Maar hoe klimt een alpaca over een hek dan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
beert schreef:Maar ze kunnen er toch met gemak over? Mijn schapen kunnen dat al als ze echt willen en die zijn toch wat minder luchtig en hoog.
Maar hoe klimt een alpaca over een hek dan?
Sizzle schreef:Sjolvir schreef:
Hmmm wist dat Knabstruppers wel eens rare kroten waren, maar ehhhhhh alpaca vrienden is nieuw voor mij
Haha, ze wilde de alpaca steeds uitdagen en werd dan steeds vol in haar gezicht gespuugd. Ik heb er ergens nog een geniale video van hoe paard dan uiteindelijk afdruipt en de alpaca als baas accepteerd![]()
Een van de grote warmbloeden was helemaal verliefd op die grote kruin op het hoofd en stond er de hele tijd met zijn lippen in te woelen
BriPi schreef:Lieve mensen,
ik lees al jaren mee op deze site en wil me al langer inschrijven, maar toen ik dit topic zag, moest ik me gewoon registreren, dus bij deze.![]()
Ik zal mezelf even voorstellen. Ik ben Veerle en in 2003 hebben mijn ouders (beide dierenarts) twee alpaca's van klanten overgenomen, en daarmee is onze fokkerij Alpacas of the Lowlands ontstaan, die nu een van de grootste in Nederland is. Alle informatie over alpaca's, van gedrag tot medisch tot verzorging is mij dus met de paplepel ingegoten. Vorig jaar ben ik dan ook mijn eigen fokkerij gestart.
Ons doel is al van begin af aan geweest om alpaca's bekend te maken, maar ook om informatie te delen. Vandaar dat ik hier reageer.
Allereerst op de hoofdvraag van dit topic of paarden en alpaca's samen kunnen. Ja dit kan, maar ik raad het af. Paarden, hoe vriendelijk ook, zijn lomp vergeleken met alpaca's. Alpaca's zijn gevoelige diertjes vergeleken met paarden en het is niet prettig als je paard per ongeluk je alpaca trapt of klem zet. Daarnaast zijn alpaca's zeer verlegen, dus met voeren zul je ze sowieso apart moeten voeren van andere diersoorten. (Dat raad ik je in ieder geval aan.)
Even wat voorbeelden van alpaca's met andere dieren:
1) Wij hadden jaren geleden een dure merrie gekocht. Naast onze wei stonden tijdelijk twee friezen en deze merrie was enkele keren in de wei bij de paarden gevonden, tot we haar een keer in de sloot vonden. Ze wankelde en leek gedesoriënteerd en is na enkele dagen overleden. Ze had iets in haar hoofd en we vermoeden dat het fout is gegaan bij de paarden, maar we hebben hier geen harde bewijzen voor, dus ik ga niet zeggen dat het 100% zo is.
2) Mijn twee shetlanders ontsnappen af en toe en staan dan wel eens bij onze alpaca hengsten en dit gaat prima. Vaak staan mijn shetten aan de ene kant en de alpaca's aan de andere kant, maar er lijkt geen onrust te zijn.
3) Mijn shetlanders zijn wel eens ontsnapt en stonden dan bij de merries met veulens en mijn ene shet, soms samen met de ander, heeft vaak de jonge veulens achterna gezeten en voor veel onrust in de kudde gezorgd. En met achterna zitten bedoel ik echt opjagen en bijten en trappen naar de jonkies.
4) We hebben wel eens mensen gehad die de alpaca's per se bij herten wilden zetten, ondanks dat wij het sterk afraadden. Uiteindelijk hebben ze dit toch gedaan en in de bronstijd heeft hun mannetjes hert de braafste alpaca merrie dood gebeukt. Een hert is wat anders dan een paard, dat snap ik ook wel, maar ik hoop dat iedereen begrijpt dat een paard ook een alpaca ernstig kan beschadigen, ook al is het per ongeluk.
Verder zag ik nog wat beweringen hier die niet helemaal kloppen. Ja, een alpaca heeft een schuilplek nodig, maar alpaca's zijn absoluut niet niet waterdicht. Alpaca's hebben, in tegenstelling tot schapen, geen lanoline (wolvet), waardoor ze zo zacht en fluffy zijn. Echter komen alpaca's uit Zuid-Amerika, waar ze erge weersomstandigheden moeten doorstaan en worden ze daarnaast gefokt op onder andere dichtheid van de vacht en crimp (fijne krulletjes in de vacht). Dit zorgt voor hun waterdichtheid. Wel merk ik dat de alpaca's met veel regen een schuilplek opzoeken, terwijl mijn shetlanders vaak in de stromende regen staan, dus die schuilplek raad ik zeker aan.![]()
"Ze zijn niet gedomestiseerd zoals geiten of schapen. Je kan ze meer vergelijken met herten. Heb je ze in de eerste maanden na geboorte veel in de hand dan worden ze tam. Doe je dat niet dan is het hoogst haalbare dat ze brokjes uit de hand leren eten. Raak je een alpaca voor een tijdje niet aan dan 'verwilderen' ze weer."
