Staleigenaresse niet aanwezig tijdens Nieuwjaar, en nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:04

Hier gaan de paarden vroeger (18u ipv 22u) op stal met onbeperkt hooi, zicht op elkaar en radio maar daarna moeten ze het toch alleen doen.
Stel dat er eentje totaal in paniek gaat, dan ga ik me er echt niet tussen wurmen. Idem als hij zich klem zet, dan wordt hij/zij bevrijd als de knallen gedaan zijn want anders is het gewoon te gevaarlijk voor mezelf.

Gelukkig nog nooit meegemaakt, alles is altijd goed gegaan en weinig geknal hier. Maar er is dus geen toezicht tijdens nieuwjaarsnacht, wel na het vuurwerk rond 3u even een rondje.

Van mijn stalhouder verwacht ik alleen dat hij ze niet in de wei langs de straat zet en de volgende ochtend een berichtjes stuurt met 'alles ok'of juist niet.zijn toch ook maar mensen...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 14:06

Dankjewel voor de tips! Voel me al een stuk beter. Voelt toch wat minder "crazy horse lady".

Ik verwacht dat de staleigenaresse het ook zei omdat ze weet dat ik dan inspring. Stalgenoten hebben allemaal al afspraken. Zoals gezegd is de staleigenaresse super, en ik verwijt haar helemaal niets.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:09

De voerbeurt overslaan vind ik ook apart, ik snap dat mensen ze niet op willen naaien door er extra te zijn. Maar juist ritme verbreken en dan geen toezicht is niet mijn ding. Maar wij lezen natuurlijk niet de gedachte van stalbaas.

Met mijn paard dat extreem reageerde op vuurwerk ging ik naar stal, stalbaas was er dan ook maar dat was wel alle man aan dek. Nu heb ik alleen de twee nog die er weinig om geven, dus kijk ik nog even aan of ik ga of niet. Toezicht is er sowieso.

Nala

Re: Staleigenaresse niet aanwezig tijdens Nieuwjaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 14:12

Die voerbeurt om middernacht kan ze moeilijk geven als ze er niet is, maar die zal ik dan nu geven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:17

Ik vind de staleigenaar hier ook niet verkeerd hoor. Ze laat ruim op tijd weten dat ze er op die ene speciale avond/nacht niet is. :)
TS, je bent geen crazy horse lady. Als jij je geruster voelt als je bij je paard bent, gewoon doen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 15:33

Heeft die staleigenaresse daar zelf ook paarden staan? Zo ja, dan vind ik helemaal raar. Je laat je beesten toch niet alleen met de jaarwisseling, met al dat rotvuurwerk van tegenwoordig? Ook al heb je oppas geregeld, het is en blijft als stalhouder jóuw verantwoordelijkheid. Er kan zo veel gebeuren, en dan moet iemand anders het maar voor jou oplossen omdat jij zonodig feest moet vieren ...
Sorry, geen begrip voor.

Succes vast ts, hopelijk verloopt het allemaal rustig.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 15:41

Gini schreef:
Ik vind de staleigenaar hier ook niet verkeerd hoor. Ze laat ruim op tijd weten dat ze er op die ene speciale avond/nacht niet is. :)
TS, je bent geen crazy horse lady. Als jij je geruster voelt als je bij je paard bent, gewoon doen.

Precies mijn gedachten.

Fijn dat je vriendin mee gaat TS, dat is wel gezellig!

@Babootje, zou jij echt de hulpdiensten van te voren melden op welke locatie er dieren staan?
Waarom, met welk doel?

Want als iedere paardeneigenaar dit doet voor de oud en nieuw, mogen ze bij de hulpdiensten alleen voor die administratie al wel extra mensen inzetten.
(oprechte vraag trouwens!)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 15:45

Nala schreef:
Die voerbeurt om middernacht kan ze moeilijk geven als ze er niet is, maar die zal ik dan nu geven.

Nee maar juist daarom is het gek om weg te gaan zonder vervanging, vind ik. Ik voer ook om midden nacht, ook met oud & nieuw. Zo verbreek ik juist de routine niet en check ik ze nog even.

Tijdens het vuurwerk check ik ze van een afstandje zodat ze mij niet zien en dus ook niet denken dat er wat bijzonders is. Na afloop ga ik echt nog even kijken bij ze.

