pony vind bakwerk saai...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 21:33

senna21 schreef:
Jij bent gewoon een nog niet gevorderde ruiter, en daar is niks mis mee. Daar hoef je niet onzeker over te zijn.
Nadenken helpt inderdaad niet in zulke gevallen. Gewoon proberen en als het niet lukt om hulp vragen.
De meeste mensen zijn niet als natuurtalent geboren.

toppie! :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:34

Het kan aan duizend dingen liggen - en denken is uitstekend.
Paardrijden is veel meer een denksport dan een krachtsport.

....maar wat denk jij precies, als je verzucht 'dat je misschien te veel denkt'...?

Zo is er de ellende dat maar weinig mensen leren paardrijden door eerst een jaar voltige te doen en een onafhankelijke zit op te bouwen.
Veel mensen leren in een beginnersles "sturen".
(Niet dat een paard een stuur heeft, maar een mens moet wat.)

Eerst kijk je waar je heen wil (prima, voor hen met de onafhankelijke zit)
als dat niet genoeg is, pak je de teugel
....en nogal wat mensen pakken op zo'n manier de linkerteugel dat hun gewicht naar rechts gaat.
Het dier heeft groot gelijk om dan rechtsaf te gaan, maar krijgt doorgaans de schuld.
(Met "les"gevers die roepen van 'zet door', 'tik op rechterschouder' etc. etc. etc.)

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 21:38

dit heb ik ook niet vaak gehoord! ik ga aan het begin proberen weinig te doen en te kijken hoe hij hier op reageert. ik denk langzamerhand: hij luistert niet dus ik probeer iets scherpers. inmiddels ben ik ook best onzeker geworden want ik denk bij mezelf soms ook of ik niet de totaal verkeerde hulpen geef

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:52

...de gedachten "hij luistert niet" dan wel "het gaat toch weer mislukken" zijn ook een soort van selffulfilling prophecy.

En idd: paarden reageren op jouw energie 'het gaat vast fout, ik ben een klungel' en worden zelf ook sjacherijnig.

Zit met goede zin in het zadel, 'wij gaan samen lekker sjouwen en pret hebben'.

Probeer constructief te denken. "Hmm, dit lukte efkes niet. Wat deed ik precies?"
En dingen als : kan ik er 1 enkele, kleine, geconcentreerde beweging van maken...?
Heb ik een duidelijk 'filmpje in mijn hoofd' van wat ik moet doen?
Zal ik iets meer nadruk leggen op mijn zwaartepunt naar voor of achter?
Op mijn navel 'die de weg wijst?'
Waar was ik met mijn benen...?
Viel ik misschien naar voor of achetr...?
Zette ik me schrap...?

(Dan heb je geeneens tijd om te piekeren... ;) )
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 06-02-20 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 22:02

Mag grondwerkles wel? Hiermee kun je heel goed vanaf de grond een band opbouwen..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 22:35

Ineke2 schreef:
Je kunt de pionnen zo zetten dat je een vierkante volte kan rijden en dan strak om de pionnen heen sturen.

Slalommen

In een rechte lijn neerzetten of juist een schuine lijn en dan bij elke pion iets anders gaan doen. Bij pion 1 stappen, pionnen 2 aandraven, pion 3 halthouden etc...

In het begin zet je daarvoor de pionnen wel ver uit elkaar anders lukt dat niet en je moet wel haalbare doelen hebben.

Ook kun je een pion op het middelpunt van een volte zetten zodat het voor jou makkelijker is een goede ronde volte te rijden als jij naar de pion blijft kijken zul je zien dat het makkelijker gaat.

Wendingen om de voorhand of achterhand kan ook. Oefeningen kunnen zoals hierboven onder het zadel doen, maar ook aan de hand. En zorg voor veel afwisseling.

Sturen doe je ook op basis van zit en dit kan je jezelf al aanleren door goed te kijken waar je heen wil. Door het kijken waar je heen wil ga je zoals op een volte te lichaam al iets draaien naar de richting en meer op de bil aan die kant te gaan zitten.

Lindsey_99

Re: pony vind bakwerk saai...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 22:50

Het klinkt niet zo aardig maar het ligt niet aan de pony. Als deze op hoog niveau is bereden en bij de eigenaar is er niets aan de hand, dan begrijpt de pony jouw hulpen niet omdat deze heel anders zijn (of aanvoelen) dan wat hij gewend is ;) Net als iemand die in het Spaans tegen jou praat. Jullie begrijpen elkaar niet, en dat is helemaal niet raar; paardrijden is communicatie. Omdat de pony aangeeft het ook niet leuk (meer) te vinden zul je oplossingen moeten zoeken: of je vraagt de eigenaar hulp, of je gaat goed rijles nemen van iemand, of je zoekt een andere verzorgpony.

