan...?

Ik zou als ik jou was de volgende dingen doen:

- zorgen dat je paardenbestand krimpt
- voor ieder gezinslid plussen en minnen, wat heb je nodig - wat wil je - wat zou goed zijn
- bedenken voor welke plussen van een ander huis, je dit huis achter zou laten
- Funda enzo in de gaten houden voor hèt huis dat alles heeft voor jullie als gezin de komende X jaar

Want het is inderdaad een proces en je "moet" eerst helder krijgen wat je precies wilt van een huis / perceel. Welke eisen en wensen. Dan kijken of jullie huidige plekje daar in te passen valt. En zo niet: gericht op zoek gaan naar datgene dat het waard is om dit achter je te laten :)

Ik snap absoluut de charme van een luxer, ruimer, onderhoudsarm huis in het dorp, dat nog minder geld kost ook dan zoiets waar je nu woont. Zo'n huisje buiten met veel grond is het eigenlijk alleen waard als je echt veel plezier hebt van die grond en meer buiten dan binnen wil leven zeg maar.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:01

Zelf heb ik de paardjes 15 jaar thuis staan (zolang we er wonen) en dat bevalt nog steeds zeer goed.
Eerder had ik mijn paard op pension en dat is nooit bevallen, ik had geen paard meer gewild als het niet thuis kon.
Het werk thuis vind ik meevallen, ik heb ze ook altijd los en ik vind het werk wel fijn, lekker buiten bezig.
Soms is het wel eens lastig, maar dat zijn kinderen ook. }>

Je zou misschien kunnen kiezen voor de winter op pension, de zomer thuis?
Of een tijdje proberen, kijken hoe het bevalt.
In ieder geval minderen, ik heb een arabiertje en twee mini's, de kleintjes schelen een hoop werk en geven mij wel ontzettend veel plezier, als ze ergens anders staan mis je het meeste.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:20

En kijk ook eens naar de toekomst. Over niet al te lange tijd gaan je kinderen naar het voortgezet onderwijs, willen ze uitgaan, chillen met vrienden. Zijn VO- scholen goed en veilig te bereiken? Hoe zit het met terug fietsen na het uitgaan?

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:25

Ik heb altijd paarden aan huis gehad, met het geluk dat mijn ouders ze voerden, op voorwaarde dat ik na school uitmest. Sinds ik al het werk alleen doe is mijn zin behoorlijk verminderd. Dagelijks na het werk de ‘stress’ van nog 1-1,5 uur bezig te zijn. Aan sich tijd genoeg maar na het werk en verzorging was de zin op.
Ik heb altijd de luxe gehad ze aan huis te hebben, moest ik er nu weer voor kunnen kiezen doe ik het niet meer.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:39

Ik heb al heel lang mijn paarden aan huis en in eigen beheer. Door mijn werk kom ik ook op heel veel pensionstallen, en overal wordt alles met de beste bedoelingen gedaan.
Maar ik kan oprecht zeggen, dat wanneer ik de paarden niet meer aan huis kan hebben, ze verkocht zullen worden. Ik zou echt nooit meer een paard in pension willen hebben. Ik kan dat gewoon niet meer.
Wij hebben het hier best gemakkelijk ingedeeld allemaal. De paarden staan dag en nacht buiten, met een grote inloopstal waar in de winter een strobed ligt. In de zomer niet, dan kunnen ze makkelijk buiten slapen. Verder hebben we in de stal een automatische drinkbak. Ik heb zelf 2 paarden, en voor 1 van de 2 heb ik een vaste verzorgster/bijrijder. Mijn man heeft ook 2 paarden, hij heeft voor 1 van de 2 ook een vaste verzorgster, en voor de andere ook nog een bijrijder. Verder heeft mijn oudste dochter een paard bij ons staan, zij is afgestudeerd paardenarts en haar bijrijdster is paardenfysiotherapeut. Mijn man en ik kunnen makkelijk op vakantie, de anderen maken dan een mestruim/verzorg/voerschema. Handig is het natuurlijk wel dat we een dierenarts en fysiotherapeut in ons eigen kringetje hebben. Dat geeft rust. Verder draait iedereen mee in het verzorgschema, waardoor we eigenlijk niet veel tijd kwijt zijn aan de verzorging. Hierdoor heb ik genoeg tijd om ook gewoon te rijden/wandelen met mijn paard. Voor het onderhoud op ons terrein laten we regelmatig een bevriende boer komen (die wordt overigens gewoon betaald tegen een normaal tarief) om mee te helpen. Op die manier is het allemaal wel bij te houden.

Ik snap je overweging wel heel erg goed, onze kinderen zijn al veel ouder dus voor ons is het nu veel makkelijker. Onze jongste is 18.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:55

Ik heb mijn paard aan huis gehad, eerst de paarden in eigen beheer. Later kwam het huisje vrij en is mijn zus er gaan wonen en daarna ben ik er gaan wonen. Terug naar een paard, want 2 was niet te doen met werk en andere hobby's. Buren hadden gelukkig ook paarden, dus ze heeft nooit alleen gestaan hoor.
Uiteindelijk wilden vriend en ik toch graag wat voor onszelf (want het was huur) en wat groters, huisje was namelijk wel klein.
Nu heb ik mijn paard bij een particulier aan huis staan, ze dachten precies hetzelfde over alles eigenlijk.
De eerste week heel erg wennen om mijn paard 'uit handen te geven', maar daarna heerlijk. Ik heb mijn hobby weer terug. 1x in de week moest ik de stallen/paddock mesten en dat was het.
Thuis was ik altijd bezig, is er nog voer, moet er weer stro komen. Ik wil een dagje weg/vakantie, wie past erop dan.
Binnenkort verhuizen we naar een kleinschalige pensionstal, ivm verkoop van huidige stal. Mijn nu stalgenootjes en ik kunnen het goed met elkaar vinden en gaan nu alle drie naar dezelfde stal.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 19:46

estja schreef:
En kijk ook eens naar de toekomst. Over niet al te lange tijd gaan je kinderen naar het voortgezet onderwijs, willen ze uitgaan, chillen met vrienden. Zijn VO- scholen goed en veilig te bereiken? Hoe zit het met terug fietsen na het uitgaan?