Ik zou het prima vinden als de stalhouder aan zou geven dat ze die avond graag weg wil, maar dan zou ik wel verwachten dat je met elkaar naar een oplossing zoekt voor die voerbeurt en de toezicht vanwege het vuurwerk. Zomaar er vanuit gaan dat iemand anders dat dan wel doet of anders maar niet... tja, daar zou ik dan toch geen fijn gevoel bij hebben. Maar goed, ik ben ook gewoon niet makkelijk wat mijn paarden betreft.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 16:01

Dat ze om 12 uur niet gaat voeren omdat ze weg zijn wil toch niet zeggen dat ze een hele voerbeurt over wilde slaan? Hier is ook niet altijd precies op hetzelfde moment dat het voer komt, vaak wel maar echt niet elke dag. Soms kan er wat tussen zitten dat het eten later komt. Daarbij eet die van mij niet eens met zulke dagen alles op, af en toe een hapje waardoor het hooi vaak bij de volgende voerbeurt nog ruim voldoende is (slobber wordt dan wel gewoon gegeten).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 16:23

Vreselijk dat vuurwerk.Ik stond vroeger bij een boer waar de paarden haast altijd buiten stonden en dan moest hij met O+N zelf in de wei erbij gaan zitten. Tenslotte besloten om ze met de jaarwisseling maar allemaal in de (provisorische) stallen binnen te zetten. Want daar dichtbij de grote stad was het geen doen. :(

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 16:55

joyce83 schreef:
Dat ze om 12 uur niet gaat voeren omdat ze weg zijn wil toch niet zeggen dat ze een hele voerbeurt over wilde slaan? Hier is ook niet altijd precies op hetzelfde moment dat het voer komt, vaak wel maar echt niet elke dag. Soms kan er wat tussen zitten dat het eten later komt. Daarbij eet die van mij niet eens met zulke dagen alles op, af en toe een hapje waardoor het hooi vaak bij de volgende voerbeurt nog ruim voldoende is (slobber wordt dan wel gewoon gegeten).

Voor mij is het de combinatie. Juist de routine van het voeren, even checken voor het los barst. Ik sta inderdaad niet elke keer klokslag op het zelfde tijdstip voor hun neus, maar ze doen het wel het beste op een bepaalde regelmaat. Dus voor mij zou dat iets zijn wat ik wel belangrijk vind op zo'n avond.

Ik ga er inderdaad vanuit dat de staleigenaar zorgt voor een grote hoeveelheid ruwvoer voordat ze weg gaat en als ze thuis komt dan nog een keer gaat kijken.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 17:19

'k Gok zomaar dat de staleigenaresse het al zo op tijd gezegd heeft in de hoop dat iemand het een keer over zou nemen? Ze heeft het in elk geval op tijd aangekaart. Net als TS zou ik trouwens wel ergens in de buurt willen zijn. Zeker als ze buiten staan en er zou wat gebeuren dan kun je het waarschijnlijk niet voorkomen maar je bent er dan in elk geval snel bij.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 17:41

Oscar schreef:
'k Gok zomaar dat de staleigenaresse het al zo op tijd gezegd heeft in de hoop dat iemand het een keer over zou nemen? Ze heeft het in elk geval op tijd aangekaart. Net als TS zou ik trouwens wel ergens in de buurt willen zijn. Zeker als ze buiten staan en er zou wat gebeuren dan kun je het waarschijnlijk niet voorkomen maar je bent er dan in elk geval snel bij.

Precies dit inderdaad

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 18:54

Liever nog een eigenaar die er niet is dan een eigenaar die een feest organiseerd en lamgezopen vuurwerk afsteekt voor zijn eigen stallen....(ja op zo‘n stal heb ik ooit gestaan).

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 19:02

Daar zou ik inderdaad ook niet vrolijk van worden!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:10

Jij kent jouw paard het beste denk ik.
Ik weet dat die van mij niet bang is van vuurwerk dus wij trainen juist op oudjaarsdag. Mooie schriktraining.
Verder gaat savonds de radio hard aan en alle deuren dicht zodat het niet naar binnen kan komen. Zou wel knap zijn overigens.
Maar ik maak me niet zoveel zorgen.
Maar inderdaad als je een onrustig paard hebt zou ik op stal doorbrengen

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 19:33

Ze is eigenlijk super rustig, maar als alles zo in een keer komt... Op dezelfde stal heb ik ook vier verzorgpaarden staan, waarvan ik sommigen al jaren verzorg, en die zijn soms wat minder rustig.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 15:18

Ik heb het topic verplaats van [PF] Prettige feestdagen naar [PP] Paardenpraat. Daar past het denk ik beter! :j

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 15:36

Dankjewel! Ja ik twijfelde erg waar het nou het beste past, haha.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 15:48

Ik zou in jouw geval denk ik zelf ook zorgen dat ik rond middernacht op stal ben. Vooral omdat je niet weet hoe zij reageert. Een paard is wel of niet bang. Ik denk niet dat je dat (heel erg) triggert door je gezicht te laten zien op een tijdstip dat je er anders niet bent. Als het goed is associëren ze angst niet met jou. En ik zou wel graag willen weten wat ze doet en of iedereen heel blijft. En als ze er nu niks om geeft, dan is je bezoekje voor 'niks' geweest maar heb je wel een gerust gevoel en weet je dat ook weer voor volgend jaar.