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 23:05

Hoe weet je dat de pony in de bak rijden niks aan vindt?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 08:05

Spikeandjax schreef:
troi schreef:

Waarom niet? Via facebook vind je makkelijk lesgevers die op locatie komen. Helemaal voor een zenuwachtige pony kan dat heel goed werken. Je hoeft natuurlijk niet perse dressuurles te nemen, grondwerk of dubbele lijnen les is ook enorm nuttig!

ik zou zo iemand kunnen laten komen(ken ook iemand) maar rijd bij een manege en mijn moeder vind het niet echt een leuk idee om voor een al wat oudere pony 25 euro extra te betalen..

Ik snap best dat je moeder niet dubbelop les wil betalen. De oplossing is dan simpel, stop bij de manege en investeer je geld in je verzorgpony door privelessen te nemen. Leer je ook nog eens veel meer van!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:05

Ik heb n boekje met allemaal leuke oefeningen die je kunt doen met balken en pionnen. Van Brightmare Productions.

En je schrijft dat de pony bang is voor balkjes op de grond. Ga daar dan eerst eens mee oefenen! Eerst aan de hand.
Verdiep je bvb eens in "In-hand Trail" (een Western discipline). Neem daaruit hindernisjes en oefeningen die je thuis kunt oefenen en ga aan de slag!
Maar dan moet je wel eerst de pony over de angst heen helpen. Angst betekent nl niét dat hij het niet leuk kan vinden!

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 22:27

Humpiedumpie schreef:
Mag grondwerkles wel? Hiermee kun je heel goed vanaf de grond een band opbouwen..

ga er wel van uit, kan het er wel een keer over hebben

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 22:29

Lindsey_99 schreef:
Het klinkt niet zo aardig maar het ligt niet aan de pony. Als deze op hoog niveau is bereden en bij de eigenaar is er niets aan de hand, dan begrijpt de pony jouw hulpen niet omdat deze heel anders zijn (of aanvoelen) dan wat hij gewend is ;) Net als iemand die in het Spaans tegen jou praat. Jullie begrijpen elkaar niet, en dat is helemaal niet raar; paardrijden is communicatie. Omdat de pony aangeeft het ook niet leuk (meer) te vinden zul je oplossingen moeten zoeken: of je vraagt de eigenaar hulp, of je gaat goed rijles nemen van iemand, of je zoekt een andere verzorgpony.

andere vp ben ik aan het zoeken. ik merk wel dat ik echt te onervaren voor hem ben en dit werkt echt niet. hij is al best oud dus denk dat ik hem maar lekker laat genieten van zijn oude leventje

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 22:30

emily68 schreef:
Hoe weet je dat de pony in de bak rijden niks aan vindt?

hij loopt wat suffig. doet minder goed als de jaren hiervoor wat hij moet doen en oren zitten soms ineens in zijn nek terwijl hij nergens bang ofzo voor zou moeten zijn

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 22:40

Ik denk niet dat de pony het saai vind, maar wel dat jij als ruiter nog veel van deze brave pony kan leren. Zeker met goede privé les op deze pony.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 23:45

Ineke2 schreef:
Ik denk niet dat de pony het saai vind, maar wel dat jij als ruiter nog veel van deze brave pony kan leren. Zeker met goede privé les op deze pony.

Dat denk ik ook, mits je wel wat begeleiding krijgt.
Ik snap wel dat je er minder plezier aan beleeft als het niet zo goed lukt. Ga eens praten met de eigenaresse. Als je laat zien dat je er moeite voor wilt doen, zal ze je vast helpen.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 10:35

ik ga het er een keer over hebben dan. dan toch een paar lesjes regelmatig nemen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 12:50

Spikeandjax schreef:
ik ga het er een keer over hebben dan. dan toch een paar lesjes regelmatig nemen

Heel goed, succes!

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 14:27

Ik denk dat je echt eens moet proberen om een vaste, goede instructie te vinden. Op deze manier met de pony bezig zijn, neemt alle plezier in paardrijden weg. Je rijdt heel afwachtend en pony maakt daar dankbaar misbruik van. Zonde hoor, het kan zo leuk zijn. Niet alleen dressuur, maar wat oefeningetjes naast de pony en grondwerk kunnen je zeker op weg helpen. Succes!

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 19:21

dank jullie wel!