Ja dat is ook zoiets. Dichtstbijzijnde school met ook HAVO/VWO is op 22 km afstand. Niet zo'n hele fijne route. Meeste kinderen van het dorp die daarheen moeten, gaan in de zomer op de elektrische fiets en in de winter met de bus. Qua uitgaan is het hier nauwelijks iets.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 23:20

XXXX2015 schreef:

Dit had ik zo geschreven kunnen hebben. Ik heb jaren in pension gestaan en hier in de randstad is dat echt een drama als je je paard buiten wilt houden met een maatje. Mijn laatste pension stal had paddockservice 4 uur per dag alleen buiten het weideseizoen, beter kon ik niet vinden. Door mijn verhuizing was dit 25 km enkele reis en ik reed hier 30 a 50 minuten over. Die combi redde ik niet meer met werk, gezin en nog twee honden. Gelukkig vond ik na hard zoeken gauw een wei voor in eigen beheer op 1,5 km van mijn huis. Ideaal vond ik het en heb het zo makkelijk mogelijk gemaakt. Drie stukken wei voor de Zomer en in de winter een verhard stuk met inloopstal en slowfeeders.

Op sommige dagen heb ik alleen tijd om te voeren en te mesten en ben dan met een uurtje weer weg. Op de dagen dat ik probeer te woensdag, donderdag, zaterdag en zondag ben ik al gauw 3 a 4 uur weg en baal dan ook van de enorme hap familie tijd die dan verdwijnt. Ook moet ik alles er omheen plannen en mijn gezin dus ook. Afgelopen weekend had ik s'middag een verjaardag en s'morgens de paarden gedaan en hoppa weer een dag voorbij. Soms baal ik er van dat ik er nog zo van kan genieten, want dat zou de keus om te minderen stoppen makkelijker maken. Bij mij is op pension geen optie, dat zou me geen tijdswinst op leveren. Bij mij blijft dit gevoel ook maar aan me knagen en toch is mijn hart er nog niet aan toe om de definitieve knoop door te hakken.

Als er een goede pensionstal te vinden is, dan lijkt me dat een goede overweging na het inkrimpen van je bestand.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 15:43

Ja ik zit hier in een omgeving met echt een paar leuke en geschikte pensionstallen. Ik zou er al drie op kunnen noemen waar ik prima zou kunnen aarden en waar ik de omstandigheden voor het paard ook fijn zou vinden.
Ik heb besloten om in het voorjaar de fjord en de jaarling (dan twenter eigenlijk) weg te doen. het gaat me voor wat betreft het jonge diertje wel echt vreselijk aan het hart, maar zo doorploeteren als nu, dat wil ik echt niet meer. Dan hou ik de fries en de twee shets nog over.
Mijn oudste zoon vindt het trouwens allemaal vreselijk als we het hier over hebben. Dat geeft dan weer extra twijfel. Mijn jongste zoon ziet wel voordelen, die wil alleen zijn shetlander niet kwijt.
Als ik om mij heen naar huis en terrein kijk, dan denk ik 'ja, ik hou van dit huis en van deze plek'. Alleen de nadelen zijn zo groot. Zo groot dat ze in mijn hoofd een te grote rol zijn gaan spelen.

Ik denk dat de suggestie om alles eens op een rijtje te zetten: alle voor en nadelen, een hele goeie is.
Ik word er best verdrietig van als ik eraan denk om op te geven wat ik nu heb. Maar aan de andere kant loop ik mezelf stuk op al het werk. Plus de andere nadelen van het huis en de locatie.
Jammer dat ik niet even in de toekomst kan spieken om te kijken waar we het beste aan doen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 15:54

Ik heb een eigen wei in eigen beheer. Ik heb er 3 pony's lopen. Een grote E, een B pony en een shet. Ik zorg dat ik in de weekeinden de waterbakken vul zodat ik dat doordeweeks niet hoef te doen. Ik heb ze in de winter in de zandpaddock in de zomer op het gras met strookbegrazing. Ik schep dagelijks de mest eruit. Ik heb dit in een aanhanger die ik elke 2 weken moet legen. In de winter krijgen ze hooi uit bakken met netten die ik elke ochtend vul. Ik doe dit als mijn kinderen naar school zijn voor mijn werk. Ik ben dan incl poep scheppen 20/25 minuutjes bezig. Op de dagen dat ik niet werk ga ik na het voeren direct rijden. Ik zet ze nooit meer in een pension. Ik kan zelf bepalen wat en hoeveel ze eten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 15:55

Je kunt ook eerst kijken of en hoeveel rust het brengt als je 2 paarden minder hebt?
Je hoeft toch niet nu al beslissingen te nemen?