Alpaca's zijn juist gedomestiseerde dieren. Het zijn de "schapen van Zuid-Amerika" en net als gedomesticeerde schapen verliezen ze hun vacht niet, daarom moeten ze een keer per jaar (of bij sommige suri's eens in de twee jaar) geschoren worden. "Tamme" alpaca's zijn wel dergelijk te vinden, maar deze zijn vaak "brutaler" omdat ze zo mensgericht zijn. Alpaca's zijn verlegen dieren, maar wel nieuwsgierig. Dus het klopt wel dat je zegt dat ze geen knuffeldieren zijn, maar het is zeker geen “wilde” diersoort.
“De grootste fokker van NL is leuk. Maar bedenk dat die dieren nauwelijks in de hand komen tenzij ze potentie hadden als showdier. Wil je dus echt tamme alpaca's dan kan je beter rond gaan kijken bij de kleine fokkers.”
Sorry, maar hier kan ik het ook niet volledig mee eens zijn. Ja, een showdier komt bij mij meer in de hand, maar ik train al onze veulens om halstermak te zijn en ze komen regelmatig in de hand, vooral wanneer ze jong zijn.
En alpaca’s zijn, zoals je al zei Gloa, inderdaad niet zo groot. Wel groter dan schapen, maar schapen zijn uitbreekkampioenen, dat kun je niet vergelijken, beert, haha. Ons schaap is echt een ramp.(Anderhalf jaar geleden door meneer Schaap als lammetje gevonden in het dorp.)
We hebben wel alpaca’s gehad die over het hek sprongen, maar dat waren vooral hengsten. Dat zijn misschien nogal nare verhalen, dus dat wil ik eventueel privé vertellen, maar ik denk niet dat men dat hier openbaar wil lezen. En dit waren echt uitzonderingen, normaal doen alpaca’s dit niet.
Overigens vind ik het wel superleuk dat je alpaca’s hebt, Gloa, en dat flessenkind klinkt echt als een handvol, ik heb ze ook gehad haha.(Nu een paar die zonder flesopvoeding al brutaal zijn, ik weet niet waar ze het lef vandaan halen hihi.)
Ik vind het ook heel goed dat jullie je zo goed in alpaca’s verdiepen JoyceLa. Tegenwoordig kom ik zo vaak mensen tegen die dat niet doen en ineens met problemen bij ons aankloppen, dus ik word hier heel blij van.Die stal ziet er meer dan groot genoeg uit voor drie diertjes. Hou je hem wel open? (Misschien heb ik daar overheen gelezen)
Mag ik overigens zo brutaal zijn om te vragen bij welke fokker jullie diertjes willen kopen? (Gewoon uit nieuwsgierigheid)
Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen en dat ik niemand op wat voor manier dan ook beledigd heb.
Edit: Ik weet niet of ik het duidelijk heb verwoord, maar je kunt je alpaca's wel samen houden met paarden, maar als het kan, zou ik ze liever apart houden vanwege de mogelijke ongelukken en omdat dat makkelijker is qua voeren. Als je ze liever samen houdt, kun je dat zeker doen. Ik hoor vaak dat het goed gaat en hierboven staan genoeg voorbeelden waar het goed lijkt te gaan. Het lijkt mij persoonlijk gewoon rustiger voor jou en de dieren als ze apart kunnen staan.
Edit2: Ik las dit nu "Mijn vriend heeft er nogal een puinhoop van gemaakt dus komende weken eerst zorgen dat het helemaal glad is alle rotzooi weg, en dan beginnen we met houten palen met stroomdraad en even kijken hoe we het verder veilig gaan afrasteren voor de alpaca’s." Mag ik vragen hoe je de stroomdraad vast gaat zetten? Niet vervelend bedoeld, maar onze eerste alpaca hengst is vast komen te zitten in stroomdraad en hier uiteindelijk door overleden. Als je stroomdraad voor je paarden nodig hebt, zou ik dit of zodanig plaatsen dat de alpaca's hier geen last van hebben of ze toch echt apart houden. (Niet vervelend bedoeld, ik heb alleen meer vervelende ervaringen met stroomdraad en alpaca's.)