Mijn paarden geven geen niks om vuurwerk. Ik kan ze vanuit huis in de gaten houden maar ga om 24.00 uur altijd even kijken. En dan veranderd hun gedrag ook niet, ze worden ook niet angstiger door de jaren heen ofzo. Dus je zou rustig je gezicht kunnen laten zien hoor. Ik zit hier in een gebied waar ze veel carbid schieten. Dat gebeurt al dagen/weken voor oudjaarsdag. Maar oudjaarsdag hoor je het de gehele dag door om ons heen. De paarden geven daar niks om en staan rustig te grazen in de wei. Dan ga ik zelf ook wel met een gerust hart een paar uur weg. Voor de rest houden we het gewone ritme aan. Ze stonden in de nacht altijd samen in de bak. En dat ging altijd goed om 24.00 uur. Gaven ze ook niks om, stonden rustig/ Vorig jaar voor het eerst op stal. Dat vond ik zelf wel even spannend hoe ze zouden reageer nu ze allemaal apart stonden en niet meer een beetje ruimte hadden om weg te kunnen vluchten en zelf een plekje uit te zoeken waar ze zich prettig voelde. Maar ook daar waren ze gewoon relax. Dus ik vind je helemaal niet vreemd ofzo dat je wilt kijken. En als het kan, waarom niet.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 15:53

Wij zijn altijd bij de paarden met oud op nieuw. Belangrijkste reden daarvoor is dat onze paarden in een woonwijk wonen en we er zeker van willen zijn er geen brand uitbreekt etc. De verhuurder is niet elk jaar thuis dus wil ik kunnen ingrijpen als er iets gebeurd.

Ze staan 24/7 buiten op rijbak - paddock en stallen.

De rijbak gaat rond 19.00 dicht en dan staan de op de kleine paddock+ stallen tot 22.30
tegen 23.00 sluiten we ze op in de stallen en daar blijven ze dan tot 00.30 of totdat het geknal afneemt.

Ondertussen zijn ze schotvast en laser/basproof (lampjesoptocht met carnaval). Ze vinden het irritant dat ze op stal moeten maar vinden de wortels en knuffels dan wel weer gezellig.

En wat is er nu beter dan het nieuwe jaar ingaan met je paardjes :Y)

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 15:22

Wij zijn al jaren zelf op stal, gewoon gezellig met een clubje het gourmetstel aan en dobbelen met cadeautjes ofzo. Erg gezellig altijd en om 12 uur naar de paarden. Jaren was alleen de hond bang en de paarden eigenlijk niet, onze stal zit midden in het bos maar we hebben wel twee aangrenzende accomodaties die altijd vuurwerk hebben dus dat is ook aan de deur. De radio en het licht aan en dan valt het wel mee op 2 na van de 35.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 11:54

MarliesV schreef:
@Babootje, zou jij echt de hulpdiensten van te voren melden op welke locatie er dieren staan?
Waarom, met welk doel?
Want als iedere paardeneigenaar dit doet voor de oud en nieuw, mogen ze bij de hulpdiensten alleen voor die administratie al wel extra mensen inzetten.
(oprechte vraag trouwens!)

Als er dieren staan en er breekt brand uit legt de brandweer zijn prioriteiten anders dan dat er zomaar een schuurtje in brand staat.
Toen wij op stal een BBQ hadden, stond de brandweer er in 5 minuten omdat ze wisten dat daar een stal was. Was maar een klein beetje rook van de BBQ maar toch nemen ze dan blijkbaar geen enkel risico. (Niemand aan gedacht de brandweer te melden dat er een BBQ was :D :D )
Grotere stallen zijn bij de brandweer wel bekend. Maar kleinere stallen die vaak ook onbewaakt zijn niet.
Dat er brand uitbreekt nabij stallen is geen onrealistisch scenario. Een verdwaalde vuurpijl is al genoeg.
Daarom zou ik niet willen dat er geen toezicht is. En melden (aan de brandweer) op welke locatie paarden gestald en hoeveel als het geen manege of pensionstal betreft.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 17:39

Dat laatste vind ik een een goede extra tip Babootje, melden bij de brandweer dat er mensen en dieren op stal aanwezig zijn.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 18:09

Persoonlijk vind ik dat je als stalhouderij aanwezig dient te zijn of iig controle te kunnen uitvoeren op stal..

Vind het not done dat de eigenaren er niet zijn. Maargoed, er zit dan weinig anders op dan zelf heen gaan.