Met pensioen of verkopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Re: Met pensioen of verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:35

Ontspanning is niet perse lange teugel he? Je moet wel contact houden.
En vooral je been er aan houden, niet te afwachtend worden

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:41

colette40 schreef:
Nibbit schreef:
Je zegt alle knoppen zitten er op, maar je krijgt geen ontspanning.
Voor mij is ontspanning juist het begin, wat kan helpen is beginnen met stappen en steeds voorwaarts neerwaarts vragen waarbij je écht goed doorstapt, elke pas van achter naar voor. Leer hem op jou vertrouwen, neem de leiding. Evt op een volte. Zo ook in draf en galop.

Een paard kan rillerig zijn vanwege te weinig leiding. Sommige paarden nemen dan zelf de leiding, dat is ook niet gewenst, maar andere worden erg onzeker en soms zenuwachtig. (Boos of geirriteerd worden maakt het dan alleen maar erger)

Veel succes, ik hoop dat het snel beter gaat.

En als het echt niet klikt is verkopen ee hele logische stap. Het is hobby ;)

Ik moet wel laag en rond beginnen,zoals ik al eerder zei,als zij opgekropt loopt kom ik niet eens van een volte af
Zij heeft inderdaad steun nodig,want lange teugel gaat niet een beetje of nauwelijks.
Ik weet dat boos worden niet helpt,heet is je eigen frustratie .

Ik heb al zoveel geprobeerd
Fysio
Osteo
Allemaal wel verbeteringen maar ik zou haar hoofd zo graag wat relaxter willen krijgen.

Ik ben het met Nibbit eens... Zonder ontspanning ben je helemaal nergens. Dan worden oefeningen geforceerd gelopen en totaal niet op de manier die je wilt maar op een manier die een paard kapot kan maken. Niet alleen mentaal maar ook fysiek.

Laag en rond is geen synoniem voor ontspannen... Als een paard beter ontspant in een hogere hoofd-halshouding en daarmee wel van achter naar voor door komt (want activiteit betekent zeker niet automatisch van achter naar voor doorkomen), dan moet je vanuit daar gaan uitbouwen naar laag en rond om het paard te leren daar ook te ontspannen. Ontspanning kan je niet afdwingen.

Je kan trouwens heel veel proberen aan je paard te 'sleutelen' zoals ik het noem... Maar vergeet ook vooral jezelf niet. Mijn juf merkte op dat ik iets raars in mijn zit had, ik negeerde dit vrolijk totdat ik rugklachten kreeg... Ik ging naar mijn Bowentherapeut en die constateerde dat mijn rechterheup vast zat (vooral extreem gespannen was). Dit beïnvloedde de lengtebuiging van mijn paard.
Als jouw lichaam om wat voor reden ook vol spanning zit, kan dit ook serieuze invloed hebben op je rijden... En die spanning hoef je zelf niet te merken hoor, want daar ben je misschien al jaren aan gewend.

Het wordt zó enorm onderschat wat de invloed van onszelf op onze paarden is! Niet alleen maar mentaal, want dat is allang bekend... Maar ook fysiek... En dan heb ik het niet eens over scheefheden...

Wat betreft je eigen frustratie... Ook al probeer je dit niet te uiten, het paard heeft dit door. Zelf heb ik heel erg veel aan stress release therapie gehad, ergens staat een topic van mij over ontspanning terugvinden op concours. Een soort van volgtopic. Mocht je interesse hebben zoek ik het even op.
Ik kon met mijn Z-paard geen ring meer doorkomen, terwijl hij shows heeft gegeven voor 10.000 man publiek... Met mij :+ En nu rijden we weer winstpunten.
Stress release therapie heeft mij geholpen lichamelijk te ontspannen, maar ook beter om te gaan met emoties. En daarmee vond ik het plezier in het rijden weer terug. Accepteren wat fout gaat, en de lichtpuntjes opzoeken... Ik belast mijn paard niet meer met mijn emoties en we zijn er daardoor beide relaxeter van geworden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 19:53

Sommige paarden zijn nou eenmaal wat rilliger, dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Niet ieder dier is geschikt voor wat onbezorgd rondcruisen, dat is niet meteen een fout in de opleiding of basis.

