Ervaring kopen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 17:17

anjali schreef:
Dorine92 schreef:
Als er een man langskomt die mega knap is, maar weinig interesse toont in jou, een moeilijk karakter heeft, niet echt ergens goed in is, en financieel ook niet aantrekkelijk is, zou je dan een relatie met hem aangaan?
Nou dat is je antwoord

Sommige vrouwen voelen zich aangetrokken tot probleemgevallen! :+

Haha, ja die gaan hem dan "redden"! :D Ik maak zelf ook betere paardenkeuzes dan met mannen.

Fincx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 17:19

Hoe meer ik er over nadenk hoe moeilijker precies. Ik ben wel verliefd op haar maar het schrikachtige en de weinige kennis die zij heeft in combinatie met zo'n prijs spreken mij dan weer totaal niet aan. Ik heb vaak wel mooie momenten met haar maar ik denk dat het niet wederzijds is van haar kant. Vandaar mij enorme twijfel.

(Prijs is niet bespreekbaar en lessen nemen met haar heb ik nooit mogen doen dus als echt werkend team heb ik haar nog niet ervaren)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 17:25

anjali schreef:
Dorine92 schreef:
Als er een man langskomt die mega knap is, maar weinig interesse toont in jou, een moeilijk karakter heeft, niet echt ergens goed in is, en financieel ook niet aantrekkelijk is, zou je dan een relatie met hem aangaan?
Nou dat is je antwoord

Sommige vrouwen voelen zich aangetrokken tot probleemgevallen! :+

True... maar in dat geval moet ze het paard dus nemen anders gaat ze zich vast snel vervelen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 17:26

Ga dan eens ergens een ander paard proberen wat te koop staat. voor die prijs heb je echt wel keuze. Dan kun je beter vergelijken.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 17:27

99% van de reacties is: niet doen. Ben ik het mee eens. Prijs is te hoog, karakter past niet bij je zo te lezen. Alleen verliefd zijn is niet voldoende. Op een ander paard kun je ook verliefd worden. Waarom twijfel je nog? Wat moet iemand zeggen om je een beslissing te laten nemen?
Wat mij nog niet duidelijk is, is of ze sowieso verkocht wordt of dat je haar kunt blijven rijden als bijrijder. Als het dat laatste is, zou ik haar al helemaal niet nu kopen. Eerst maar eens zien of het verbetert door training.

Fincx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 17:31

Flower033 schreef:
99% van de reacties is: niet doen. Ben ik het mee eens. Prijs is te hoog, karakter past niet bij je zo te lezen. Alleen verliefd zijn is niet voldoende. Op een ander paard kun je ook verliefd worden. Waarom twijfel je nog? Wat moet iemand zeggen om je een beslissing te laten nemen?
Wat mij nog niet duidelijk is, is of ze sowieso verkocht wordt of dat je haar kunt blijven rijden als bijrijder. Als het dat laatste is, zou ik haar al helemaal niet nu kopen. Eerst maar eens zien of het verbetert door training.

Ze wordt niet verkocht als ik haar niet koop. Maar de eigenaar heeft niet graag dat ik lessen met haar neem. Terwijl ik super graag de sport in wil gaan en daarop wil trainen.
We staan ook niet op een pension stal dus echt door trainen lukt helemaal niet... Ik ga haar dus nooit kunnen inschatten hoe ze is met intensieve trainingen van een lesgever. Er is ook niet de accommodatie om zelf eens intensief te kunnen rijden, ik rij vooral in het bos.

Flower033

Re: Ervaring kopen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 19:05

Dan zou ik het niet doen. Geen idee wat je dan koopt. Ze vraagt een flink bedrag voor wat het paard kan. Als je de sport in wilt, kun je beter een wat volleerder paard kopen. En ergens gaan staan waar je lekker kan trainen en les kan krijgen. Als ik het zo lees ben je met dit paard zeker 2 jaar verder voor je lekker op wedstrijd kan. En een cursus trailer laden lijkt ook nodig.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 19:08

Zoals iedereen al zegt, niet doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 19:12

Fincx3 schreef:
Flower033 schreef:

Ze wordt niet verkocht als ik haar niet koop. Maar de eigenaar heeft niet graag dat ik lessen met haar neem. Terwijl ik super graag de sport in wil gaan en daarop wil trainen.
We staan ook niet op een pension stal dus echt door trainen lukt helemaal niet... Ik ga haar dus nooit kunnen inschatten hoe ze is met intensieve trainingen van een lesgever. Er is ook niet de accommodatie om zelf eens intensief te kunnen rijden, ik rij vooral in het bos.