BriPi schreef:OH MIJN GOD! G-Force Leo is door mijn familie gefokt en doorverkocht omdat hij niet mooi op de foto stond door zijn scheve tanden! Ik was zo boos toen ik dit hoorde, want G is echt een superdier! We hebben hem verkocht omdat zij hem toen per se wilden, dus het was echt een steek in mijn hart toen hij was doorverkocht. Mijn hart gaat zowat te keer nu dat ik hoor dat hij van jou is! Wat ben ik blij!❤ (Ik moet bijna huilen van blijdschap eerlijk gezegd. Dit had ik niet verwacht.)
Maar ja, niet gedomesticeerd is niet de juiste beschrijving, maar wat je verder zegt klopt en daar ben ik het helemaal mee eens.
(Godsakkie ik sta te trillen, ik ben echt blij dat ik nu weet waar G is. Dankjewel!❤)
anjali schreef:BriPi schreef:OH MIJN GOD! G-Force Leo is door mijn familie gefokt en doorverkocht omdat hij niet mooi op de foto stond door zijn scheve tanden! Ik was zo boos toen ik dit hoorde, want G is echt een superdier! We hebben hem verkocht omdat zij hem toen per se wilden, dus het was echt een steek in mijn hart toen hij was doorverkocht. Mijn hart gaat zowat te keer nu dat ik hoor dat hij van jou is! Wat ben ik blij!❤ (Ik moet bijna huilen van blijdschap eerlijk gezegd. Dit had ik niet verwacht.)
Maar ja, niet gedomesticeerd is niet de juiste beschrijving, maar wat je verder zegt klopt en daar ben ik het helemaal mee eens.
(Godsakkie ik sta te trillen, ik ben echt blij dat ik nu weet waar G is. Dankjewel!❤)
Wat lief zeg! Ik ben blij voor je dat je dier goed terecht is gekomen.Ik vind ze ook erg leuk en grappig om te zien.
BriPi schreef:OH MIJN GOD! G-Force Leo is door mijn familie gefokt en doorverkocht omdat hij niet mooi op de foto stond door zijn scheve tanden! Ik was zo boos toen ik dit hoorde, want G is echt een superdier! We hebben hem verkocht omdat zij hem toen per se wilden, dus het was echt een steek in mijn hart toen hij was doorverkocht. Mijn hart gaat zowat te keer nu dat ik hoor dat hij van jou is! Wat ben ik blij!❤ (Ik moet bijna huilen van blijdschap eerlijk gezegd. Dit had ik niet verwacht.)
Gloa schreef:BriPi schreef:OH MIJN GOD! G-Force Leo is door mijn familie gefokt en doorverkocht omdat hij niet mooi op de foto stond door zijn scheve tanden! Ik was zo boos toen ik dit hoorde, want G is echt een superdier! We hebben hem verkocht omdat zij hem toen per se wilden, dus het was echt een steek in mijn hart toen hij was doorverkocht. Mijn hart gaat zowat te keer nu dat ik hoor dat hij van jou is! Wat ben ik blij!❤ (Ik moet bijna huilen van blijdschap eerlijk gezegd. Dit had ik niet verwacht.)
Dat meen je niet. Wat leuk joh!
Hij is laatst zelfs nog bij jullie op de kliniek geweest toen hij met de 2 hengstjes mee kwam voor castratie![]()
Hij stond bij de vorige eigenaren ook niet echt te koop. Kwam meer ter sprake toen we er voor een andere waren. En omdat we een 5sterren huisje konden bieden en wij graag een hele tamme ruinengroep wilden maken, stonden ze wel open voor verkoop.
Kom hem gerust een keer knuffelen. Hij staat op nog geen 20min rijden afstand![]()
[ [url=m/4cE3QV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zqe36f.jpg]Afbeelding[/url] ]
anoukwendy schreef:En dan nog een laatste puntje.....ze hebben poep aan stroomdraadjes. Dus sowieso achter een dicht hek houden van bijvoorbeeld schapengaas.
Gloa schreef:@BriPi; ik gok dat het je moeder was die ons laatst het vakantie verhaal vertelde![]()
Tja zijn centenbakkie is niet echt fotogeniek![]()
Hij gaat hier trouwens weer als leo door het leven. We hebben hier nu een theo (matheo uit een merrie van jullie) en luuk (lucky luke).