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 20:19

Ik kan enkel de hogere oefeningen rijden als zij los in het lijf is en mij laat zitten.
Die hogere oefeningen daar gaat het mij niet om
Enkel dat als zij zich goed voelt prima te rijden is

Ik heb zelf mind fullnes gedaan, erg lastig
Er wordt bij mijn les juist op gehamerd op en los paard,en pas oefeningen doen als zij het toe laat.

Zij moet eerst haar rug loslaten voordat ik haar kan oprichten,anders wordt het zoiezo niets.
Zij is een halve fries en halve arabier,zal ook stukje karakter zijn

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 20:29

Verkoop haar en vraag hierin de hulp van je instructrice. Misschien kent zij de geschikte ruiter voor deze pony.

Dit dier past niet bij je doel (brave kinderpony) maar past wel bij de doelen van andere mensen (wedstrijden rijden op hoger niveau). Je kon dit niet weten bij aankoop (ze was nog niet opgeleid).

Koop een goed opgeleide pony en rij enkele keren proef zodat je zeker bent dat het ook een leuke kinderpony is voor je dochtertje.

Doe je best om deze pony te verkopen aan de juiste eigenaar. Echter verkocht = verkocht en daarna heb je het niet meer in de hand en moet je deze pony helemaal loslaten. Zo is het leven.

Succes met het nemen van je beslissing.

(Met de combinatie arabier/fries heb je inderdaad iets meer kans op een gevoeligere/scherpere pony. Het lijkt mij niet ideaal als brave kinderpony.)

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 20:39

dat ik haar kocht was ze aardig ondervoed,volgens de info gaven ze de pony s net genoeg eten dat ze bleven lopen,ie manege is failliet gegaan .
Dus is zij bij opgeknapt,maar haar koppie ook .
En toen kwam er een iets andere pony naar boven.
Mijn instructrice zou het jammer vinden,zij zegt dat we al zoveel bereikt en gepuzzeld hebben,enkel nu het koppie wat rustiger krijgen.
Ererlijk,er komt geen volgende meer,aan de ene kant weet ik wat ik heb , en wat krijg je dan,ze mankeren allemaal wel wat.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 20:45

Als je er geen plezier meer aan hebt is er niets mis mee om er een ruiter voor te zoeken die graag een pittig paard wil. Blijkbaar is dit een prima paard, maar niet voor jullie. Dat kan.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 20:50

Ik zie toch heel wat kinderen met hele leuke kinderpony's rondrijden. Maar ik begrijp wel dat je het even hebt gehad nu. Een manege (of een verzorgpaardje) kan ook een leuke (tijdelijke) optie zijn voor je dochtertje. Dit dier zou ik verkopen (onveilig voor je dochter).

Het dier is van jou en je dochter en niet van je instructrice. Het dier moet dus bij jullie situatie passen. Fijn dat het voorruit gaat maar als het dier niet voldoet aan jullie verwachtingen, dan kan het beter naar een andere eigenaar gaat. Informeer de nieuwe eigenaar goed en er staan vast wel ervaren en dappere wedstrijdruiters te springen om met het dier op wedstrijd te gaan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 21:20

Klinkt beetje als mijn situatie die ik met limo had. Alleen dat ik te angstig geworden was om limo nog door te vragen ookal was hij braaf in stap en draf. Ik durfde hem niet méér te vragen dan dat.

Ik heb hem uiteindelijk toch verkocht, mijn hart zei nee, niet verkopen, maar ik heb naar mijn verstand geluisterd. ;)

Bij proefrijden heb ik gewaarschuwd dat hij bij vreemden waarschijnlijk zou wegsprinten, ruiter zat erop en hij ging onmiddelijk in versnelde draf rondjes draaien waardoor het zadel en de ruiter scheef zakten en ruiter zich moest laten vallen omdat evenwicht houden niet meer lukte. Eenmaal eraf kalmeerde limo wel weer snel en konden we hem afzadelen. Wel heeft ze hem nog gelongeerd en dit ging goed.

Ondanks dit voorval is de ruiter toch akkoord gegaan en besloten hem te kopen onder contract (proefperiode van 3 maanden. En indien hij daarna verkocht wordt wil ik hiervan op de hoogte worden gebracht want limo mag van mij absoluut niet de handel in IVM artrose in voorbenen en rug. Hiervan is koper op de hoogte inclusief alle medische verslagen).