De eigenaar hoeft haar dus niet kwijt. Logisch dan dat hij een flink bedrag vraagt als jij haar perse zou willen kopen. Maar je kunt haar dus gewoon als bijrijder blijven rijden.

Fincx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 11:06

Ik heb uiteindelijk de beslissing gemaakt om voor een ander paard te gaan.

Nu ben ik al 1x gaan kijken bij een paardje van 3 jaar dat ongeveer 1 à 2 maanden onder het zadel is. Hij doet het super goed, ook wanneer ik hem reed was hij fijn en lekker voorwaarts. Hij schrikt van niets en is ook braaf op straat. Morgen ga ik nog eens rijden met hem.

Maar nu heb ik nog geen ervaring met een jong paard... Zou hij nog veranderen van karakter en 'stout' worden onder het zadel?
(Ik neem sowieso meteen een goede instructeur moest ik hem kopen).

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 11:32

Fincx3 schreef:

Nu ben ik al 1x gaan kijken bij een paardje van 3 jaar dat ongeveer 1 à 2 maanden onder het zadel is. Hij doet het super goed, ook wanneer ik hem reed was hij fijn en lekker voorwaarts. Hij schrikt van niets en is ook braaf op straat. Morgen ga ik nog eens rijden met hem.

Maar nu heb ik nog geen ervaring met een jong paard... Zou hij nog veranderen van karakter en 'stout' worden onder het zadel?

In mijn ervaring: Ja, er komt nog een puberperiode aan (rond hun 5e, in die periode willen ze nog wel eens hun grenzen uittesten) maar dat hoeft niet te betekenen dat ze stout worden. Ze groeien rond diezelfde leeftijd veel in de breedte waardoor zadels snel niet meer passen. Zolang jij blijft letten op signalen van ongemak bij jouw paard zal het met het stoute gedrag in mijn ervaring meevallen. Qua karakter: nee, dat blijft redelijk hetzelfde, al worden ze vaak wat stabieler na hun 6e.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 11:56

Fincx3 schreef:

Het hangt ervan af hoeveel ervaring je hebt met paarden en rijden in het algemeen. Ben je een beetje een handige ruiter die wel weet weg te rijden met verschillende paarden en heb je een beetje paardenverstand (daarmee bedoel ik of dat je het inzicht hebt om mogelijke problemen vroeg te herkennen en zelf op te lossen)?
Is het antwoord daarop ja, dan zal het met een jong paard ook wel lukken. Indien niet of onvoldoende, dan zou ik je een jong paard niet meteen aanraden. Dan zou ik je een paard aanraden dat zelf al volleerd is en waar jij dan de leerling kan zijn. Een goede instructeur is fijn, maar staat niet 24/7 langs je. En een paard wacht niet tot de instructeur er is om bij jou uit te gaan proberen, dat gebeurt zelfs gewoon in de omgang, bij het paard uit de wei halen bijvoorbeeld.

Dus je zult zelf een beetje moeten inschatten wat jouw ervaring is en of dat dan voldoende is om een jong paard door te rijden. Houd in het achterhoofd dat dit juist het moment is dat veel mensen hun paard naar een trainingsstal brengen. Zadelmak maken en er een stuur, rem en gas opzetten is eigenlijk peanuts. Het paard daarna verder trainen en moeilijkere dingen gaan vragen, dan komt de rijvaardigheid om de hoek kijken.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 11:57

Fincx3 schreef:

In november geef je aan een 3 jarig paard te beleren, en nu heb je ineens geen kennis van jonge paarden?