Waarde en aankoop “ouder” paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:34

TDS schreef:
bigone schreef:
12 jaar en van dat niveau! Neem maar een flinke geldbuidel mee en vooral rondom laten keuren, alles ook de hele bovenlijn op de foto. En is het dier goedkoop? Dan kun je op je vingers natellen dat er iets mee aan de hand is.

Wat je goedkoop noemt.. Ik denk dat ze er nog best een leuke prijs voor vragen. Hij is vorig jaar röntgenologisch goedgekeurd, maar volgens mij wel alleen de benen.

Zélf bij een goede dierenarts van jouw keuze röntgenologisch laten keuren, rondom! Als je dat niet van plan bent dan zou ik het hele verhaal vergeten.

Ik ben bang dat wat jij 'nog best een leuke prijs' vindt niet een reële prijs is voor een paard met deze eigenschappen.

tiwi1969

Re: Waarde en aankoop “ouder” paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:46

12 is inderdaad niet oud, kan nog prima een hele tijd mee als hij nu gezond is.
Wel zou ik hem laten keuren op een gerenommeerde kliniek van eigen keuze: bijvoorbeeld Lingehoeve, Emmeloord of SMDC.
Benen + bovenlijn op de foto + bloedafname voor controle op pijnstilling en/of sedatie. Bij enige twijfel ook een echo van de pezen.

Is de verkoper ook de ruiter die ZZ-Z met het paard heeft gereden? Of is het een handelaar?

Gebruik Google om meer info over het paard te vinden en haal de naam door de Bokt-zoekfunctie. Online is heel veel te vinden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:11

12 jaar is absoluut niet oud! Als die gezond is kan hij nog heel veel jaren mee,een paard kan in principe wel 40 worden al komt dat niet vaak voor. En een goed opgeleid dier kan tot op hoge leeftijd ook nog goed verkocht worden als leerpaard.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:21

Ik vind 12 ook nog lang niet oud. Heb zelf jaren geleden een paard van 19 jaar oud gekocht. Heb er nog twee veulentjes mee gefokt, start nog wedstrijden met haar en ze springt nog 80cm in parcours en dat terwijl ze inmiddels al 26 jaar oud is.

Pony wel laten keuren, want hij heeft natuurlijk wel al aardig wat kilometers gemaakt, maar als hij goed is kan je daar echt nog jaren lang plezier van hebben!

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:46

tiwi1969 schreef:
12 is inderdaad niet oud, kan nog prima een hele tijd mee als hij nu gezond is.
Wel zou ik hem laten keuren op een gerenommeerde kliniek van eigen keuze: bijvoorbeeld Lingehoeve, Emmeloord of SMDC.
Benen + bovenlijn op de foto + bloedafname voor controle op pijnstilling en/of sedatie. Bij enige twijfel ook een echo van de pezen.

Is de verkoper ook de ruiter die ZZ-Z met het paard heeft gereden? Of is het een handelaar?

Gebruik Google om meer info over het paard te vinden en haal de naam door de Bokt-zoekfunctie. Online is heel veel te vinden.

Ik zal zouwie zo niet te veel waarde hechten aan ZZ verhaal. Want dit kan namelijk ook inhouden dat paard altijd hard heeft gewerkt waardoor mogelijk eerder last krijgt van slijtage. Om die reden koop ik juist liever een paard wat meer recreatief is gereden.

Zz zegt trouwens ook niks of een paard ook braaf is of niet. Geeft enkel aan dat die in het verleden mooi heeft gelopen voor de ogen van de jury.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:53

Blussem schreef:
Ik zal zouwie zo niet te veel waarde hechten aan ZZ verhaal. Want dit kan namelijk ook inhouden dat paard altijd hard heeft gewerkt waardoor mogelijk eerder last krijgt van slijtage. Om die reden koop ik juist liever een paard wat meer recreatief is gereden.

Zz zegt trouwens ook niks of een paard ook braaf is of niet. Geeft enkel aan dat die in het verleden mooi heeft gelopen voor de ogen van de jury.

Recreatief gereden kan ook inhouden dat een paard versleten is, als dat betekent heeft dat er maar een beetje mee rondgehobbeld of gejakkerd is ipv correct getraind. Dus dat zegt niet zoveel hoor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:54

Blussem, ts geeft aan dat ze beginner is en verder wil komen in de dressuur, dan is een recreatie paard niet de beste optie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:39

Citaat:
zouwie zo

Hee die variant kende ik nog niet. Dat is creatief!

TS: koop je het paard eventueel van een particulier? Altijd laten overkeuren hoor!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:29

Ts, je hebt PB.