Nu gaat het eigenlijk heel goed bij die ruiter, na 3 weken bij haar thuis (stalling aan huis) is limo zelfs al mee op buitenrit geweest. Limo zou voor haar dochter worden maar zij gaat hem eerst doorrijden.

Dus het kan zomaar goed gaan bij een nieuwe eigenaar hoor, ookal gaat proefrijden niet altijd.

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 10:13

Ik ga overleggen of ik een maand hooi mag proberen
Wil haar aan de ene kant niet kwijt maar is inderdaad een bron van iritatie ja,elke keer weer voelen hoe ze zich voelt.

Het is niet dat er niemand op kan,ze is alleen zo van slag dan,zet zich vast en wordt krom.'Mijn dochter kent ze dus die kan er wel op,enkel als ze tricky is niet en dat is ze gewoon vaak .
Mijn dochter is 15 en rijdt al jaren op een manege.

Ik ga nog eens nadenken,zal dan van het voorjaar worden

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:37

colette40 schreef:
Ik ga overleggen of ik een maand hooi mag proberen
Wil haar aan de ene kant niet kwijt maar is inderdaad een bron van iritatie ja,elke keer weer voelen hoe ze zich voelt.

Het is niet dat er niemand op kan,ze is alleen zo van slag dan,zet zich vast en wordt krom.'Mijn dochter kent ze dus die kan er wel op,enkel als ze tricky is niet en dat is ze gewoon vaak .
Mijn dochter is 15 en rijdt al jaren op een manege.

Ik ga nog eens nadenken,zal dan van het voorjaar worden

Pas door de post van Ikke viel bij mij het kwartje dat bij mijn paard de verandering van voordroeg naar kuil waarschijnlijk de trigger is van de verandering in mijn paard.

Ik heb een Portugees van 10 jaar waar ik z mee rijd. Fijn opgeleid paard, maar enorm schrikkerig, scherp, gevoelig. Er ging geen dag voorbij of we stonden niet ineens achterstevoren of ze ontdekte een vlek de wand waar ze rondje na rondje vol van in de staak ging. Mijn dochter van 11 heeft haar ook een tijdje gereden, maar is er bijna mee verongelukt omdat mijn paard in volkomen paniek door de bak ging. ze kreeg wat basisbrok van stal en 3x voordroog. Ik gaf haar zelf altijd onbeperkt hooitijd wat ze maar matig at.

ik ben in augustus verhuisd van stal en sindsdien krijgt ze onbeperkt hooi en 2 x per dag wat soyaschroot en een vitaminekorrel. Ik heb sindsdien echt een volledig ander paard! Gelukkig is ze nog steeds gevoelig en temperamentvol, maar ze is ook veel relaxter en minder scherp. ze heeft nooit meer (en dan ook echt nooit) spoken gezien in de bak. dat maakt mij ook veel relaxter en vriendelijker als ruiter. Ik heb nooit meer een frustratie gevoeld terwijl ik in augustus echt op het punt stond haar te verkopen omdat ik mezelf als ruiter niet kon uitstaan. Er is natuurlijk een hoop verandert door de verandering van stal, maar ik denk dat de verandering van ruwvoer (wat de grootste verstrekker van energie is) het grootste aandeel heeft. De moeite waard om te proberen dus!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:41

Nog een nabrander, mijn vitaminekorrel was een paar maanden geleden op en ik heb snel een zak gehaald van een ander merk. Na 2 dagen had ik een paard dat stond te piafferen en bokken in haar stal van stress, energie en ellende. Er was niet mee te rijden. Heel anders dan de hyperactieve merrie die ik vroeger had, het leek echt of ze zichzelf niet in de hand had. Na een week was de vertrouwde korrel weer binnen en na nog 2 dagen had ik mijn vertrouwde paard weer terug. Voer kan dus echt een enorme trigger zijn. De knust is uit te vinden waar je paard het goed op doet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:44

Ik zou haar denk ik eens een maandje of twee bij je instructrice zetten (of bij een andere trainer als je instructrice daar geen mogelijkheden toe heeft).
Ten eerste om zelf even wat letterlijke afstand te scheppen - voor jezelf én voor het paard - en ten tweede om daar het paard door te trainen en - indien je besluit te verkopen - ook verkoopbaar te maken. In het beste geval krijg je een fijn rijdbaar paard terug, en het andere geval heb je een goed verkoopbaar paard waarvan je niet (heel) bang hoeft te zijn dat het de handel in verdwijnt.